Aluminium weer mooi maken..

Daemon

MF veteraan
15 jun 2001
1.487
0
Hier en daar zit aan mijn SV aluminium. Dat is min of meer blank. Maar er zal wel een blanke laklaag overheen zitten? Er zit soort structuur in (hele fijne krasjes?). Als iets beschadigd is, hoe krijg je die structuur weer terug? Stralen of zo?
 
als het hele kleine krasjes zijn dan kun je dit wegwerken door te polieren met een dremel.
zijn he diepe krassen dan kan je het misschien best eerst laten zandstralen en dan polieren.
greetz redkid
 
Ik heb over het polijsten ook al eens een vraag gesteld. Dit waren de antwoorden:

\"Als ik zelf wat polijst, meestal aluminium, dan pak ik eerst waterproef schuurpapier. als het kaal aluminium is pak ik korrel 1000 moet er eerst nog verf oid af, dan eerst met wat grover. Goed nat houden om krassen tegen te gaan. Daarna een schuurmatje van bv Scotchbrite, goed nat houden eventueel wat vim of cif erop voor een nog gladder resultaat. Daarna afspoelen en afdrogen. Dan polijsten met een lappen schijf en polijst pasta in de boormachine, kleine hoekjes met een polijst viltje in een mini boormachientje (Dremel bv.)Daarna poetsen met alu-clean oid. En het blinkt je tegemoet. Ps als het niet zo nauw komt, of als het oppervlak al glad is kun je ook wat stappen overslaan.

met aluminium wel oppassen dat je geen deukjes krijgt omdat het nogal zacht materiaal is......dan wel bij bewerken met hoge snelheid,op een boor bijvoorbeeld.....

Waterproof schuren met 340, dat is vrij grof maar zo schiet het op. Daarna waterproof 600 en vervolgens (als je nog zinhebt) waterproof 1200. Met name die 1200 versie is belangrijk je bent min of meer het aluminium al aan het polijsten en ervoor te zorgen alle grote krassen weg te werken. Hou er rekening mee dat je wel steeds dezelfde kant opschuurt! Vervolgens een doekje met Belgom (alu poest a fl 25,- 11 euro bij de motorhandel halen.)De hele mik mak poetsen en je ziet.......aluminium gaat net zo glimmen als Chroom

Als eerste moet je inderdaad zorgen voor een super glad opp. wat je bereikt door je helemaal lamlendig teschuren zoals eerder staat omschreven, daarna echter zou ik naar de bouwmarkt gaan en een polijsttol voor op de boormachine kopen met bijbehorende was. Dit voorkomt een lamme arm en het resultaat mag er zeker wezen *zonnebril*. Gepolijste delen zijn schitternd op de motor maar worden niet meer beschermd tegen de invloeden van het weer, mijn tip is dus om het gepolijste deel te lakken met blanke lak en uit ervaring kan ik zeggen dat dit de oplossing is voor vlekken enz.

je moet een polijstschijf hebben en pasta, kun je kopen bij de doe het zelfzaak. Verder heb je een boormachine nodig om de schijf op te zetten. Het is bij mij heel mooi geworden. Het is wel een geduldig en smerig werkje, maar zeker wel dankbaar! als er trouwens nog verf over het aluminium zit kun je dit het beste met heel licht schuurpapier doen (als het kan, dat schuurpapier wat je nat moet maken) daarna kun je beginnen met polijsten. (je kan de verf er ook met afbijt eraf halen

Ik polijst veel aluminium en om ze in goede staat te houden moet je het blijven poetsen met een goede polish, bv Belgom, of je moet het na het polijsten ontvetten en poedercoaten met blanke poeder lak. Het poederwerk moet wel goed uitgevoerd worden anders kan je na een tijdje opnieuw beginnen.

Waterproof schuren met 340, dat is vrij grof maar zo schiet het op. Daarna waterproof 600 en vervolgens (als je nog zinhebt) waterproof 1200.
Met name die 1200 versie is belangrijk je bent min of meer het aluminium al aan ht polijsten en ervoor te zorgen alle grote schuurkrassen weg te werken. Hou er rekening mee dat je wel steeds dezelfde kant opschuurt! Vervolgens een doekje met Belgom (alu poest a fl 25,- 11 euro bij de motorhandel halen.) De hele mik mak poetsen en je ziet.......aluminium gaat net zo glimmen als Chroom.\"

Moet genoeg zijn. ;)
 
Ja, daar zit ik ook over te denken. Om mijn brug achter helemaal glimmend te maken. En dan later de velgen, en dan het frame. *D

Maar wat ik bedoelde. Mijn brug is aluminium, en glimt nu juist niet. Het is wel blank aluminium. Er zit een soort structuur in. Een stukje is beschadigd, en ik wil die structuur terug krijgen, hoe kan ik dàt doen?
 
Ja, daar zit ik ook over te denken. Om mijn brug achter helemaal glimmend te maken. En dan later de velgen, en dan het frame. *D

Maar wat ik bedoelde. Mijn brug is aluminium, en glimt nu juist niet. Het is wel blank aluminium. Er zit een soort structuur in. Een stukje is beschadigd, en ik wil die structuur terug krijgen, hoe kan ik dàt doen?
ik denkdat het geborsteld alu is, dus met een hele harde borstel in de richting van de strutuur borstelen

wat ook kan is dat het geeloxeerd is, dan moet je het helaas weg brengen
 
Maar wat ik bedoelde. Mijn brug is aluminium, en glimt nu juist niet. Het is wel blank aluminium. Er zit een soort structuur in. Een stukje is beschadigd, en ik wil die structuur terug krijgen, hoe kan ik dàt doen?

niet. of heel duur, alu onderdeel volledig demonteren van alle onnodige dingen. dan opnieuw volledig laten bewerken zodat er weer een egale structuur onstaat.meestal is alu geanodiseerd (betere wering tegen invloeden van buiten af)

btw er is speciale blanke alu lak. waar tekoop ->????
 
ik denkdat het geborsteld alu is, dus met een hele harde borstel in de richting van de strutuur borstelen

Juist dat denk ik dat het is. Zou je dat terug kunnen krijgen? Met hele harde borstel? Gewone staalborstel lijkt me te grof. Waar kun je die andere halen? Anders ga\'k van de zomer m\'n brug glimmend maken :) .
 
koop alu. poets... kun je hele leuke dingen mee doen

ik had op alu. een paar mindere plekken (door het zout)

vervolgens alu. poets erover nu ziet het er weer perfect uit !!!!

ben je voor +- 8 euro klaar...
 
Ja er is geen betere alupoets als Belgom.

Als het echt moet glimen eerst polijsten dan belgom.

De kwalitijd van onbehandeld aluminium schijnt wel achteruit te gaan ook al poets je het elke dag. Dus een nieuw laagje lak kan ook geen kwaad.
 
Het zal wel een beetje ge-oxideerd zijn. Gewoon alu poetsmiddel kopen bij de motorzaak en poetsen maar.

Heb ik ook met mijn Alu mountainbike gedaan en dat werkte prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan