..alsof achterwiel weggelijdt

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.243
Assen
Dag mensen,
ik heb bij 1 van motoren (enfield) steeds vaker dat het voelt alsof bij (korte) bochten, vooral bij rotondes het achterwiel wegglijd.
Ik schrik iedere keer want het is net alsof je bijna onderuit gaat. Gisteren ben ik gestopt om te kijken of het wegdek ter plekke glad was, maar dit was niet het geval.

-Achterband (2 jaar oud) en - spanning is i.o.
-Geen speling op achterbrug en/of achterwiellagers.

Ik heb dit verschijnsel bij mijn andere motoren niet.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
 
Wat voor band ligt er onder, 2 jaar oud is geen garantie voor goede grip.

En meet de spanning eens met een andere meter, die dingen gaan ook wel eens stuk of bij een digitale verkeerde waardes doorgeven, als de batterij bijna leeg s.
 
Het is een Heidenau K34, een populaire band voor deze dingen, nog nooit eerder problemen mee gehad.
(Er is ook niet zo veel keus voor 3.25-19 voor en 3.50-19 achter).

Heb geen digitale spanningsmeter maar zit er 1 op de pomp en heb z'n los metertje, geven beide hetzelfde aan(net gecontroleerd). Wel een instinker! Dank voor de tip!

Ik heb deze motor al best lang maar de band is niet echt vierkant gereden...

ehm, wat ik me afvraag- en is iets waar ik geen verstand van heb- Kunnen het de schokbrekers zijn? Dat ze in een bocht plots inzakken of zo?
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Kans is groot dat het gewoon een slechte band is. Ik heb ook lopen klooien met grip en van alles gedaan / geserviced / vervangen en uiteindelijk de band vervangen en toen was het opgelost.

Daardoor wel het vertrouwen in de motor kwijtgeraakt...
 
Dat laatste snap ik, doch ik heb op deze moor nooit een andere achterband gehad op de klote-Avon na die er bij aankoop onder zat, en dit is voor het eerst dat ik dit meemaak?
 
Is de band 2 jaar oud of zit de band er 2 jaar op?

Vering kan de oorzaak zijn, bij omgooien wisselende krachten hier tenslotte.

Balhoofdlager goed?
Band zit er bijna 2 jaar op, heeft dot van 2020.
Balhoofdlager is goed en ja, ik heb ervaring dat je HEEL gekke dingen kan krijgen als deze röts is..:Y

De schokdempers die er op zitten zijn minstens (..) 12 jaar oud, en het zijn deze..
 
Laatst bewerkt:
Band is nog netjes rond?

Schokbreker lijkt ook plausibel. Als dat een beetje hakerig werkt, dan verandert de wieldruk heel erg.

Krachten van de eindoverbrenging misschien iets om te bekijken..?
 
Band zit er bijna 2 jaar op, heeft dot van 2000.
Balhoofdlager is goed en ja, ik heb ervaring dat je HEEL gekke dingen kan krijgen als deze röts is..:Y

De schokdempers die er op zitten zijn minstens (..) 12 jaar oud, en het zijn deze..
Dat lijkt mij een goede reden om weg te glijden. Sommige mf-ers, die al jaren motorrijden, waren toen nog niet eens geboren.:+
 
Dat lijkt mij een goede reden om weg te glijden. Sommige mf-ers, die al jaren motorrijden, waren toen nog niet eens geboren.:+
Serieus?
Wel, ik kan nix anders vinden.. Voelt een beetje als een gok maar.. denk dat ik dan maar naar een nieuw setje (non-Taiwan zoals de huidige?) schokkers ga..
Tips welkom, ze moeten op een enfield bullet 1994.
H.o.h. oogafstand 31cm, klassieke look heeft voorkeur, kwaliteit is belangrijker..
(Zijn hier mensen die er verstand van hebben?)
 
Na het plaatsen van een schokbreker met nieuwe veer had ik ook dit gevoel tijdens het rijden. Langs de veringboer gereden die de veer had vervangen en daar bleek dat de veervoorspanning achter helemaal verkeerd stond ingesteld waardoor hij achter doorhing. 2 minuutjes de spanning opgedraaid en de motor reed prima.

Ik hoop voor je dat het zoiets simpels is als dit
 
Ik ga er even van uit dat uw motor dubbele schokbrekers heeft. Kan het zijn dat 1 schokbreker defect is waardoor de achterbrug tordeerd in de bocht.
 
Na het plaatsen van een schokbreker met nieuwe veer had ik ook dit gevoel tijdens het rijden. Langs de veringboer gereden die de veer had vervangen en daar bleek dat de veervoorspanning achter helemaal verkeerd stond ingesteld waardoor hij achter doorhing. 2 minuutjes de spanning opgedraaid en de motor reed prima.

Ik hoop voor je dat het zoiets simpels is als dit
Ik heb in geen 12 jr aan de voorspanning iets veranderd..
Het voelt steeds net alsof er olie/zand op de rotonde ligt..

Bij mijn andere enfield (geschoeid met Mitasjes) heb ik dit probleem helemaal niet.. en met de grote yammie-gelukkig- ook niet..

Als de schokkers het probleem zijn vind ik 't geen enkel probleem ze te vervangen. Onderhoud kost geld, klaar.
Het verbruik van 1:40 op diesel maakt 't wel weer goed..
 
DOT nr's nu op mijn KR1 : vooraan 3503 en achteraan 513 (neen, geen nummertje vergeten).
een nummertje zegt bitter weinig over de staat van een band.
3503 zegt dat de productiedatum week 35 in het jaar 2003 was.
Over het algemeen zijn die banden dan uitgehard waardoor ze minder grip hebben.
Ook kan je je afvragen of een 19 jaar oude band geen doorzit* plekken heeft.
Bedoel, als je in 19 jaar nog profiel op je band hebt heb je niet veel gereden.
(*te lang op 1 punt stil gestaan waardoor er vlakke stukken opzitten)

Maar als jij je band in een donkere koele opslag kan goedhouden zegt dat nummer inderdaad niet zo heel veel.
 
Serieus?
Wel, ik kan nix anders vinden.. Voelt een beetje als een gok maar.. denk dat ik dan maar naar een nieuw setje (non-Taiwan zoals de huidige?) schokkers ga..
Tips welkom, ze moeten op een enfield bullet 1994.
H.o.h. oogafstand 31cm, klassieke look heeft voorkeur, kwaliteit is belangrijker..
(Zijn hier mensen die er verstand van hebben?)
Even @Dutch contacteren. Nouds motorbazaar op de googel.
 
DOT nr's nu op mijn KR1 : vooraan 3503 en achteraan 513 (neen, geen nummertje vergeten).
een nummertje zegt bitter weinig over de staat van een band.
Precies dit! En we hebben het hier over een Enfield.... hooguit 30 pk. Niet over een supersport fiets.
Als een band 20 jaar droog en vooral donker is opgeslagen, is de band beter dan een band die een seizoen warmte cyclus en zon licht heeft gezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan