Alternatief voor Amsterdam-Dakar = Antwerpen-Banjul

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Omdat Mike the Bike hier in een ander topic al over begon denk zelf maar even een topic te starten hierover.

Twee keer per jaar wordt deze rit georganiseerd met de bedoeling om het voertuig achter te laten waarmee je een goed doel naar keuze helpt.
Dit doe je dus niet met je lievelingsmotor maar met een een of ander brik van een paar honderd euro wat je voor weinig kan scoren ergens, wel moet het brik in een behoorlijke technische staat zijn en bruikbaar voor een Afrikaan.

link Antwerpen Banjul Challenge - Home

Zelf denk ik aan een XT600 of zo, hoeft niet de mooiste te zijn. Wel even het blokkie nakijken en zorgen dat hij goed en veilig is, je wil zelf natuurlijk ook niet met technische problemen komen te zitten in die pittige 7000Km.

Inschrijving is 350 Euro voor een auto en 200 euro voor een motor.

OK nog niet zo aanmoedigend...motor inleveren en 200 euro inschrijving
waar doe je het dan voor?

je krijgt een avontuurlijke rit door 4 west Afrikaanse landen (Marokko, Mauritanie, Senegal en Gambia)
geen competitie element maar gewoon lekker rijden, aankomen is het enige doel
georganiseerd wat betreft konvooien enzo (soms verplicht)
terug vliegen zodat de reisduur beperkt blijft tot ca 3 weken
geen hoge kosten voor motortransport terug ( weegt ruim op tegen de aanschaf van een brik)

Ik ben benieuwd of er MFers zijn die ook zo'n rit willen maken, zelf kan ik pas in 2012 en dat ga ik ook doen ook. Dit is dan ook een algemeen topic over deze rit en niets wat ik wil organiseren, hier kunnen MFers zelf teams vormen.
Ik zal de teams proberen in de openingspost bij te houden voor verschillende perioden, tenminste..als er animo voor is.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dit niet echt een alternatief voor een professionele rally-wedstrijd, wel voor Amsterdam-Dakar, dus vandaar mijn opmerking.
 
leuk initatief , maar hou niet zo van konvooien.
de route is wel mooi.
stond pas iets in een motorblad over deze trip van een belgische dame en haar familie .
lijkt me wel wat om een keer met wat gasten te rijden op eigen fiets en gelegenheid.
en ook weer terug met eigen fiets :+
voor geen geld in de wereld geef ik die weg natuurlijk. :N
 
leuk initatief , maar hou niet zo van konvooien.
de route is wel mooi.
stond pas iets in een motorblad over deze trip van een belgische dame en haar familie .
lijkt me wel wat om een keer met wat gasten te rijden op eigen fiets en gelegenheid.
en ook weer terug met eigen fiets :+
voor geen geld in de wereld geef ik die weg natuurlijk. :N
Besef wel dat als je terugrijdt je dan 6 a 8 weken moet uittrekken, voor de meeste mensen gewoon niet te doen.
Ik ben ook niet van plan om een van mijn motoren waar ik met veel aandacht aan gelseuteld heb weg te geven, ergens in een hoek slingert nog een frame en andere onderdelen en daar bouw ik dan een motor mee op speciaal voor deze trip (wellicht zijn er sponsors).

Konvooien zijn alleen voor bepaalde trajecten (wordt opgelegd door locale overheid), ook als je individueel reist loop je daar tegenaan.
 
neeneeennee :+

maar misschien moet je es met Mike praten.
die had het over een blik , dat laat je al makkelijker achter
kan ook leuk zijn als je graag blik rijd.
alhoewel ik zo,n terreinwagen wel schitterend vind , maar die geef je uiteindelijk ook niet weg .
dingen zijn stervensduur.
 
Laatst bewerkt:
Dit jaar mee gedaan aan Amsterdam-Dakar(-Banjul), met een auto weliswaar, maar ik zou niet meer zo snel met een dergelijk "georganiseerde" reis meedoen. Onderschat de duur van de etappes niet, rustig aan doen is er iig niet bij. Verder kan ik je aanraden om iets meer richting een toermotor te kopen ipv een diehard crosser. Geloof me, zolang je niet flink extreem gaat in mauritanie (en zelfs dan nog...) heb je veel meer aan een flinke allroad vanwege de enorme stukken snelweg die er nog tussen zitten (amsterdam-spanje a 2500km, agadir-nouadhibou 1500-2000km...) In mauritanie zijn wij samen met nog een auto en een motorrijder (xr600) de woestijn in gegaan, de motorrijder hield het na 3 dagen voor gezien omdat het simpelweg te zwaar was, onder andere door de combi auto/motor met de daarmee samenhangende lange etappes...

In het vervolg zou ik liever een dergelijke reis zelf organiseren(valt echt wel allemaal te overzien), dan heb je meer tijd om op bepaalde mooie plekken (en die kom je zat tegen) even te blijven bijv...

Verder was het wel een hele vet trip, zeker het vetst wat ik tot nu toe gedaan heb, en het was zelfs nog met een koekblik:P

Onze site: www.roughroads.nl
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er de laatste tijd ook veel over zitten lezen enzo en wil dit idd ook gaan doen. Ik wil even wat kanttekeningen plaatsen bij het konvooi. Je bent niet verplicht de hele trip in het konvooi te doen. Er zijn bepaalde plaatsen waar je op bepaalde tijdstippen 'moet' zijn. Bijvoorbeeld de ferry naar Marokko is zo'n punt. De organisatie krijgt een groepstarief, dat scheelt weer wat centjes. Verder heb je inderdaad voordat je de woestijn in gaat weer zo'n moment. Daar worden groepen gemaakt (ook voor je veiligheid/ongelukken/pech). En door Senegal of Gambia moet je met een konvooi onder begeleiding rijden. Dat is een regel van de overheid daar.

Punt is een beetje dat als je in 3 weken naar Dakar wilt vanuit Nederland, er niet veel anders op zit dan flink door te rijden. Als je in Marokko al offroad gaat rijden, doe je ongeveer 40kmh en kun je misschien maar 200-300km per dag doen. Dat is dan wel erg vroeg weg en voor het donker pitten (wat je dan ook wel nodig hebt). Dan heb je dik een week nodig om Marokko door te komen. Dus de hele weg 'Dakar style' doen is erg optimistisch.

Ik zat zelf te denken om de route die voorgesteld wordt aan te passen. Ze rijden bv naar Marrakech en houden daar een rustdag. Nou, we hebben Marrakech gezien en ik heb niet zoveel zin om in die stikende heksenketel rond te lopen. Ik zou dan veel liever naar onze vrind Peter rijden in Ouarzazate en van daaruit een dag of 2 offroaden richting het zuiden. Dan weer aansluiten bij het konvooi door de westelijke sahara. Daar pakken ze volgens mij de 'snelweg' door de Sahara (je kunt ook naast de weg gaan rijden als je dat leuk vindt) en in Mauretanië gaan ze de duinen in voor een dag of 3.
Als je door Marokko gedeeltelijk de avontuurlijke weggetjes neemt die wij ook hebben bereden is het best leuk.

Of inderdaad: we organiseren het zelf. Maar ik denk dat als je veel meer offroad wilt doen, je ofwel meer tijd moet nemen, of het offroad beperken. Of iets heel anders gaan doen.

Voor mij (persoonlijk) heb ik 3 drijfveren:
1-omdat het kán (heel belangrijk)
2-het is toch een soort droom om een beetje Le Dakar na te doen
3-een motor doneren aan Riders for Health en wat centjes voor ze ophalen vind ik helemaal ok.

Wat betreft het volbrengen zie ik het heel positief in. Als ik zie wie het allemaal gered hebben, moet het wel gek gaan als ik het niet volbreng. Met alle respect voor hen die afgehaakt zijn (ik ken ze niet, dus ik kan niet oordelen) maar er zijn mensen die al afheken als ze een prikje in hun vinger hebben. Als Mirjam Pol het kan, kan ik het ook, getverderrie! _O-

Maar het is al te laat: ik heb al het boek 'Sahara Overland' van Chris Scott gekocht en ik kan nu niet meer terugkrabbelen. So...who's in?

*O* De MF Sahara Challenge: Are you tough enough? *O*
_O- :]
 
Laatst bewerkt:
By the way: een XTtje is inderdaad een fijne, lichte motor om ginds mee te rossen. Alleen zit je ook nog met een flinke lap asfalt die je moet afleggen. En in het blog van een mevrouw die dit net achter de rug heeft, is de volgende quote te lezen:
Ik wilde ooit een lichte motor kopen om dit stuk van de reis gemakkelijk te kunnen afleggen. Arjan Brouwer. Parijs-Dakar veteraan, was zo wijs om te adviseren om niet een motor te kopen op basis van 10% van de reis door het mulle zand, maar een motor te kopen die 90% van de route mij veilig van A naar B brengt.
Zij is op een Honda Dominator NX650 gegaan.

Dus ik ben op zoek naar zoiets:
8Z3kx8

Een Yamaha XT600 Tenere (model 3AJ). Die heeft de grote tank en in feite alles wat je nodig hebt.
 
Dus ik ben op zoek naar zoiets:
[afbeelding]
Een Yamaha XT600 Tenere (model 3AJ). Die heeft de grote tank en in feite alles wat je nodig hebt.

Dat is precies zo'n ding als ik heb, nou ja bijna want ik heb de 1VJ Tenere en dat praktisch hetzelfde (wel het 3AJ motorblok)

Je kunt ook een 43F nemen en daar een grotere tank opzetten (heb nog zoiets liggen maar die Acerbistanks worden vaak aangeboden ook).
voordeel van de 43F is dat hij start zonder accu (heeft alleen kickstarter) en vaak heel goedkoop. Verder zou ik er een windschermpje opzetten voor als je op de snelweg zit, een beetje comfort mag best.
 
erg slim om rekening te houden met het feit dat dit soort reizen vaak voor 95% over asfalt gaat.
ik snap sommige wereldreizigers ook niet als ze voor een echte ofroad kiezen met zo,n smal zadel en weinig afgeveerde massa voor op de asfaltwegen.
zoals b.v die Scot die met ons op de boot zat Mike , in Nador.
ik moet er zelf niet aan denken om op zo,n ouwe XT 3 maanden dag in dag uit rond te trekken.
hoe krijgt zo,n man dat voor elkaar?
ik heb zelf een XL500 gehad en dan vond ik het welletjes na een bepaald aantal kliks.
ook die rijwind is niet om te doen.
een ritje Limburg - Zeeland belandde dan ook al gauw in een hotel in Tilburg...._O-
heb waarschijnlijk een verwende reet :+
 
Laatst bewerkt:
Ik zie op de Hub ook dat ze vaak zo'n schapenvachtje erop zetten. Als je een beetje handig bent, kun je het ding aanpassen aan je lengte en er een schermpje op zetten.
 
Ik zie op de Hub ook dat ze vaak zo'n schapenvachtje erop zetten. Als je een beetje handig bent, kun je het ding aanpassen aan je lengte en er een schermpje op zetten.

Dat is het geheim! aanpassingen.

schapevacht :)
windscherm :Y

Ik vond de XT juist erg lekker rijden, een goede zit houding was gewoon een verademing. Ik was net weer een beetje aan het bijkomen van rugpijn door een rit naar Den Helder op de K100 (heb de BMW later aangepast).
Het zadel van de Tenere is heel behoorlijk en anders kun je hem verbreden, voor zitcomfort heb je dus geen zware motor nodig.
Wat ik ook kan waarderen aan een XT is zijn vering, met een flinke gang over een drempel is geen enkel probleem en met slechte wegen gaat het ook veel beter.
 
ik heb mij samen met mijn broertje daar al eens voor ingeschreven.
en betaald.....maar door werk en prive moetsen we verstek laten gaan.
intre geld was pleite ,maar was voor het goede doel he.
misschiem in de toekomst nog een proberen,met ega in een jeep
ding of zo.
als ik maar niet weer auto ziek wordt dan,,,drie week kotsen is ook niks.
 
Als jullie gaan, houd me op de hoogte. Ik zou het nog wel is hier mee willen doen:

vespadakarej8.jpg
 
Zo zie je maar: echt heel hard nodig is een speciaal voertuig ook weer niet... 8-)
Als je maar je route erop aanpast, want duinen en wat dieper zand kun je natuurlijk vergeten met dat ding. Net als R1Sjaak, op zo'n R1 ga je ook niet rijdend de duinen door natuurlijk. In principe kom je met elke motor de wereld rond, maar er zijn altijd stukken waar je specialistisch spul nodig hebt.
 
Dat is waar, alleen in Antwerpen-Banjul verband moet je dan wel een groepje hebben met de zelfde instelling, of een groep die de trage voertuigen wil volgen:P

Edit, deze vespa's hebben trouwens wel serieus mee gedaan aan Paris-Dakar, vraag me niet op welke plaats ze zijn geeindigd...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan