Aluminium oppoetsen met dremel?

Harmonizer

MF veteraan
Donateur
14 dec 2019
1.473
744
Hallo,

Ik wil graag even de Aluminium behuizing oppoetsen van de lichtschakelaars op de Yamaha BT1100.
Nu dacht ik dat kan wel met de dremel, maar de vraag is welk soort slijp/borstel hierbij te gebruiken en kan ik het nog ergens mee inspuiten om het mooi te houden?

MVG
Harmonizer
 
De aluminium behuizing kan gepolijst worden. Met een Dremel red je dat niet (te klein). Met een grote schijf op een boormachine (en polijstpasta) kom je verder. Maar met het Parelstralen (in een zandstraalcabine) behaal je een topresultaat. Het uiterlijk wordt dan weer als nieuw. Als er een vernislaag op de aluminium behuizing zit (oorspronkelijk) moet deze wel eerst met afbijt er afgehaald worden. Na het parelstralen kan je kiezen het zo te laten (uiterlijk is licht mat) of dan alsnog te vernissen (met spuitbus).
 
De aluminium behuizing kan gepolijst worden. Met een Dremel red je dat niet (te klein). Met een grote schijf op een boormachine (en polijstpasta) kom je verder. Maar met het Parelstralen (in een zandstraalcabine) behaal je een topresultaat. Het uiterlijk wordt dan weer als nieuw. Als er een vernislaag op de aluminium behuizing zit (oorspronkelijk) moet deze wel eerst met afbijt er afgehaald worden. Na het parelstralen kan je kiezen het zo te laten (uiterlijk is licht mat) of dan alsnog te vernissen (met spuitbus).
Dit.

Alles uit elkaar halen en een dikke lappen "borstel" gebruiken.
 
1605437369862.png
 
Stralen verandert het uiterlijk aanmerkelijk, als je daarmee kan leven, best. Maar voor mij is stralen een schoonmaakbehandeling en absoluut niet iets wat in het zicht blijft
 
ga je de schakelaars geheel uit elkaar demonteren of blijven alle knoppen zitten? het alumium is gietspul dus vrij zacht. en wat dacht je van de symbolen die erop staan?
 
wat is de functie van die knoppen??? ik weet het wel, maar waar dient die rode knop voor. staat nou uit of aan???
Geen flauw benul, ik was eigenlijk op zoek of er after market symbooltjes zijn. Voor de RD's is alles op losse plaatjes te koop, en daar zit het ook als losse plaatjes in. Toen vond ik dit schakelaartje met de oprechte vraag of het er normaal wel op staat?

En laten we wel wezen, een Yamaha rijder weet hoe die rode knop moet staan en waar die voor is -O-
 
Op het bt1100 topic heeft iemand die uit een boekje ingescand en met labelprinter geprint. maar jah , ik weet inmiddels wel wat de knoppen doen , vindt het mooi maar niet meer spannend voor mezelf.
 
Anyway, als je ze met de dremel te lijf gaat heb je iig met de vernislaag te maken en is het handigste om een lamellenborsteltje te gebruiken
Stralen met staalgrid wel maar (glas) parelstralen niet....
Ik heb een koppelingsdeksel zo laten behandelen, komt er niet meer op... Het is en blijft een matterende bewerking,

Ik zeg niet dat het lelijk is maar het lijkt niet op het gladde origineel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan