Alternatief verwarmd/gekoeld-vest idee

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
Na een zomer met toch een aantal knap warme dagen komt de hopelijk koude en niet te natte winter er weer aan.

Voor motorrijders zijn beide omstandigheden niet ideaal. In de zomer zweet je je kapot in je pak, in de winter verander je langzaam in een ijspegel.

Nu, voor de winter kun je elektrische vesten kopen e.d. Maar daar heb je in de zomer niets aan.

Nu heb ik eigenlijk al een tijdje een idee. Als ik nu in de binnenvoering van m'n motorjas eens een stelsel van dunne kunstof slangen naai? Polyflex spul ofzo, da's redelijk plet-/knikbestendig en goedkoop. Zeg een millimeter of 4 buitendiameter. Afwerken met een lapje stof er overheen, en het draagcomfort van de jas verandert volgens mij niet echt. Ergens op een makkelijk bereikbare plek twee kleine snelkoppelingetjes monteren, eventueel met automatische afsluiting, en de jas is klaar.

Zoveel zwaarder word de jas ook niet, want de vloeistofinhoud is klein, en de slangen wegen ook niets.

Nu zou ik vervolgens iets op de motor kunnen bouwen dat vloeistof opwarmt of afkoelt. De mogelijkheden zijn legio: hitte aftappen van het koelwater of oliecircuit voor verwarming. Hitte aftappen, daar een absorptiekoeler mee laten draaien voor verkoeling. In de zomer kan je koelsysteem de restwarmte missen als kiespijn.
Eventueel de elektrische oplossing: een paar dikke Peltiers voor verwarming/verkoeling van een vloeistof, of een klein compressortje zoals de BD50 van Danfoss. Die word echter wel lastiger te monteren.

Pompje erbij, thermostaatje erbij, en ik heb de eerste motorjas met climate control.

Als vloeistof zou in de zomer gewoon standaard water, of in de winter water met wat alcohol dienst kunnen doen. Bij koppelen/ontkoppelen heb je wel wat verlies, maar wie maalt er nu om een paar druppels vloeistof? Eventueel een keer een voorraadtankje bijvullen, en klaar.

Wie zet me weer met beide benen op deze aardkloot? ;)
 
Hey DaBit,

het lijkt mij een heel geklooi met die slangen bij het op- en afstappen. En ik denk dat het rendement van met name de koeling niet hoog genoeg is.

Verwarming kan elektrisch, dat lijkt mij veel eenvoudiger (behalve weer het geklooi met draden bij het op- en afstappen).

Koelen gaat beter door gebruik te maken van het verdampen van (zweet)vocht op de huid. Maar dat bestaat ook al; een vest dat lucht onder je jas blaast. En dat werkt zo goed dat zelfs vliegers van de luchtmacht er mee uitgerust zijn (of worden?).

groeten,

martijn
 
Hey DaBit,

het lijkt mij een heel geklooi met die slangen bij het op- en afstappen.

Net zo'n gekloot als met een elektrische stekker....

En ik denk dat het rendement van met name de koeling niet hoog genoeg is.

Ik weet het niet. Volgens mij heb je niet veel koelvermogen nodig om voor een enkel persoon een behaaglijk klimaat te creeren. En stel dat je 500W ofzo nodig hebt, dan zou je met een (water-lithiumbromide of water-ammoniak) absorptiekoeler zo'n 1.5kW aan afvalwarmte moeten onttrekken aan het motorkoelsysteem. Da's relatief niks. Peltiers kunnen dan wel weer problematisch worden. Een elektrisch 12V compressortje kan het wel, maar da's lastig weg te werken wegens de grootte.

Koelen gaat beter door gebruik te maken van het verdampen van (zweet)vocht op de huid. Maar dat bestaat ook al; een vest dat lucht onder je jas blaast. En dat werkt zo goed dat zelfs vliegers van de luchtmacht er mee uitgerust zijn (of worden?).

Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die dat ding getest heeft en er positief over is. Al te prettig lijkt het me niet, en het toch al hoge vochtverlies tijdens motorrijden word nog hoger. Verder lijken me dan een paar goed geplaatste ventilatiesleuven in de motorkleding net zo goed.

Bekijk het eens van deze kant: als dat zo goed zou werken, waarom is een airco in een koekblik dan zo prettig?
 
Net zo'n gekloot als met een elektrische stekker....Ik weet het niet. Volgens mij heb je niet veel koelvermogen nodig om voor een enkel persoon een behaaglijk klimaat te creeren. En stel dat je 500W ofzo nodig hebt, dan zou je met een (water-lithiumbromide of water-ammoniak) absorptiekoeler zo'n 1.5kW aan afvalwarmte moeten onttrekken aan het motorkoelsysteem. Da's relatief niks. Peltiers kunnen dan wel weer problematisch worden. Een elektrisch 12V compressortje kan het wel, maar da's lastig weg te werken wegens de grootte.Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die dat ding getest heeft en er positief over is. Al te prettig lijkt het me niet, en het toch al hoge vochtverlies tijdens motorrijden word nog hoger. Verder lijken me dan een paar goed geplaatste ventilatiesleuven in de motorkleding net zo goed.
Dat laatste denk ik ook. Als het echt warm is schep ik met de mouw van mijn jas wat lucht en dan voel ik het direct koeler worden. Lucht komt via de mouw naar binnen en verdwijnt via de kraag en onderkant weer.
Bekijk het eens van deze kant: als dat zo goed zou werken, waarom is een airco in een koekblik dan zo prettig?
Ik denk dat dat komt omdat een airco behalve koelt, de lucht ook droogt en in beweging zet. Je zweet verdampt dus nog beter wat voor een extra koel effect zorgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan