Alternatieve radiaal rempomp gsx s1000

meknoy

Rookie
27 dec 2016
27
5
Terhagen
Ik zoek een alternatieve voorrem voor m'n gsx s1000. Momenteel staat er een axiale rempomp op en die zou ik willen vervangen door een radiale rempomp.
Ik lees vooral dat je meer remgevoel krijgt met een radiale pomp.
Ik ben wat aan het rondzien en ik heb een voorrem van een gsx r1000 uit 2007 2008 gevonden.
Is dit een goed alternatief?
Waar moet ik zoal op letten?

Bedankt,
Yves
 
Het belangrijkste is de boring. Op je huidige pomp staat een getal. Als het een pomp van Nissin is, dan staat er een breuk. Dit is een breuk van een inch. Dus een 3/4" pomp is 3/4" x 25,4mm = 19mm.

De voorrempomp van een GSX-R1000 uit dat bouwjaar is ook 3/4"

Als je de boring veranderd, verander je ook het remgevoel. Grotere boring geeft minder slag met meer benodigde handkracht voor dezelfde remvertraging. Een kleinere boring geeft een grotere slag met minder benodigde handkracht voor dezelfde remvertraging.

Mis je nu gevoel in je remmen?
 
Mijn idee van Suzuki rempompen is dat ze allemaal sponzig zijn.
De radiale heb ik nog niet vastgehouden, maar elke axiale die ik van Suzuki heb gevoeld is sponzig.
Als dit inherent een Suzuki ding is kan het ook zijn dat de radiale pompen niet zo fantastisch zijn.
 
@Rammelende Bak, bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik mis wel wat feedback. Zoals @Sjefman al zei voelen de remmen wat sponzig aan. Hard remmen en een stoppie zijn geen probleem, alleen zou ik een wat directere gevoel willen.
Momenteel heb ik de originele Brembo klauwen die ik volledig gereviseerd heb (nieuwe zuigers en dichtingen) met directe stalen remleidingen. ABS is er tussen uit.
Ik wil er ook geen fortuin aan uit geven, dus ik zoek een goede upgrade voor mijn dagelijkse metgezel.
 
Ik heb een brembo pomp van een Aprilia Tuono op m'n gsx-f gezet.
Nog steeds een axiale pomp, maar de diameter van de zuiger is net iets groter (16mm ipv 14mm) en oh wat een verschil.
De vrije slag is kleiner, het gevoel directer.

Stiekem hoop je dan eigenlijk dat Suzuki inmiddels door heeft dat hun remmen sponzen zijn en er wat aan doet... maar blijkbaar vinden ze het wel prima.
 
Zit dit even mee te lezen die brembo's van onze TS zijn wel vierzuigers exemplaren en ik verwacht daar geen 14mm pomp op aangesloten ( die zal te weinig vloeistof verplaatsen) zelfs een 16mm pomp zal wat te klein zijn .
Aprilia dacht de Tuono 1000 uit 2006-2008 rijd met vergelijkbare remklauwen en heeft een 18mm radiaalpomp .
Dat zou je uitgangspunt kunnen zijn alleen de prijs van die pompen gebruikt zit wel rond de 100 euro zag ik
 
Sorry, was niet m'n bedoeling om 'mijn' rempomp aan te raden! (even voor de duidelijkheid:) )
Het is meer bedoeld als voorbeeld, dat je ook buiten Suzuki kan (en waarschijnlijk wil) kijken en dat je met een iets grotere diameter van de pomp niet gelijk alles vernaggelt.
 
wilde alleen voorkomen dat onze TS op het verkeerde been gezet werd met die 14mm pomp als voorbeeld .
Groter beteken vaak harder knijpen om tot een vergelijkend remvermogen te komen en ik vind de stap van 14mm naar 16mm flink .
Maar als jij op jou motor de remmen nu goed vind remmen dan niets meer aan veranderen :t
Als de TS nu nog even vermeld welke diameterpomp er nu op zit , dan is het geven van een goede pomp maat of merk waar die op zit een stuk makkelijker
 
Sorry, was niet m'n bedoeling om 'mijn' rempomp aan te raden! (even voor de duidelijkheid:) )
Het is meer bedoeld als voorbeeld, dat je ook buiten Suzuki kan (en waarschijnlijk wil) kijken en dat je met een iets grotere diameter van de pomp niet gelijk alles vernaggelt.

Axiale en radiale rempomp zijn ook niet direct te vergelijken qua diameter, en TS vraagt om informatie overeen radiale pomp dus heel relevant is het niet. :P
 
Axiale en radiale rempomp zijn ook niet direct te vergelijken qua diameter,

Nu ben ik benieuwd. Het ging toch om de ratio van oppervlakte zuiger A (rempomp) tegenover oppervlakte zuiger B (zuigers remklauw)?



Oh, wacht, nu begint het me te dagen dat je natuurlijk ook met momenten en overbrengingen naar die zuiger moet rekenen om een compleet plaatje te krijgen...





Mijn punt was vooral: staar je niet blind op radiaal, en ook niet op Suzuki. Een goede axiale pomp van een goed merk kan ook een veel beter remgevoel geven. Dat probeer ik te zeggen denk ik.
 
In mijn zoektocht moet ik dan letten op:

Boring: 19mm ( of zoals ik al gezien heb bij de brembo pompen, courant is 18-20mm)
Bevestiging stuur, diameter 22mm. (of is dat standaard?)
rempotje met bevestiging
Aansluiting van de leidingen langs onder, anders moet ik die nog aanpassen en dat doe ik liever niet.
Schakelaar voor het remlicht. (is dat een standaard?)

Kan dit ongeveer kloppen of is er nog meer?

Welke zouden in aanmerking komen?
 
Voor stuur zijn er ook pompen met een 25.4mm aansluiting ( Harley en shopper)
Die aanduiding van Brembo 18-20 is niet voor de zuiger maar dat het scharnierpunt van de hendel tegenover het raakvlak op de zuiger op die twee standen is te zetten .
Zou die boring van de zuiger als uitganspunt nemen bij je keuze
Brembo ( mijn keuze) of Nissin zijn beide goed dat hoeft geen doorslaggevende reden zijn
 
Als je een simpele upgrade zoekt is een brembo RCS19 een makkelijke keuze, komt standaard met een remlichtschakelaar, maar, enkel met een banjobout (m10x1) voor 2 remslangen op de pomp. Mocht je een enkele slang op de rempomp aangesloten hebben even een banjoboutje meebestellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan