als Nederlander rijbewijs in België halen?

nmgn82

Rookie
30 okt 2009
11
0
nijmegen
ik hoorde dat het in België makkelijker en goedkoper is om je motor rijbewijs te halen. geldt dit rijbewijs dan ook gewoon in Nederland? Zoja, kan je dan eerst je theorie in nederland halen om dan vervolgens je praktijk in Beglië te halen?
 
Ik ben benieuwd.

Het zal mij verbazen als het zo makkelijk is.

Los daarvan: zou je heel graag op een makkelijke manier een rbw voor de motor willen hebben?
 
'rijbewijs in België halen?' > 'als Nederlander rijbewijs in België halen?'
 
@martell
Nou ik vind de manier waar het daar op gaat veel beter. Je krijgt daar eerst 6 uur rij les, dan krijg je een tijdelijk rijbewijs en mag je op je eigen motor rijden (moet dan geloof ik wel een L op je motor staan). Als je voor je praktijk examen op wilt ben je nog verplicht om 2 uur rijles te krijgen. Je kan dus de bijzondere verrichtingen zelf oefenen zonder daar dure lessen voor te betalen en ook nog is zelf rustig op de weg oefenen.
 
Rustig op de weg oefenen _O-

Tis ook zo lekker rustig overal...


Ben wel eens dat het hier tegenwoordig meer om het geld gaat dan om het leren rijden ...
 
Heb je ooit al eens een belg zien rijden? Die kunnen zich voortbewegen maar daar is dan ook alles mee gezegd... Je weet totaal niet hoe je die motor moet besturen en er is niemand die je corrigeert. Met de auto zijn ze nog erger.

Verder moet je minimaal 9 maanden in het land waar je je RBW haalt wonen wil je het om kunnen zetten naar een nederlands RBW, en je moet zowieso in dat land wonen om er uberhaupt een RBW te kunnen halen.
 
@martell
Nou ik vind de manier waar het daar op gaat veel beter. Je krijgt daar eerst 6 uur rij les, dan krijg je een tijdelijk rijbewijs en mag je op je eigen motor rijden (moet dan geloof ik wel een L op je motor staan). Als je voor je praktijk examen op wilt ben je nog verplicht om 2 uur rijles te krijgen. Je kan dus de bijzondere verrichtingen zelf oefenen zonder daar dure lessen voor te betalen en ook nog is zelf rustig op de weg oefenen.

Ik neem aan dat je bedoelt: beter in financiële zin? Goed argument, rijlessen zin duur.

Zelf ben ik blij dat ik voldoende ondersteuning heb gehad van een instructeur, en voertuigbeheersing goed onder de knie heb kunnen krijgen. Ik heb er wel voor moeten dokken.
 
Ik neem aan dat je bedoelt: beter in financiële zin? Goed argument, rijlessen zin duur.

Zelf ben ik blij dat ik voldoende ondersteuning heb gehad van een instructeur, en voertuigbeheersing goed onder de knie heb kunnen krijgen. Ik heb er wel voor moeten dokken.
:^

Nog steeds aan het dokken btw.. Maar ben blij dat het hier zo geregeld is (oké 25kw is wel kut :') ), ik heb het idee dat ik voldoende basisbeheersing heb na 't behalen van m'n papiertje. Hoewel je het meeste leert ná je rijbewijs :Y
 
in financiele zin is het zeker beter. en tuurlijk scheelt het of je begeleiding erbij krijgt of zelf om pionetjes gaat slalommen. maar die begeleiding kun je altijd nog krijgen als je eerst zelf al geoefend hebt. maar ik hoor al dat het zowiezo niet gaat. dan wordt het dus toch nog even doorsparen.
 
wij kregen vroeger voor FL 3.50 een oefen vergunning ..en dan kon je in een groot gebied met je eigen motor rond rijden....en die oefeningen van tegenwoordig kreeg je helemaal niet :+

ik had in 2 maanden me rijbewijs ...en in al die jaren maar 1 klein ongelukje gehad....en tegenwoordig rij ik nog steeds ongeveer 15.000 mijl per jaar zonder brokken..

dus die zogenaamde opleiding van tegenwoordig ...geld klopperij.. :r
 
Kan wel, maar dan moet je er wel een bepaalde periode wonen.

Beter is het gewoon om even rond te kijken bij de diverse CBR'en in Nederland en eens met familie gaan overleggen die elders in Nederland wonen met de vraag of je daar niet een paar dagen kan logeren. De divese cbr'en hebben nogal verschillende slagingspercentages namelijk... Daar waar in de randstad bijv. maar 50% de eerste keer slaagt, kan het elders in het land bijv. 90% zijn. Dat scheelt nogal, in zowel de kosten voor de rijlessen als de kosten voor herexamens.
 
In Nederland is het zo dat je daar 6 maanden een vast woonadres moet hebben, daarom heb ik het ook in Duitsland moeten doen. Ik weet niet of Belgie die regel ook hanteert, wat ik wel mocht was lessen in NL en dan examen doen in Duitsland.

Daarbij mag een Belg wel vrij rondrijden maar je mag niet rondrijden in NL hoor, alleen in Belgie en ik weet niet of dat nog regio gebonden is.

Verder moet je minimaal 9 maanden in het land waar je je RBW haalt wonen wil je het om kunnen zetten naar een nederlands RBW, en je moet zowieso in dat land wonen om er uberhaupt een RBW te kunnen halen.
Hij hoeft het toch niet om te zetten naar een NL rijbewijs? Ik heb ook een Duits rijbewijs en als ik in NL ga wonen kan ik die gewoon aanhouden hoor. Ik weet alleen niet of dat oneindig is.
 
Laatst bewerkt:
In Nederland is het zo dat je daar 6 maanden een vast woonadres moet hebben, daarom heb ik het ook in Duitsland moeten doen. Ik weet niet of Belgie die regel ook hanteert, wat ik wel mocht was lessen in NL en dan examen doen in Duitsland.

Daarbij mag een Belg wel vrij rondrijden maar je mag niet rondrijden in NL hoor, alleen in Belgie en ik weet niet of dat nog regio gebonden is.Hij hoeft het toch niet om te zetten naar een NL rijbewijs? Ik heb ook een Duits rijbewijs en als ik in NL ga wonen kan ik die gewoon aanhouden hoor. Ik weet alleen niet of dat oneindig is.

10 jaar na het behalen van het RBW dan maar, daarna moet je weer naar dat andere land verhuizen om het te kunnen laten verlengen, of het laten verlopen en in alles weer opnieuw examen doen.
 
Laatst bewerkt:
hela hela....

niet alle Belgen rijden beroerd hoor :(
We moeten goede piloten zijn om hier op de Belgische wegen overeind te blijven :+

Ben er wel mee eens dat het financieel aantrekkelijker is om zolang mogelijk (zonder dat het je geld kost) te oefenen.
Maar natuurlijk kan je zo jezelf iets fout aanleren,
en een fout afleren is 2x zo moeilijk.

Verder mag je met een "L" niet langer rondrijden dan een jaar,
(je moet dan je examen aangevraagd hebben.)
'savond na 22 uur mag een "L" ook niet rijden, en ook niet in het weekend.
 
10 jaar na het behalen van het RBW dan maar, daarna moet je weer naar dat andere land verhuizen om het te kunnen laten verlengen, of het laten verlopen en in alles weer opnieuw examen doen.


RBW in België hoef je niet te verlengen,
is een levenslang document
 
RBW in België hoef je niet te verlengen,
is een levenslang document

Duits rijbewijs ook, maar schijnbaar wil de Nederlandse staat dat je na 10 jaar overschakeld naar een NL rijbewijs als je in NL woont. De staat moet ook centjes binnenkrijgen ;)
 
hela hela....

niet alle Belgen rijden beroerd hoor :(
We moeten goede piloten zijn om hier op de Belgische wegen overeind te blijven :+

Ben er wel mee eens dat het financieel aantrekkelijker is om zolang mogelijk (zonder dat het je geld kost) te oefenen.
Maar natuurlijk kan je zo jezelf iets fout aanleren,
en een fout afleren is 2x zo moeilijk.

Verder mag je met een "L" niet langer rondrijden dan een jaar,
(je moet dan je examen aangevraagd hebben.)
'savond na 22 uur mag een "L" ook niet rijden, en ook niet in het weekend.


Daar valt de droom in duigen. Ik heb zelf zo'n 1200,- euro betaald voor mn Atje. Kan nou niet zeggen dat ik het bijzonder duur vond ofzo.
 
Duits rijbewijs ook, maar schijnbaar wil de Nederlandse staat dat je na 10 jaar overschakeld naar een NL rijbewijs als je in NL woont. De staat moet ook centjes binnenkrijgen ;)

Sinds een aantal jaar willen ze het dan ook graag een rij-vergunning/licentie noemen.. Geeft meer mogelijkheden tot geldklopperij.
 
RBW in België hoef je niet te verlengen,
is een levenslang document


Maar dit is Nederland he ;)

Als je minder dan 9 maanden in het land waar je je RBW gehaald hebt hebt gewoond is het zodra je naar Nederland teruggaat maar 10 jaar geldig (na afgiftedatum of inschrijving in NL weet ik niet precies). Als je langer dan 9 maanden in dat land gewoond hebt kun je het gewoon omzetten in een Nederlands RBW en dus ook gewoon hier laten verlengen.


(een vriend van me heeft zijn RBW voor 300 euro gekocht toen hij voor studie in Polen zat :X, vandaar dat ik dit weet )
 
@martell
Nou ik vind de manier waar het daar op gaat veel beter. Je krijgt daar eerst 6 uur rij les, dan krijg je een tijdelijk rijbewijs en mag je op je eigen motor rijden (moet dan geloof ik wel een L op je motor staan). Als je voor je praktijk examen op wilt ben je nog verplicht om 2 uur rijles te krijgen. Je kan dus de bijzondere verrichtingen zelf oefenen zonder daar dure lessen voor te betalen en ook nog is zelf rustig op de weg oefenen.


Beter!!???

Nou, het is echt niet beter hoor, als een stel malloten dat ze daar rijden, examen doen op je eigen motor, ook stellen die examens niet zo heel veel voor. Voordeel is wel dat het veeel goedkoper is( 30 euro voor AVD ofzo)
 
Beter!!???

Nou, het is echt niet beter hoor, als een stel malloten dat ze daar rijden, examen doen op je eigen motor, ook stellen die examens niet zo heel veel voor. Voordeel is wel dat het veeel goedkoper is( 30 euro voor AVD ofzo)

he makker.... noem me nou geen malloot :(

Kudbelg oké :+

trouwens het zijn Europeese examen eisen,
dus zou het hetzelfde moeten zijn als in NL :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan