Alternator vraagje

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Bij mijn motor gaat 1 kabel naar de startmotor (ongezekerd) 1 kabel naar de alternator (30A zekering) en 1 kabel naar het hoofdcircuit (30A zekering gevolgd door zekeringkastje met 15A zekeringen)

Als ik de 30A hoofdzekeringen verwijder en daar een multimeter op zet (contact uit), dan krijg ik als waarde voor de accu zelf 13.1V (lithium accu), voor het 30A hoofdcircuit 12.9V, en voor het 30A circuit naar de alternator 9.13V. Dit voltage loopt ook langzaam af zag ik op het moment dat ik de multimeter aansluit.

Nu weet ik echt niets van alternators en andere elektrische componenten maar de leek in mij verwacht toch een spanning van 12.9V voor dit alternator circuit aangezien dat (ongeveer) de spanning van de accu is en het daar direct op aangesloten is. Hoort dit voltage zoveel lager te zijn en waarom is dat zo?
 
Een kleine opmerking als ik naar de avatar kijkt is dat een Guzzi en geen auto en ja er zijn motoren die meer dan één zekering hebben .
De generator van dit model Guzzi is gelijk aan de wat de meeste auto's aan boord hebben en met een snaar aangedreven en net als die van een auto alles aan boord dus geen losse gelijkrichter en regelaar .
Dikke draad is dus de voeding naar de accu en de rest van de motor de dunne draad is voor het meten van de boordspanning waar de regelaar dus op afregelt .
 
Uiteraard is het geen auto. Dit is toch motor-forum.nl of ben ik nog steeds bezopen van oud&nieuw _O- Een Moto Guzzi Griso 1200 bj 2009 gaat het om.

Maar goed een voltage van ongeveer 9V is dus naar verwachting?
 
Nee maar wel met jou meet methode ,
Je meet geen spanning in serie dus met de meter tussen de draad en aansluiting dat kan je alleen doen met een amp meting .
Spanning meet je parallel dus meet plus pen op de aansluiting waar de draad gewoon op blijft zitten en de min pen op de massa
Als ik het goed begrijpt meet je dus verkeert en krijg je een foute uitlezing
 
Nee maar wel met jou meet methode ,
Je meet geen spanning in serie dus met de meter tussen de draad en aansluiting dat kan je alleen doen met een amp meting .
Spanning meet je parallel dus meet plus pen op de aansluiting waar de draad gewoon op blijft zitten en de min pen op de massa
Als ik het goed begrijpt meet je dus verkeert en krijg je een foute uitlezing
Ach ja natuurlijk 🙈 blooper
 
Terug
Bovenaan Onderaan