"Altijd buiten" fiets voor woon/werk

Hoi Ed,
Wat wil je ? sportief of tour??? filerijden???
Voor woon/werk en file, ben je goedkoop uit met een off-road model of een oude brikker, ( zoals ik heb dus...kz750).
Jonge tweedehands is goedkoper dan nieuw, canv(j)asje erover, no problem...
Wil je geen ketting smeren, dan: BMW..., Diversion 900,....etc..
 
Ik heb 1 gsx1100F altijd buiten staan onder een hoeslaken (ja echt..zon hele zachte ;) ) en hierover een zeil en de ander staat binnen in een garage helemaal gestript.

En ja een motor die buiten staat heeft wel wat te lijden en corrodeert nu eenmaal.

Veel poetsen en schoonmaken, 2x per week..maar ja dat hou je in hartje winter ook niet vol en je komt gewoon niet overal bij, een goeie kuip beschemt je fiets en je zelf daarintegen ook tegen de weersomstandigheden. Ik reed altijd naked en nu heb ik na 20 jaar maar eens een fiets origineel gemaakt en ik heb geen regenkleding nodig ;) Mijn leren pak blijft droog. Een nieuwe wereld gaat er voor me open...Echter een naked bike "ervaart" toch veel meer ook in de regen en dat is kl.te.

Ketting van een ...ketting ;) fiets na elke rit ff inspuiten met dunne olie. Ipv van die dikke waar ze je mee doodgooien tegenwoordig. Wel eerst ff met een doekje het ergste vuil er af halen. Let op niet schoonmaken met allerlei reinigingsshit. Ik heb hier persoonlijk slechte ervaringen mee, vroeger maakte ik mijn kettingen nooit schoon..gewoon alleen het ergste vuil er af halen. Maar ik zal wel tegengesproken worden door collega rijders...maar daarom is het ook een persoonlijke mening.

Je moet voor de gein eens een schakel van een ketting (echt open maken dus) bekijken die altijd met dikke ketting vet zoals b.v. S100 is in gespoten.

Kurkdroog....Daar ben ik van genezen, 2 kettingen mee naar de klote geholpen met die s100. Ook belray een tijdje geprobeerd maar dat spul is zo dik en smerig en trekt weer alle rotzooi aan en reken maar dat ik ze insmeer. En ja ik weet het na 20 jaar rijden ..na het rijden blablka insmeren en ff laten intrekken ..binnen en buitenkant..blabla..

Ik gebruik tegenwoordig valvoline high ..en nog iets weet ik veel (bij safe en geen aandelen daar) op aanraden van een ervaren monteur en die ketting loopt nu een stuk gesmeerder..nadeel? is echter dat je na vaker je ketting moet inspuiten..Spul is wat dunner maar die ketting loopt nu als een zonnetje, smeert echt veel beter.

Verderop in de straat staat een kawa gtr1000 zonder zeil in weer en wind buiten al zeker 3 jaar en staat er mooi bij. Die remschijven van hem roesten alleen als de hel bij hem maar ja dan moet die maar wat vaker rijden ;) .

Maar een zeil is ook niet alles als er condens onder het zeil vormt (en dat doet het altijd) en je fiets staat dan vervolgens een tijd zo onder zeil dan slaat de corrosie ook toe.

Zonder zeil kan die weer beter drogen..maar ja hangt ook af van het neerslaggemiddelde natuurlijk...

Probeer wel een fiets te kopen met velgen waar de originele "lak" er nog op zit want die gepolijste wielen zijn wel geil maar na 2 dagen buiten staan word je er ook niet meer opgewonden van en denk je aan je polijstwerk ...voor jan snol. En een hoofdstandaard is ook wel erg prettig voor een buitenfiets want je moet hem nu eenmaal wat meer onderhouden en dan is zo'n hoofdstandaard een genot.

Have fun!

Een motorfiets keuze blijft persoonlijk ..maar...wat kan jou het bommem als die fiets van je keuze je veel plezier geeft en mischien wat meer corrodeert? Als je gek ben op je fiets dan maak je hem ook wat meer schoon.

Liefde maakt blind..
 
Altijd buiten betekent liever geen Suzuki. Ik weet het, dit klinkt uiterst ongenuanceerd maar ik heb het tegendeel helaas nog nooit mogen ervaren. Ik ben ervan overtuigd dat Suzuki's slogan "Ride the winds of change" geen reclame is maar een juridische disclaimer is voor de slechte weersbestendigheid / overmatige corrossie. :+

ehhh waarom heeft de pan van mn pa na 1 nacht buiten staan dan al de roest op de schijven en mn soesje daar nooit last van? ;)
 
Al meer dan 5 jaar staat mijn Africa Twin buiten. Inmiddels 80 dkm verder, de teller op 110 dkm. De voorvelg is minder mooi geworden, en je ziet dat hij altijd buiten staat. Maar hij heeft me nog zelden niet in de steek gelaten. Weleens een te zwakke accu moeten vervangen door een Varta (niets anders dan een Varta in mijn brommert). Maar verders........echt een vingertikje op het knopje.....en lopen. Jaar in, jaar uit. In mijn Scottoiler gooi ik goedkope 10/40 olie van de Aldi (1,- per liter oid), die Scottoiler staat dan wel wat ruimer afgesteld. Mijn goedkope Regina-ketting hoef ik zelden te stellen en is altijd goed nat. Veel onderdelen als uitlaat, zadelovertrek, kettingsets, remschijven en klauwen vervangen met Duitse E-bay koopjes. Ook gooi ik al enige tijd TSL in mijn motorblok (http://www.lare.nl/). Kost 84,- per liter, maar ik ben overtuigd van de werking. Het verschil is als masseren zonder, en daarna mét massage-olie. Het is alsof je motor tot die tijd zonder olie heeft gelopen. Als ie koud is, dan loopt ie al alsof hij warm is.....zoiets. Ik geloof dat Honda hét meest betrouwbare merk is. Er gaat nooit iets kapot, zelfs geen lampbolletjes.

Groeten Ben
 
Al meer dan 5 jaar staat mijn Africa Twin buiten. Inmiddels 80 dkm verder, de teller op 110 dkm. De voorvelg is minder mooi geworden, en je ziet dat hij altijd buiten staat. Maar hij heeft me nog zelden niet in de steek gelaten. Weleens een te zwakke accu moeten vervangen door een Varta (niets anders dan een Varta in mijn brommert). Maar verders........echt een vingertikje op het knopje.....en lopen. Jaar in, jaar uit. In mijn Scottoiler gooi ik goedkope 10/40 olie van de Aldi (1,- per liter oid), die Scottoiler staat dan wel wat ruimer afgesteld. Mijn goedkope Regina-ketting hoef ik zelden te stellen en is altijd goed nat. Veel onderdelen als uitlaat, zadelovertrek, kettingsets, remschijven en klauwen vervangen met Duitse E-bay koopjes. Ook gooi ik al enige tijd TSL in mijn motorblok (http://www.lare.nl/). Kost 84,- per liter, maar ik ben overtuigd van de werking. Het verschil is als masseren zonder, en daarna mét massage-olie. Het is alsof je motor tot die tijd zonder olie heeft gelopen. Als ie koud is, dan loopt ie al alsof hij warm is.....zoiets. Ik geloof dat Honda hét meest betrouwbare merk is. Er gaat nooit iets kapot, zelfs geen lampbolletjes.

Groeten Ben
Die Africa Twin heeft een natte koppeling toch? Nadat je daar TSL in had gedaan heb je wat gemerkt dat koppelen anders ging? Ik gebruik het wel in de auto, maar of ik het in de motor moet gebruiken ivm. natte koppeling weet ik niet
 
mijn scooter (suzuki AN650 burgman) staat altijd buiten en heeft er weinig problemen mee. alleen de schuifschade aan de middenbok begint wat te roesten maar da's dan ook alles. voor de rest is die toch al eerder versteten (ong.23k KM/j) of gekreukt voordat hij last heeft van het buitenstaan. het enige waar je wel heel goed op moet letten als je je brommer buiten stalt is dat je hem altijd aan de vaste wereld zet om diefstal te voorkomen.

P.S. zo'n scooter is trouwens prima geschikt voor langere mensen. ben zelf 1,85m en heb ruimte over.
 
aan ht buiten staan zijn nogal wat risico's verbonden,zoals diefstal(is makkelijker voor de dief) vandalisme,omvallen door de wind,motor roest rustig aan weg ,dus ik zal er niet teveel geld aan uit geven,kijk gewoon naar een oudere motor ,met kuip voor het confort,het mooiste is als je er 1 vind die wel binnen heeft gestaan,anders heb je al een grote kans dat je een probleem motor koopt.

succes ermee :]


- diefstal: als er een fatsoenlijk hek om je tuin staat scheelt dat alweer.
En met een grond/muuranker zet je m best wel vast.
- vandalisme: idem
- Als ie netjes langs dat hekwerk of een muur staat of op een anderzins
beschutte plek, en redelijk vlakke ondergrond: dan valt ie niet zomaar om.
- Koop gewoon een tupperware-fiets :) roest niet.
- Met die kuip ben ik het wel eens...
- een vorige eigenaar of de dealer gaat je toch niet vertellen wat er allemaal mee
gebeurt is in het verleden.
 
ik heb een BMW F650 ook altijd buiten onder een hoes, tot nu toe geen enkel probleem!!
Voor woon werk ook erg goed te doen, lekker smal voor het file rijden en erg wendbaar!! :]

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan