Alweer CB400F probleem...

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Het is weer een lekkere kut dag vandaag. Eerst kwam ik erachter dat ik nog maar net genoeg geld heb om mn laatste rijlessen te kunnen betalen, daarna kwam ik thuis en wilde mn brommer even uitlaten flikkert ie gvd uit mn handen--->> 2 krassen op tank :( Daarna starte ik hem, blijft ie loeien op de 4 á 4500 toeren per minuut... :( :(
K wordt er niet goed van.
Vorige week de carbs eraf gehaald voor een schoonmaak beurtje, daarna geen tijd gehad om hem te kunnen testen. De gasschuiven blijven niet hangen, en de choke kleppen ook niet. Verder lekt nog steeds één carb benzine (dat doet ie al zolang ik hem heb). Als je meer gas geeft gaat ie alleen nog maar hoger in toeren lopen (duh!) en met choke kleppen gesloten nog een beetje meer zelfs...Ik heb zelf eigenlijk geen id wat er mee mis is. Het moet wel aan de carburatie liggen, omdat dat vorige week uitelkaar is geweest. Bij het schoonmaken van de carbs hield ik géén onderdelen over trouwens (is me wel eens gebeurd ;) )
Wie kan me helpen??? ')
 
Hoeft niet te schamen hoor...zit een comp tussen dus je zal niemand zien lachen.
Alleen te hopen dat iedereen het de 18 de vergeten is.
Geslaagd, dus je gaat mee toch :? (zie topic 18 mei)
 
Owja, nu weer andere problemen...

Daarnet een minuut of 25 gereden, ff naar tankstation en weer terug naar huis. Nog 100 meter tot de voordeur kapt ie ermee!! Heel langzaam viel het vermogen weg, en het blokje was redelijk aan de warme kant...(best heet eigenlijk) Ik heb eigenlijk (weer...) geen id wat het probleem is. K weet ook niet of ie dit probleem al voor de andere problemen had, k heb namelijk nog nooit zo lang erop gereden...
 
Het heeft te maken met een grote dikke schroef op de carburateurs, die iets met de toeren doet als je er aan draait ;)

LCB: Ik ga mee de 18de hoor! Maargoed, eerst van deze problemen af zijn hé?

Succes dan maar. Je heb gelukkig nog ff. Zou zonde zijn nu als je daardoor niet mee kan.
 
Bij meer benzine zorgen de benzinedeeltje die neerslaan op de kleppen/zuiger/cylinder voor de extra koeling. Dit ontbreekt bij het te arm lopen.

Ik heb gelezen dat ze in de oorlog motoren te arm lieten lopen en er vervolgens waterinjectie opbouwden voor de koeling die ontbrak. Resultaat was een zuinige (maar zwaar vervuilende) auto.
 
Bij meer benzine zorgen de benzinedeeltje die neerslaan op de kleppen/zuiger/cylinder voor de extra koeling. Dit ontbreekt bij het te arm lopen.

Ik heb gelezen dat ze in de oorlog motoren te arm lieten lopen en er vervolgens waterinjectie opbouwden voor de koeling die ontbrak. Resultaat was een zuinige (maar zwaar vervuilende) auto.
En waar ging dat water dan in?
 
En waar ging dat water dan in?

via dezelfde (aangepaste) carb.

Je moet het zien als zo'n tweetakt carb van brommers, deze voeren benzine en olie toe. Zonder olie geen feest en zonder water ook geen feest (als het een beetje meezit in beide gevallen een vastloper).

Is misschien wel een idee, brommer is 50 cc tweetakt dus 1xarbeid/omw. viertakt is 1xarbeid/2 omw.
carb is dus 2x zo groot voor 50cc tweetakt als voor 50cc viertakt. Dus zou een brommer carb groot genoeg zijn voor een 100cc viertakt.
Laat een cb400f nou precies 100cc per cylinder hebben! Dus, koop vier brommercarbs, flans het op je motor sluit water aan op de olieingang van die brommercarbs, stel de zooi af en rij heel zuinig :+

Gr. Jeroen

PS: niet op mijn motor.
 
Yeah right! Een brommer carb is tweetakt carb, en niet geschikt voor een 4takt motor...

Een 2-taktcarb doet precies hetzelfde als een 4-taktcarb op het punt van de olie na dan. Het zorgt voor een verneveling van benzine in de juiste verhouding.

Leg dan eens uit waarom je een brommercarb niet op een viertakt kunt zetten.

Het zal hooguit wat afstelwerk opleveren, maar dat heb je ook als je een 4-taktcarb neemt van een honda en die op een suzuki bouwt.

[edit]
Ik rij momenteel rond met sproeiers uit 4 brommers in mijn carburateurs :+ .
 
Laatst bewerkt:
Omdat een tweetakt op hogere toeren een andere mengverhouding nodig hebben en 4takt niet. De gasnaald pijp is bv al zonder gaatjes, terwijl alle 4takt carbs dit dus wel hebben.
Ik heb eens geprobeerd om met een MT carb op een SS50 te rijden, maar dat ding echt niet. Afstellen was gewoon niet mogelijk...
 
Benzine is toch benzine en lucht is toch lucht :?

Op elk toerental moet een verbrandingsmotor toch iets van 1:14 hebben? Ongeacht 2- of 4-takt?

Het gaat je ook zeker niet lukken om een BMW boxer carburateur op een hoogtoerige japanner goed te laten lopen, dat is hetzelfde verschil.

Gr. Jeroen
 
Benzine is toch benzine en lucht is toch lucht :?

Op elk toerental moet een verbrandingsmotor toch iets van 1:14 hebben? Ongeacht 2- of 4-takt?

Het gaat je ook zeker niet lukken om een BMW boxer carburateur op een hoogtoerige japanner goed te laten lopen, dat is hetzelfde verschil.

Gr. Jeroen

Geen id, maar ik heb nog nooit éen positief verhaal gehoord over een 4takt blokje dat met een 2t carb liep...het waren dan wel brommers, maar het principe is het zelfde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan