Aluminium lasser?

bantam

Die hard MF'er
11 apr 2005
407
9
dordrecht
De middenbok van mijn motor is van alu,en is helaas niet meer in de gewenste grote uitvoering te koop.
Ik heb grotere wielen eronder gedaan,scheelt 1 inch,nu komt de bok niet lekker op de grond,plankje helpt,maar t blijft wiebelen.
Mijn broer last alles voor me,maar geen alu.
Is er hier iemand die de bok kan en wil verlengen?
Wil je meer zien :brikken en klassiekers,Japanse onderdelen in een Engelse caferacer.
 

bantam

Die hard MF'er
11 apr 2005
407
9
dordrecht
Nou het ziet er wel stevig uit,je zou ook onder de voetjes een blokje kunnen lassen.
Probleem is dat bedrijven hier geen zin of tijd voor hebben,of ze vragen de hoofdprijs
en dan kun je nog wachten.
Hoop dat er iemand hier op het forum kans toe ziet.
 

jerryt

MF veteraan
14 aug 2005
23.418
53
Wil het wel proberen voor je maar of het lukt met dat gegoten alu weet ik niet.
Gr.Gerard
 

bantam

Die hard MF'er
11 apr 2005
407
9
dordrecht
Maar de bedoeling is dat er ook een zijstandaard op komt ,heb ik besteld,en is leverbaar.
De middenbok wordt dan weinig gebruikt, en met blokjes eraan lassen kom ik dan toch wel wat jaren door?
 

bantam

Die hard MF'er
11 apr 2005
407
9
dordrecht
Denk dat ik maar ga bekijken of gaatjes boren en eraan bouten van een alu blokje mogelijk is .
Bedankt voor het meedenken.
 

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
1
57
Staphorst
Dat is gegoten alu, als dat gewoon almg 5 ofzo was, was er niks mis mee, maar gegoten is zachter, en dat gaat bij lassen niet goed, dat plakt wel, maar vroeg of laat breekt ie echt op de las, en dat zou zonde zijn van zo'n mooie motor.

Ik kan de site zo niet vinden.

Maar ik zou gaatje boren, draadje tappen, en blokje eronder maken, maar het blokje insmeren met industrie aluminium lijm, dat zit net zo vast als lassen, en dat boute houdt dan nog eens extra op zijn plaats
 

bantam

Die hard MF'er
11 apr 2005
407
9
dordrecht
Bedankt voor de professionele tips!

Op brikken en klassiekers,een forum hier op M-F,heb ik een topic: Japanse onderdelen in een Engelse caferacer.
Het is idd een mooie motor aan het worden,dank je wel.
 

bantam

Die hard MF'er
11 apr 2005
407
9
dordrecht
Onder de lakens staat mijn harem,een Triumph en een Bsa.
Het project is een RE Interceptor.
Voor meer info,kijk op brikken en klassiekers,ook op M_F.

Het topic heet Japanse onderdelen in een engelse caferacer?
 

DAF400

MF veteraan
14 mrt 2007
7.122
144
34
Neerkant
je kunt misschien ook nog aluminium eraan solderen.
is gruwelijk sterk maar of dat ook geld voor gietaluminium durf ik niet te zeggen.
 

bantam

Die hard MF'er
11 apr 2005
407
9
dordrecht
Nou,de schetsplaten veranderen kan,maar dan moet ik een nieuwe veer nemen,deze is al lang,langer wordt moeilijk.

Waar koop ik die supersterke lijm,ik moet misschien wel 8 cm oppervlakte lijmen,ook een een alu blokje heb ik niet in huis.

Kan een gewone (gas en elektrisch) lasser ook alu solderen?
Mijn broer is op vakantie,dus die kan ik het nu niet vragen.
Leuk dat er zoveel meer mogelijkheden aangegeven worden.

Ja ik heb een topic op brikken en klassiekers.
 

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
1
57
Staphorst
Die lijm kun je op die site gewoon bestellen.

Aluminium lassen in principe alleen een TIG lasser, maar ook met autogeen, em zelfs met elecroden is het te doen.
Aluminium solderen doe je met hardsoldeer, met een mengsel van propaangas en zuurstof (om en de bij de 500 - 600 graden moet de punt van de vlam zijn)

Hier een paar links;

Solderen

Velofilie

http://www.multiweld.nl/leveringsprogramma/autogeen/zilversoldeer_lasdraad.html

Ik doe het zelf thuis middels TIG en / of een mengsel van propaangas/zuurstof (geen acyteleen)

Op mijn werk alleen middels een TIG apparaat, en dat 8 uur per dag, als handlasser, en las spul van doorgans 1,6 mm dik.

Autogeen vlam op gietaluminium geeft een groot gevaar van "smeltbad instorten"
Propaan is makkelijker te beheersen.
TIG is gewoon vakwerk
 
Laatst bewerkt: