Aluminium lassen

Bas12345

MF'er
31 jul 2015
45
0
Ls.,

Weet iemand een goed adres in de buurt van eindhoven waar ze aluminium kunnen lassen? Mijn bobbin is er vanaf geknald na een klein ongelukje. Dan gelijk ook mijn vraag... moet je de achterbrug los daar brengen of kan je de motor er vaak in z'n geheel naartoe brengen dat ze het kunnen lassen?

BVD!
Groet,
Bas
 
er is mij zelfs geleerd om nooit de accu los te gooien bij het lassen. een accu is gemaakt om spanning op te slaan en af te geven en een ECU niet. op het moment dat je de accu los gooit moeten de ECU's de piekspanningen opvangen en is de kans dus veel groter dat deze kapot gaan. en ik zou liever een accu vervangen van een honderd euro dan een stapel ECU's van een paar duizend euro per stuk..... ook moet je de massaklem altijd zo dicht mogelijk bij de plek waar je aan het lassen bent zetten
 
er is mij zelfs geleerd om nooit de accu los te gooien bij het lassen. een accu is gemaakt om spanning op te slaan en af te geven en een ECU niet. op het moment dat je de accu los gooit moeten de ECU's de piekspanningen opvangen en is de kans dus veel groter dat deze kapot gaan. en ik zou liever een accu vervangen van een honderd euro dan een stapel ECU's van een paar duizend euro per stuk..... ook moet je de massaklem altijd zo dicht mogelijk bij de plek waar je aan het lassen bent zetten

Je bent hier even je onkunde van elektriciteit aan het etaleren. |(
Als de accu los is is het circuit onderbroken. Of je moet de massaklem op de aansluiting van de ecu willen zetten.
 
Je bent hier even je onkunde van elektriciteit aan het etaleren. |(
Als de accu los is is het circuit onderbroken. Of je moet de massaklem op de aansluiting van de ecu willen zetten.
:^
Met de accu ontkoppeld is de stroomkring onderbroken.
Waarschijnlijk is de stroomkring ook al onderbroken doordat het contactslot op OFF staat, maar nu weet je het zeker.
 
Hoeveel elektronica heb je toen gesloopt? Heb ik ooit een 50tons kraan in een werkplaats in rook op zien gaan
Geen hijsband maar een ketting gebruikt.

Traktors, verreikers, kranen, loaders, auto's, motors.
Las er dagelijks aan. Al 15 jaar lang.
Nog nooit een accu los gehaald of massaslot afgezet.
En alles is weer rijdend de werkplaats uit gegaan.
Dus ik vind het dikke bullshit.
Wel idd de klem bij het lassen zetten.
 
er is mij zelfs geleerd om nooit de accu los te gooien bij het lassen. een accu is gemaakt om spanning op te slaan en af te geven en een ECU niet. op het moment dat je de accu los gooit moeten de ECU's de piekspanningen opvangen en is de kans dus veel groter dat deze kapot gaan. en ik zou liever een accu vervangen van een honderd euro dan een stapel ECU's van een paar duizend euro per stuk..... ook moet je de massaklem altijd zo dicht mogelijk bij de plek waar je aan het lassen bent zetten

Hoeveel ecu's denk je dat een motor/auto zou hebben?
 
Hoeveel ecu's denk je dat een motor/auto zou hebben?
Een moderne auto heeft er meerdere. Een BMW uit de 7 serie heeft er maar 72. Er zijn zelfs auto's, waarbij het niet aan te raden is de auto spanningsloos te maken. Dit kan er zelfs toe leiden, dat ecu's in storing gaan en niet meer zijn te resetten. Omdat alle elektronica via het chassis ook verbinding maakt, kunnen spanningspieken van het lassen die elektronica toch wel bereiken. De accu werkt dan als buffer. Tegenwoordig wordt er vaak nog een overspanningsfilter tussen gezet. Gelukkig Is het aantal ecu''s in een motorfiets beperkt, maar ze zijn nog steeds duur.
 
Een moderne auto heeft er meerdere. Een BMW uit de 7 serie heeft er maar 72. Er zijn zelfs auto's, waarbij het niet aan te raden is de auto spanningsloos te maken. Dit kan er zelfs toe leiden, dat ecu's in storing gaan en niet meer zijn te resetten. Omdat alle elektronica via het chassis ook verbinding maakt, kunnen spanningspieken van het lassen die elektronica toch wel bereiken. De accu werkt dan als buffer. Tegenwoordig wordt er vaak nog een overspanningsfilter tussen gezet. Gelukkig Is het aantal ecu''s in een motorfiets beperkt, maar ze zijn nog steeds duur.


Dus deze auto's hebben ook geen hoofdzekering en de accu kan ook niet vervangen
worden? En er zijn genoeg andere redenen te bedenken dat de spanning er af moet bv onderhoud, reparatie e.d. Het verhaal van de klok en de klepel :)
 
Je bent hier even je onkunde van elektriciteit aan het etaleren. |(
Als de accu los is is het circuit onderbroken. Of je moet de massaklem op de aansluiting van de ecu willen zetten.

Hoezo is je stroomkring onderbroken? Je hebt een massaklem op je lasapparaat en een plus op je toorts. Dat is de stroomkring waartegen je de overige apparatuur wilt beschermen. Dus zul je alle ecu's moeten afkoppelen. Want de meesten zullen het frame als massapunt hebruiken.
 
Dus deze auto's hebben ook geen hoofdzekering en de accu kan ook niet vervangen
worden? En er zijn genoeg andere redenen te bedenken dat de spanning er af moet bv onderhoud, reparatie e.d. Het verhaal van de klok en de klepel :)


Ze zetten een extra accu of voeding op het systeem. Eerst inlezen en dan pas ongenuanceerde dingen het web opslingeren. En ook die hoofdzekering zit er op om het systeem te beschermen. Nog een reden om de spanning er niet af te halen is de key code van de radio en de adaptieve waardes van het motormanagement die gewist worden door stroomuitval. De motor loopt dan de eerste tijd beroerd. Dit is info die ik heb van iemand die dagelijks sleutelt. Ik ga zo de accu van de auto van vrouwlief vervangen en moet daarna de stationair loop weer inleren.
 
Een moderne auto heeft er meerdere. Een BMW uit de 7 serie heeft er maar 72. Er zijn zelfs auto's, waarbij het niet aan te raden is de auto spanningsloos te maken. Dit kan er zelfs toe leiden, dat ecu's in storing gaan en niet meer zijn te resetten. Omdat alle elektronica via het chassis ook verbinding maakt, kunnen spanningspieken van het lassen die elektronica toch wel bereiken. De accu werkt dan als buffer. Tegenwoordig wordt er vaak nog een overspanningsfilter tussen gezet. Gelukkig Is het aantal ecu''s in een motorfiets beperkt, maar ze zijn nog steeds duur.

In de moderne auto's kunnen er dus meerdere zitten, maar hoe zit het dan bij motoren?
 
Abs regelunit en motormanagement, veel minder als in een auto, waar ook regelunit's voor airbag en gordelspanners en zaken als centrale vergrendeling, verlichting, entertainment, klimaat aanwezig moeten zijn. Alles wordt via regelunit aangestuurd en loopt via canbus. Bij motoren is het een stuk simpeler, maar neemt de hoeveelheid ook toe. Als ik naar de hoeveelheid te regelen dingen in de software van mijn auto kijk en de duizenden mogelijke foutcodes, dan duizelt het je voor de ogen. Voorlopig niet verder gekomen, dan resetten van foutmeldingen, na oplossing storing.


Net even gekeken, bij de vfr 1200 zit er 1 regeleenheid in, die alles aanstuurt.

Kijk je naar een bmw k 1600 gt, dan zijn het meerdere units en loopt alles over can.

Wiring Diagrams - How the K1600 is wired. - BMW K1600 Forum : BMW K1600 GT and GTL Forums
 
Hoezo is je stroomkring onderbroken? Je hebt een massaklem op je lasapparaat en een plus op je toorts. Dat is de stroomkring waartegen je de overige apparatuur wilt beschermen. Dus zul je alle ecu's moeten afkoppelen. Want de meesten zullen het frame als massapunt hebruiken.

Ecu's zit zeer zeker niet aan de massa vanwege allerlei zwerfstromen die daar kunnen lopen.
Kijk naar de vonk van de bougie de wel naar de massa gaat.
De gevoelige elektronica zit op een punt op de min van de accu.
 
Ecu's zit zeer zeker niet aan de massa vanwege allerlei zwerfstromen die daar kunnen lopen.
Kijk naar de vonk van de bougie de wel naar de massa gaat.
De gevoelige elektronica zit op een punt op de min van de accu.

Gooi je dan de accu los, zit dit alsnog aan elkaar en hou je dus je stroomkring. Of jij moet accu's hebben met 2 min-aansluiting, 1 voor de ecu's en 1 voor de rest
 
Ja, je moet moderne elektronica beschermen tegen de spanningen die een las apparaat door het frame / chassis stuurt. In welke mate en waarom? Dat is afhankelijk van o.a de las spanning, totale massa van het voertuig, aanwezigheid van gevoelige elektronica, waar deze zit, of deze geaard is op de plek waar deze gemonteerd is, en zo nee, waar dan wel?.

Eenduidig roepen "nergens voor nodig" is klinkklare onzin, maar beweren dat het onmogelijk is om te lassen met alles gemonteerd zonder schade is evengoed niet helemaal juist.

E.e.a heeft te maken met CAN-bus, dat is nu eenmaal geavanceerder en gevoeliger voor beunhazen met lasapparaten, die zich baseren op "jaren las - ervaring" op Ford Escrotjes uit 1986 ;)

Een lasbeveiliging is een goede oplossing, maar het woordje "beveiliging" is niet helemaal juist, het ding beschermt nergens tegen, hij gaat alleen loeien als je in de gevarenzone komt.
 
Ecu's zit zeer zeker niet aan de massa vanwege allerlei zwerfstromen die daar kunnen lopen.
Kijk naar de vonk van de bougie de wel naar de massa gaat.
De gevoelige elektronica zit op een punt op de min van de accu.

Net even het schema van een VFR 1200 doorgelopen, de ecu zit gewoon aan massa.
 
Terug
Bovenaan Onderaan