Na een zomer met toch een aantal knap warme dagen komt de hopelijk koude en niet te natte winter er weer aan.
Voor motorrijders zijn beide omstandigheden niet ideaal. In de zomer zweet je je kapot in je pak, in de winter verander je langzaam in een ijspegel.
Nu, voor de winter kun je elektrische vesten kopen e.d. Maar daar heb je in de zomer niets aan.
Nu heb ik eigenlijk al een tijdje een idee. Als ik nu in de binnenvoering van m'n motorjas eens een stelsel van dunne kunstof slangen naai? Polyflex spul ofzo, da's redelijk plet-/knikbestendig en goedkoop. Zeg een millimeter of 4 buitendiameter. Afwerken met een lapje stof er overheen, en het draagcomfort van de jas verandert volgens mij niet echt. Ergens op een makkelijk bereikbare plek twee kleine snelkoppelingetjes monteren, eventueel met automatische afsluiting, en de jas is klaar.
Zoveel zwaarder word de jas ook niet, want de vloeistofinhoud is klein, en de slangen wegen ook niets.
Nu zou ik vervolgens iets op de motor kunnen bouwen dat vloeistof opwarmt of afkoelt. De mogelijkheden zijn legio: hitte aftappen van het koelwater of oliecircuit voor verwarming. Hitte aftappen, daar een absorptiekoeler mee laten draaien voor verkoeling. In de zomer kan je koelsysteem de restwarmte missen als kiespijn.
Eventueel de elektrische oplossing: een paar dikke Peltiers voor verwarming/verkoeling van een vloeistof, of een klein compressortje zoals de BD50 van Danfoss. Die word echter wel lastiger te monteren.
Pompje erbij, thermostaatje erbij, en ik heb de eerste motorjas met climate control.
Als vloeistof zou in de zomer gewoon standaard water, of in de winter water met wat alcohol dienst kunnen doen. Bij koppelen/ontkoppelen heb je wel wat verlies, maar wie maalt er nu om een paar druppels vloeistof? Eventueel een keer een voorraadtankje bijvullen, en klaar.
Wie zet me weer met beide benen op deze aardkloot?
Voor motorrijders zijn beide omstandigheden niet ideaal. In de zomer zweet je je kapot in je pak, in de winter verander je langzaam in een ijspegel.
Nu, voor de winter kun je elektrische vesten kopen e.d. Maar daar heb je in de zomer niets aan.
Nu heb ik eigenlijk al een tijdje een idee. Als ik nu in de binnenvoering van m'n motorjas eens een stelsel van dunne kunstof slangen naai? Polyflex spul ofzo, da's redelijk plet-/knikbestendig en goedkoop. Zeg een millimeter of 4 buitendiameter. Afwerken met een lapje stof er overheen, en het draagcomfort van de jas verandert volgens mij niet echt. Ergens op een makkelijk bereikbare plek twee kleine snelkoppelingetjes monteren, eventueel met automatische afsluiting, en de jas is klaar.
Zoveel zwaarder word de jas ook niet, want de vloeistofinhoud is klein, en de slangen wegen ook niets.
Nu zou ik vervolgens iets op de motor kunnen bouwen dat vloeistof opwarmt of afkoelt. De mogelijkheden zijn legio: hitte aftappen van het koelwater of oliecircuit voor verwarming. Hitte aftappen, daar een absorptiekoeler mee laten draaien voor verkoeling. In de zomer kan je koelsysteem de restwarmte missen als kiespijn.
Eventueel de elektrische oplossing: een paar dikke Peltiers voor verwarming/verkoeling van een vloeistof, of een klein compressortje zoals de BD50 van Danfoss. Die word echter wel lastiger te monteren.
Pompje erbij, thermostaatje erbij, en ik heb de eerste motorjas met climate control.
Als vloeistof zou in de zomer gewoon standaard water, of in de winter water met wat alcohol dienst kunnen doen. Bij koppelen/ontkoppelen heb je wel wat verlies, maar wie maalt er nu om een paar druppels vloeistof? Eventueel een keer een voorraadtankje bijvullen, en klaar.
Wie zet me weer met beide benen op deze aardkloot?