Ik zal alvast toegeven dat ik dit niet zelf geschreven heb maar ergens gevonden heb op internet, ik heb zelf problemen met mijn remmen en zag dus in dat ik dit wel moest delen.
Methode 1: de spuit
Het voordeel van deze methode is, dat het erg schoon en snel is.
Benodigdheden
• Voedingsspuit / injectiespuit met cathetertip (koeiespuit) van 25 – 50 cl
• 50cm Slang met binnendiameter 6mm (dat past op de ontluchtingsnippel)
• Duct tape of andere isolatie-tape
• Steeksleutel 8
• Remvloeistof
Remmen ontluchten kan gewoon met een injectie spuit met cathetertip voor 2,50 per stuk. Vroeger heette dat gewoon purgeerspuit, maar tegenwoordig heten die dingen zo, gewoon een hele dikke injectiespuit waar 25 tot 50cl ingaat. Knip een stuk slang af, en doe dit om de tip van de spuit… het is even een gepruts, maar het kan wel (zie foto). Spoel het geheel goed door met brandspiritus, en laat dit drogen.
1. Maak het deksel van de hoofdremcilinder los, en laat deze liggen op het reservoir, en laat je maat dit in de gaten houden
2. Dek je benzinetank af met een doek tegen de remvloeistof, mocht je iets morsen
3. Doe het slangetje van de spuit op de remnippel
4. Remnippel een halve slag opendraaien
5. Remvloeistof aanzuigen
6. Als alle remvloeistof uit de leiding is draai je de nippel dicht
7. Haal de slang van de nippel, en druk de lucht uit de spuit (door hem naar boven te richten). Of vul de spuit met nieuwe remvloeistof.
8. Slang weer op de nippel en de nippel open
9. Van onderaf de leidingen LANGZAAM voldrukken, dan pers je de lucht voor je uit omhoog, en dan heb je de lucht *echt* uit de leidingen,
10. En natuurlijk het reservoir leeg maken als de oude troep uit de leidingen daar staat, en natuurlijk ook als-ie te vol wordt..
11. Spoel de spuit en slang weer goed door met brandspiritus, voor de volgende keer.
En alle slangetjes met tyRaps vast zetten, anders spettert de remvloeistof je alsnog om de oren, en dan heb je een groot chemisch probleem, want remvloeistof is hele goeie verfafbijt!
Als je toch morst: direct goed wassen met een overmaat water en veel zeep, maar dat spul zit gelijk in alle hoeken en kieren en als het spettert zit het overal...
Je moet de rest van de remvloeistof toch weggooien, want volgend jaar is dat al helemaal bedorven (remvloeistof is zwaar hygroscopisch).
Methode 2: de vloeistofspuit
Deze methode is eigenlijk hetzelfde als de methode van de injectiespuit, maar dan met een groter reservoir.
1. Koop een klein vloeistofspuitje met zo'n hevelpompje erin,
2. Koop een halve meter dunne plastic slang met binnendiameter 6mm,
3. Zorg dat het remsysteem geheel leeg is,
4. Sluit nu het met remvloeistof gevulde spuitje met de slang aan op de ontluchtingsnippel,
5. Open deze en druk langzaam maar zeker het systeem VAN ONDEREN met vloeistof vol,
6. Uiteindelijk van boven afvullen
7. Als alles is gelukt heb je nu instant een harde rem
Jampotje
Het voordeel van deze methode is, dat je dit ook voor de auto kunt gebruiken omdat je een grotere voorraad Remvloeistof kunt gebruiken. In plaats van een Jampotje kun je ook een PET-fles (Cola fles o.i.d.) gebruiken.
Benodigdheden
• Duct tape of andere isolatie-tape
• 50cm Slang met binnendiameter 6mm
• Jampotje
• Boormachine en ijzerboortjes
• Een paar fietsventielen en een oude binnenband
• Twee ringetjes die om een binnenventiel pasen
• Steeksleutel 8
• Remvloeistof
Maken van het gereedschap
1. Pak en jampotje, maak deze schoon met spiritus (niet met wasbenzine o.i.d.!)
2. Maak twee gaten in het deksel: een voor het fietsventiel, een voor het slangetje
3. Knip een binnenventiel van een binnenband af
4. Draai een ventielmoertje op het binnenventiel, doe hier een ringetje omheen,
5. en steek het geheel deze vanaf de onderkant het deksel door.
6. Doe een rubber ringetje om het schroefdraad (kun je zelf even knippen van fietsband,
7. en zet hem dan vast met een ander moertje aan de bovenkant.
8. Steek een slang door het andere gaatje, en zorg ervoor dat deze ook een beetje luchtdicht bij het deksel is (met bijv. plakband om het slangetje)
9. Zorg er voor dat het slangetje tot op de bodem raakt
10. Spoel het geheel goed door met brandspiritus, en laat dit drogen
Remvloeistof vervangen
1. Remvloeistof in het potje
2. Remsysteem leeg laten lopen (dit is het point-of-no-return) en oude vloeistof als KCA behandelen.
3. Slangetje op ontluchtingsnippel. Met de fietspomp druk opbouwen in het potje.
4. Beetje klooien om het slangetje te ontluchten.
5. Als er bijna geen lucht meer in het slangetje zit, nippel voorzichtig opendraaien en wachten tot het potje op het stuur vol zit. Misschien af en toe wat lucht in het jampotje erbij pompen.
6. Klaar. Voorzichtig proberen.
Voor diegenen die hier plaatjes bij lusten Klik Hier
Ik hoop dat jullie er net zoveel aan hebben als dat ik gehad heb!!
Methode 1: de spuit
Het voordeel van deze methode is, dat het erg schoon en snel is.
Benodigdheden
• Voedingsspuit / injectiespuit met cathetertip (koeiespuit) van 25 – 50 cl
• 50cm Slang met binnendiameter 6mm (dat past op de ontluchtingsnippel)
• Duct tape of andere isolatie-tape
• Steeksleutel 8
• Remvloeistof
Remmen ontluchten kan gewoon met een injectie spuit met cathetertip voor 2,50 per stuk. Vroeger heette dat gewoon purgeerspuit, maar tegenwoordig heten die dingen zo, gewoon een hele dikke injectiespuit waar 25 tot 50cl ingaat. Knip een stuk slang af, en doe dit om de tip van de spuit… het is even een gepruts, maar het kan wel (zie foto). Spoel het geheel goed door met brandspiritus, en laat dit drogen.
1. Maak het deksel van de hoofdremcilinder los, en laat deze liggen op het reservoir, en laat je maat dit in de gaten houden
2. Dek je benzinetank af met een doek tegen de remvloeistof, mocht je iets morsen
3. Doe het slangetje van de spuit op de remnippel
4. Remnippel een halve slag opendraaien
5. Remvloeistof aanzuigen
6. Als alle remvloeistof uit de leiding is draai je de nippel dicht
7. Haal de slang van de nippel, en druk de lucht uit de spuit (door hem naar boven te richten). Of vul de spuit met nieuwe remvloeistof.
8. Slang weer op de nippel en de nippel open
9. Van onderaf de leidingen LANGZAAM voldrukken, dan pers je de lucht voor je uit omhoog, en dan heb je de lucht *echt* uit de leidingen,
10. En natuurlijk het reservoir leeg maken als de oude troep uit de leidingen daar staat, en natuurlijk ook als-ie te vol wordt..
11. Spoel de spuit en slang weer goed door met brandspiritus, voor de volgende keer.
En alle slangetjes met tyRaps vast zetten, anders spettert de remvloeistof je alsnog om de oren, en dan heb je een groot chemisch probleem, want remvloeistof is hele goeie verfafbijt!
Als je toch morst: direct goed wassen met een overmaat water en veel zeep, maar dat spul zit gelijk in alle hoeken en kieren en als het spettert zit het overal...
Je moet de rest van de remvloeistof toch weggooien, want volgend jaar is dat al helemaal bedorven (remvloeistof is zwaar hygroscopisch).
Methode 2: de vloeistofspuit
Deze methode is eigenlijk hetzelfde als de methode van de injectiespuit, maar dan met een groter reservoir.
1. Koop een klein vloeistofspuitje met zo'n hevelpompje erin,
2. Koop een halve meter dunne plastic slang met binnendiameter 6mm,
3. Zorg dat het remsysteem geheel leeg is,
4. Sluit nu het met remvloeistof gevulde spuitje met de slang aan op de ontluchtingsnippel,
5. Open deze en druk langzaam maar zeker het systeem VAN ONDEREN met vloeistof vol,
6. Uiteindelijk van boven afvullen
7. Als alles is gelukt heb je nu instant een harde rem
Jampotje
Het voordeel van deze methode is, dat je dit ook voor de auto kunt gebruiken omdat je een grotere voorraad Remvloeistof kunt gebruiken. In plaats van een Jampotje kun je ook een PET-fles (Cola fles o.i.d.) gebruiken.
Benodigdheden
• Duct tape of andere isolatie-tape
• 50cm Slang met binnendiameter 6mm
• Jampotje
• Boormachine en ijzerboortjes
• Een paar fietsventielen en een oude binnenband
• Twee ringetjes die om een binnenventiel pasen
• Steeksleutel 8
• Remvloeistof
Maken van het gereedschap
1. Pak en jampotje, maak deze schoon met spiritus (niet met wasbenzine o.i.d.!)
2. Maak twee gaten in het deksel: een voor het fietsventiel, een voor het slangetje
3. Knip een binnenventiel van een binnenband af
4. Draai een ventielmoertje op het binnenventiel, doe hier een ringetje omheen,
5. en steek het geheel deze vanaf de onderkant het deksel door.
6. Doe een rubber ringetje om het schroefdraad (kun je zelf even knippen van fietsband,
7. en zet hem dan vast met een ander moertje aan de bovenkant.
8. Steek een slang door het andere gaatje, en zorg ervoor dat deze ook een beetje luchtdicht bij het deksel is (met bijv. plakband om het slangetje)
9. Zorg er voor dat het slangetje tot op de bodem raakt
10. Spoel het geheel goed door met brandspiritus, en laat dit drogen
Remvloeistof vervangen
1. Remvloeistof in het potje
2. Remsysteem leeg laten lopen (dit is het point-of-no-return) en oude vloeistof als KCA behandelen.
3. Slangetje op ontluchtingsnippel. Met de fietspomp druk opbouwen in het potje.
4. Beetje klooien om het slangetje te ontluchten.
5. Als er bijna geen lucht meer in het slangetje zit, nippel voorzichtig opendraaien en wachten tot het potje op het stuur vol zit. Misschien af en toe wat lucht in het jampotje erbij pompen.
6. Klaar. Voorzichtig proberen.
Voor diegenen die hier plaatjes bij lusten Klik Hier
Ik hoop dat jullie er net zoveel aan hebben als dat ik gehad heb!!
Laatst bewerkt: