Alternatieve DB-killer HP corse uitlaat gemaakt, kan dit?

Kawaz1000bram

Rookie
13 jan 2019
2
0
Beste Forum leden,

Ik ben geheel nieuw op deze site en heb mij speciaal aangemeld om een vraag met jullie te delen. Ik heb zelf een Kawasaki z1000 uit 2013 met een HP corse full systeem eronder. Nu heb ik 2 problemen met de orginele DB-killers. De originele DB-killers zo goed als stuk, nieuwe kosten 100-150 per stuk, en het ziet er niet zo mooi uit met de orginele Db-killers achterin de uitlaten.

Ik ben op zoek gegaan naar alternatieve DB-killers maar deze zijn er niet. Nu heb ik de volgende oplossing gemaakt. Ik heb een universele Db-killer (2x) gekocht en deze aangepast zodat ze in de pijp, thv waar de katalysator gezeten heeft, geplaatst. De DB-killer zit nu dus voor de einddempers. Het geluid wordt nu van 112db zonder DB-killers, 106 met originele, naar 98db met de DB-killers zoals ik ze heb gemaakt gereduceerd. Het werkt dus zou ik zeggen.

Nu is mijn vraag of dit allemaal zomaar kan zonder schade aan het blok te krijgen. Ik heb helemaal geen verstand van motortechniek, maar kan me voorstellen dat je mogelijk niet zomaar de luchtstroom in de uitlaat mag belemmeren......vanwege vermogensverlies o.i.d.?

Ik hoop dat mijn verhaal enigszins duidelijk is en dat jullie antwoord hebben op mijn vraag. Ik heb er nog niet mee gereden, dus ook nog niet getest of er issue's zijn met het vermogen.

Groeten Bram
 
Lijkt me geen probleem. Weet je of de ECU ooit geflashed is of er een powercommander op zit? Veel motoren lopen aan de arme kant met een volledig open systeem (zonder cat etc), dus met jouw killer zou hij met een onaangepaste chip waarschijnlijk weer mooi lopen.

Indien hij wel geflashed is, kan hij nu iets te rijk lopen. Is geen probleem, maar wel zonde van het iets teveel aan brandstof wat je verstookt.
 
Kleine kanttekening trouwens: controles in bijv Duitsland checken vaak of je je DB-killer erin hebt zitten. Die heb jij ogenschijnlijk niet (want niet aan de achterkant/buitenkant te zien). Maak dus ook foto's van je werk en van je meting. Bij twijfel kan je die tonen.
 
Ik heb letterlijk nog nooit zo'n meting meegemaakt, en ik kom een keer of 3-4 per jaar in Duitsland. Zelfs wanneer ik geen killers had. Stress om niks als je het mij vraagt, alleen als het zwaar aso is moet je oppassen.

Tegenwoordig rijd ik sowieso met, verstand komt met de jaren of zo maar ik vind het geluid zo ook wel best eigenlijk :+
 
Ook al heel wat km-tjes gedraaid in D. Nog nooit iets gezien van een geluidscontrole.
Maar dat zegt natuurlijk niks. Kan zijn dat ik vlgde week 5km de grens over ga en dan aan de beurt ben.
Niks aan de hand. Ik zie de dB-meting met vertrouwen tegemoet!:t

Ik denk dat de kans in D op geluidscontrole niet groter is dan in NL. Dus kans vrijwel nihil..................:?

Wat ik wel heb begrepen en wat het meest vervelende is, dat als blijkt bij controle dat de killer er niet in zit dat je pas verder mag als er een killer is gemonteerd.
Heel vervelend als je op zaterdag-avond laat 500km van huis bent.................:X De boete is dan maar bijzaak.................:P
 
Laatst bewerkt:
Heb dezelfde uitlaat.
Die killertjes zijn gewoon een buisje met plaatje op die je met inbus vastschroeft. Inderdaad. Ziet er niet uit met ze erin. Lijkt dan op een uitlaatpot van een 50 cc tje.... kan je foto showen hoe je ze gemaakt hebt ? En hoe ze er nu gemonteerd uitzien uw uitlaat ? Thanks

Z1000 baleno
 
geen goede oplossing. voor de demper zit je nog met pulserend uitlaatgas en dat wordt nu serieus gelimiteerd in de doorgang.
op het eind van de demper zijn die pulsen al serieus afgezwakt en heb je een "meer constante" stroom die dus meer tijd heeft om door de kleinere opening te gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan