Alternatief Remolie Vervangen

Impulz

MF'er
20 mei 2007
54
0
Enkhuizen
Ik zal alvast toegeven dat ik dit niet zelf geschreven heb maar ergens gevonden heb op internet, ik heb zelf problemen met mijn remmen en zag dus in dat ik dit wel moest delen. ;)

Methode 1: de spuit

Het voordeel van deze methode is, dat het erg schoon en snel is.

Benodigdheden
• Voedingsspuit / injectiespuit met cathetertip (koeiespuit) van 25 – 50 cl
• 50cm Slang met binnendiameter 6mm (dat past op de ontluchtingsnippel)
• Duct tape of andere isolatie-tape
• Steeksleutel 8
• Remvloeistof

Remmen ontluchten kan gewoon met een injectie spuit met cathetertip voor 2,50 per stuk. Vroeger heette dat gewoon purgeerspuit, maar tegenwoordig heten die dingen zo, gewoon een hele dikke injectiespuit waar 25 tot 50cl ingaat. Knip een stuk slang af, en doe dit om de tip van de spuit… het is even een gepruts, maar het kan wel (zie foto). Spoel het geheel goed door met brandspiritus, en laat dit drogen.

1. Maak het deksel van de hoofdremcilinder los, en laat deze liggen op het reservoir, en laat je maat dit in de gaten houden
2. Dek je benzinetank af met een doek tegen de remvloeistof, mocht je iets morsen
3. Doe het slangetje van de spuit op de remnippel
4. Remnippel een halve slag opendraaien
5. Remvloeistof aanzuigen
6. Als alle remvloeistof uit de leiding is draai je de nippel dicht
7. Haal de slang van de nippel, en druk de lucht uit de spuit (door hem naar boven te richten). Of vul de spuit met nieuwe remvloeistof.
8. Slang weer op de nippel en de nippel open
9. Van onderaf de leidingen LANGZAAM voldrukken, dan pers je de lucht voor je uit omhoog, en dan heb je de lucht *echt* uit de leidingen,
10. En natuurlijk het reservoir leeg maken als de oude troep uit de leidingen daar staat, en natuurlijk ook als-ie te vol wordt..
11. Spoel de spuit en slang weer goed door met brandspiritus, voor de volgende keer.

En alle slangetjes met tyRaps vast zetten, anders spettert de remvloeistof je alsnog om de oren, en dan heb je een groot chemisch probleem, want remvloeistof is hele goeie verfafbijt!

Als je toch morst: direct goed wassen met een overmaat water en veel zeep, maar dat spul zit gelijk in alle hoeken en kieren en als het spettert zit het overal...
Je moet de rest van de remvloeistof toch weggooien, want volgend jaar is dat al helemaal bedorven (remvloeistof is zwaar hygroscopisch).

Methode 2: de vloeistofspuit

Deze methode is eigenlijk hetzelfde als de methode van de injectiespuit, maar dan met een groter reservoir.

1. Koop een klein vloeistofspuitje met zo'n hevelpompje erin,
2. Koop een halve meter dunne plastic slang met binnendiameter 6mm,
3. Zorg dat het remsysteem geheel leeg is,
4. Sluit nu het met remvloeistof gevulde spuitje met de slang aan op de ontluchtingsnippel,
5. Open deze en druk langzaam maar zeker het systeem VAN ONDEREN met vloeistof vol,
6. Uiteindelijk van boven afvullen
7. Als alles is gelukt heb je nu instant een harde rem

Jampotje

Het voordeel van deze methode is, dat je dit ook voor de auto kunt gebruiken omdat je een grotere voorraad Remvloeistof kunt gebruiken. In plaats van een Jampotje kun je ook een PET-fles (Cola fles o.i.d.) gebruiken.

Benodigdheden

• Duct tape of andere isolatie-tape
• 50cm Slang met binnendiameter 6mm
• Jampotje
• Boormachine en ijzerboortjes
• Een paar fietsventielen en een oude binnenband
• Twee ringetjes die om een binnenventiel pasen
• Steeksleutel 8
• Remvloeistof

Maken van het gereedschap

1. Pak en jampotje, maak deze schoon met spiritus (niet met wasbenzine o.i.d.!)
2. Maak twee gaten in het deksel: een voor het fietsventiel, een voor het slangetje
3. Knip een binnenventiel van een binnenband af
4. Draai een ventielmoertje op het binnenventiel, doe hier een ringetje omheen,
5. en steek het geheel deze vanaf de onderkant het deksel door.
6. Doe een rubber ringetje om het schroefdraad (kun je zelf even knippen van fietsband,
7. en zet hem dan vast met een ander moertje aan de bovenkant.
8. Steek een slang door het andere gaatje, en zorg ervoor dat deze ook een beetje luchtdicht bij het deksel is (met bijv. plakband om het slangetje)
9. Zorg er voor dat het slangetje tot op de bodem raakt
10. Spoel het geheel goed door met brandspiritus, en laat dit drogen

Remvloeistof vervangen

1. Remvloeistof in het potje
2. Remsysteem leeg laten lopen (dit is het point-of-no-return) en oude vloeistof als KCA behandelen.
3. Slangetje op ontluchtingsnippel. Met de fietspomp druk opbouwen in het potje.
4. Beetje klooien om het slangetje te ontluchten.
5. Als er bijna geen lucht meer in het slangetje zit, nippel voorzichtig opendraaien en wachten tot het potje op het stuur vol zit. Misschien af en toe wat lucht in het jampotje erbij pompen.
6. Klaar. Voorzichtig proberen.

Voor diegenen die hier plaatjes bij lusten ;) Klik Hier

Ik hoop dat jullie er net zoveel aan hebben als dat ik gehad heb!!
 
Laatst bewerkt:
Als je alleen vloeistof vervangt kun je beter dit soort arbeidsintensieve methodes niet gebruiken.

Gewoon pompen met de nippel open en bijtijds bijvullen werkt veel sneller.

Hoef je niks te prutsen en allerlei winkels af en weetikwat. Goede kans ook dat je toch lucht erin spuit en dan kan je weer ontluchten. Als je vanonder afvult wordt de knoeikans ook groter.

En zelfs met leidingen vervangen en remrevisies kom je er met pompen ook wel.
 
Als je alleen vloeistof vervangt kun je beter dit soort arbeidsintensieve methodes niet gebruiken.

Gewoon pompen met de nippel open en bijtijds bijvullen werkt veel sneller.

Hoef je niks te prutsen en allerlei winkels af en weetikwat. Goede kans ook dat je toch lucht erin spuit en dan kan je weer ontluchten. Als je vanonder afvult wordt de knoeikans ook groter.

En zelfs met leidingen vervangen en remrevisies kom je er met pompen ook wel.

:N In veel gevallen wil de remvloeistof er gewoon niet in, zelf al pomp je een week.
Het enige wat je knoeit is een beetje bij de ontluchtingsnippel.
De kans dat je knoeit is bij het reservoir vullen vele malen groter.
En hoezo arbeidsintensief?
Ik ben met mijn spuitje binnen 1 minuut klaar.
Dat wil ik jou wel eens zien doen met pompen met een lege klauw en reservoir
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:N In veel gevallen wil de remvloeistof er gewoon niet in, zelf al pomp je een week.
Het enige wat je knoeit is een beetje bij de ontluchtingsnippel.
De kans dat je knoeit is bij het reservoir vullen vele malen groter.

:N
Als er nog oude vloeistof in zit kun je echt beter gewoon pompen. Vullen en pompen, klaar. Het is onzin om eerste de oude er uit te lopen zuigen (en dus lucht erin) en dan weer moeilijk te gaan doen met vullen. :?

Al die alternatieven kun je beter vergeten als er alleen nieuwe vloeistof in moet.


Bij nieuwe leidingen etc kan ik me er iets bij voorstellen. Maar iets te hard duwen in je spuit bij onderaf vullen en je hebt een mooie fontein. Vraag me niet hoe ik dat weet.
 
:N
Als er nog oude vloeistof in zit kun je echt beter gewoon pompen. Vullen en pompen, klaar. Het is onzin om eerste de oude er uit te lopen zuigen (en dus lucht erin) en dan weer moeilijk te gaan doen met vullen. :?

Al die alternatieven kun je beter vergeten als er alleen nieuwe vloeistof in moet.


Bij nieuwe leidingen etc kan ik me er iets bij voorstellen. Maar iets te hard duwen in je spuit bij onderaf vullen en je hebt een mooie fontein. Vraag me niet hoe ik dat weet.
waarom kan je beter gewoon pompen?
Ik zie alleen maar nadelen.
Als je je remleidingen of klauw vervangt kan je de oude vloeistof niet laten zitten.
 
waarom kan je beter gewoon pompen?
Ik zie alleen maar nadelen.
Als je je remleidingen of klauw vervangt kan je de oude vloeistof niet laten zitten.

............................

Al die alternatieven kun je beter vergeten als er alleen nieuwe vloeistof in moet.


Bij nieuwe leidingen etc kan ik me er iets bij voorstellen. ....................
 
Ik zit dus nog steeds met het probleem dat gewoon pompen niet werkt, ik krijg hem met geen mogelijkheid op druk en ik ben nu al 3 dagen bezig en ik zit met de handen in het haar!

Ook dat met die spuit heb ik dus net geprobeerd en hij is nog steeds niet op druk, ik begin de moed een beetje te verliezen ondertussen!!

Het klinkt heel logisch en werkt ook prima als je gewoon tie-wraps gebruikt en voorzichtig doet, maar bij mijn machine werkt het nog steeds niet!!

Kawa ZZR600 "93
 
Laatst bewerkt:
Ik zit dus nog steeds met het probleem dat gewoon pompen niet werkt, ik krijg hem met geen mogelijkheid op druk en ik ben nu al 3 dagen bezig en ik zit met de handen in het haar!

Ook dat met die spuit heb ik dus net geprobeerd en hij is nog steeds niet op druk, ik begin de moed een beetje te verliezen ondertussen!!



Dan zal je wel moe zijn na 72 uur pompen. ;) Pompen gaat ook beter met je handen om de remhendel dan met handen in je haar. :P

Ik neem aan dat je de boel los hebt gehad en er nu lucht in zit.

Je zou nog zo'n stofzuigerconstructie kunnen proberen of even langs een auto of motorzaak rijden. Als je een achterrem heb en niet ver hoeft zou ik het iig aandurven.
 
Ik had problemen met de voor remmen, dus ik heb de linker en rechterklauw gereviseerd, ging allemaal prima dankzij de how to's op het forum heel handig!!

Dus ik ga vullen en pompen met mn zwager en hij bleef maar zacht dus wij kwamen op een gegeven moment tot de conclusie, dan moet het de hoofd remcilinder zijn dus die heb ik toen ook gereviseerd, weer opnieuw vullen en hij doet het nog steeds niet.
 
Hier al net zo.
Achterrem van een GL1000 levert geen druk. Op de klassieke manier vloeistof er door pompen werkt prima maar er komt geen druk.
Met een spuit onderlangs lukt het absoluut niet. Dat lijkt alsof de nippel nog dichtgedraaid zit.

Nog suggesties?
 
Hier al net zo.
Achterrem van een GL1000 levert geen druk. Op de klassieke manier vloeistof er door pompen werkt prima maar er komt geen druk.
Met een spuit onderlangs lukt het absoluut niet. Dat lijkt alsof de nippel nog dichtgedraaid zit.

Nog suggesties?
Stapje voor stapje.

Gewoon het reservoir vullen (van bovenaf dus)

Knijp de remslang dicht met een waterpomptang (of griptang), op bijvoorbeeld 20cm na de rempomp.
Pomp en bouw druk op.
Als je druk hebt dan laat je elke keer een beetje vloeistof door door de tang iets te lossen.
Soms moet je het daarna nog eens doen met de tang verder op de remslang.
Met een beetje gevoel heb je in "no time"het geheel weer op druk.
Zorg dat je reservoir gevuld blijft.

Wel nog ontluchten als je het systeem op druk hebt.

Deze truc werkt bij mijn fietsen altijd. en het geeft een aardige indicatie over de werking van de rempomp.
 
Ook wel eens veel problemen mee gehad. Bleek bij mij dat er in het verdeelstuk (de leiding van de rempomp komt er in binnen en vervolgens gaat er naar elke remklauw een eigen slang) een luchtbel bleef hangen. Die kon je er gewoon niet uitpompen, uiteindelijk bleek je er een lichte klop met een hamer op te moeten geven om de luchtbel vlot te trekken..

Bij mij werkte het... :P
 
Stapje voor stapje.

Gewoon het reservoir vullen (van bovenaf dus)

Knijp de remslang dicht met een waterpomptang (of griptang), op bijvoorbeeld 20cm na de rempomp.
Pomp en bouw druk op.
Als je druk hebt dan laat je elke keer een beetje vloeistof door door de tang iets te lossen.
Soms moet je het daarna nog eens doen met de tang verder op de remslang.
Met een beetje gevoel heb je in "no time"het geheel weer op druk.
Zorg dat je reservoir gevuld blijft.

Wel nog ontluchten als je het systeem op druk hebt.

Deze truc werkt bij mijn fietsen altijd. en het geeft een aardige indicatie over de werking van de rempomp.

Zeepok ik ken je niet maar ik hou van jou!!! *O* *O* :} *O* *O*

Ik probeerde het effe ( want ik heb geen stalen leidingen ) en accuut kon ik constateren dat mijn linkerklauw niet helemaal tof meer blijkt te zijn dus morgen effe reviseren en dan weer verder proberen, ik heb nu in ieder geval weer hoop.

Het moment dat ik die linker klauw van het systeem afzonderde zeg maar had ik accuut een knalharde remhendel dus ik weet nu in ieder geval weer waar ik verder moet en ik hoef niet meer dagen lang te ontluchten WOEHOE!!! :+

BEDANKT
 
Ik heb nu de klauwen gereviseerd en heb iets meer druk maar ik krijg hem nog steeds niet helemaal hard, behalve als ik de manier van zeepok gebruik en ik laat er een beetje vloeistof langs en ik pomp nog een keer, het lijkt wel of er lucht in de klauwen zelf achterblijft of zo kan dat?

En kan het zijn dat als ik hem met deze druk een tijdje laat staan dat eventuele lucht dan langs de ringen van de cups glipt omdat het dunner is als de vloeistof?
 
Ik heb nu de klauwen gereviseerd en heb iets meer druk maar ik krijg hem nog steeds niet helemaal hard, behalve als ik de manier van zeepok gebruik en ik laat er een beetje vloeistof langs en ik pomp nog een keer, het lijkt wel of er lucht in de klauwen zelf achterblijft of zo kan dat?

En kan het zijn dat als ik hem met deze druk een tijdje laat staan dat eventuele lucht dan langs de ringen van de cups glipt omdat het dunner is als de vloeistof?

Is het draad van de nippels in de klauwen niet versleten?

Bij een maat van me met een zx6 ruim een jaar ellende gehad, totdat we toch maar voor de spuit metthode gegaan. Dan heb je overdruk rond het nippel ipv af en toe gelijke druk zoals bij de pomp methode waarbij dus langs de draad lucht terug komt.
 
Dat kan ik nog wel proberen inderdaad om die te vervangen, 2 nieuwe nippeltjes kan nooit duur zijn, maar ik ben er eigenlijk wel vrij zeker van dat het niets met lucht te maken heeft hoor, want zodra ik aan een kant in de remleiding knijp ( maakt ondertussen niet meer uit welke kant, eerst wel, dat is al vreemd ) zodra ik dat doe is het probleem meteen weg!! ( en dat maakt het extra frustrerend!! )
 
Mooi topic.

Gisteren met een cathertip de achterrem bijgevuld en onlucht van mijn gsxr 750 k5, in 2 min geregeld, werkte perfect!

Maarrr, de voorrem geeft wat meer problemen. Zou het net zo makkelijk moeten lukken als de achterrem als je van onderaf bijvult vanaf de kant waar 1 remleiding uitkomt, zodat de olie eerst naar de andere remklauw loopt en daarna omhoog naar het reservoir?

Groeten
 
Voor alleen het vervangen van de vloeistof pomp ik via de nippel en bijvullen van het reservoir. Dat levert een stuk minder geknoei op dan met een injectiespuit via de nippel vervangen.

Wanneer het systeem leeg is, is de injectiespuit echter een uitkomst. Je hebt vrijwel meteen een goede druk. Het is nog steeds een beetje knoeien, maar wel sneller klaar. Via het reservoir bijvullen en ontluchten is bijna niet te doen.
 
Heb vorige week m'n nieuwe HEL's geinstalleerd.
Dus moet er toch verse vloeistof in.
Had het geintje met de spuit al eens eerder gezien.
Zo heb ik dus ook de boel weer netjes vol gekregen,....van bovenaf reservoir vol,....slang+spuit op de nippel...nippel open/plunjer v/d spuit uittrekken en het remhandel een paar keer inknijpen...plunjer v/d spuit nog verder naar buiten trekken....vloeistof er bij....handel knijpen ...é vóílá...vloeistof....en een hoop luchtbellen later...is de boel weer vol.
Daarna nog even op de gewone manier doorgepompt/ nippel bediend/....geen luchtbelletjes meer,...klaar.
Ging lekker snel!
 
Terug
Bovenaan Onderaan