Altijd oordoppen, toch gehoorschade&piep, what do?

Die piep is er dan vaak wel maar je hersenen zijn heel goed in staat dit tot een bepaald niveau en als je niet al te moe bent te compenseren zodat je het niet "hoort"... shit, die wilde ik juist kopen als stillere opvolger van mijn HJC-IS16. Binnenkort ga ik er mee proefrijden.

Ik heb voor de Shoei een ouder model HJC gehad, het verschil in geluidsdemping was zeer duidelijk merkbaar. Shoei is wel stiller dan de gemiddelde HJC ga ik van uit, maar het is op zichzelf niet een merk dat bekend staat om zijn stille helmen zoals bijvoorbeeld Schubert dat wél is. :P
 
Piep in de oren kan ook veroorzaakt worden door trillingen, weet niet of je motor trilt, maar een trilling kan de piep vergergeren, komt door duurbelasting.

Komt in ieder geval niet van motorgeluid, windruis is een sluipmoordenaar.
 
Motorcycle Helmet Noise - webBikeWorld


hier een link (engels) met wat leesvoer, interressante info over helmen en hun geluid beperking inclusief een link naar oordopjes en meetgegevens over hun geluidsreductie.

site is ooit begonnen door motorliefhebbers als hier, maar nogal gegroeid in de loop der tijd maqar naar mijn idee nog steeds zonder commerciele links.
 
Ik heb sinds een jaar ook last van tinnitus en ben laatst naar een KNO arts geweest voor een prognose en een gehoortest.De hoge tonen zijn voor het grootste deel weg,laag en midden nog goed.
De arts vertelde dat de klachten zeer waarschijnlijk van de gehoorschade komen,maar dat ie ook veel klanten krijgt met tinnitus die geen gehoorschade hebben.
 
Veel dingen zijn persoonlijk (pasvorm helm etc).

Wat mijn echter opvalt; ECHT effect heeft een whisperkit (zo'n opvulkussen onder je kin) en dan het liefst in combinatie met oordopjes.

Mijn KNO arts vertelde me ooit:"Het maakt nmiet uit wat je in je oren stopt, je moet het geluid er gewoon weghouden"

Hij was meer een fan van schuimpjes dan dingen met filters etc.

Sommige mensen vinden ze echter weer vreselijk. Gewoon proberen. En het de tijd geven om te wennen.

Als ik nu eens een helm zonder whisperkit opzet voelt dat vreemd :+
 
Ik heb zelf deze
alpine-motosafe-packshot_8622.jpg

Ik heb ook op maat gemaakte maar die laten toch meer windruis door dan Alpine motosafe. En ik krijg pijnlijke oren van de opmaat gemaakte doppen. Het inbrengen gaat wel wat lastiger maar als de alpine één keer zit dan dempen ze goed. Maar zet ik mijn helm af dan moet ik ze weer opnieuw inbrengen
 
Veel dingen zijn persoonlijk (pasvorm helm etc).

Wat mijn echter opvalt; ECHT effect heeft een whisperkit (zo'n opvulkussen onder je kin) en dan het liefst in combinatie met oordopjes.

Mijn KNO arts vertelde me ooit:"Het maakt nmiet uit wat je in je oren stopt, je moet het geluid er gewoon weghouden"

Hij was meer een fan van schuimpjes dan dingen met filters etc.

Sommige mensen vinden ze echter weer vreselijk. Gewoon proberen. En het de tijd geven om te wennen.

Als ik nu eens een helm zonder whisperkit opzet voelt dat vreemd :+

Hoe ziet dat eruit,zo'n whisperkit?
 
Hier ook een Tinnitus lijder.

Rijd al vanaf het begin met oordoppen. In de begintijd met de gele schuimpjes en de orange rubberen dopjes van de bouwmarkt. Later de op maat gemaakte doppen. Ik vond tijdens de rijlessen het gebulder al irritant.

Sinds een jaar of 5 heb ik er last van en dat hoeft volgens het ziekenhuis niet perse van het motorrijden te komen. Slijtage aan je kaakgewricht kan ook een mogelijke oorzaak zijn. Zelfs te hoge bloedsuikers ivm diabetes kunnen een zenuwbeschadiging geven.

Mijn ervaringen. Een ruitje maakt het erger. Een naked of een R1 (minimaal ruitje) zijn voor mij het stilst. En zorg dat je oordop goed zit. Een klein kiertje lijkt dan juist een versterker.
 
Misschien heel rigoreus, maar; bij de audicien (beter horen etc.) kun je een afgietsel laten maken, waarna ze aan de hand van het daarvan een mal en vervolgens een flinke oordop maken.
zit in je hele oor als het ware.
Ik gebruik dit zelf bij het douchen (rechteroor). noem het dan ook een douche dop.
nadeel is wel dat je elk jaar nieuwe moet laten maken (á 35 euro per stuk) omdat het oor door lijkt te groeien.
kan me zo voorstellen dat dit ook veel geluid en trillingen absorbeerd.
 
:?

Je kan niet zelf bedenken dat dat verstandig is?

Ze hebben je ook nooit verteld dat je een zonnevizier of zonnebril op kan zetten tegen de zon. Dus rij je met dichtgeknepen ogen?

Nee, gehoorschade sluipt erin. Een felle zon merk je meteen.

Ik had overigens wel al doppen in want ik vond de herrie al niet te harden.....Na 15 jaar motorrijden evengoed tinnitus (volgens KNO arts bij mij niet perse debet aan motorrijden)
 
Nee, gehoorschade sluipt erin. Een felle zon merk je meteen.

Ik had overigens wel al doppen in want ik vond de herrie al niet te harden.....Na 15 jaar motorrijden evengoed tinnitus (volgens KNO arts bij mij niet perse debet aan motorrijden)
Nou ik merk na een kort ritje zelfs al dat motorrijden alles behalve goed voor je oren is.
 
Nee, gehoorschade sluipt erin. Een felle zon merk je meteen.

Ik had overigens wel al doppen in want ik vond de herrie al niet te harden.....Na 15 jaar motorrijden evengoed tinnitus (volgens KNO arts bij mij niet perse debet aan motorrijden)

Felle zon merk je meteen dat klopt, maar de schade aan je huid in de vorm van huidkanker duurt ook vele jaren, dus ....
 
Ik heb geen belang, maar ik heb sinds een jaar die Alpine otoplastieken en ik vind ze echt super. Gaan goed diep in je oor en het dempt echt enorm. Ze sluiten perfect aan omdat ze gegoten zijn natuurlijk dus buiten het feit dat er geen herrie inkomt komt er ook nog eens wind in of langs, wat ook scheelt. Kost een meijer, maar heb het er graag voor over...

Ja precies, de oordop moet goed gegoten zijn voor het beste resultaat. Bij de meeste bedrijven kan je, als het niet goed zit, terug voor garantie. Op de motorbeurs kon je ook een zogenaamde 'lektest' doen waar je kan kijken of het dus nog goed zit.

Tevens kan je, vaak gratis, veranderen van filters voor het beste resultaat. De oordop zelf houdt het geluid dan ook tegen en de filter bepaalt welke frequentie (van het geluid) je kan horen.

Zit het dus niet goed dan is het aan persoon zelf of contact op te nemen met het bedrijf. Normaliter moet het dan opgelost worden.

Als laatste is het natuurlijk van belang om de doppen goed in je oren te doen.
 
Ik rij nu 27 jaar motor, eigenlijk altijd met goedkope jethelmen, oordoppen wordt ik
gek van, en elk jaar wordt mijn gehoor gemeten voor mijn werk, geen bijzonderheden.
Zeker is , met oordoppen rijden is noodzakelijk, schade aan je gehoor zal zeker minder kans
krijgen, maar of je gehoorschade krijgt hangt er vooral van af hoe je in elkaar gezet bent voor je
geboorte.
Sinds ong 1 jaar rij ik ook met oordoppen, en ja ik vindt het een ramp, maar je weet maar nooit..

HansD
 
De zachte helaas ook niet. Op maat is de beste oplossing mits je om het jaar nieuwe laat aanmeten. Dat doen de meeste niet omdat het een sluitpost is....Daar komt nog bij dat bij veel doppen toch ook frictie ontstaat met het opzetten van de helm. Ook dit geeft lekkage waardoor de db's van het windgeruis vrij spel hebben.

Flauwekul dat je elk jaar nieuwe moet hebben. Ik heb via mijn werk otoplastieken en worden elk jaar gecontroleerd of ie goed afsluit en worden goed schoongemaakt en ingeregeld. Ik had zelfs een setje van 15 jaar oud die nog steeds goed de gehoorgang afsloten. Van de winter 2 weken in mijn rechteroor een piep gehad. Zwaar irritant.
Op de motor draag ik ze niet. Ik vind ze eigenlijk niet lekker op de motor want ik hoor graag alles om mij heen.
 
Het zou het best kunnen dat de gehoorschade (deels) al eerder is ontstaan, door een andere oorzaak. Want met rijden met doppen zou het niet moeten gebeuren, zou je denken.

Je moet ze idd wel eens laten controleren op lekkage en misschien heb je wat zwaardere filters nodig. Het ene oor is nu eenmaal gevoeliger dan het andere oor. En aangezien gehoorschade stapelt, kan dan zo'n ritje zelfs met doppen in, misschien net zorgen voor een extra piep.
Zelf heb ik ook otoplastieken met zwaardere filters dan wat standaard gebruikt wordt, en daar ben ik blij om.
 
Ik heb ook een lichte vorm van een gehoorbeschadiging opgelopen. ik draag nu herriestoppers van moldex geloof -34dB! Wees zuinig op je gehoor en ga ook voor deze oplossing. nooit lekkage en meeste demping. via internet heb je voor ongeveer 30-35euri een doos met 200 paar dus kost bijna niets, je gehoor is toch eigenlijk onbetaalbaar
 
:?
Je kan niet zelf bedenken dat dat verstandig is?

Gek genoeg staan veel mensen er gewoon niet bij stil hoe schadelijk lawaai bij motorrijden is. Sommigen denken misschien dat een beetje stille helm wel voldoende zal dempen, anderen denken mogelijk dat alleen een open pijp de problemen veroorzaakt.

Lees de diverse topics over gehoorschade maar eens door, met name in het begin van die topics zie je een aantal van dat soort reacties, hier ook. Zo vanzelfsprekend als jij vermoedt, is het voor veel mensen niet.
 
Hoi Jan,

dank je voor je reactie (en alle andere mensen natuurlijk ook). Ik heb toen ik mijn oordoppen kocht, meteen het zwaarste filter erin laten zetten dat mogelijk was. Het enige wat ik kan bedenken qua oordoppen is dat ik harde doppen heb, vanwege een "smalle gehoorgang" en dat mijn oor vervormt als ik mijn help opzet, waardoor de dop minder goed zit. Ik hoor ook verschil met en zonder mijn helm op.

Je alpine tip ga ik zeker ter harte nemen en de stillere helm ook. Zou het nou trouwens beter zijn om naked te gaan rijden i.p.v. zo'n half schermpje van m'n VFR?

Ik had zelf ook altijd otoplastieken van hard materiaal, vanwege mijn smalle gehoorgangen. Uiteindelijk vond ik dat ook niet heel comfortabel zitten, met name als je ze wat langer hebt. En inderdaad, als ik de helm opzette voelde ik regelmatig dat de doppen zich een beetje loswerkten. Soms moest je de helm dan meerdere keren op- en afzetten, soms liet ik het er maar bij.
Bij Alpine houden ze daar rekening mee, ze gebruiken in dat geval een iets steviger materiaal, om te voorkomen dat de otoplastieken makkelijk scheuren. Ik vind de zachte in ieder geval een stuk prettiger zitten en beter afdichten.

Wat de beste keus is: naked of halfgekuipt kun je alleen zelf bepalen.
Bij een naked heb je in ieder geval minder last van turbulentie rond de helm. Maar als je een goede ruitvorm vindt, heb je daar ook nauwelijks last van en toch een stukje windbescherming.
Bij mij (Fazer 1000, ik ben 1,80 lang) werkte het monteren van een MRA vario touring perfect. Geen turbulentie en toch een redelijke bescherming. Voor mij wel zo prettig omdat ik een nekprobleem heb.
 
Misschien heel rigoreus, maar; bij de audicien (beter horen etc.) kun je een afgietsel laten maken, waarna ze aan de hand van het daarvan een mal en vervolgens een flinke oordop maken.
zit in je hele oor als het ware.
Ik gebruik dit zelf bij het douchen (rechteroor). noem het dan ook een douche dop.
nadeel is wel dat je elk jaar nieuwe moet laten maken (á 35 euro per stuk) omdat het oor door lijkt te groeien.
kan me zo voorstellen dat dit ook veel geluid en trillingen absorbeerd.

Zo rigoureus is dat niet hoor, die mensen hebben veel verstand van het menselijk oor en die hebben ook de middelen om ervoor te zorgen dat jij een goede oordop krijgt die alleen de schadelijke geluiden filtert.

Heb zelf nu bijna 3 jaar op maat gemaakt doppen van een audicien, en ik heb nergens problemen mee :)
 
ik rijd al jaren met de op maat gemaakte doppen van Audisafe. Heb ik toendertijd op de motorbeurs utrecht aan laten meten, en ze zitten echt perfect. Windruis weg, maar toch je omgevingsgeluiden goed kunnen opvangen. :Y
Ik rijd ook noooooooit zonder doppen, aangezien mijn linkeroor toch al (sinds geboorte) vrij slecht is, moet ik dus zekers zuinig zijn op datgene wat ik nu nog wel heb. ;)

Sommigen vinden het misschien aanstellerij dat met doppen rijden, maar ik durf gerust te beweren dat doofheid een sluipmoordenaar is..... ;)
 
Sommigen vinden het misschien aanstellerij dat met doppen rijden, maar ik durf gerust te beweren dat doofheid een sluipmoordenaar is..... ;)

Klopt. Probleem is: tegen de tijd dat je er iets van gaat merken, je vaak al jaren verder bent.
Dan is er in de meeste gevallen al niets meer aan te doen, hooguit voorkomen dat er nog meer schade optreedt.
 
Ik heb "gelukkig" altijd in zeer lawaaiig werk gezeten, bij werkgevers die niet moeilijk deden over een otoplastiekje. Als ik tegen de persoon die mijn oren op kwam meten doorgaf dat ze ook voor de motor gebruikt moesten worden, dat werd er keurig rekening mee gehouden dat de filters er niet uit staken, dus geen contactgeluid. Ik rij sinds kort met een Nolan 104, en afgelopen week bij de keuring bleek dat alles nog steeds in orde is, dus ik hou mijn dopjes nog steeds in. (ze moesten alleen fluoricerend oranje zijn,dat valt wat beter op als je ze in het grind laat vallen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan