aluminium voorvork weer helemaal mooi krijgen

Peter23

Die hard MF'er
12 apr 2004
501
0
Purmerend
Hoi allemaal.
Ik heb vandaag een erg mooie honda shadow 1100 gekocht.
Hij is in hele goede staat alleen op de voorvork is wat kleine pitting zichtbaar. Op zich goed mee te leven hoor maar ik vroeg me af of ik dit weer in nieuwstaat kan krijgen. Met een tubetje ofzo.
Naja, als iemand een goede tip heeft dan hoor ik het graag.

Mvg,
Peter
 
Of bedoelt-ie de buitenpoten? Zo ja, ff zelf polijsten. Zijn genoeg topics over te vinden.
:^
Het ligt er alleen aan of je nu een blingbling voorvork hebt of een mat-alu look.
Ik heb t zelf ook , ik ben gaan polijsten.Je krijgt t lelijke er prachtig uit , maar mijn mat-alu look wordt wel spiegeltje-spiegeltje.
Is dat ook mat te krijgen zoals t was , of wordt het dan spuitwerk?
 
Tegenwoordig zijn de meeste buitenpoten geanodiseerd. Dit geeft een dunne maar zeer harde laag. Deze is te verwijderen door hetzij te de-anodiseren (maar dan moet de hele vork uit elkaar) of door simpelweg te schuren (veel en vies werk). Daarna kan je deze verder behandelen.
Bij oudere voorvorken was de oppervlakte vaak voorzien van een blanke coating. Door steenslag kwamen er kleine beschdigingen in deze coating, waardoor water vrij spel kreeg, met als gevolg bloemkolen. Mocht je dit hebben, gewoon schuren.
Begin niet te fijn, maar schuur de diepste oneffenheden er wel helemaal uit. Vervolgens een iets fijnere korrel gebruiken, etc. Als je korrel 600/800 hebt gebruikt (scotchbrite kan ook) en je hebt het goed gedaan, is de oppervlakte glad EN mat. Eventueel verder gaan om te polijsten. Als je het mat wilt laten, is het wellicht zinvol om een beschermlaag (matte) blanke lak aan te brengen.
 
Tegenwoordig zijn de meeste buitenpoten geanodiseerd. Dit geeft een dunne maar zeer harde laag. Deze is te verwijderen door hetzij te de-anodiseren (maar dan moet de hele vork uit elkaar) of door simpelweg te schuren (veel en vies werk). Daarna kan je deze verder behandelen.
Bij oudere voorvorken was de oppervlakte vaak voorzien van een blanke coating. Door steenslag kwamen er kleine beschdigingen in deze coating, waardoor water vrij spel kreeg, met als gevolg bloemkolen. Mocht je dit hebben, gewoon schuren.
Begin niet te fijn, maar schuur de diepste oneffenheden er wel helemaal uit. Vervolgens een iets fijnere korrel gebruiken, etc. Als je korrel 600/800 hebt gebruikt (scotchbrite kan ook) en je hebt het goed gedaan, is de oppervlakte glad EN mat. Eventueel verder gaan om te polijsten. Als je het mat wilt laten, is het wellicht zinvol om een beschermlaag (matte) blanke lak aan te brengen.
*O*
Ik had volgens mij idd last van bloemkolen (komt ineens een nummer in me op :X ) .
Ik heb dat belgom alu spul gebruikt , je bent ff bezig maar t gaat er wel af.Nu heb ik dus een gedeeltelijk mat alu vork en stukjes gepolijst glimmend deel.Dus als ik nu met fijn schuurpapier die gladde delen bewerk wordt de hele vork weer als origineel?Het is dus al glad , dan kan ik volgens mij gewoon gelijk 800 pakken? :)

Als ik nou de voorvork (zwart) wil spuiten , dan kan na t schuren er primer op denk ik?Moet dat speciale primer zijn?Bij brezan keken ze me nogal waterig aan toen ik zei dat ik een primer nodig had voor alu...

Ik kan dat deze week iig lekker gaan doen , buiten met dit mooie weer (en dan af en toe ook rijden :] )
 
Laatst bewerkt:
Ik ga de motor zaterdag ophalen en dan zal ik even een fotootje plaatsen.
Polijsten heb ik ook gehoord. Maar dan moet zeker de hele vork eraf??

Gr. Peter

Beter wel, anders krijg je het slecht gedaan. Bovendien vind ik het anders half werk(maar da's persoonlijk). Mooi klusje voor de winter anders?

CH Racing M900 sloopt in de winter zijn halve motor om al het gepolijste alu, RVS en tiet weer lekker te laten glimmen.
 
Polijsten is leuk maar je blijft bezig. Even door regen en een paar dagen later kan je weer beginnen. Ik persoonlijk zou het lekker wat schuren en mat spuiten (zilver)

Nou, na een rit in de regen hoef je echt niet weer alle stappen van het polijsten te doorlopen. Een poetsbeurt met Autosol of Belgom is voldoende. Bovendien geldt dat hoe vaker je gepolijst metaal poetst, hoe dieper de glans wordt. Maar voor mensen die een hekel hebben aan poetsen is het inderdaad gemakkelijker om de boel te spuiten (of mat te houden).
 
Terug
Bovenaan Onderaan