..alsof achterwiel weggelijdt

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.116
8.242
Assen
Dag mensen,
ik heb bij 1 van motoren (enfield) steeds vaker dat het voelt alsof bij (korte) bochten, vooral bij rotondes het achterwiel wegglijd.
Ik schrik iedere keer want het is net alsof je bijna onderuit gaat. Gisteren ben ik gestopt om te kijken of het wegdek ter plekke glad was, maar dit was niet het geval.

-Achterband (2 jaar oud) en - spanning is i.o.
-Geen speling op achterbrug en/of achterwiellagers.

Ik heb dit verschijnsel bij mijn andere motoren niet.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
 
Gisteren met de andere enfield bezig geweest, die had een electrisch probleempje - en vrij harde vering- flink bochten mee gepakt en dat gaat goed en voelt zeker en stabiel (ondanks/dankzij de Mitas banden?).

Ik ben meteen lagers gaan halen voor de diesel, ik voel niet echt speling maar ze zitten er ca. 70.000km in en ik vind ze vrij onderbemeten?
(6203). Als ik 't wiel er toch uit heb kan ik net zo goed de lagers vervangen en pak die van de tandwiel/trommeldrager mee.
Spaken gevoeld en die zijn in orde..
 
Gisteren met de andere enfield bezig geweest, die had een electrisch probleempje - en vrij harde vering- flink bochten mee gepakt en dat gaat goed en voelt zeker en stabiel (ondanks/dankzij de Mitas banden?).

Ik ben meteen lagers gaan halen voor de diesel, ik voel niet echt speling maar ze zitten er ca. 70.000km in en ik vind ze vrij onderbemeten?
(6203). Als ik 't wiel er toch uit heb kan ik net zo goed de lagers vervangen en pak die van de tandwiel/trommeldrager mee.
Spaken gevoeld en die zijn in orde..
Losse spaken was ik vergeten te noemen. Heb dat eens gehad met een klr250.
 
Nog steeds geen enkel bericht van 4 enfield-onderdelenboeren en andere schokdemperverkoopmeneren die ik voor het weekend heb gepraaid.
Indien vanaaf of morgenochtend nog nix pluk ik wel wat van ebay.. Duurt dan wel even maar gebeurd er tenminste wat...

Foto van een rubber 1 van de poten..
1652183743048.png
 
Laatst bewerkt:
Nog geen respons op mijn akkoord voor setje schokbrekers van Duitse dealer (vervelend vinnik dat) Rondje wezen rijden met de nwe wiellagers en het onzekere schuiverige ding bij vb rotonde's is er absoluut nog steeds.
 
Zou je eens iets willen checken?
Zet je motor recht op en ga er achter staan (vasthouden aan zadel / achterkant). Druk nu de achterkant van de motor naar beneden, de vering in. Laat de motor weer opkomen. Doe dit ook wat sneller achter elkaar, simuleer zeg maar het rijden over hobbels.
Veert de motor goed in? En belangrijker, komt deze ook weer goed terug?

Voor jouw beeld; ik had ooit een kapotte schokbreker waarbij het inveren wel goed ging, maar uitveren ging heeeeel traaaaaag. En met die defecte demper had ik precies dat gevoel wat jij omschrijft met 'wegglijdend achterwiel'.
 
Dit heb ik gedaan maar merk geen gekke dingen, maar ik ben geen expert op gebied van dempers..

Echt he? Ik stoppen en afstappen om te tjekken of er geen olie/zand/glibberij ligt?

Ik ben met de benzine-bullet (die weer in 1 trap start na nwe accu & regelaar) over dezelfde plekken gegaan in joe-bar stijl en grip blijft gewoon?
 
Laatst bewerkt:
Hij was naast de las gescheurd. De andere kant niet, maar het deed de rijdbaarheid geen goed. Een Indier is er nog wel 60 km mee naar de stad gereden. Daar werd alles overgebouwd op een ander frame voor nieuwe avonturen. Ik zou het bij jou toch inderdaad ook in de vering zoeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan