alu kennis?

diegekmetdieguzzi

MF veteraan
8 jun 2004
6.415
74
strijen
Wie heeft kennis van het soort Alu waar de bovenpoten van een Usd van gemaakt wordt?
Mijn poten, usd poten!, zijn nl 5 cm te kort.

En ja..Carlo ken ik al *D
 
Niels die heeft toch ook voor zijn Vmax zxr750 poten verlengt. Hij heeft toen bussen gedraaid en die in de buitenpoot gedraaid volgens mij.

Naja, ik zou iig eventjes op z'n site kijken en ff vragen hoe hij het precies gedaan heeft.
 
Het probleem is dat de onderste kroonplaat om een verdikking in de poot heen zit en als je de orginele poot verlengt gaar dat verdikte stuk naar beneden...en zit dus de kroonplaat niet helemaal meer klemvast?
 
Het probleem is dat de onderste kroonplaat om een verdikking in de poot heen zit en als je de orginele poot verlengt gaar dat verdikte stuk naar beneden...en zit dus de kroonplaat niet helemaal meer klemvast?

Ah... daar had ik nog niet helemaal over nagedacht -O-

Edit: Hier is de link naar de site van Niels, hij heeft de hele buitenpoot afgedraaid

klik
 
Laatst bewerkt:
Maar om op het aluminium terug te komen, Al je bussen gaat draaien zou ik voor één van deze soorten gaan:

AlMgSi0,7 F27 ook bekend als 6005 T6

AlMgSi1 F28 ook bekend als 6082 T6

Allebei in geharde uitvoering (T6)
Allebei goed geschikt om te draaien, AlMgSi0,7 F27 kan ook nog geanodiseerd worden.
AlMgSi1 F28 is met een rekgrens/teksterkte van 250/300 N/mm2 iets sterker dan AlMgSi0,7 F27 (rekgrens/teksterkte van 240/270 N/mm2) maar is wat minder taai.

Ik zou voor AlMgSi0,7 F27 gaan.

Wat je ook doet, NIET aan lassen. Gaat prima maar dat kost je snel 50% van je sterkte.
 
Thanx!!!!...was vandaag bij een contructiebedrijfje en de eigenaar zag niks in nieuwe poten draaien...stukje verlengen...ja..maar dan zit ik dus met het onderste kroonplaatprobleem...wat haal ik me op m'n hals...
 
Maar om op het aluminium terug te komen, Al je bussen gaat draaien zou ik voor één van deze soorten gaan:

AlMgSi0,7 F27 ook bekend als 6005 T6

AlMgSi1 F28 ook bekend als 6082 T6

Allebei in geharde uitvoering (T6)
Allebei goed geschikt om te draaien, AlMgSi0,7 F27 kan ook nog geanodiseerd worden.
AlMgSi1 F28 is met een rekgrens/teksterkte van 250/300 N/mm2 iets sterker dan AlMgSi0,7 F27 (rekgrens/teksterkte van 240/270 N/mm2) maar is wat minder taai.

Ik zou voor AlMgSi0,7 F27 gaan.

Wat je ook doet, NIET aan lassen. Gaat prima maar dat kost je snel 50% van je sterkte.

lassen met dat spul gaat ook, heel goed zelfs.
je zal het na het lassen moeten gloeien naar AQ toestand en daarna in een oven weer harden naar T62 conditie.
als je de beschikking hebt over een zoutbadoven met een temperatuur van 500 graden hebt kan ik je wel aan tabellen helpen.
het probleem is dat je niet precies weet waarvan je opzetstukken van je poten gemaakt zijn, daar kan je dus niet aan lassen |(
ik gok op een alu/zink legering, da's kneppelhard en niet met behoud van sterkte te lassen :N

kan je geen hele nieuwe onderstukken op je onderpoten krimpen?
of was dat wat je al van plan was?
dan zou ik voor een M75ofwel 7075 legering gaan, da's veel sterker als 6000 serie, alleen ook meer kerfgevoelig, dus wel mooi afwerken :9~
 
Kan je niet een kroonplaat met een sprong erin maken? Dat had ik vroeger op mijn mountainbike ook.
Dan loopt de kroonplaat na het balhoofd schuin naar beneden en bij de doorsteek van de vorkpoten weer horizontaal.
 
Kan je niet een kroonplaat met een sprong erin maken? Dat had ik vroeger op mijn mountainbike ook.
Dan loopt de kroonplaat na het balhoofd schuin naar beneden en bij de doorsteek van de vorkpoten weer horizontaal.

Als ik het goed begrijp zou hij dan ook het tstuk naar beneden moeten laten verspringen............dure ingreep gok ik. Maar ja poten draaien ook.

Binnenpoten verder uitsteken kan ook, maar mooier wordt ie daar niet van natuurlijk.
 
Als ik het goed begrijp zou hij dan ook het tstuk naar beneden moeten laten verspringen............(...)

Da's alleen nodig als er aan de bovenkant van de vorkpoten ook een verdikking zit. Als die verdikking alleen bij de onderste kroonplaat zit hoeft dat denk ik niet.
Goedkoop zal het zeker niet worden, maar wel errug mooi (en uniek) natuurlijk! 8-)
 
Da's alleen nodig als er aan de bovenkant van de vorkpoten ook een verdikking zit. Als die verdikking alleen bij de onderste kroonplaat zit hoeft dat denk ik niet.
Goedkoop zal het zeker niet worden, maar wel errug mooi (en uniek) natuurlijk! 8-)

Hij kon de poten niet verlengen omdat ze dan niet meer in t stuk kwamen met de juiste diameter dacht ik.
 
:Y
welk type vork heb je?


Deze:


full
 
Terug
Bovenaan Onderaan