Altijd oordoppen, toch gehoorschade&piep, what do?

Ik heb inmiddels ook maat 45 van schoenen, en vroeger was dat 32.
Je groei stopt een keer, op je broekriem na, maar die heeft gelukkig meerdere gaatjes en gaat dus heel lang mee.
Zou deze "groei" niet ingefluisterd worden door de audiciens?

Het kraakbeen dat de vorm van je oren bepaalt, stopt nooit met groeien/van vorm veranderen.
Ik heb inmiddels meerdere sets otoplastieken (op maat gemaakte doppen) "versleten". Het gaat heel geleidelijk, maar de pasvorm verandert na enkele jaren wel degelijk. Ze gaan op den duur minder prettig zitten en uiteindelijk "lekken". Dat is dus geen door de audiciëns verspreid verhaal, maar klopt écht.
 
Ik heb ottoplasten van Earmo. Ze zijn nu 12 jaar oud en sluiten niet meer goed aan. Ze worden vervangen.
Let op als je naar een audicien gaat. Ik heb prijzen gekregen tussen de 105 en 185 euro. Dus effe rondvragen en shoppen.

Onder mijn helm draag ik altijd een hoofdnetje. Dat scheelt ook alweer wat. Met name de wind/ruis die door de ventilatiegaten komt wordt daardoor gedempt.
 
ik heb helaas ook last van een oorsuis aan de rechter kant ( 26 jaar oud ) overdag hoor ik het gelukkig niet. maar in de avond vaak wel, als het stil is. nu ook. het is nog niet storend en ik hoop ok echt niet dat het dat wel wordt!
 
Goed (of eigenlijk niet goed) om te lezen hoe vaak het voorkomt.
Mijn piep zit rond de 14 kHz.
Wanneer het bij mij precies begonnen is, weet ik niet.
Waarschijnlijk bij / na de aanschaf van mijn huidige motor, vier jaar geleden.
De ruit hierop is anders dan van de vorige motor.
Die kwam tot vlak voor mijn helm, ter hoogte van mijn neus (K100 met standaard ruit).

Voor de K1200RS heb ik eerst een hogere GT ruit gekocht.
Daarmee kreeg ik veel meer turbulentie om de helm.
Voor mezelf heb ik in deze turbulentie de oorzaak van het piepen bedacht.
Nu heb ik weer de standaard ruit in de lage stand.
Ik zit hierdoor meer in de laminaire luchtstroom ipv de turbulentie.
Dit is duidelijk rustiger.
Ergo: een hogere ruit heeft alleen zin als hierdoor de wind ook OVER je hoofd gaat.

Ook bij mij neemt het piepen af als ik meer uitgerust ben.
Helemaal weg gaat het niet.
Gelukkig heb ik het in beide oren, zodat ik wel in evenwicht blijf.

Even voor de duidelijkheid: ik rijd altijd met flexibele otoplastieken met de op een na zwaarste demping erin. Helm is een Schubert C3 (dus niet de stilte).
 
Laatst bewerkt:
"Toevallig" heb ik net voor de winter een bezoekje gebracht aan Alpine ivm. een artikel voor Motorshopper. (Helaas.... nog niet geplaatst)
In combinatie met wat ik er zelf over wist kwam daar het volgende uit:
de grote boosdoener voor gehoorschade op de motor is windruis. De sterkte van de windruis is bij een snelheid van rond de 100 km/u bij een gemiddelde motor ongeveer 94 dB, dat hangt deels af van de helm, pasvorm, windscherm etc. De windruis loopt, naarmate je harder rijdt, door tot 110-120 dB. 110 dB is het lawaai van een opstijgend vliegtuig, 120 dB is de pijngrens, 94 dB is meer dan de dubbele geluidssterkte van druk verkeer. Bij 130 dB loopt je gehoor onmiddellijk blijvende schade op.
In je oor ( het "slakkenhuis" ) zitten trilhaartjes, die aan de gehoorzenuwen verbonden zijn. Te veel lawaai of minder lawaai over een langere periode, zorgt er voor dat de haartjes/zenuwen geïrriteerd raken en plat gaan liggen. Na een muziekconcert merk je dat wel, die fluittoon of een doof gevoel, dat gelukkig meestal na een uurtje of wat overgaat.
Als die haartjes langdurig en heftig in beweging worden gebracht, kunnen ze zelfs afbreken. Helaas maakt het lichaam geen nieuwe haartjes meer aan. De schade wordt meestal merkbaar door een permanente fluittoon in het oor, die "tinnitus" of fabrieksdoofheid wordt genoemd.
Op de motor moet je rekenen dat zonder oordoppen bij een snelheid van 80 km/u (ruim 80 dB) al na een kwartier rijden de eerste permanente gehoorschade optreedt. Dat is op zich relatief weinig schade, maar loopt steeds verder op, elke keer dat je gaat rijden. Dat merk je meestal pas na een aantal jaren, maar dan is het vaak al te laat.

In jouw geval zou ik er zeker iets aan doen, je oren geven aan dat de grens bereikt is en eventuele schade is vrijwel zeker blijvend.
Gelukkig zijn er meerdere oplossingen mogelijk. Ik zou in ieder geval een zwaarder filter laten plaatsen, neem contact op met Alpine, die helpen je graag en meestal gratis. Daarnaast zou ik zeker ook een stillere helm overwegen, alle beetjes helpen.
Mogelijk is er ook nog iets aan het windscherm te doen? Je hoeft zeker geen lap plastic á la Goldwing te plaatsen, een qua vorm beter scherm kan al veel effect geven. Ik heb bv. een MRA vario touring scherm gebruikt dat de turbulentie rond de helm (en het lawaai) drastisch inperkte.


Hoi Jan,

dank je voor je reactie (en alle andere mensen natuurlijk ook). Ik heb toen ik mijn oordoppen kocht, meteen het zwaarste filter erin laten zetten dat mogelijk was. Het enige wat ik kan bedenken qua oordoppen is dat ik harde doppen heb, vanwege een "smalle gehoorgang" en dat mijn oor vervormt als ik mijn help opzet, waardoor de dop minder goed zit. Ik hoor ook verschil met en zonder mijn helm op.

Je alpine tip ga ik zeker ter harte nemen en de stillere helm ook. Zou het nou trouwens beter zijn om naked te gaan rijden i.p.v. zo'n half schermpje van m'n VFR?
 
Ondanks alle nuttige adviezen ontbreken er nog enige aspecten die bij kunnen dragen aan het inzicht m.b.t. tinnitus. Het wordt al snel een ingewikkeld medisch verhaal. Hoewel het zeker zo is dat de meest voorkomende oorzaak lawaai is, is dat zeker niet de enige oorzaak.
Ik hark enige info bijelkaar:
Tinnitus is more common in men than in women and is more likely to occur among individuals who smoke [1].
en:
Presbycusis — Presbycusis (sensorineural hearing loss with aging) or any acquired high-frequency hearing loss is commonly associated with tinnitus (often described as a high-pitched ringing sound, crickets, or bells in the ear) along with the hearing loss.

En verder is de lijst met mogelijke oorzaken zo lang dat het te ver gaat om de allemaal te citeren hier.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is, denk niet dat het alleen veroorzaakt kan worden door het lawaai.
Het is natuurlijk niet mijn bedoeling iedereen naar de KNO arts te sturen, maar:
All patients with continuous tinnitus, regardless of the character of the tinnitus, should have an audiological evaluation. Other tests are warranted in specific circumstances.

Dus naast goede oordoppen om, als lawaai de oorzaak is, verdere schade te voorkomen, is uitzoeken of er andere factoren een rol spelen wel een overweging.

Ik zelf heb er ook last van, bij mij is de oorzaak niet het lawaai, maar presbycusis. Dat is de achteruitgang van het gehoor naarmate je ouder wordt. Bij mensen tussen de 50 en 60 jaar heeft al 25% daar last van. Een typisch verschijnsle daarbij is dat ik in een 1:1 situatie prima hoor, maar in gezelschappen kansloos ben. Hetgeen lastig is in vergaderingen waar mensen onderling gaan zitten kwekken. Daar hoort ook tinnitus bij.
Mijn vader had het ook en eindigde redelijk doof en mijn broer die twee jaar ouder is heeft het ook. Mijn oude moedertje heeft het dan weer niet en is op haar 91e nog altijd zeer scherp van gehoor.

De Engelstalige citaten zijn uit Uptodate.com een naslagwerk voor artsen.
 
Ook ik heb er last van, mij is nooit verteld (tijdens het lessen of door anderen) dat het verstandig is om oordoppen te gebruiken tijdens het motor-rijden. Aangezien ik de eerste in de familie was die met het motorrijden begon, ben ik degene geweest die heeft ondervonden dat er wel degelijk gehoorschade optreedt bij het niet dragen van oordoppen. Sinds ik erachter kwam dat ik ook aan Tinnitus lijd, draag ik altijd schuimrubberen herriestoppers (dezelfe die in fabrieken gebruikt worden). Deze bevallen uitstekend! Je hoort vrijwel niks meer (behalve het gepiep in je oren dan :))

Met name tijdens circuitrijden is het echt een uitkomst, wanneer ik merk dat er 1 begint te 'lekken' ga ik absoluut de baan af om ze weer goed in te doen. Ik heb het idee dat mijn afwijking wel minder is geworden sinds ik oordoppen gebruik, heb meerdere onderzoeken gehad maar (er zijn medicijnen in ontwikkeling) helemaal weg gaat het waarschijnlijk nooit...ach ik heb er mee leren omgaan....
 
Laatst bewerkt:
Ook ik heb er last van, mij is nooit verteld (tijdens het lessen of door anderen) dat het verstandig is om oordoppen te gebruiken tijdens het motor-rijden.
:?

Je kan niet zelf bedenken dat dat verstandig is?

Ze hebben je ook nooit verteld dat je een zonnevizier of zonnebril op kan zetten tegen de zon. Dus rij je met dichtgeknepen ogen?
 
Klopt, schijnt dat je ze iedere 4 tot 5 jaar moet laten vervangen omdat je oren doorgroeien

Om het jaar....dat is ook de reden dat ik toch weer met schuimdoppen ga rijden. Je rijdt ongemerkt toch te lang waardoor die tiende milimeter meer ruimte toch net zoveel gehoorschade geeft dan zonder doppen.
 
Laatst bewerkt:
lijkt me een interresante meet opstelling
ik heb jaren met een pothelmpje 60 gereden in de brommertijd
als deze meneer gelijk zou hebben had ik nu een dove kwartel geweest..

In de brommertijd reed je vast op een brommer....en die rijden niet met snelheden van 80 km/u of hoger. De meeste schade krijg je van het windgeruis en dat heb je niet met 50 km/u..
 
Windgeruis is de grootste boosdoener bij gehoorschade. Dat kom door de frequentie van het geluid.

Een uitlaat van een sportmotor (max 12.000 t/min) bereikt 200 Hz. En bij die frequentie is de gehoordrempel al zo laag dat dat bijna geen schade geeft. Bij windruis ligt de frequentie al een stuk hoger, zo tussen de 1000 en 3000 Hz.

zie ook: Gehoordrempel - Wikipedia

Wat verschil zal uitmaken is of je harde of zachte aangemeten hoordoppen hebt. Je gehoorgang verandert op den duur zodat harde na verloop van een paar jaar niet meer goed afsluiten.
De zachte helaas ook niet. Op maat is de beste oplossing mits je om het jaar nieuwe laat aanmeten. Dat doen de meeste niet omdat het een sluitpost is....Daar komt nog bij dat bij veel doppen toch ook frictie ontstaat met het opzetten van de helm. Ook dit geeft lekkage waardoor de db's van het windgeruis vrij spel hebben.
 
wind mee gaan die viertaktjes als de brandweer
een keer 85 gehaald terwijl hij niet was opgevoerd O-)

Dan had je vast een Kreidler of een Honda MT....die provo Puch van mij ging alleen harder berje af...maar die heb je niet in NH...

Edit: 4 takt....ik klets uit m'n nek...
 
Laatst bewerkt:
:?

Je kan niet zelf bedenken dat dat verstandig is?

Ze hebben je ook nooit verteld dat je een zonnevizier of zonnebril op kan zetten tegen de zon. Dus rij je met dichtgeknepen ogen?

Omdat ik op 25kw begonnen ben reed ik nooit hoge snelheden en daardoor had ik dan ook geen last van mijn oren. Zoals hier ook al beschreven is, loop je al gehoorschade op bij relatief lage snelheden. Dit bewustzijn had ik niet. Ik kende het begrip Tinnitus toen der tijd in zijn geheel nog niet, was dan ook nog maar 18 jaar. Vandaar dat ik pas na zo'n 2 jaar oordoppen ben gaan gebruiken.
 
Omdat ik op 25kw begonnen ben reed ik nooit hoge snelheden en daardoor had ik dan ook geen last van mijn oren. Zoals hier ook al beschreven is, loop je al gehoorschade op bij relatief lage snelheden. Dit bewustzijn had ik niet. Ik kende het begrip Tinnitus toen der tijd in zijn geheel nog niet, was dan ook nog maar 18 jaar. Vandaar dat ik pas na zo'n 2 jaar oordoppen ben gaan gebruiken.
Maar als je gehoor beschadigd is had je toch na een lange rit een piep in je oor?
Of kan je gehoor beschadigen zonder die piep..?
 
Volgens mij kan je gehoor ook beschadigen zonder piep, want ik heb nooit een piep in m'n oor gehad tot ineens en hij is ook meteen niet meer weggegaan.
 
Ola,

ff voor de duidelijkheid. Ja ik weet dat ik al gehoorschade heb opgelopen, so much is clear. Alleen trok het in de winter (waarin ik niet heb gereden) wel weer soort van weg, of iig werd het een stuk minder. Zo weinig dat ik het alleen 's avonds bij het in slaap vallen hoorde. Maar nu ik net weer 1 ritje heb gedaan hoor ik het al 3 dagen de hele dag door.

Ik zou graag willen weten hoeveel last je nog hebt van windruis met een goeie help (Schubert S1/S2) en een paar oordoppen.

Daarnaast vraag ik me af of het beter is om met een dikke toerkuip te rijden of juist naked?
Helpt een flip-up ruitje of kan ik beter naar 1 van bovenstaande motoren overschakelen?

Het hangt er net vanaf hoe de turbulentie van zo'n ruitje bij jouw helm aan komt. Als je er middenin zit kun je beter een naked bike kopen. Als de wind precies over je helm heen gaat is het perfect, maar volgens mij heb je dan een flinke ruit nodig.

Ik heb het zelf ervaren met mijn oude motor, Kawa ZX-6R 2005. Daar zat een double bubble ruitje op zodat ik het dashboard nog een beetje kon zien. Maar dat ruitje voerde de turbulentie van de wind recht tegen mijn helm op als ik op een normale manier op de motor zat. Dit merkte ik pas toen ik mijn huidige motor gekocht had, Naked bike Street Triple. Nu heb ik geen last meer van turbulentie van een ruitje. (Wel van de gewone rijwind natuurlijk.)

Ik heb zelf ook aangemeten oordoppen, welke ik elke 4 jaar vervang. Mijn helm is niet een van de stilste (Shoei XR-1100) maar werkt goed in combi met de doppen.

Ik zou zeggen ga eens op een 80 weg met constante snelheid rijden. Dan je hoofd vanaf je normale rijhouding naar boven en naar beneden bewegen. Dan merk je snel genoeg waar de turbulentie van jouw ruitje zit. Zit je er middenin bij normale rijhouding dan zou ik op zijn minst een ander ruitje overwegen. Misschien wel een andere motor als er niets te vinden is.

Ik heb inmiddels ook maat 45 van schoenen, en vroeger was dat 32.
Je groei stopt een keer, op je broekriem na, maar die heeft gelukkig meerdere gaatjes en gaat dus heel lang mee.
Zou deze "groei" niet ingefluisterd worden door de audiciens?

Ik denk het niet. Ik merkte duidelijk dat na een aantal jaar de demping van mijn aangemeten(harde) oordoppen een stuk minder werd. Hoe het zit bij de zachte versie weet ik niet.
 
Volgens mij kan je gehoor ook beschadigen zonder piep, want ik heb nooit een piep in m'n oor gehad tot ineens en hij is ook meteen niet meer weggegaan.

Die piep is er dan vaak wel maar je hersenen zijn heel goed in staat dit tot een bepaald niveau en als je niet al te moe bent te compenseren zodat je het niet "hoort".

Ik heb zelf ook aangemeten oordoppen, welke ik elke 4 jaar vervang. Mijn helm is niet een van de stilste (Shoei XR-1100) maar werkt goed in combi met de doppen.

.. shit, die wilde ik juist kopen als stillere opvolger van mijn HJC-IS16. Binnenkort ga ik er mee proefrijden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan