Alternatief voorwiel voor Yamaha V-Max 1985

RempageR1

Die hard MF'er
22 sep 2003
819
85
Zuid-Holland
Ik ben op zoek naar een ander voorwiel voor mijn V-Max alleen loop ik een beetje vast. Op dit moment heb ik een originele voorvelg met daarop een radiale band. Het nadeel daarvan is dat de velg zelf nogal zwaar is en de band zelf nogal hoog en smal is.

Een alternatieve velg is die van de Thunderace. Die lijkt 1 op 1 te passen inclusief de opnemer van de snelheidsmeter. Het nadeel daarvan is alleen dat die velg 17 inch is. Origineel zat er een 110/90-V18 band onder, op de Thunderace velg hoort een 120/70 ZR17. Als ik die 2 vergelijk zie je dat de nieuwe band dan 8.5% kleiner is in omtrek dan het origineel:

https://www.tacomaworld.com/tirecalc?tires=110-90r18-120-70r17
Dat zou dus betekenen dat mijn kilometerteller nogal gaat afwijken.

Mijn vragen:
- Is er een alternatieve velg van 18 inch die 1op1 past op de V-Max waar een radiaal band op past?
- Ook begreep ik dat de telleraandrijving genormaliseerd is ten opzichte van het wiel. Kortom, als ik een telleraandrijving pak van de Thunderace zou dat mijn kilometerteller weer moeten doen kloppen. Wie heeft hier meer informatie over?

Bedankt!
 
Thunderace wiel past wel...... maar het gaat maar net, je moet in ieder geval verzonken bouten voor je remschijf gebruiken en een aan schuining daarvoor in je schijven maken anders past het wiel niet tussen je vork. ook de maat van je remschijven tot je remklauwen komt niet uit, je zult de remklauwen een mm of 2 moeten affrezen. ik heb deze ombouw al eens voor iemand gedaan, met een diversion 17 inch achterwiel erbij.
 
Thunderace wiel past wel...... maar het gaat maar net, je moet in ieder geval verzonken bouten voor je remschijf gebruiken en een aan schuining daarvoor in je schijven maken anders past het wiel niet tussen je vork. ook de maat van je remschijven tot je remklauwen komt niet uit, je zult de remklauwen een mm of 2 moeten affrezen. ik heb deze ombouw al eens voor iemand gedaan, met een diversion 17 inch achterwiel erbij.

Bedankt voor de info! Is er een wiel dat jij weet dat wel een 1op1 swap is?

Komt het 17 inch wiel qua maat van een '90er jaren FZR 1000 niet beter overeen?

Ik heb daarnaar gezocht maar overal vind ik tegenstrijdige informatie. Vandaar dat ik iemand zoek die dit al eens echt gedaan heeft zodat ik weet hoeveel werk het is.
 
Ik heb hier nog wat losse voorwielen staan, je mag ze van mij proberen. Ook die klokken heb ik nog wel ergens... En desnoods draai je een randje af, van een wiel dat gaat passen...


Niet van mijn wiel... :N
tenzij je het er in gaat zetten
 
Bedankt Rob RD, na veel zoeken hier en op een ander Vmax forum lijkt het Thunderace wiel de beste optie. Als ik de telleraandrijver ook overneem _schijnt_ de teller ook de juiste waarde aan te gaan geven. Dat wiel kan ik voor weinig kopen op het internet dus ik ga wel ff daarmee meten. Mocht dit wat gaan worden laat ik het weten!
 
Meten is weten:

IMG_4142.jpg


Dat past dus prima :).

Ik heb ook de opnemer erbij besteld en die is inderdaad een andere ratio. Zo slordig gemeten lijkt de Thunder Cat opnemer en 8% grotere vertanding te hebben, dus dat compenseerd voor het verschil in diameter van het wiel.

Van lager tot lager is dit wiel 15 mm breder. Van beide kanten moet dus 7.5mm af.

Wat er moet gebeuren:
1. Pasvlak afdraaien (2.5mm per kant)
2. 5mm van de linker vorkpoot af halen (daar zit een vaste bus die eraf moet)
3. 2.5mm van de opnemer van de snelheidsmeter afhalen
4. 7.5mm van de bus aan de rechterkant afhalen.
5. Velg poedercoaten
6. Nieuwe lagers, aan de rechter kant is de bus dikker dan die van de ThunderAce dus ik moet opzoek naar een nieuwe seal voor die kant die past.
7. Band erop
8. Gas!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan