Guzzi-Tim
MF veteraan
- 3 sep 2016
- 1.743
- 514
Bij mijn motor gaat 1 kabel naar de startmotor (ongezekerd) 1 kabel naar de alternator (30A zekering) en 1 kabel naar het hoofdcircuit (30A zekering gevolgd door zekeringkastje met 15A zekeringen)
Als ik de 30A hoofdzekeringen verwijder en daar een multimeter op zet (contact uit), dan krijg ik als waarde voor de accu zelf 13.1V (lithium accu), voor het 30A hoofdcircuit 12.9V, en voor het 30A circuit naar de alternator 9.13V. Dit voltage loopt ook langzaam af zag ik op het moment dat ik de multimeter aansluit.
Nu weet ik echt niets van alternators en andere elektrische componenten maar de leek in mij verwacht toch een spanning van 12.9V voor dit alternator circuit aangezien dat (ongeveer) de spanning van de accu is en het daar direct op aangesloten is. Hoort dit voltage zoveel lager te zijn en waarom is dat zo?
Als ik de 30A hoofdzekeringen verwijder en daar een multimeter op zet (contact uit), dan krijg ik als waarde voor de accu zelf 13.1V (lithium accu), voor het 30A hoofdcircuit 12.9V, en voor het 30A circuit naar de alternator 9.13V. Dit voltage loopt ook langzaam af zag ik op het moment dat ik de multimeter aansluit.
Nu weet ik echt niets van alternators en andere elektrische componenten maar de leek in mij verwacht toch een spanning van 12.9V voor dit alternator circuit aangezien dat (ongeveer) de spanning van de accu is en het daar direct op aangesloten is. Hoort dit voltage zoveel lager te zijn en waarom is dat zo?