Alweer CB400F probleem...

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Het is weer een lekkere kut dag vandaag. Eerst kwam ik erachter dat ik nog maar net genoeg geld heb om mn laatste rijlessen te kunnen betalen, daarna kwam ik thuis en wilde mn brommer even uitlaten flikkert ie gvd uit mn handen--->> 2 krassen op tank :( Daarna starte ik hem, blijft ie loeien op de 4 á 4500 toeren per minuut... :( :(
K wordt er niet goed van.
Vorige week de carbs eraf gehaald voor een schoonmaak beurtje, daarna geen tijd gehad om hem te kunnen testen. De gasschuiven blijven niet hangen, en de choke kleppen ook niet. Verder lekt nog steeds één carb benzine (dat doet ie al zolang ik hem heb). Als je meer gas geeft gaat ie alleen nog maar hoger in toeren lopen (duh!) en met choke kleppen gesloten nog een beetje meer zelfs...Ik heb zelf eigenlijk geen id wat er mee mis is. Het moet wel aan de carburatie liggen, omdat dat vorige week uitelkaar is geweest. Bij het schoonmaken van de carbs hield ik géén onderdelen over trouwens (is me wel eens gebeurd ;) )
Wie kan me helpen??? ')
 
gaskabel houd de naalden/schuiven omhoog? :) Je zegt zelf van niet, maar als ie op 4000tpm blijft loeien staat er toch echt wel wat open ;)

Zit er niet een onderdeel vast in een (of meerdere) carb(s) waardoor ie al half op het gas staat? Of gewoon zo laten en er een stadmotor van maken dat je in elke versnelling met 4000tpm rijd :+ Snel doorschakelen anders maakt ie in z'n vrij misschien nog meer toeren ;)
 
Nee, ik heb met een klein spiegeltje door de luchtfilter heen gekeken, en de schuif staat net zo als anders. Blijft dus niet hangen. Choke blijft dus ook niet hangen..
K vind jet echt vaag.
 
Hoe zit het met de olie enz. Niet te weinig? Had met mijn brommertje (ja 2 takt, anders dan 4 takt weet ik) een oliepompje die apart de olie in de cilinder spoot, als je gas gaf kwam er ook een drupje olie zo in de cilinder. Wat gebeurd zou, we hadden het stuur wat rechtgezet, en door dat geram is blijkbaar het tuitje uit de cilinder gegaan (normaal zit dat dus muurvast!!) resultaat :motor maakte bij het starten veel meer toeren, en bleef toeren maken. Snel naar huis gereden binnendoor (het ding liep echt keihard hehe hoefde niet eens gas te geven), en de dag erna ff testen, ik rijd een klein stukje en *BAM* warmloper. Kreeg dus geen olie. Ging bijna op m'n smoel door blokkerend achterwiel. Wat bleek, tuitje/slangetje was er dus uit gevallen. :(
Inwendige schade in het blok, reed nog wel goed hoor, maar merkte het wel dat ie minder was. Later nog kunnen verkopen had er alleen een nieuwe zuiger/zuigerveren ingezet.

Maar 2 takt is geen 4 takt, dus zal wel niet met elkaar te maken hebben. Bovendien heeft een CB400 ook geen apart oliepompje ;)
 
Je denkt dat het valse lucht is??? Opzich is het een mogelijkheid, maar alle spruitstukken zijn als nieuw en ik heb de carburateurs goed vastgedraait...ik zal eens even kijken met wat rook ofzo.
De kabel blijft echt niet hangen, zelfs de schuifstop staat helemaal tegen de stationair schroef aan, dat kan het dus niet wezen.
Ik pak zo even een sigaar van mn vader, ff spelen ;)
 
Je denkt dat het valse lucht is??? Opzich is het een mogelijkheid, maar alle spruitstukken zijn als nieuw en ik heb de carburateurs goed vastgedraait...ik zal eens even kijken met wat rook ofzo.
De kabel blijft echt niet hangen, zelfs de schuifstop staat helemaal tegen de stationair schroef aan, dat kan het dus niet wezen.
Ik pak zo even een sigaar van mn vader, ff spelen ;)

Valse lucht heb ik nooit gezegd. Valse lucht heb je last van als je pakkingen verrot zijn. Dan zuigen je cilinders valse lucht aan, en dat klinkt heel anders, en dan hoeft ie niet hoog in toeren te lopen. Heb alleen gezegd dat mijn 2 takt brommertje een apart oliepompje had, en geen olie kreeg, dus erg heet werd, en veel toeren ging maken omdat ie niet voldoende olie kreeg en toen warm werd, en een warmloper kreeg (gelukkig geen vastloper). Tijd dat een oldtimerfreak er eens naar kijkt misschien?
 
Heej Sjaap, ben je der al uit?

Bij mijn CB400F lekt ook nog steeds één carburateur, ik denk dat het tijd is voor een nieuwe pakking set $$$ ;( $$$

Maar de motor van jouw...vals lucht kan je makkelijk controleren door middel van remmen-reiniger over de spruitstukken te spuiten als de motor met een constant toerental loopt. Spuit je remmenreiniger over het spruitstuk dat lekt, verandert het toerental van jouw motor.

Maar voor je dat gaat doen zal ik eerst ff de stationair schroef (ja, die hele grote vette schroef) controleren dat ie niet tever staat opgeschoeft.

Veel suuc6
 
Valse lucht heb ik nooit gezegd. Valse lucht heb je last van als je pakkingen verrot zijn. Dan zuigen je cilinders valse lucht aan, en dat klinkt heel anders, en dan hoeft ie niet hoog in toeren te lopen. Heb alleen gezegd dat mijn 2 takt brommertje een apart oliepompje had, en geen olie kreeg, dus erg heet werd, en veel toeren ging maken omdat ie niet voldoende olie kreeg en toen warm werd, en een warmloper kreeg (gelukkig geen vastloper). Tijd dat een oldtimerfreak er eens naar kijkt misschien?

Je hebt het nooit gezegt, maar het komt er wel op neer. Als je olietoevoer slang los zit, zit er dus een buisje in je spruitstuk die niet is afgesloten. Daardoor zuigt ie dus valse lucht en gaat hoger in toeren lopen. Komt dus niet van het oliegebrek. Jaja, ik heb ook een brommer gehad :) De jouwe, was dat een MT??
Ik heb er net (nouja, net, voordat ik moest werken) even extra benzine bij gegooit, en toen liep ie weer een beetje normaler :? maar gas reactie was niet zoals het eerst was. Probleem is dus nog niet helemaal opgelost. Morgen weer een dag om even het een en ander uit te proberen. Heb helaas weinig tijd, moet een hertentamen leren (had eerst een 2.1 dusss...)...
 
Heej Sjaap, ben je der al uit?

Bij mijn CB400F lekt ook nog steeds één carburateur, ik denk dat het tijd is voor een nieuwe pakking set $$$ ;( $$$

Maar de motor van jouw...vals lucht kan je makkelijk controleren door middel van remmen-reiniger over de spruitstukken te spuiten als de motor met een constant toerental loopt. Spuit je remmenreiniger over het spruitstuk dat lekt, verandert het toerental van jouw motor.

Maar voor je dat gaat doen zal ik eerst ff de stationair schroef (ja, die hele grote vette schroef) controleren dat ie niet tever staat opgeschoeft.

Veel suuc6

De mijne lekt door de te-veel-benzine-in-vlotterbak-afvoerslang en heeft dus niks met pakkingen te maken. K denk dat ik de vlotter even een klein beetje moet bijbuigen.
Remmenreiniger is toch van dat agressieve spul?? Vreet dat niet aan de spruitstukken?? Zal een beethe benzine ook kunnen werken?
 
Ok Sjaap, omdat je er om vroeg een "nuttige" reactie met mijn beperkte kennis van dit soort zaken: ik denk ook aan valse lucht als tenminste de kleppen / schuiven goed sluiten. Voor 4000rpm is toch aardig wat lucht nodig. En dat lekkage probleem: is het geen kapotte vlotternaald. Heb ik een keer last van gehad. Vaak kun je het niet eens met het blote oog zien dat de rubber tip stuk is.
 
Op zondag 24 maart 2002 00:44 schreef Sjaap het volgende:Komt dus niet van het oliegebrek. Jaja, ik heb ook een brommer gehad :) De jouwe, was dat een MT??

Nee, had 3 jaar lang een Suzuki TSX met 75cc cilindertje en 20mm carburateur ofzo ;) De goeie ouwe tijd dat je nog kon opscheppen over de grootte van je carburateur ;)

Heb wel een Honda MT gehad (toen ik al een TSX had), maar na 1 dag was ik 'm zat, meteen verkocht.
 
Ik had dus een MT, dat was een dikke grote vette en vooral lelijke ragbak! Maar wel onwijs stoer!
Heb er zelfs nog een foto van: (je kon door een meter water heen rijden zonder natte voeten te krijgen ;) )http://home.planet.nl/~pcmulder/mymt1.jpg
 
Ok Sjaap, omdat je er om vroeg een "nuttige" reactie met mijn beperkte kennis van dit soort zaken: ik denk ook aan valse lucht als tenminste de kleppen / schuiven goed sluiten. Voor 4000rpm is toch aardig wat lucht nodig.

Voor 4000tpm is anders ook aardig wat benzine nodig wat er met valse lucht echt niet bij komt. Bij een normale afstelling zal hij eerder uitvallen dan harder gaan lopen als er valse lucht bij komt.

Ik denk eerder dat na die schoonmaakbeurt van de carbs het apparaat juist beter is gaan lopen.
Kun je de stationairaanslag niet gewoon omlaag draaien?

Voor de schoonmaakbeurt was er waarschijnlijk iets verstopt in de benzinetoevoer (sproeier o.i.d.) waardoor er bij stationair een hoop gas voor nodig was om hem aan het lopen te houden (stationair hoog opgeschroeft). Nu de benzinetoevoer weer hersteld is komt er bij die hoge instelling van stationair ook een hoop benzine waardoor hij veel toeren kan gaan draaien.
(mooie gok he? Klinkt in elk geval goed ;) )

Gr. Jeroen
 
1
De mijne lekt door de te-veel-benzine-in-vlotterbak-afvoerslang en heeft dus niks met pakkingen te maken. K denk dat ik de vlotter even een klein beetje moet bijbuigen.
2
Remmenreiniger is toch van dat agressieve spul?? Vreet dat niet aan de spruitstukken??

1: zouknie zomaar wat buigen, is mm-werk. (als je wilt zoekik de precieze afstelling voor je op, laat maar horen)
2: Ik denk dat je remvloeistof bedoeld met agressief spul. Remmenreiniger is wat anders.

[edit]
Oh ja, te hard stationair+niet lekker op 't gas reageren: Je hebt toch niet sproeiers met naalden door-geprikt ofzo? Mag alleen met perslucht, anders kan 't gaatje groter zijn geworden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb niets met geweld gedaan, sproeiers gewoon doorgeblazen met eigen kracht. Met mn longen dus.
Ik heb zelf wel een sleutelhandboek, maar geen goede meter om het niveau in de vlotterbak te meten. Ik kijk as weekend nog één keer naar de carb om te zien of er écht niks is blijven hangen ofzo. Afstellen etc. ben ik niet echt goed in, maar heb eventueel wel iemand die me er bij kan helpen :)
Iemand enig id wat zon niveau meter kost?
edit: roestendoenze: weet jij welke maat sproeier er origineel in hoort?? Er zit nu een 75 keihin in.
 
Laatst bewerkt:
komtie:

Main jet: No.75
Pilot jet: No.40
Jet needle setting: 3rd groove
Float height: 21mm
( :} Haynes :} )

Je hoeft geen dure meter te kopen voor de vlotterafstelling
huubhuubbarbatruuk:
Men neme een metaligen strip en zage hiervan een lengte van ongeveer 3cm. Men tekene 21mm van de lengte af en zetten deze lengte vast in den bankschroef. Men neme enen hamer en meppe het uitstekende deel om den hoek. Ziehier, uwen vlotterbak-afstel-meet-apparatuur.

ijken:
Zet een liniaal tegen de rand van een tafelblad, 21mm uitstekend boven het oppervlak. Het ijzertje met het omgebogen stukje op de liniaal. Het uiteinde moet nu de tafel raken. Anders bijbuigen.

hoe te gebruiken:
Zie afbeelding. (rood = rand bovenhelft carb. & blauw is vlotterbakkie)
misc.php


suuk6 verzekerd :) garantie tot de voordeur :+

Bijlage: vlottermeten.jpg
 
Laatst bewerkt:
Beter!!
K sloop as weekend de boel maar weer eens uitelkaar (voor de verandering ;) ) dan even de boel opmeten. K kan natuurlijk ook een schuifmaat pakken om het niveau op te meten |(
Thnx!
 
is dit die man die ik op de forum meeting gesproken heb...

zijn dochter zit ook op het forum enzo...

die was echt zo n sleutel kampioen..reviseerde dingen enzo...

anders bedenk je dit niet. ..hhehehe..

komtie:

Main jet: No.75
Pilot jet: No.40
Jet needle setting: 3rd groove
Float height: 21mm
( :} Haynes :} )

Je hoeft geen dure meter te kopen voor de vlotterafstelling
huubhuubbarbatruuk:
Men neme een metaligen strip en zage hiervan een lengte van ongeveer 3cm. Men tekene 21mm van de lengte af en zetten deze lengte vast in den bankschroef. Men neme enen hamer en meppe het uitstekende deel om den hoek. Ziehier, uwen vlotterbak-afstel-meet-apparatuur.

ijken:
Zet een liniaal tegen de rand van een tafelblad, 21mm uitstekend boven het oppervlak. Het ijzertje met het omgebogen stukje op de liniaal. Het uiteinde moet nu de tafel raken. Anders bijbuigen.

hoe te gebruiken:
Zie afbeelding. (rood = rand bovenhelft carb. & blauw is vlotterbakkie)
misc.php


suuk6 verzekerd :) garantie tot de voordeur :+
 
weet je wat je ook kan doen...

gewoon een nieuwe motor kopen...
geen problemen meer...

en als het argument geen geld is...gewoon naar de bank voor een lening :)
 
Ik vin un nieuwe motor gewoon niet zo leuk als zo'n ouwetje. (charmes/karakter/hobby(knutsel)-gehalte)
[edit]
En als ik deze prijzen zie http://80.247.200.18/forum/topic.php?id=4610 :r
Daar heb ik 'n complete motor aan onderdelen voor. :P
[/edit]

En ik ben geen sleutelkampioen, meer een low-tech-engineer. (met toevallig dezelfde motor als Sjaap) Ook heppik geen dochter, wel 2 zoontjes.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan