Alternatief Suzuki GSX-F 600?

OnELeG

MF veteraan
17 apr 2007
2.127
2
Mogguhh! :)

Nu ik binnenkort mn rijbewijs zal halen, wordt er thuis al vollop gespeculeerd welke motor er aangeschaft gaat worden. Nu heb ik al 3 maanden een SV650 S in mn hoofd... Komt mn pa gister met de mededeling dat hij die 'te sportfief' en 'teveel voorover' vind zitten voor een beginnende rijder |( Dit zou resulteren in minder overzicht op de weg en dus makkelijker een gevaarlijke situatie met zich meebrengen. ;(

Nu kwam hij met een GSX-F 600 (uit 2000 of jonger) als alternatief. Hier leer je volgens hem ook beter op rijden.
Opzich een leuke motor, maar ik vroeg me af of er nog meer van zulke soortgelijke motoren zijn? Wat ik mooi vind is een thundercat, maar die zal waarschijnlijk ook wat sportiever zijn als een GSX F ? een CBF 600 is denk ik ook wat sportiever :? Meer als 4.250 euro heb ik niet te besteden...

Thx :+
 
Laatst bewerkt:
je pa praat onzin. beide fietsen hebben een prima zit houding en t zicht is ook goed.
gewoon gaan waar jij je geld voor wilt uitgeven.
zolang je niet begint met r1-en en gsxr1000-en kun je keurig leren sturen op een veilige manier.
succes
 
Ga anders voor een naked SV650...die zit meer rechtop...

Een GSX 600 F zit ook niet echt rechtop trouwens. Ik denk dat er niet veel verschil zit tussen een SV en een GSX600F.

Je hebt ook nog een lekkere goedkope Hyosung, maar dat moet je durven....
 
Uhh, 1: waarom luister je naar je pa; en 2: een GSX-F is een ontzettend lelijk hok.

De meeste gekuipte motoren zullen in meer of mindere mate een vrij sportieve zit hebben, maar of je daardoor minder overzicht hebt betwijfel ik. Als je meer rechtop wil zitten zul je naar nakeds of semi-nakeds moeten kijken. CBF600, FZ6, SV650N etc. Kijk eens in het Naked-forum.
 
Ik denk dat een SV door zijn lagere gewicht zelfs beter als beginnersfiets is als een GSXF. En idd als je een Naked SV pakt zit je gewoon helemaal rechtop.
 
@ EjTjE : Meh.. ik ben niet zo'n fan van nakeds...vind ze wel stoer (een cagiva Raptor bijv.) maar niet om zelf te hebben.

@Ejayt: Tsja..daarom koos ik ook voor een SV ;) maar mischien istie wel over te halen zodra het blijkt dat er niet zo heel veel verschil zit qua zithouding (heb alleen op een SV gezeten, nog niet op een GSX-F) En waarom ik naar hem luister? Bepaalde financiele redenen dwingen mij daartoe :p

Leuke is dat dit zelf zijn eerste motor was op 19 jarige leeftijd:

1983gsx1100es450dz6.jpg



Een suzuki GSX 1100 ES met 111pk vroegah in 1983... lekkere beginnersfiets ook :P
 
Laatst bewerkt:
Yeah dat kan natuurlijk ook nog =] Ik vind een gsx-f niet oerlelijk ofzo, maar een SV gewoon een stuk cooler. geef er zelf ook ong 70% van het bedrag aan uit, dus wil wel iets kopen wat ik zelf mooi vind. Daarnaast moet het ook nog een beetje rijden, maar daar kan ik nu dus nog niet over oordelen. Ik zal hem vanavond ff op zn plek zetten :p de snelheidsovertreding in zn koekblik van gister (100 euro) zal daar wel een beetje bij helpen :p

thanks voor jullie feedback! wat kost zo'n stuurtje trouwens? (niet dat ik te lui ben om het op te zoeken, meer omdat mn firewall kuren heeft en zelf de pagina niet kan laden :( )
 
Yeah dat kan natuurlijk ook nog =] Ik vind een gsx-f niet oerlelijk ofzo, maar een SV gewoon een stuk cooler. geef er zelf ook ong 70% van het bedrag aan uit, dus wil wel iets kopen wat ik zelf mooi vind. Daarnaast moet het ook nog een beetje rijden, maar daar kan ik nu dus nog niet over oordelen. Ik zal hem vanavond ff op zn plek zetten :p de snelheidsovertreding in zn koekblik van gister (100 euro) zal daar wel een beetje bij helpen :p

thanks voor jullie feedback! wat kost zo'n stuurtje trouwens? (niet dat ik te lui ben om het op te zoeken, meer omdat mn firewall kuren heeft en zelf de pagina niet kan laden :( )

op ebay zijn genoeg setjes te vinden voor de SV :Y

verder is t totale onzin, een SV zit net zo als een GSX-F, en een SV is veell lichter.

ga voor de SV
 
Ik zou gewoon een GSXF 750 doen..
Best of both worlds..èn goeie zithouding èn toch sportiever dan een GSXF 600.

En laat IK nou net een GSXF 750..ach nee..ga niet zitten spammen in je topic :+


I
I
I
I
I
v

:W
 
Haha yep ik zie het, maakt idd weinig verschil zo te zien. Waarschijnlijk zal een gsxf wel beter zitten voor een passagier? Mn vriendin zit nu al van: neeee ik ga niet achteropppp (dames? :p) dus zoveel maakt dat niet uit. Ga dadelijk gewoon lekker testritjes maken, toch ook op een gsxf, en zal dan gewoon kijken wat het beste bevalt. Hij moet wel op 25kw, dus denk dat een 750 dan totaal geen zin heeft? overigens zal de SV wel meer koppel hebben. (volgens mij was hier een week terug een topic over)
 
Haha yep ik zie het, maakt idd weinig verschil zo te zien. Waarschijnlijk zal een gsxf wel beter zitten voor een passagier? Mn vriendin zit nu al van: neeee ik ga niet achteropppp (dames? :p) dus zoveel maakt dat niet uit. Ga dadelijk gewoon lekker testritjes maken, toch ook op een gsxf, en zal dan gewoon kijken wat het beste bevalt. Hij moet wel op 25kw, dus denk dat een 750 dan totaal geen zin heeft? overigens zal de SV wel meer koppel hebben. (volgens mij was hier een week terug een topic over)

Eh...nee..voor 25 Kw heeft een GSXF 750 idd niet zo'n zin denk ik..
 
Vandaag ff langs motoport r'dam aan de strickledeweg, mehh staat ook weinig bijzonders daar. Wel ff op een gsx 750 f gezeten en een sv650. ik ben toch een beetje groot voor een sv650. mn oog is ook gevallen op een Honda VFR 800 1999 in het zwart... Ook een erg mooie motor, maar dat zal wel niet zo lekker gaan op 25kw :-P
 
Laat je vader lekker leven in de jaren 60 en met twee vingers in de lucht op z'n Jawa rijden....


Een SV650 ( of een GSX-F maak niet uit! ) Zijn allebei prima beginners fietsen waarbij de mate van sportief zitten geen enkele fuck uitmaakt, al zit je op een racer hou je nog je hoofd omhoog. Pure onzin wat die man uitkraamd.
De zitpositie van de SV/GSX verschilt dermate weinig dta het verwaarloosbaar is. Pak de motor die jij wil rijden, niet die je vader graag zou willen rijden. Dan moet ie er zelf maar 1 kopen. Jij rijdt, dus jouw keuze, of mag jij ook zijn motor uitkiezen?
 
Welke zitpositie? O-)

full


Maar ff serieus. Ik heb op beide motoren (SV650 en GSXF600) gereden. De GSXF zit iets comfortabeler. Door het hogere gewicht van de GSXF ‘voelt’ deze wat volwassener aan. Qua sturen moet de GSXF wel op de SV toegeven. Verder moet je zelf je voorkeur geven voor een 4 cylinder lijn of 2 cylinder V twin. Hebben toch allebei een andere karakteristiek. Gewoon proefrijden, zou ik zeggen.

Trouwens, als de pecunias meespelen, moet je je realiseren dat je voor dat bedrag redelijk jonge (zgan) GSXF-en kunt kopen. En kijk eens bij pak weg een Thundercat of CBR600F dan zijn die vaak al gauw of een stuk duurder (zelfde bouwjaar) of veeeel ouder (voor jouw aankooplimiet).

Suc6 met je keuze.
 
Laatst bewerkt:
Een GSX-F is een ouwe lullen motor. Of een vrouwenmotor, dat kan ook. Kijk maar eens naar die vorm van de motor. Rond, rond, en nog eens rond.
Honda is spitser, maar de Opel onder de motoren.
En de Thundercat is DE enige echte sportieve motor van deze 3. Je kunt er mee naar Italie rijden, zonder kramp in je armen, je meisie kan zonder problemen achterop, en je kunt er zeer sportief mee rijden.
En er is een zeer leuke "club". www.thundercat.nl
En nog een tippie, als je niet meer dan 4250,- te besteden hebt, kijk dan naar motoren van 3500,-. Dan hou je iig nog wat over, voor dingen die je na aankoop tegenkomt, of die je eventueel wilt veranderen.


Kijk toch eens naar die zithouding. :+

full
 
Laatst bewerkt:
Hehe wel geinig, ik zit met zelfde dilemma beetje.

Toen ik net begon met lessen, ging ik er beetje vanuit dat ik een GSX 600 F zou kopen. Ik vind hem persoonlijk niet lelijk, houd wel van ronde vormen. Daarnaast is de zit positie erg comfortabel. Het is gewoon een leuk opstap motor. Daarnaast zijn er zeer jonge modellen te verkrijgen voor rond de € 4000,-. Minpunten zijn de remmen en motor. Hij is niet echt krachtig.

Toen begon ik te kijken naar een Honda CBR 600 F. Ik vind zelf de 99 en 00 modellen het mooist met een budget van € 4100,-. Vandaag testrit op gemaakt. Zit wel sportiever. Windbescherming is minder. Voordelen zijn het is Honda motor, stuurt erg lekker, onderhoud intervallen liggen verder uit elkaar, zeer krachtig voor 600cc, schakelt lekker, stabiliteit op rechte stukken met zijwind, middenbok. Minpunt de sportieve houding als je voor het touren gaat en minder windbescherming.

Ik ga van de week kijken voor een Yamaha Thundercat. Prijs voor een 2000 / 2001 model is paar honderd euro voordelig. Ik heb op die van een collega gezeten. Zithouding is comfortabeler dan Honda. Je zit wat rechter en je benen zijn minder opgetrokken. Kwa rijden moet ik nog doen. Wat ik lees en hoor is dat hij zeer goede windbescherming bied, 1 van de beste remmen heeft. Kwa stabiliteit met zijwind en sturen is hij wel ietsie minder dan de Honda maar nog steeds zeer goed. Heeft geen middenbok, een schakelen tussen 1 en 2 blijkt beetje moeizaam te gaan. Rest van de versnellingen zijn wel uitstekend. Koppeling blijkt wel moeilijker te zijn dan Honda.

De Thundercat is kwa formaat wel weer groter dan de Honda. Kan voordeel of nadeel zijn. Ligt aan de persoon. Ik ben zelf 1.83m lang.

Kwa zithouding is Thundercat en GSX 600 F ongeveer gelijk, maar is de Thundercat wel een betere motor.

Ik les zelf op een CBF600 en vind dat ook zeer lekker zitten. Wederom vergelijkbaar met Thundercat en GSX.

Prijzen wat ik particulier heb gezien zijn:

Honda CBR 600 F 99/00 30.000 km € 4100,-
Thundercat 00/01 30.000 km € 3900,-
GSX 600 F 99/00 30.000 km € 3500,-

Staar je niet blind op een bepaalde motor die paar honderd euro goedkoper is dan bij iemand anders. Ik betaal liever paar honderd euro meer voor motor met nieuwe ketting + tandwielen en banden en die beurt heeft gehad bij garage dan een motor waar je binnen paar duizend km alles moet vervangen.

Ik ga komend week paar Thundercats bekijken en einde van de week ga ik beslissen wat ik ga kopen denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Een GSX-F is een ouwe lullen motor. Of een vrouwenmotor, dat kan ook. Kijk maar eens naar die vorm van de motor. Rond, rond, en nog eens rond.
Honda is spitser, maar de Opel onder de motoren.
En de Thundercat is DE enige echte sportieve motor van deze 3.

Als je zegt, Thundercat is DE sport/tour motor van de 3, geef ik je wel gelijk. Maar de sport motor van de 3?

Een Honda 1999/2000 en jonger trekt jouw Thundercat 2001 (of jonger) zeker eruit. Daarnaast waar jij bij de 230/240 je max hebt, gaat de Honda nog efvies door tot de 260/270.
 
die gsx f heeft anders veel meer pk hoor :+
En de sv is makkelijker te hanteren door zijn lichter gewicht (scheelt iets van 35-40kg of z) en het stuurgedrag sluit meer aan bij je lesmotor. Dus als jouw vader liever heeft dat je omwille van je eigenveiligheid op een zware, ander rijdend pk monster 9t.o.v. de sv dan ;) ) moet rijden mag hij zich nog wel een keer achter de oren krabben!

Owja, persoonlijk vind ik een 1000cc supersport niet per definitie ongeschikt voor beginners. Met name de allernieuwste. Deze hebben toch vaak een wat vriendelijker karakter (soepel oppakken, rustige vermogenafgifte onder in, goed te doseren remmen). Het blijft toch altijd de berijder, heeft deze gas en rembeheersing. Maja dit is een beetje offtopic nu
 
Terug
Bovenaan Onderaan