alternator CB750

dobbel07

Rookie
5 mrt 2002
14
0
Roosdaal
Na een dagje toeren was de batterij van m'n toerbroer z'n Honda CBX750 helemaal leeg (gelukkig waren we net terug). We vermoeden dat de alternator naar de zak is. Iemand enig idee hoe wij die alternator kunnen herstellen? Als ie te herstellen is, tenminste... Is het risky om de koolstofborsteltjes zelf (zonder gespecialiseerd werkgerei) te vervangen?
 

roestendoenze

MF veteraan
28 feb 2002
20.454
3.989
omg.Helmond
Je zou eerst eens de spanning moeten meten, als de motor met +-nus 3500 rpm draait. Een (gezonde) accu moet dan ong. 15 volt krijgen.

Andere test kan zijn: accu loshalen terwijl de motor loopt. De dynamo moet genoeg stroom geven dat ie niet afslaat.

Meten is weten.

(koolborstels vervangen is niet al te moeilijk, maar wat ook regelmatig voorkomt is een gebroken winding en dan moet je zeg maar 't hart vd dynamo vervangen)

succes!
 

Danny

Die hard MF'er
10 jan 2002
371
0
Delft
Ahummm....., koolborstels bepalen niet het aantal fasen van een dynamo.....!
Ik wilde eigenlijk niets over het aantal fasen zeggen, ik vroeg me af of een cbx750:
1) 3 spoelen met daarachter een spanningsregelaar/gelijkrichter heeft, en dus geen koolborstels.(zoals cbr600)
2) een dynamo waarbij de spanningsregelaar het "inwendige veld" bekrachtigt via koolborstels. (zoals gsx600f)

In geval 1 kost het wat meer dan koolborstels, als je sp.regelaar/gelijkrichter of een spoel stuk is. ;(
 
Bovenaan Onderaan