aluminium polijsten

Reptielenfreak

Die hard MF'er
9 jan 2008
822
1
Hallo mensen,

even een korte vraag... ik heb mijn velgen en voorvorkpoten gepolijst.. hier heb ik nooit geen problemen met roest (rij gewoon het hele jaar behalve in de winter) Nu wil ik mijn aluminium ketting cover polijsten maar is alu een geschikt materiaal die niet zal roesten als er wat water op ligt zoals de voorvorkpoten en velgen?

groetjes!
 
Meer verstand van reptielen dan van metaalsoorten zo te merken... alu roest nooit zoals ijzer dat doet. Daarnaast heeft polijsten niets met roestwerendheid te maken. Je vraag slaat dus als een tang op een varken...

Aluminium - Wikipedia
 
Laatst bewerkt:
aluminium roest niet door ;)
op de oppervlakte ontstaat een afsluitende roestlaag.
Ja, oxideren doet het wel een beetje, dat klopt :)
Maar dat vergat ik voor het gemak maar even.

TS, nog slangen kopen trouwens?? Heb nog een paar jonkies in de aanbieding! :)
 
Laatst bewerkt:
Ja, oxideren doet het wel een beetje, dat klopt :)
Maar dat vergat ik voor het gemak maar even.

TS, nog slangen kopen trouwens?? Heb nog een paar jonkies in de aanbieding! :)
kan het me voorstellen. Is net dat verschil tussen roesten en oxideren in het algemene taalgebruik :Y
 
roesten = oxideren van ijzer. maar de meeste mensen bedoelen met roesten het oxideren van welk metaal dan ook. ja, aluminium "roest", maar daar heeft polijsten heel weinig mee te maken. ongepolijst roest het ook :)
 
Alu roest niet.

Slotje :W

_O-

Geanodiseerd aluminium



Anodiseren/Eloxeren

Aluminium "roest" nog sneller dan ijzer: In tegenstelling tot de korrelige, poreuze oxide laag van ijzer, die de zuurstof doorlopend gelegenheid geeft om in contact te blijven met het metaal, vormt de oxide van aluminium één geheel met het moedermateriaal. Doordat het volume groter is dan van het aluminium zelf, heeft de laag een uiterst dichte, ondoordringbare structuur.

De hardheid benadert die van diamant. De natuurlijke oxidehuid bereikt een dikte van ca. 1 mu ( 0,001 mm). Aan deze chemisch nauwelijks actieve laag dankt aluminium zijn grote weerstand tegen corrosie. Er zijn twee belangrijke argumenten om de oxidehuid kunstmatig te verbeteren.

Technische redenen

De laag van 0,1 mu geeft bij corrosieve omgeving en op sommige legeringen niet altijd voldoende bescherming.

Er ontstaat puntvormige aantasting, meestal omgeven door een witachtig poeder. Doorgaans krijgt de oxide laag na 1 of 2 jaar toch gelegenheid om volkomen te sluiten; soms echter gaat de aantasting door en vallen er gaten in het aluminium (verkankeren in de volksmond).

Door middel van anodiseren (of eloxeren) kan men de natuurlijke oxide-laag verbeteren tot 3 à 25 mu. Een dikte van ca. 20 mu geeft in industriële omgeving en aan zee ruim voldoende bescherming.


dus zou ik het niet polijsten.
bron
Aluminium eigenschappen
 
hm dat is jammer,
nee dankje voor het aanbod van de slangen :P
maar even nieuwsgierig vraagje wat voor materiaal zijn de velgen dan?

bedankt voor de snelle reacties
 
Laatst bewerkt:
Aluminium gaat inderdaad oxideren, het wordt lelijk wit. Als je het wil polijsten kan je om de glans te behouden het onderdeel in de blanke lak zetten, dan gaat het niet oxideren, en blijft het mooi glimmen.
 
laatste polijstronde met een polijstpasta doen, deze is wat vettig en beschermt je alu perfect tegen weersinvloeden.

inspuiten met siliconespray werkt ook als je dit daarna goed uitpoetst.
 
laatste polijstronde met een polijstpasta doen, deze is wat vettig en beschermt je alu perfect tegen weersinvloeden.

inspuiten met siliconespray werkt ook als je dit daarna goed uitpoetst.

Die vette pasta laat na verloop van tijd ook los. En als je het met iets gaat spuiten, eerst ontvetten, anders hecht het niet door de pasta.
 
Terug
Bovenaan Onderaan