Als je eenmaal je rijbewijs hebt...

Ik heb zo mijn riskante momenten... volgas op de snelwegoprit, snel de bochten induiken en goed aan het gas hangen bij uitkomen... beetje lawaai maken in een tunnel. Heerlijk. Mijn doel is om zo oud mogelijk onvolwassen te blijven.

Ik heb nu al 13 jaar op de motor overleefd en een groot deel daarvan komt denk ik doordat ik mezelf heb aangeleerd om mezelf te beheersen. Tegenover idiote automobilisten en mijn drang naar snelheid. Houd dat onder controle, bewaar je geduld en kies je momenten. Geniet van je snelheid op een stuk weg waar het redelijkerwijs veilig kan. Te druk op de wegen vandaag? Kom morgen terug. Hard gewerkt vandaag? Je bent niet zo scherp als je denkt op de weg terug naar huis. Beter die bochtjes even overslaan en volgende dag met een frisse blik alsnog je lolletje pakken.

Ik heb zo'n 60 lessen autorijden en 50 lessen motorrijden gehad voordat ik mijn rijbewijs kreeg. Mijn instructeur was net zo'n fanaat als ik en hij wilde me heel goed opleiden. Ongetwijfeld heeft hij veel aan me verdiend, maar hij heeft me wel met een heel goeie basis laten afrijden. Dit was zo'n 14 jaar geleden.

Dus ja, zelfbeheersing en geduld zijn in mijn ervaring de belangrijkste dingen die ik heb geleerd nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald.
 
Regen en mist kan er invloed op hebben, duisternis niet. Bij regen en mist zal de grootste invloed zijn dat degene die het voertuig hanteert niet goed zijn doel kan zien, niet de beperkingen van de laser.

Oh helder, dank.

Dan heb ik des te meer geluk gehad of ik bevond mij net buiten de meetafstand.
 
Savonds komt de lazer minder ver, lijkt me?

Ik reed vorige week woensdag op een weg 190 (met de auto) waar je 80 mocht (deed een diagnose van de tuning) en ik remde erna gelijk af, zie ik tot mijn gigantische schrik een politiebus met lazerende agent erin. Na die 190 had ik de CC op 75 echte KMs gezet dus ik mocht er langs, maar al kwam de lazer net wat verder.....

Hoezo komt een laser 's avonds minder ver? Juist het tegendeel, er is geen licht die als barrière dient... (net als de laser van je cd-speler rechtstreeks naar je versterker of dark-fiber!
Hoe minder licht er is, hoe sneller/verder een laser komt.
 
Lijkt me dat een lasergun minder last van strooilicht heeft bij nacht. Zoals je snachts ook sterren ziet die er op de dag "niet staan" en dat een lasergun derhalve in de nacht verder kan kijken dan overdag. Vraag het @MeanBlueMan Maar zover ik weet is er een max afstand waarbij ze mogen laseren.
 
De vergelijking @Viaantje geeft lijkt me mank te gaan omdat die overdracht een gesloten systeem zou moeten zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Duisternis icm regen vertekend de lazer?

Een goedkope laser heeft een minder nauwkeurige bundel, en verspreidt op een gegeven moment. Een dure laser gaat in theorie gewoon door, totdat de lichtbundel uit elkaar valt opdat het laserlicht weerkaatst op partikels en stofdeeltjes in de atmosfeer en de bundel langzaam "minder/vervaagt".

Dus regen en mist "verstoren/verstrooien" de lichtbundel dan, dus een minder lange afstand.
Zodra het donker is en helder is het geen dilemma.
 
Lijkt me dat een lasergun minder last van strooilicht heeft bij nacht. Zoals je snachts ook sterren ziet die er op de dag "niet staan" en dat een lasergun derhalve in de nacht verder kan kijken dan overdag. Vraag het @MeanBlueMan Maar zover ik weet is er een max afstand waarbij ze mogen laseren.
Mijn vermoeden is ook dat laser inderdaad bij nachtelijke uurtjes minder last heeft van strooilicht. Ook regen/mist heeft invloed op laserlicht. Hoe je het ook draait wend of keert, tis en blijft licht (laser is sterk gebundelde licht). Daarom zie je ze bij regenachtig weer en mistig weer nooit staan laseren (of ze hebben nog enig verstand om met zulks weer gewoon lekker op het bureau te blijven zitten...)
 
De vergelijking @Viaantje geeft lijkt me mank te gaan omdat die overdracht een gesloten systeem zou moeten zijn
het is inderdaad wat mank omdat je nog altijd in lucht staat te laseren. En lucht is een remming op de reikwijdte van licht. Behalve de bekende gassen welke zich in lucht bevind heb je nog vochtigheid in de lucht en stof wat de remming van licht bevorderd. Alleen in vacuum komt een lichtbundel behoorlijk en zal het niet zo snel doven als in een luchtrijke omgeving. Als voorbeeld, je ziet snachts nog licht van een ster die al lang en breed gestorven is. Zo'n ster staat enkele (honderd)duizenden lichtjaren verwijderd van de aarde, maar het licht van zo'n (uitgestorven) ster heeft de aarde (nog) niet bereikt en dan zie je dat als een heldere stip in de sterrenhemel.Zou zo'n lichtbundel de aarde gepasseerd zijn, dan zal je op dezelfde plek waar je eerst zo'n lichtstraal zag dan (na het passeren van de aarde) een lege/donkere plek zien. Zou er geen vacuum in de ruimte zijn, maar net als op aarde een luchtrijke omgeving, dan zou zo'n lichtstraal van zo'n uitgestorven ster al op duizenden lichtjaren van de aarde al verstrooid raken door het lucht (en aanwezige vochtigheid/stof/etc. in de lucht).
 
Lijkt me dat een lasergun minder last van strooilicht heeft bij nacht. Zoals je snachts ook sterren ziet die er op de dag "niet staan" en dat een lasergun derhalve in de nacht verder kan kijken dan overdag. Vraag het @MeanBlueMan Maar zover ik weet is er een max afstand waarbij ze mogen laseren.

Daar heeft MBM geen verstand (meer) van :N laatste keer dat die een laser zelfs maar in de hand had, heette die nog Baksteen :+

Toen kon de laser gebruikt worden op ene afstand van 900 meter :) en dan is idd de gebruiker de beperkende factor, niet de laser.
 
Ik ben juist als een gek gaan spiegelen sinds m'n pasje is ingenomen, bij elk voertuig wat ik niet vertrouw ga ik van het gas af.
Daarvoor spiegelde ik trouwens ook al veel, zat al te kijken waar ik kon parkeren toen ik zag dat er een donkerblauwe Golf op me afstevende. :')

Hier ook, op mijn blade had ik hele kleine maar mooie spiegeltjes.
Lang verhaal kort, na een kilometer of vier " achtervolging "klemgereden door een busje.
Snelheid was 120 waar 80 toegestaan was, maar kreeg gelukkig enkel een prent voor overschrijden doorgetrokken streep.😊.

Sindsdien ben ik paranoia met hard rijden in het donker....
 
De vergelijking @Viaantje geeft lijkt me mank te gaan omdat die overdracht een gesloten systeem zou moeten zijn


het is inderdaad wat mank omdat je nog altijd in lucht staat te laseren. En lucht is een remming op de reikwijdte van licht. Behalve de bekende gassen welke zich in lucht bevind heb je nog vochtigheid in de lucht en stof wat de remming van licht bevorderd. Alleen in vacuum komt een lichtbundel behoorlijk en zal het niet zo snel doven als in een luchtrijke omgeving. Als voorbeeld, je ziet snachts nog licht van een ster die al lang en breed gestorven is. Zo'n ster staat enkele (honderd)duizenden lichtjaren verwijderd van de aarde, maar het licht van zo'n (uitgestorven) ster heeft de aarde (nog) niet bereikt en dan zie je dat als een heldere stip in de sterrenhemel.Zou zo'n lichtbundel de aarde gepasseerd zijn, dan zal je op dezelfde plek waar je eerst zo'n lichtstraal zag dan (na het passeren van de aarde) een lege/donkere plek zien. Zou er geen vacuum in de ruimte zijn, maar net als op aarde een luchtrijke omgeving, dan zou zo'n lichtstraal van zo'n uitgestorven ster al op duizenden lichtjaren van de aarde al verstrooid raken door het lucht (en aanwezige vochtigheid/stof/etc. in de lucht).

Voor licht maakt lucht niet zoveel uit.
Een laser is een nl. een straal van niet-diffuus licht. Het spreidt dus niet uit. In principe gaat dat (als er niets in het pad bevind) oneindig door.
Licht bestaat zoals je weet uit fotonen, en elk foton zal altijd doorgaan.
Ooit zal elk uitgestraalde foton op een ster, een planeet, een stofdeeltje, of iets anders botsen/reflecteren (daardoor zie je o.a. kleuren (is nl. kleurreflectie). Daarnaast ontstaan zelfs in het perfecte vacuüm spontaan deeltjes (die overigens ook meteen weer verdwijnen). Een foton zal ooit een keer op zo'n tijdelijk bestaand deeltje botsen/reflecteren/weerkaatsen, en daaraan verstrooid raken, of zich splitsen in twee fotonen van lagere energie.
 
Toen ik mijn rbw had moest ik van mijn man eerst maar eens een tijdje op de oude Honda pekelmotor gaan rijden om alles goed onder den knie te krijgen.
De 1e keer dat ik alleen ging rijden vond ik wel eng zonder de stem in t oortje ik ben maar gaan zingen.
En dat slinger dijkje vergeet ik nooit meer,mijn man zei dat ik m bij moest houden,nou hij was een stipje in de verte.
Na een 1/2 jaar kocht ik mijn 1e motor en genoot hevig wat ik nu nog steeds doe.
Ik spiegel veel,ook in de auto en op de trapfiets ontwijk ik altijd de putdeksels,dat zit er zo ingebakken.
 
's avonds om 22:15 op een 60 km weg, reed ik 95+ en haalde net een auto in.
Op lange afstand zag ik in een schim, net toen ik mijn groot licht opzette een agent met lazergun op een mini rotonde tussen de bosjes verscholen.
Netjes gas los, groot licht uit, zijkant op de rotonde geparkeerd..... weet je wel hoe hard je rijdt...... etc
Tja, ik was net dat gebakje in aan het halen, vandaar.
Nou, doe volgende keer rustiger aan.... etc En ik er weer vandoor. Kwam ik hier even goed weg 🥵
 
Een goedkope laser heeft een minder nauwkeurige bundel, en verspreidt op een gegeven moment. Een dure laser gaat in theorie gewoon door, totdat de lichtbundel uit elkaar valt opdat het laserlicht weerkaatst op partikels en stofdeeltjes in de atmosfeer en de bundel langzaam "minder/vervaagt".

Dus regen en mist "verstoren/verstrooien" de lichtbundel dan, dus een minder lange afstand.
Zodra het donker is en helder is het geen dilemma.

Oké, maar het was niet helder, maar donker en maximaal regenen.

De laser is dus wel minder effectief 's avonds zij het deels om anderen redenen die ik in eerste instantie dacht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan