Aluminium decoupeer zagen ?

dr.Bral

Banned
31 mrt 2003
13.016
0
Meppel
Zijn er speciale decoupeer zaagjes te koop voor aluminium ?

Ik moet een gat van rond 80mm zagen in 4+2 traanplaat.
 

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
Emmen
Gewoon houtzaagje erin doen, met een niet al te grove vertanding, geldt ook voor "figuurzagen". Metaalzaagjes lopen te snel vol. Het houtzaagje is toch van staal, wat harder is dan het alu. :)
 

KevinL

MF'er
13 okt 2003
32
0
Landgraaf
Machinaal of met de hand zagen is allebei lastig en tijdrovend karwei; met je Dremel zal het ook niet lukken ben ik bang (te weinig vermogen).
Het beste kun je het proberen met een gatzaag, maar dan wel niet zo'n prul met verschillende diameter bladstaal zaagjes. Ik bedoel een bimetaal gatzaag (bestaat uit een universeel adaptor met een boortje erop). Dichtstbijzijnde diameter is dan wel 83mm ipv 80mm.
Worden o.a gemaakt door Piranha en Wolfcraft.

Zoiets dus:
http://www.wolfcraft.de/de/produkte/produkte/master2a99.html

Nadeel is dat ze nogal prijzig zijn, maar misschien ken je iemand die zo'n ding heeft.

Suc6 :)
 
Laatst bewerkt:

Erwin

MF veteraan
21 jul 2001
2.533
0
landhorst
Je kunt gewoon een houtzaagje in de decoupeerzaag doen. Dan smeren met een beetje siliconenspray of WD40 (plakt het aluminium niet aan het zaagje).

Je kunt best de snelheid van het zaagje redelijk hoog zetten, bij een plaatdikte tot 3 milimeter.

Dremel is alleen om te frezen of wat op te poetsen, niet om grote gaten te zagen.

Als je met een goede gatenzaag in de weer gaat moet je ook ff smeren met siliconenspray of WD40 of zoiets dergelijks. Alu is namelijk een taai materiaal en als er 1 tandje verstopt raakt heb je voor je het weet al je tanden volgesmeerd met aluminium.
 

trinity

MF'er
29 sep 2003
126
0
antwerpen
ik zou het met een zeer fijn decoupeer zaagje doen, maar span het alu plaatje op een houten plaatje VAST en zaag door de 2 materialen door zo zal de alu niet gaan stuiteren. als de vorm er in zin even met vijltje doorgaan, heb het zelf al eens gedaan met een klok boor, in jouw geval dan van 80, maar wel goed vast spannen. veel plezier
 
Laatst bewerkt:

vroembert

MF veteraan
24 mrt 2003
21.450
5.460
Zoals gezegd gewoon houtzaagjes, het liefst van bimetaal, die zijn sterker. Neem een fijne vertanding, die is grof genoeg voor aluminium. Als het gat precies 80 rond moet zijn, kun je ook een bovenfrees, met circelgeleider en een harmetalen frees gebruiken. Er zijn ook wel speciale decoupeerzaagbladen voor aluminium te krijgen, maar dan moet je naar de gespecialiseerde groothandel b.v. Würth.
Ik kan je daar eventueel aan helpen als je geduld heb.
Ik heb zelf ook wel traanplaat bewerkt en dat zaag ik met cirkelzaag ( tand met negatieve stand, zodat ie niet hapt) of decoupeerzaag. Gaat prima

:]
 

dr.Bral

Banned
31 mrt 2003
13.016
0
Meppel
Ik heb het wel bekeken eigenlijk.

Normaal bewerk ik traanplaat altijd gewoon met de flex maar ik denk dat ik in dit geval gewoon het gat afteken en rondom boor met boortje 3 of 4, daarna werk ik de rand wel netjes bij met de dremel.

Op die manier hoef ik geen duur speciaal gereedschap te kopen en weet ik ook zeker dat mijn plaat heel blijft, het is alleen wat meer werk......maar tijd kost niets.....
 

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
Emmen
full


Met de hand gefiguurzaagd met houtzaagjes, geen koeling/smeermiddel gebruikt en ging prima. Duurde wel ff voor het klaar was. :)

Daarna nog laten anodiseren :9
 

Erwin

MF veteraan
21 jul 2001
2.533
0
landhorst
Ik heb het wel bekeken eigenlijk.

Normaal bewerk ik traanplaat altijd gewoon met de flex maar ik denk dat ik in dit geval gewoon het gat afteken en rondom boor met boortje 3 of 4, daarna werk ik de rand wel netjes bij met de dremel.

Op die manier hoef ik geen duur speciaal gereedschap te kopen en weet ik ook zeker dat mijn plaat heel blijft, het is alleen wat meer werk......maar tijd kost niets.....

jij bent ook maar een klein beetje eigenwijs??????

Probeer nu gewoon maar ff met een decoupeerzaag, ik had ook een tranenplaten tikplaat gemaakt voor de gitaar van een kameraad van mij, en ik was in 15 minuutjes klaar. (alleen was ik zo slim om al meteen geanodiseerde tranenplaat te gebruiken met een traan van 1 mm hoog }) )
 

Erwin

MF veteraan
21 jul 2001
2.533
0
landhorst
Op maandag 03 november 2003 19:18 schreef [email protected] het volgende:
full

He Erwin ga die intercooler nu eens monteren :P

Die hangt er allang onder bij de sunny van die maat van mij, alleen moet nu de koppeling versterkt worden. Die hield het maar tot de 200pk (slappe japanse kneut }) )

En voor de blow off valve moet nog een reduceerventiel. En die engelse klootzakken zouden nu eindelijk de goede onderdelen opsturen zodat we een 5e injector kunnen monteren die begint als hij het nodig heeft.

Als hij een andere auto heeft gaat dit blok uit elkaar en komen er gti-R zuigertjes erin. :9~
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
18.303
1.251
oirschot
Er zijn voor een decoupeerzaag ook aluminiumzaagjes te koop. deze zij vrij grof. een fijn vertand zaagje komt meteen vol zitten met aluminium. Het beste is om de zaag te smeren (en koelen) dmv. petroleum o.i.d.
 

vroembert

MF veteraan
24 mrt 2003
21.450
5.460
probeer eens een plasma brander, ideaal voor dit soort werk, gaat vlug, nouwkeurig,je kan bochten maken rechte hoeken, etc met andere woorden, het ideale gereedschap voor dit soort werk


Kost dat ..???

Gewoon die decoupeerzaag erin met een bimetalen blad en zagen. randjes even fijnschuren en dan eventueel polijsten en klaar.
 

vroembert

MF veteraan
24 mrt 2003
21.450
5.460
He dr.Bral ik zie dat je in Meppel huist. Is Nijeveen dicht genoeg bij of nog beter mijn werkplaats in Meppel als het niet goed lukt en je wat hulp kan gebruiken..???
 
Bovenaan Onderaan