Alternatieven voor uitlaattap-einden

Rob RD

MF veteraan
25 aug 2002
13.856
638
59
Rèswèk
Bezoek Site
#1
Er is weer eens een tap-eindje afgebroken... we kennen het. gebed zonder eind.
Vervangen kost gewoon een zaterdag: Tupperware eraf, hele uitlaat eraf, tapeindje krijg je er natuurlijk niet uit, boren, wegschieten, helicoil, immekaarzetten, nog lekken, weer alles natrekken... tupperware erop, dit alles afgewisseld met veel koffie zetten en hamburgers bakken en dan is zo de dag voorbij.

Is er een alternatief materiaal of een hulpmiddel voor die tapeinden? Titanium, Gereedschapstaal, Kryptoniet of whatever? Spul dat je wel gewoon uit de kop kan draaien of uberhaupt niet breekt. Zijn Helicoils een oplossing? Iets van Molykote of Loctite dat vastzitten voorkomt?

Die dag werken, okee... maar er komt een keer dat het niet reparabel is... ;( En dan staat-ie ineens een half jaar stil. Dat wil ik ook niet. Waarom altijd Tapeindjes en geen 12.9 Imbusbouten ofzo

Was ik maar tweetakt blijven rijden... Daar zeek de olie langs de uitlaten, 3 moeren los en met twee vingers de tapeindjes eruitdraaien... als ze al niet met de moer meekwamen
 
Laatst bewerkt:

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.022
40
26
Amsterdam
#2
Oplossing?

Ja, genoeg. Die ook af-fabriek worden toegepast.

Populairste zijn koperen moeren. Als je iets in tweeën draait is het de moer, kan je ook met een beiteltje eraf slaan.

Je kan ook vet bij het monteren van het tapeind gebruiken, zowel het deel wat in de kop gaat als het deel waar de moer komt. Probleem is alleen dat mensen er maar wat aansmeren, kopervet als #1. Hier gebruik je gewoon een fatsoenlijke keramische vetsoort voor die >800°C kan hebben. Aka lees de verpakking.
En ja, de kans is 99,9% dat je dat vet niet hebt liggen.
 
Laatst bewerkt:

Rob RD

MF veteraan
25 aug 2002
13.856
638
59
Rèswèk
Bezoek Site
#4

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.022
40
26
Amsterdam
#9
Lijkt me wel ruim voldoende die 800 graden
Van de week nog de temperatuur van mijn Harley cilinderkop gemeten bij de uitlaat
Kwam op 165 graden
Onder last kan een uitlaat rustig rood gaan gloeien het eerste stukje. Dan hebben we het al over 400-600°C afhankelijk van het materiaal. 800°C lijkt me dus een veilig maar zeker niet overdreven bereik.
 

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.022
40
26
Amsterdam
#12
Om effe op de problematiek terug te komen: Zet het dan nog zoden aan de dijk als ik er Titanium tapeinden in zet? Uiteraard met koperen moeren.
Zal zeker schelen, maar ik denk dat je dan een beeeeeetje overdrijft. Geschikt vet en koperen moeren en dan zie ik niet in waar het nog fout kan gaan...
Koper of messing???
Oei, das een goeie, die dingen die ik in mn handen heb zien er echt uit als koper, maar weet google niet meer?
 

Rob RD

MF veteraan
25 aug 2002
13.856
638
59
Rèswèk
Bezoek Site
#13
Gelukkig gebruiken ze geen zuiver alu bij het maken van een motorblok. :)
Nee, okee... Maar ik kan me een grafiek herinneren dat een legering altijd een lager smeltpunt heeft als het smeltpunt van het hardste metaal, tot de "eutectische" legering wat absoluut het laagste smeltpunt heeft.

weer googelen




Nou is de aluminiumlegering natuurlijk nooit uit slechts 2 metalen samengesteld

weer googelen

Het is dus een Aluminium / Silicium legering... Silicium smelt bij ruim 1400 graden :P
 
Laatst bewerkt:
4 jan 2011
12.954
50
57
Enkhuizen
#14
Zal zeker schelen, maar ik denk dat je dan een beeeeeetje overdrijft. Geschikt vet en koperen moeren en dan zie ik niet in waar het nog fout kan gaan...Oei, das een goeie, die dingen die ik in mn handen heb zien er echt uit als koper, maar weet google niet meer?
Die we vroeger in het garagebedrijf gebruikten waren van koper.
 

Rob RD

MF veteraan
25 aug 2002
13.856
638
59
Rèswèk
Bezoek Site
#15
Zal zeker schelen, maar ik denk dat je dan een beeeeeetje overdrijft. Geschikt vet en koperen moeren en dan zie ik niet in waar het nog fout kan gaan...Oei, das een goeie, die dingen die ik in mn handen heb zien er echt uit als koper, maar weet google niet meer?
Ik denk aan messing omdat dat harder is als koper en dus niet zo snel doldraait...
Bijkomstigheid is dat ik er nog een stuk of 100 heb. Geperst koper kan ook hard zijn... ik weet het
 

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
2.130
0
32
Almere
#16
Ik gok messing. Of soms een koper buitenlaagje, maar een magneet doet dan wonderen bij de zoektocht.

Zelf zou ik messing aanhouden, koper is te zacht.
 
Laatst bewerkt:

texoot

MF veteraan
23 mei 2007
3.071
5
60
#17
Ik maak altijd tapeinden van een rvs M8 of M6 voldraadbout.
Messing moeren gaat prima,maar rvs ook.
 

Rob RD

MF veteraan
25 aug 2002
13.856
638
59
Rèswèk
Bezoek Site
#20
Ik wist dus zeker dat ik een pot vol keramisch vet had staan. In me pyjama naar buiten naar mijn man-cave en jahoor:

Tot wel 150 graden...




Maar als je nou hier de kleine lettertjes leest kan je ineens wél tot 1100 graden

Wat zie ik dan verkeerd?



Ik ben overigens altijd een beetje huiverig geweest voor de term "keramisch" vanwege de gedachte: Ik wil helemaal niks van steen op glijvlakken, carborundum is om metaal af te nemen en niet om te smeren.
 
Laatst bewerkt:
18 jan 2011
2.401
0
Schiedam
#23
Wel met infrarood niet glimmend , hoe warm denk je dat het zou moeten zijn ?
Blijkbaar heb je een vloeistofgekoelde en zal de meting wel kloppen.
Dan nog zou ik verwachten dat een meting op de cilinderkop, vlakbij de uitlaat, piektemperatuur bij vollast? Minimaal 250 graden oplevert.

Bij een luchtgekoelde nog veel hoger