Aluminium solderen

bluesrider

MF veteraan
4 aug 2009
1.960
295
Drenthe
Ik loop vandaag toevallig zakelijk tegen deze soldeermethode aan. Ik zie hier mogelijkheden voor eventuele reparatie van carterdelen e.d. in. Heeft hier al iemand ervaring mee opgedaan??? Met name video 4 lijkt mij toepasbaar.

DURAFIX Aluminium Solderen.

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Durafix is geen aluminium soldeer.
Het is een komposiet goedje wat bij relatief lage temperaturr verwerkt wordt.
De treksterkte is erg laag en niet geschikt voor belasting.
Gebruik het om kleine lekjes te dichten.

Aluminium aan messing solderen ???? Bijna onbegonnen werk. En waarom zou je dat willen?
Tijdens het afkoelen krimt de verbinding los.


Aluminium soldeer (deze gebruik ik) smelt bij ca 550 gr. cel.
Aluminium smelt bij 610 gr. cel.
Deze methode is wel sterk en gebruik ik om radiateuren mee te repareren.

Grotere delen zoals carterpannen kun je bijna niet solderen.
De warmte krijg je niet goed versprijd en de doorvloeiing is meestal onvoldoende.
Bij te weinig ervaring smelt de carterpan volledig in elkaar.

Aluminium plaat, carterdelen, motorsteunen etc. moet je Tig lassen.
Dat gaat prima en heeft gelijk de goede treksterkte.

Btw. Ik las alu van 0.15 mm tot 50 mm dikte.
 
Laatst bewerkt:
Dat spul werkt prima voor kleine dingen. Maar het is veeel moeilijker dan in hun filmpjes om het goed te krijgen. En het spul is veel te duur om een paar km van dat spul te kopen om maar te oefenen en te oefenen.

Grote dingen gewoon lassen, daar is het voor.
 
In de specs wordt gesproken over een treksterkte van 3304 kg/cm2. Dit is omgerekend 330N/mm2.
Ik heb denk ik meer aan jouw oordeel als ervaringsdeskundige. Feitelijk dus alleen toepasbaar voor plaatsen waar weinig mechanische krachten in het spel zijn.
Bedankt voor je reactie.

grtz,

Cees
 
Volgens de specs van alutite treksterkte 78N/mm2 Is dus een behoorlijk verschil met wat durafix claimt.

Ps: Alutite is bijna 4x zo duur als durafix ( € 16,-- voor 0,5 mtr of € 4,40 voor 0,45 mtr)

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook dat alutite gekocht op een beurs na een demonstratie.
Het zag er daar supermakkelijk uit en was behoorlijk sterk, we kregen het niet stuk in ieder geval.

Maar in de praktijk gaat het thuis even anders.

Alu koelt heel snel af en is met een huis tuin en keuken brander heel moeilijk op temperatuur te krijgen, vooral wat grotere delen.
Een carterdeeltje van een brommer ging ik toen solderen, 2 hobby branders erop en na lang stoken begon het eindelijk te vloeien. Maar dan komt het lastige nog, je moet de oxidelaag in de vloeibare soldeer doorbreken terwijl het eigenlijk al aan het koelen is.

Als ik het weer nodig heb ga ik het op mijn werk doen en dan de snijbrander met beleid gebruiken. Op temperatuur komen doet het dan zeker! })
 
Maar dan komt het lastige nog, je moet de oxidelaag in de vloeibare soldeer doorbreken terwijl het eigenlijk al aan het koelen is.

Maar je kan toch eerst een dun laagje op de contactvlakken doen en eerst zorgen dat dat goed hecht? Dan kun je de brander erop houden terwijl je krast met zo'n pennetje. Daarna kun je verder gaan met vullen.
 
Het probleem dat ik daarmee heb ondervonden is dat het direct weer wegvloeit als je het opnieuw heetstookt. Zo kun je dus niet even een gaatje dichten heb ik ondervonden.
 
Weet niet hoe het heet maar heb al diverse reparaties gedaan met een aluminium soldeer .
Ook gaatjes vullen in je kroonplaat( bout gaten voor je stuurstroppen) een goede brander is belangrijk die kroonplaat moest ik de lasbrander gebruiken oom er genoeg hitte in te krijgen en te houden .
Als je na het solderen er een gaatje in wil boren , is het harder en tot nu toe ook sterker dan aluminium .

Het soldeer staafjes van een maatje gekregen om koelrib te herstellen zit er trouwens nog op na zes jaar regelmatig gebruik
 
Je kan een carterdeel misschien dan beter voorverwarmen in de oven zodat je niet te veel warmte verlies hebt tijdens het solderen. Wat ik zo al lees staat of valt het met het breken van de oxidelaag en het hebben van voldoende warmte.
Toch de moeite om eens te proberen, vooral als je niet de beschikking hebt over voor aluminium geschikte lasapparatuur.

grtz,

Cees
 
Hallo ,
ik heb er hier nog een aantal liggen uit mijn modelvliegtuigen hobby tijdperk.
dit spul werkt niet echt goed eerder teleurstellend.

Alu. solderen is lastig maar het kan wel .

beter is om producten van Castolin te gebruiken Castolin - Your Resource for Protection, Repair and Joining

ik heb hier samen met mijn wijlen vlieg kameraad veel uitlaatjes mee gesoldeerd.
spul is wel duurder maar geeft een veel beter resultaat.
 
Ja, en 1 kg=10 Newton oftewel 330,4 N/mm2. Hoezo foutje?? Overigens vindt ik dit nogal stevig daar we het bij gewoon staal over 370 N/mm2 treksterkte hebben.

grtz,

Cees

Nu we dan toch over cijfers gaan neuken.

33.04 x 9.81 = 324.12 N/mm2

Inderdaad pisbakken staal is 360 N/mm2 (zuiver ijzer)

In de techniek gebruiken we staal en die zit tussen de 400 en 760 N/mm2

Aluminium die we gebruiken is gelegeerd en zit op 455N/mm2

Dan is 324 N/mm2 niet echt veel. Zit in de buurt van gelegeerd Zink.

Btw. de valversnelling in limburg is 9.8110 m/s2
In noord nederland 9.8136 m/s2

Zo ff lekker cijferneuken.
 
Laatst bewerkt:
Nu we dan toch over cijfers gaan neuken.

33.04 x 9.81 = 324.12 N/mm2

Inderdaad pisbakken staal is 360 N/mm2 (zuiver ijzer)

In de techniek gebruiken we staal en die zit tussen de 400 en 760 N/mm2

Aluminium die we gebruiken is gelegeerd en zit op 455N/mm2


Dan is 324 N/mm2 niet echt veel. Zit in de buurt van gelegeerd Zink.

Btw. de valversnelling in limburg is 9.8110 m/s2
In noord nederland 9.8136 m/s2

Zo ff lekker cijferneuken.

ok?? en qua hoofdhardheid, zit er dan nog verschil tussen Friezen en Groningers??
 
Laatst bewerkt:
Waar het feitelijk omgaat qua sterkte, is dat als je een carterschroefdraad op deze manier zou repareren de draad er niet de 1e beste keer weer uittrekt als de schroef aangedraaid wordt. Overigens is dan de zgn afschuifspanning belangrijker als de treksterkte. De treksterkte van de verbinding heeft in dit geval mijns inziens meer te maken met de aanhechtingsopervlakte en het goed doorvloeien van het te repareren deel.
@coolman
Staal is nooit zuiver ijzer. Het is altijd een IJzer/Koolstof legering. Zuiver IJzer wordt alleen in trafo's toegepast en niet in constructiewerk.

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Waar het feitelijk omgaat qua sterkte, is dat als je een carterschroefdraad op deze manier zou repareren de draad er niet de 1e beste keer weer uittrekt als de schroef aangedraaid wordt. Overigens is dan de zgn afschuifspanning belangrijker als de treksterkte. De treksterkte van de verbinding heeft in dit geval mijns inziens meer te maken met de aanhechtingsopervlakte en het goed doorvloeien van het te repareren deel.
@coolman
Staal is nooit zuiver ijzer. Het is altijd een IJzer/Koolstof legering. Zuiver IJzer wordt alleen in trafo's toegepast en niet in constructiewerk.

grtz,

Cees

Right.
Yes.

Vergeten we de rest gewoon. Vervuiling van mangaan,koper,chroom, tin, etc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan