Alternatieven voor uitlaattap-einden

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.266
112.234
Rèswèk
Er is weer eens een tap-eindje afgebroken... we kennen het. gebed zonder eind.
Vervangen kost gewoon een zaterdag: Tupperware eraf, hele uitlaat eraf, tapeindje krijg je er natuurlijk niet uit, boren, wegschieten, helicoil, immekaarzetten, nog lekken, weer alles natrekken... tupperware erop, dit alles afgewisseld met veel koffie zetten en hamburgers bakken en dan is zo de dag voorbij.

Is er een alternatief materiaal of een hulpmiddel voor die tapeinden? Titanium, Gereedschapstaal, Kryptoniet of whatever? Spul dat je wel gewoon uit de kop kan draaien of uberhaupt niet breekt. Zijn Helicoils een oplossing? Iets van Molykote of Loctite dat vastzitten voorkomt?

Die dag werken, okee... maar er komt een keer dat het niet reparabel is... ;( En dan staat-ie ineens een half jaar stil. Dat wil ik ook niet. Waarom altijd Tapeindjes en geen 12.9 Imbusbouten ofzo

Was ik maar tweetakt blijven rijden... Daar zeek de olie langs de uitlaten, 3 moeren los en met twee vingers de tapeindjes eruitdraaien... als ze al niet met de moer meekwamen
 
Laatst bewerkt:
Oplossing?

Ja, genoeg. Die ook af-fabriek worden toegepast.

Populairste zijn koperen moeren. Als je iets in tweeën draait is het de moer, kan je ook met een beiteltje eraf slaan.

Je kan ook vet bij het monteren van het tapeind gebruiken, zowel het deel wat in de kop gaat als het deel waar de moer komt. Probleem is alleen dat mensen er maar wat aansmeren, kopervet als #1. Hier gebruik je gewoon een fatsoenlijke keramische vetsoort voor die >800°C kan hebben. Aka lees de verpakking.
En ja, de kans is 99,9% dat je dat vet niet hebt liggen.
 
Laatst bewerkt:
Om effe op de problematiek terug te komen: Zet het dan nog zoden aan de dijk als ik er Titanium tapeinden in zet? Uiteraard met koperen moeren.

Koper of messing???
 
Om effe op de problematiek terug te komen: Zet het dan nog zoden aan de dijk als ik er Titanium tapeinden in zet? Uiteraard met koperen moeren.
Zal zeker schelen, maar ik denk dat je dan een beeeeeetje overdrijft. Geschikt vet en koperen moeren en dan zie ik niet in waar het nog fout kan gaan...
Koper of messing???

Oei, das een goeie, die dingen die ik in mn handen heb zien er echt uit als koper, maar weet google niet meer?
 
Gelukkig gebruiken ze geen zuiver alu bij het maken van een motorblok. :)

Nee, okee... Maar ik kan me een grafiek herinneren dat een legering altijd een lager smeltpunt heeft als het smeltpunt van het hardste metaal, tot de "eutectische" legering wat absoluut het laagste smeltpunt heeft.

weer googelen


cacl_eutectic01.gif


Nou is de aluminiumlegering natuurlijk nooit uit slechts 2 metalen samengesteld

weer googelen

Het is dus een Aluminium / Silicium legering... Silicium smelt bij ruim 1400 graden :P
 
Laatst bewerkt:
Zal zeker schelen, maar ik denk dat je dan een beeeeeetje overdrijft. Geschikt vet en koperen moeren en dan zie ik niet in waar het nog fout kan gaan...Oei, das een goeie, die dingen die ik in mn handen heb zien er echt uit als koper, maar weet google niet meer?

Ik denk aan messing omdat dat harder is als koper en dus niet zo snel doldraait...
Bijkomstigheid is dat ik er nog een stuk of 100 heb. Geperst koper kan ook hard zijn... ik weet het
 
Ik maak altijd tapeinden van een rvs M8 of M6 voldraadbout.
Messing moeren gaat prima,maar rvs ook.
Titanium tapeindjes vind ik op google niet, zal ik es vragen bij Sanders, morgen. Moeren vond ik wel.

Zullen wel €28,32 per stuk kosten... Dan gaat ineens plan A weer in werking
 
Ik wist dus zeker dat ik een pot vol keramisch vet had staan. In me pyjama naar buiten naar mijn man-cave en jahoor:

Tot wel 150 graden...


153650719.jpg


Maar als je nou hier de kleine lettertjes leest kan je ineens wél tot 1100 graden

Wat zie ik dan verkeerd?

153679191.jpg


Ik ben overigens altijd een beetje huiverig geweest voor de term "keramisch" vanwege de gedachte: Ik wil helemaal niks van steen op glijvlakken, carborundum is om metaal af te nemen en niet om te smeren.
 
Laatst bewerkt:
Glimmen??? dat doen toch alleen nieuwe euro's?

Hmm, die potjes vet, ik zie dat ik twee verschillende door elkaar heb gehaald.
 
Terug
Bovenaan Onderaan