Aluminium deksels cylinders opknappen.

Finnie1967

Super Magna Fever!
8 jul 2019
54
8
Purmerend
Hoi, mijn nasm is Erik en ik ben nieuw hier op Motor-Forum. Ik heb afgelopen zaterdag een Supermagna uit 1987 gekocht waarvan de aluminium cylinderdeksels flinke corrossie hebben (zie foto’s).

Hebben jullie eventuele tips hoe dit weer een beetje knap te krijgen is? Ik durf er niet met schuurpapier e.d. overheen te gaan, omdat ik niet weet of de corrossie dan weer terugkomt/sneller gaat..

Ik hoor graag de reacties, alvast hartelijk bedankt!

Groet Erik
 

Bijlagen

  • B7B77E7E-7F34-407A-8DD2-96754812CAFC.jpeg
    B7B77E7E-7F34-407A-8DD2-96754812CAFC.jpeg
    104,1 KB · Weergaven: 21
  • 473A4E61-C119-4052-B465-1BCFDF9D813D.jpeg
    473A4E61-C119-4052-B465-1BCFDF9D813D.jpeg
    103 KB · Weergaven: 22
ik reviseer al jaren oltimers en ik gebruik enkele nog engine paint paint van Motip .
ik straal eerst het deksel , daarna goed en lang spoelen met water .
eerst ontvetten , dan spuiten , laten drogen , een half uurtje in de oven op 120 graden en het is als nieuw en krasvast .
het is ook benzine en oliebestendig .
zie hier een gereviseerd topeind welke gespoten is met motip engine paint en daarna in de oven gebakken .
 

Bijlagen

  • Foto0694Medium.jpg
    Foto0694Medium.jpg
    57,1 KB · Weergaven: 29
ik reviseer al jaren oltimers en ik gebruik enkele nog engine paint paint van Motip .
ik straal eerst het deksel , daarna goed en lang spoelen met water .
eerst ontvetten , dan spuiten , laten drogen , een half uurtje in de oven op 120 graden en het is als nieuw en krasvast .
het is ook benzine en oliebestendig .
zie hier een gereviseerd topeind welke gespoten is met motip engine paint en daarna in de oven gebakken .
Dat is nou niet echt een foto waar je details in kan zien of het nou echt mooi gelukt is.
 
Als je het echt mooi wil hebben moet je het door een bedrijf laten doen,dat resultaat behaal je als
Piet de poetser zelf nooit,scheelt je ook nog eens zere vingers.
 
Als je het echt mooi wil hebben moet je het door een bedrijf laten doen,dat resultaat behaal je als
Piet de poetser zelf nooit,scheelt je ook nog eens zere vingers.
Da’s onzin, je kan alles door een bedrijf laten doen.
Het scheelt wel een hoop werk ja, maar dan kan je beter een kant en klaar gerestaureerde fiets kopen.
Zelf doen is een belangrijk deel van het restaureren.
 
Het is duidelijk dat je nog nooit een kleppendeksel hebt vastgelopen na een rit.

Zie hierboven.
Lijkt me sterk dat je motorkap heter wordt dan 100° C.
Maar dat is nog altijd geen probleem voor een goede (normale) lak.
Een matte zilver-achtige verf is vaak prima hittebestendig rond/boven de 100 graden. Dat komt omdat het een hele dunne basecoat is en die hebben een redelijk open porie. Ik heb vroeger ook vaak met simpele velgenspray motorblokjes gedaan die dan best lang netjes blijven (hangt van de voorbehandeling af).

Maar de hittenbestendigheid neemt af als je die lak vervolgens gaat afsluiten met een blanke lak, zeker als het een 1K lak is. Daarom kun je in dat scenario weer beter polijsten, heel goed uitpoetsen/ontvetten en het liefst binnen een uur een 2K blanke lak er op zetten. Dat is niet veel anders dan hoe ze het af-fabriek deden. Het beste kun je hiervoor een medium of high solid twee component PU lak voor gebruiken, die je 1 laag voor-nevelt en half uur later 1 laag vloeiend spuit. Een officiële 1K hittebestendige kleurlak + hittebestendige blanke lak kan natuurlijk ook, maar dat wordt wel snel mat en kwetsbaar, in mijn ervaring.
 
Da’s onzin, je kan alles door een bedrijf laten doen.
Het scheelt wel een hoop werk ja, maar dan kan je beter een kant en klaar gerestaureerde fiets kopen.
Zelf doen is een belangrijk deel van het restaureren.
Wat je schrijft dat is pas onzin het heeft niets met een kant en klaar fiets kopen te maken,je krijgt het gewoon niet zo mooi als een bedrijf het doet,en ik heb er al heel wat uren polijstwerk opzitten,maar echt zo glad en glimmend als hun dat kunnen gaat je echt niet lukken.
Het is maar net waar je genoegen mee neemt,wil je zelf uren aan het poetsen gaan dan moet je dat vooral doen.
 
Wat je schrijft dat is pas onzin het heeft niets met een kant en klaar fiets kopen te maken,je krijgt het gewoon niet zo mooi als een bedrijf het doet,en ik heb er al heel wat uren polijstwerk opzitten,maar echt zo glad en glimmend als hun dat kunnen gaat je echt niet lukken.
Het is maar net waar je genoegen mee neemt,wil je zelf uren aan het poetsen gaan dan moet je dat vooral doen.
Zij hebben ook geen magisch apparaat, met een dotje poetskatoen en tube metalpolish gaat het niet lukken nee...
Maar goed... :t
 
Wat je schrijft dat is pas onzin het heeft niets met een kant en klaar fiets kopen te maken,je krijgt het gewoon niet zo mooi als een bedrijf het doet,en ik heb er al heel wat uren polijstwerk opzitten,maar echt zo glad en glimmend als hun dat kunnen gaat je echt niet lukken.
Het is maar net waar je genoegen mee neemt,wil je zelf uren aan het poetsen gaan dan moet je dat vooral doen.
je krijgt het wel net zo mooi, het hangt er maar van af wat je er voor over hebt. Bernie op het KR1 forum is een polish-freak, en geen bedrijf dat het beter zal doen dan hem. echt niet.

IMAG1609.jpg
 
je krijgt het wel net zo mooi, het hangt er maar van af wat je er voor over hebt. Bernie op het KR1 forum is een polish-freak, en geen bedrijf dat het beter zal doen dan hem. echt niet.

IMAG1609.jpg
Tja dat is vanaf een foto moeilijk te beoordelen,iets glimmend krijgen dat kan iedereen wel,maar ga je het dichterbij bekijken zit
het vaak nog vol met krasjes en oneffenheden ,en je moet er maar zin in hebben,je ben daar uren mee bezig.
En ook al krijgt hij het net zo mooi,de gemiddelde poetser zal daar heel wat meer moeite mee hebben.
 
wees maar zeker, ze zijn perfect !
Maar Bernie is gene normale op dat vlak , is dikwijls dagen van huis voor zijn werk en naast wat propere onderbroeken steekt hij ook wat onderdelen en zijn polish in zijn valies. hij heeft tijd zat op zijn hotelkamer op te polishen ...8)7 _O-
 
wees maar zeker, ze zijn perfect !
Maar Bernie is gene normale op dat vlak , is dikwijls dagen van huis voor zijn werk en naast wat propere onderbroeken steekt hij ook wat onderdelen en zijn polish in zijn valies. hij heeft tijd zat op zijn hotelkamer op te polishen ...8)7 _O-
Ja zo 1 kende ik ook,een Antiliaan,die deed dat voor al zijn mede drag race broeders en ook nog op aanvraag voor anderen,
puur handwerk en ik moet zeggen het zag er nog heel netjes uit ook,maar daar was hij dagen achter elkaar mee bezig,
je moet er maar zin in hebben.Verder is het maar net hoe hoog je eisen zijn,iedereen kan met de nodige spulletjes een acceptabel resultaat behalen,
maar echt mooi krijgen doe je het niet snel.Ga je daar de aanschaf van spullen,de tijd en de zere vingers bij optellen dan is het professioneel
laten polijsten zeker een goed alternatief.Of iemand zien te vinden zoals die Antilaan die er lol in hebben het te doen.
Zelf heb ik al heel veel delen gepolijst ,maar ik begin er niet meer aan,mij te veel werk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan