Aluminium deksels cylinders opknappen.

Finnie1967

Super Magna Fever!
8 jul 2019
54
8
Purmerend
Hoi, mijn nasm is Erik en ik ben nieuw hier op Motor-Forum. Ik heb afgelopen zaterdag een Supermagna uit 1987 gekocht waarvan de aluminium cylinderdeksels flinke corrossie hebben (zie foto’s).

Hebben jullie eventuele tips hoe dit weer een beetje knap te krijgen is? Ik durf er niet met schuurpapier e.d. overheen te gaan, omdat ik niet weet of de corrossie dan weer terugkomt/sneller gaat..

Ik hoor graag de reacties, alvast hartelijk bedankt!

Groet Erik
 

Bijlagen

  • B7B77E7E-7F34-407A-8DD2-96754812CAFC.jpeg
    B7B77E7E-7F34-407A-8DD2-96754812CAFC.jpeg
    104,1 KB · Weergaven: 21
  • 473A4E61-C119-4052-B465-1BCFDF9D813D.jpeg
    473A4E61-C119-4052-B465-1BCFDF9D813D.jpeg
    103 KB · Weergaven: 22
Bedankt voor de reactie, echter wil ik het een beetje cosmetisch aanpakken (eerste gezicht) en niet meteen het hele motorblok demonteren. Ook zou ik graag de aluminium look willen behouden. Het gaat me dan ook alleen om het gedeelte dat direct zichtbaar is (voor nu)...
 
alles wat je doet zonder het aanbrengen van een beschermlaag zal ongetwijfeld lijden tot wederom corrosie. wil je alu kleur behouden neem dan lak in de juiste kleur of blanke lak. of je polijst het en je blijft polijsten tot je geen klepdeksel meer over hebt. je kan ook zonder demonteren behoorlijk poetsen / schuren / polijsten. dan even alles afplakken waar geen verf op hoort en dan met een spuitbus in aluminium kleur spuiten. er zijn heel wat spuitbussen te koop in alu kleur voor het repareren van velgen je moet alleen even zoeken om de kleur te vinden die het beste bij je motorblok past.
 
alles wat je doet zonder het aanbrengen van een beschermlaag zal ongetwijfeld lijden tot wederom corrosie. wil je alu kleur behouden neem dan lak in de juiste kleur of blanke lak. of je polijst het en je blijft polijsten tot je geen klepdeksel meer over hebt. je kan ook zonder demonteren behoorlijk poetsen / schuren / polijsten. dan even alles afplakken waar geen verf op hoort en dan met een spuitbus in aluminium kleur spuiten. er zijn heel wat spuitbussen te koop in alu kleur voor het repareren van velgen je moet alleen even zoeken om de kleur te vinden die het bete bij je motorblok past.
Dat lijkt me een goede oplossing, bedankt! Ik denk alleen dat ik speciale lak of verf moet hebben in verband met de hitte van het blok?
 
Koop van die staalwol sponsjes met roze zeep erin. Met water gebruiken en blijven boenen tot de blanke laklaag eraf is (waar die "bloemkolen" op zitten), Roze zeep in het sponsje op, dan meteen nieuw sponsje gebruiken met water erbij.. Als alles goed glimt dan naboenen met Belgom Alu tot doek zwart is, en uitpoetsen met schone doek. Succes!

2x per jaar poetsen met belgom alu herhalen is denk ik wel voldoende om het mooi te houden.
 
Koop van die staalwol sponsjes met roze zeep erin. Met water gebruiken en blijven boenen tot de blanke laklaag eraf is (waar die "bloemkolen" op zitten), Roze zeep in het sponsje op, dan meteen nieuw sponsje gebruiken met water erbij.. Als alles goed glimt dan naboenen met Belgom Alu tot doek zwart is, en uitpoetsen met schone doek. Succes!

2x per jaar poetsen met belgom alu herhalen is denk ik wel voldoende om het mooi te houden.
Ga ik als eerste proberen, bedankt voor de tip!
 
Ik heb ooit een Vulcan 1500 gehad met gepolijste blokdelen en die zijn om de twee weken gepoetst en er zat geen 2 k lak op.

Het kan wel, maar je blijft poetsen zonder beschermende lak.

Trouwens de kleppendeksels van mjjn VT1100 project zien er slechter uit dan wat jij nu hebt. Ik overweeg om er bij mijn bike andere deksels op te zetten. Kan ik gelijk naar de kleppen kijken.
 
Dat lijkt me een goede oplossing, bedankt! Ik denk alleen dat ik speciale lak of verf moet hebben in verband met de hitte van het blok?
valt mee is een watergekoeld blok en aan de buitenkant in de volle wind dat wordt niet zo extreem heet dat je speciale lak nodig hebt. gewone goede autolak kan daar ook prima tegen. heb je wel eens gevoeld hoe heet de lak van een auto wordt in de volle zon. daar wordt ook geen bijzondere hittebestendige lak voor gebruikt.
kijk gewoon eens bij de specificaties van van een goede spuitbus naar wat voor temperaturen dat aan kan en verbaas je. de keren dat zo'n klepdeksel heter wordt als 70 graden zullen niet heel veel zijn.
 
Hij heeft het over een super magna. Die klepdeksels zijn in de fabriek gepolijst en voorzien van een harde laag blanke lak en na 30+ jaar gaat dat wel eens corroderen.

Je kunt er niet goed bij, dus zullen die deksels er af moeten en dat is een aardig klusje. De tank moet er af, een paar slangen weg, de draadboom moet opzij en de radiateur moet weg.

En dan kun je de losse deksels mooi schuren met korrel 400/600 oplopend naar 2000 zoals anderen hebben gezegd en dan polijsten tot ze bijna glanzen als chroom. Dan goed ontvetten en blanke lak er overheen en geen goedkoop spuitbusje, want dan kun je over een jaar weer aan de gang.

Blijven poetsen kan ook, maar je kunt er heel slecht bij met een super magna.

Ik heb de zijkanten van de motor ook gedaan, de deksels eerst in een bak met oplosmiddel gelegd zodat de blanke lak was verdwenen.
 
Hoe mag lak hechten op iets dat t/m korrel 2000 geschuurd is?

Heb aardig wat gepolijst en durf te zweren dat daar echt geen lak meer op hecht ;)

Hoewel het mijn topic niet is, ben ik nog niet uit of ik na mijn korrel 2000 polijsten er wel lak opspuit. Er zijn andere zaken die mijn aandacht hebben.

En als ik hem spuit dan gaat ga ik éérst er met korrel 600 over heen. Dat is in een ander geval ook goed gegaan.
 
valt mee is een watergekoeld blok en aan de buitenkant in de volle wind dat wordt niet zo extreem heet dat je speciale lak nodig hebt. gewone goede autolak kan daar ook prima tegen. heb je wel eens gevoeld hoe heet de lak van een auto wordt in de volle zon. daar wordt ook geen bijzondere hittebestendige lak voor gebruikt.
kijk gewoon eens bij de specificaties van van een goede spuitbus naar wat voor temperaturen dat aan kan en verbaas je. de keren dat zo'n klepdeksel heter wordt als 70 graden zullen niet heel veel zijn.
Het is duidelijk dat je nog nooit een kleppendeksel hebt vastgelopen na een rit.
Verf kan veel hebben zeker de verf voor velgen
Moet je zomers na een dag felle zon een motorkap van een auto eens proberen aan te raken die is dan een stuk heter dan jou kleppen deksel na een dag rijden
Zie hierboven.
Lijkt me sterk dat je motorkap heter wordt dan 100° C.
Maar dat is nog altijd geen probleem voor een goede (normale) lak.
 
dat het jouw sterk lijkt wil niet zeggen dat het ook waar is. zeker in de warmere landen waar de zon wat rechter boven staat kun je met de auto in de zon er vaak makkelijk een ei op bakken.
en tussen niet kunnen vast houden (dat heb je al bij 50 graden) en de temperatuur waarbij lak echt problemen krijgt ligt een behoorlijk afstand in temperatuur. maar ik zou zeggen als je mij niet gelooft doe na een rit eens een paar druppen water op je klepdeksel waar hij goed in de wind heeft gezeten en kijk of het water begint te koken.
en bedenk je wel dat een klepdeksel normaal gescheiden zit van de kop door een pakking die slecht warmte transporteert en dat de enige andere bron van warmte die olie is die er een beetje tegenaan spettert en dan krijgt hij aan de andere kant een hoop koelwind. en na een rit heb ik ze inderdaad nog niet vast gepakt tijdens een rit wel zijn heerlijke handwarmers in de winter. en dat op een motor die alleen maar lucht en oliekoeling heeft en die olie wordt een stuk warmen als koelvloeistof op warme dagen.
 
Hierbij de klassieke tip van dit motor-forum van Willen1940 (wie kent hem nog) die ik zelf met veel succes het toegepast en verbazingwekkend goed werkt.

Insmeren met Diesel en zo lang mogelijk laten zitten voordat je gaat poetsen. Bijvoorbeeld een week. (maar ook 24 uur geeft al resultaat) Stinkt wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan