Altijd oordoppen, toch gehoorschade&piep, what do?

Ik heb "gelukkig" altijd in zeer lawaaiig werk gezeten, bij werkgevers die niet moeilijk deden over een otoplastiekje. Als ik tegen de persoon die mijn oren op kwam meten doorgaf dat ze ook voor de motor gebruikt moesten worden, dat werd er keurig rekening mee gehouden dat de filters er niet uit staken, dus geen contactgeluid. Ik rij sinds kort met een Nolan 104, en afgelopen week bij de keuring bleek dat alles nog steeds in orde is, dus ik hou mijn dopjes nog steeds in. (ze moesten alleen fluoricerend oranje zijn,dat valt wat beter op als je ze in het grind laat vallen)
Om die reden heb ik dus geen doorzichtige, maar knalblauwe.
 
Ik heb altijd oordorpjes gebruikt. Eerst van die sponzige van de gamma, daarna op maat gemaakte otoplastieken van de audicien met een speciaal filter voor hoge tonen. Toch flinke tinnitus ontwikkeld. Misschien speelt aanleg een rol, maar ik denk niet dat je het kan voorkomen; het is gewoon onderdeel van motorrijden. Vaak trek je je helm over je oren en zit je dopje niet meer perfect. Of je spant je kaakspieren een keer aan en je dopje schiet er een beetje uit. Op hoge snelheid duurt het niet lang voordat beschading optreed. Het goede nieuws is dat tinnitus niet zo'n ramp is, en je er vanzelf aan gewend raakt.
 
Om die reden heb ik dus geen doorzichtige, maar knalblauwe.

Ik heb er tijdens een vakantie in Spanje één laten vallen, tijdens een stop op een dorpsplein, en nooit meer teruggevonden.
Achteraf herinnerde ik me nog wel die hond die leek op een kauwgumpje te kauwen.

Was verzekerd via Alpine en kreeg een nieuwe.
 
Ik heb altijd oordorpjes gebruikt. Eerst van die sponzige van de gamma, daarna op maat gemaakte otoplastieken van de audicien met een speciaal filter voor hoge tonen. Toch flinke tinnitus ontwikkeld. Misschien speelt aanleg een rol, maar ik denk niet dat je het kan voorkomen; het is gewoon onderdeel van motorrijden. Vaak trek je je helm over je oren en zit je dopje niet meer perfect. Of je spant je kaakspieren een keer aan en je dopje schiet er een beetje uit. Op hoge snelheid duurt het niet lang voordat beschading optreed. Het goede nieuws is dat tinnitus niet zo'n ramp is, en je er vanzelf aan gewend raakt.

Maar het kan ook gewoon door het ouder worden komen hoor. Hoeft niet bij het rijden te horen.
 
Ik rij al jaren met otoplastieken. Worden door mijn werkgever betaalt. Er is bij het aanmeten wel wat af te spreken over de mate van demping. De plastieken die ik van mijn baas krijg zijn niet extreem gedempt, maar worden op mijn wens wel zwaarder gedempt. Misschien is de oplossing daarin te vinden.
 
Ik heb mijn gehoorschade waarschijnlijk opgelopen tijdens het lessen... door een oortje dat een onafstelbaar hard geluid begon te geven. Dat was op weg naar mijn ABV.

Daarna heb ik een hele tijd het gevoel gehad dat er water in mijn rechteroor bleef zitten. Uiteindelijk naar de KNO en audicien geweest: trommelvliezen zijn prima (gelijke spanning), maar rechts mis ik de hogere tonen.

En sinds ik mijn A heb rij ik met Alpine motosafe.
En ik heb een Shoei XR1100, die werkt bij stilstand toch wel als een klankkast (dan hoor ik mijn motor ineens veel beter), maar op snelheid wint het windgeruis het wel en het helpt niet dat mijn motor 28 jaar oud is qua design, denk ik.
 
Ook ik heb al pieperij in de oren. Die bontgekleurde schuimdopje van de Hema werken heel goed! Gaan lang mee en sluiten goed af terwijl je best nog wat kunt horen: sirenes, claxon etc.
Die alpine parachuutjes laten teveel ruis door.
 
Geen idee wat je probleem zou kunnen zijn. Luister je misschien ook vaak muziek met in-ears of op heel luid volume?

Ik ken wel mensen die minder gehoor hebben vanwege bijvoorbeeld werken met luidruchtige machines of door jarenlang als puber zonder oordoppen naar feestjes te gaan.

Ik heb trouwens ook die Alpine oordoppen en echt heel super vind ik ze niet. Ze dempen wel, maar ze zitten nooit lekker en ze lekken altijd wel wat.

De meeste schade op de motor komt trouwens van windgeruis en niet van het geluid van de motor zelf. Een andere helm is dus zeker een optie.

Ik heb een BMW systeemhelm (gemaakt door Schubert) voor woon/werk en een Shoei voor vrijeteijdshobbelen. Beide prima helmen met relatief weinig geruis.

Dat is juist beter dan normale headphones als je het goed doet. In-ears dempen omgevingsgeluid, waardoor je het volume minder hard hoeft te zetten om dezelfde muzieksensatie te hebben als met normale headphones.


@TS: welk filter heb je in je oordopjes zitten? Als je ff met Alpine belt en het uitlegt dan wisselen ze je filters zo om. Als je er echt zo erg last van hebt dan moet je de witte filters pakken, die dempen het zwaarste.
 
@Mark: Ik heb ze laten maken bij Audisafe, maar heb ook meteen de zwaarst toegestane demping gekozen juist omdat ik geen risico wilde nemen. Heeft kennelijk niet gewerkt, maarja je kan er nu weinig over zeggen, het is natuurlijk cumulatief en je kan 100 oorzaken verzinnen. Ik weet wel dat ik voorlopig niet ga rijden, want de piep wordt echt minder als ik m'n oren niet blootstel aan herrie.
 
Dat is juist beter dan normale headphones als je het goed doet. In-ears dempen omgevingsgeluid, waardoor je het volume minder hard hoeft te zetten om dezelfde muzieksensatie te hebben als met normale headphones.


@TS: welk filter heb je in je oordopjes zitten? Als je ff met Alpine belt en het uitlegt dan wisselen ze je filters zo om. Als je er echt zo erg last van hebt dan moet je de witte filters pakken, die dempen het zwaarste.

Voorzichtig met in-ears!
misschien hoef je het volume minder hard te zetten, maar voor de meesten betekent dat niet dat ze dat ook doen! Zie dit artikel.
Misschien ben je in de war met in-ear monitorsystemen, waar het een voordeel is dat direct ook omgevingsgeluid wordt gedempt?
Met normaal muziekluisteren speelt dit argument geen rol.
 
Ik moet wel zeggen dat toen ik nog normale oordoppen (voor muziek) had op 't werk ik de baas altijd nog kon horen.
Toen ik in-ears had kon het geluid best zacht blijven en kon ik hem helemaal niet meer horen :D heerlijk rustig was dat!
 
Ik rij al jaren motor van supersportief tot naked .
Nooit problemen gehad met turbulentie, tot vorig jaar toen ik een allroad heb aangeschaft.
Van het begin af aan turbulentie, lager ruitje werd wel iets stiller, toen andere helm een nolan n85 met ncom.
Met deze helm veel gexperimenteerd, extra binnenvoering en sinds gisteren een whisperkit en toch nog steeds die turbulentie.
Sinds die allroad fiets rijdt ik met alpine plugs want zonder is het helemaal vermoeiend . Sinds 2 weken geleden heb ik earmo's laten aanmeten, schijnt de politie ook mee te rijden.
Jammergenoeg heb ik ze nog steeds niet .

Ik heb een maand geleden demo gereden met een premier helm die was toch stiller dan mijn nolan.
Nu ze komend weekend bij arie molenaar hoge kortingen hebben overweeg ik een shoei GT air aan teschaffen maar dan ook weer een bluetooth set kassa.
 
Ik heb nog nooit oorbescherming gebruikt, ook niet op het werk waar het verplicht is,,,,..heb eeb gruwelijke hekel aan iets in mijn oren te hebben, en heb nog steeds een prima gehoor, terwijl mijn vrouw ( zelden achterop meegereden) al 7 jaar gehoorhulp heeft
 
Ik heb nog nooit oorbescherming gebruikt, ook niet op het werk waar het verplicht is,,,,..heb eeb gruwelijke hekel aan iets in mijn oren te hebben, en heb nog steeds een prima gehoor, terwijl mijn vrouw ( zelden achterop meegereden) al 7 jaar gehoorhulp heeft

..en roken kan ook geen kwaad want je opa die heeft tot zijn 98ste gerookt als een schoorsteen en nooit een kuchje of longkanker heeft gekregen..... :+

Ik wil je niet bangmaken maar gehoorschade stapelt. Natuurlijk is het ene oor gevoeliger dan het andere en niet elk oor raakt even gauw beschadigd maar als je ook in je dagelijks werk in lawaai zit, loop je onomkeerbare schade op. Misschien is die nu nog zo klein dat je het niet merkt, maar op het moment dat je het wèl merkt, door slechter horen of door een piep, is het te laat.
Goede doppen zitten comfortabel en je went er snel aan.
 
Laatst bewerkt:
Mweah. Ik heb van die standaard 'paraplutjes' van Alpine. Ze zitten 50% van de tijd goed en de andere 50% beginnen ze toch wat te bewegen. Met name als de helm met flinke zijwind ietsje kantelt dan is het raak. Die wegwerp schuimpjes werken an sich ook wel prima, maar ook daar is het een heel gemier om die dingen er in te houden als je de helm op doet. Regelmatig dat ik toch maar weer het eerste de beste tankstation opzoek om ze weer goed erin te doen. Gemier, misschien toch eens van die dingen aanschaffen die aangemeten zijn.
 
Ik heb zelf op maat gemaakte doppen gehad. Hebben het uiteindelijk twee jaar volgehouden hier en toen gingen ze lekken. En heb er tussendoor ook nog wat gezeur mee gehad (bij het aanmeten wilde het niet erg lekker lukken). Al met al een nogal prijzige aangelegenheid (ca 120 euro ofzo).

Heb nu voor € 35,-, 200 paar 3M '1100' schuimpjes. Zitten echt prima, sluiten altijd goed af, dempen nog meer geluid. En met die 200 paar ga ik er waarschijnlijk nog langer mee doen ook dan de op maat gemaakte dingen die 3.5x zo duur waren.
(heb overigens wel eens zo'n setje met test schuimpjes gekocht, 15 verschillende setjes om uit te proberen welke er lekker zitten en goed afsluiten e.d. zo kwam ik uit bij de 3M 1100)
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik zacht rubberen zwemmersoordopjes, die sluiten de gehoorgang goed af. Je hoort misschien wat minder, als bij een filter, maar in de helm, met windgeruis om je hoofd, krijg je toch al weinig geluid van het overige verkeer mee. Ik koop die dopjes voor weinig bij de action.
Na het rijden geen fluittoon in de oren, wat ik met andere oordoppen uiteindelijk wel krijg.
 
Ik heb verschillende soorten oordoppen geprobeerd, maar ben nu weer terug bij de wegwerpschuimpjes. Ik doe een dag of vier met een setje, en pak dan weer een nieuw paar.

Uiteindelijk, op de lange termijn, zal dat niet goedkoper zijn dan dure herbruikbare doppen. Maar ik heb nu wel voor het eerst het gevoel dat ik echt goede demping heb van de hoge tonen. Ook als je helm een beetje verschuift blijven die schuimpjes goed genoeg zitten, waardoor er geen geluid langs kan lekken.

Na een proefsetje van 25 paar heb ik nu dus een doos met 200 paar gekocht.
 
Ik ben deze week, bij uitzondering, met het koekblik naar België gegaan (ik moest een baritonsax meenemen). Meestal ga ik op de motor heen en weer.

Het viel mij op dat ik in onze Skoda Fabia bij 120 km/u meer lawaai aan mijn oren had dan in mijn helm met oordoppen (schuimpjes). Dat wordt alleen normaal gecompenseerd door de radio, die het geluid van de banden en rijwind overstemt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan