alu lassen... kroonplaat aanpassen

shift00

MF veteraan
23 jul 2002
2.128
0
Ter Aar
Ik vraag me af wat beter is: een set stuurpoten vastschroeven op een dunne alu kroonplaat, of deze stuurpoten erop te laten lassen? netjes afslijpen en laten spuiten... klinkt veel mooier, eventueel kan een alu lasser ook de struktuur van de kroonplaat wat verstevigen denk ik?

Zijn er hier alu lassers?
 
Vorkpoten vastlassen aan de kroonplaat? Lijkt me met het oog op eventuele virtuele demontage niet verstandig; Je moet de boel losslijpen wat ervoor kan zorgen dat je de boel weg kan gooien omdat er geen 'vlees' meer op zit.

En ik noem nog maar een zijstraat (weetnie cker hoor); deze las zal misschien wel breken omdat ie teveel/te vaak/in teveel richtingen wordt belast/vermoeid. Vandaar dat ze de boel normaliter vastschroeven, dan heeft het nog wat 'speel ruimte' en is het zaakje demontabel.

of bedoelde je soms clip-ons
 
Je vorkpoten aan je kroonplaat lassen? Ben je gek?
Wordt een lekkere klus als je je voorvorkkeerringen een keertje moet vervangen...

En volgens mij is een kroonplaat wel iets anders dan een 'dun plaatje aluminium'... En wat als er haarscheurtjes optreden die je wat te laat opmerkt?
Gewoon schroeven!
 
Kroonplaat is vaak van gietalu en is niet aan te raden om te lassen.

Beter verstevig je de kroonplaat aan de onderkant met een extra plaat alu, en bout je de risers/klemmen door en door.
 
Probleem is dat ik nergens eenzelfde kroonplaat kan kopen die niet al fout voorgeboord is. Toen ik de motor kocht zat er zo'n carbon kroonplaat sticker op. Onder die sticker zaten dus een aantal gaten van verkeerd voorboren door een vorige eigenaar.

Nu kan ik er wel naast gaan boren en zo de stuurpoten (of risers) monteren, maar ik vraag me af of de kroonplaat dan nog sterk genoeg is? met remmen en wheelies komen er toch aardig wat krachten vrij lijkt me...

Het gaat hierbij allemaal om een gsxr1100 fighter met de originele voorvork en kroonplaten.
 
tsjah,

Zit niks anders op dan... ik ga hem dan wel vast monteren op de oude kroonplaat met de gaten zodat ik alles pas kan maken. Ondertussen verder zoeken naar een kroonplaat gsxr1100 '87.

bedankt voor de reacties!
 
Er zijn voor nagenoeg alle merken en typen kroonplaten te koop waar de bevestiging voor een superbike stuur al meegegoten is, dit is een stuk veiliger dan het geklooi met zelf boren (met het risico dat je aan de onderkant een verstevigingsrib wegboort,en deze zitten er echt niet voor niks). Neem eens contact op met Jan Freese in Amstelveen, hij kan je wel verder helpen.
 
laat ik even duidelijk neerzetten: een aluminum kroonplaat kan je niet lassen.
geloof me, op mijn werk doe ik wel eens iets met aluminium.
gietaluminium is een compositie van ALuminium CUper en SIlicium,
Vraag me niet waarom koper met CU geschreven wordt :?
omdat dat goedkoper is vervangen japanners een deel van het SI door ZiNk.
door ZN word aluminium hard, treksterk en let op!! SCHEURGEVOELIG!!!
een hoge zinkverhouding verhoogt ook de corrosiegevoeligheid, daarom hebben europeesche fietsen ongelakte blokken (hoeft niet).
als je japans alu wilt lassen moet dat met speciaal AL/SI gelegeerd lasdraad gedaan worden en daarna een ovenbehandeling in.
eerst uitgloeien op 505 graden c gedurende ongeveer 45 minuten en daarna in de luchtoven gedurende 24 uur eerst opbouwend naar ergens rond die 500 graden en daarna weer afbouwen.
dat zijn dus geen grappen die elke bootjesbouwer even voor je kan doen.
ik zou zelf voor een stalen kroonplaat gaan, die bovenste komen behoorlijke krachten op en een gefreesde is altijd zo lomp.
of je zoekt een gebruikte 8-)
 
laat ik even duidelijk neerzetten: een aluminum kroonplaat kan je niet lassen.
geloof me, op mijn werk doe ik wel eens iets met aluminium.
gietaluminium is een compositie van ALuminium CUper en SIlicium,
Vraag me niet waarom koper met CU geschreven wordt :?
omdat dat goedkoper is vervangen japanners een deel van het SI door ZiNk.
door ZN word aluminium hard, treksterk en let op!! SCHEURGEVOELIG!!!
een hoge zinkverhouding verhoogt ook de corrosiegevoeligheid, daarom hebben europeesche fietsen ongelakte blokken (hoeft niet).
als je japans alu wilt lassen moet dat met speciaal AL/SI gelegeerd lasdraad gedaan worden en daarna een ovenbehandeling in.
eerst uitgloeien op 505 graden c gedurende ongeveer 45 minuten en daarna in de luchtoven gedurende 24 uur eerst opbouwend naar ergens rond die 500 graden en daarna weer afbouwen.
dat zijn dus geen grappen die elke bootjesbouwer even voor je kan doen.
ik zou zelf voor een stalen kroonplaat gaan, die bovenste komen behoorlijke krachten op en een gefreesde is altijd zo lomp.
of je zoekt een gebruikte 8-)
Eens mee niet klooien
 
hum, eerst maar naar amstelveen bellen dan... Maarja, vrees dat zo'n kroonplaatje snel een paar honderd euro moet kosten...

zaterdag spreek ik ook iemand vragen die kan frezen, misschien wil hij het proberen.
 
Niet lassen!
Je brengt ook veel spanningen in 't materiaal, en een kroonplaat is toch wel een belangrijk onderdeel.
Je kunt ook een plaat van ca. 12mm bovenop je kroonplaat zetten, die vastbouten, en daar risers op bouten, en / of lassen. dat kan ook een rechthoekig plaatje zijn, die je met de vorm van je kroonplaat laat meelopen.
Of je zoekt een CNC-er....
Toevallig ben ik een CNC-er, maar heb absoluut geen tijd.... Ben zelf met een Fighter bezig, en heb nog een aantal vriendendiensten lopen.... helaas.

Greetz, SoeF!
 
Terug
Bovenaan Onderaan