alweer een accu vraag..

horror1972

MF'er
7 apr 2007
136
0
apeldoorn
ik ben bezig te verbouwen en wil een kleinere accu.
nu is mijn huidige accu de YB14L-A2, oftwel 14 Ah en een laadstroom van 1,4A.

Hie zat het ook al weer??
Als ik bijvoorbeeld een kleinere gel accu pak, bijv 10Ah en een laadstroom van 0,9 A?

ik snap dat hij eerder leeg is met starten, maar ik heb ook een kickstarter, dus aankrijgen moet kunnen, maar.. hoe zat het ook al weer met die laadstrooom?
kan die lagere laadstroom gevolgen hebben???
 
In het algemeen zijn generator, spanningsregelaar, accu en belasting op elkaar afgestemd. Ga je een of meer van die componenten veranderen, dan gaat die afstemming (deels) verloren en ga je mogelijk wat nadelige effecten opmerken, zoals te snel uitgeput, snel droogkoken, kortere levensduur. Alles relatief gezien natuurlijk, maar je hebt 't hier toch wel even over een capaciteitsvermindering van zo'n kleine 30%. Niet nix.

Daarnaast zou je je kunnen afvragen waarom een fabrikant ervoor kiest om 'n wat lompere 14Ah in z'n fiets te proppen als een kleinere, goedkopere en vooral lichtere 10Ah net zo goed zou voldoen? ;)
 
mogelijk dat een kleinere accu geen probleem geeft met het laden.
maar wel met starten.
de start stroom die de startmotor vraagt is onverandert.
dus als de accu kleiner wordt zal de kleinere accu daar moeite mee hebben.
met als gevolg dat de startspanning lager is dan gewenst. het moeilijker aanslaan van de motor / sneller accu leeg gestart. en hogere thermische belasting van de accuplaten dus accu sneller stuk.
 
Laatst bewerkt:
het belangerijkste is de koudstroom, die is zo'n 100A bij de normale accu.
die Ah die minder zijn maakt niet zoveel uit, angezien de fiets straks veel minder electronica heeft.
De lagere laadstroom is de vraag, of dit uitmaakt voor de dynamo
 
Hoezo lagere laadstroom? De laadstroom is geen constante en is o.a. afhankelijk van ontladingstoestand van je accu, toerental en belasting op dat moment. Wel is de maximale laadstroom wellicht iets ongeschikter (eerder aan de hoge kant) voor de lichtere accu die jij wilt plaatsen.

Je dynamo heeft nergens last van en heeft zat vermogen om je lichtere accu helemaal vol te pompen. En méér zelfs.

Die 0.9A en 1.4A "laadstroom" waarop jij duidt, zijn ideale statische (buiten de motorfiets) laadstromen. Als de accu in een motorfiets geplaatst is, schommelen die laadwaarden altijd behoorlijk.
 
Over het algemeen zal de kleiner accu het wat meer voor zijn kiezen krijgen omdat:

De startstroom wat hoger is dan waar de accu voor bedoeld is.
De laadstroom gewoon het zelfde is als bij de grotere accu.

De dynamo zal niet overladen, daarvoor zit er een spanningsregelaar op.

Als je alleen kickstarter gebruikt zal het eerste punt geen probleem zijn
Als je altijd met licht aan rijdt is de laadstroom ook niet zo hoog.
 
heb even gekeken naar bijvoorbeeld de ytx9-bs, een onderhoudsvrije accu, maar wel een stuk kleiner.
de koudstartstroom is ipv de 100A van de orginele accu maar liefts 170A! starten is het probleem dus niet.
Tevens wordt de lichtschakelaar omzeild, altijd licht aan dus .
behalve de verlichting, word alle extra zooi er af gehaald, km-teller verlichting, knipperlichten etc. Dit scheelt volgens de servicemanual zo'n 40 watt, oftewel zo'n 3A.
volgens mij moet dus deze ytx9-bs geen probleem zijn, levert toch zo'n 9Ah, meer als genoeg voor een koplamp en remlicht.
Wat ik wel gelezen heb, is dat de maximale laadstroom zo'n 10% van de capaciteit mag zijn.
Nu is de vraag, hoe wordt die laadstroom geregeld?
De dynamo zou zo'n 1,4 A kunnen leveren, maar wordt dit niet automatisch geregeld dan? of is die maximale laadstroom aan te passen?
uiteraard loopt de laadstroom terug naarmate de accu vol is, maar om de accu een beetje te besparen, zou een aanpassing van 1A max mooi zijn.

misschien wel een moeilijk verhaal zo, maar het is ook zonde om die accu elk jaar te vervangen :)
 
Als je verlichting héél ouderwets op wisselstroom staat, dus buiten accu en laadcircuit om, dan zou ik geen problemen verwachten maar als-ie "altijd aan" aan de accu lurkt vóórdat je gestart bent dan kon dat weleens erg gaan tegenvallen, vrees ik.
 
* de spanning wordt afgeregeld.
* als de accu voller geraakt dan neemt de weerstand toe. dus de stroom neemt af.

als de weerstand en stroomsterkte veranderd moet de spanning ook veranderen en dat doet de spanning regelaar.
 
De dynamo levert doorgaans een wisselspanning af van ca 80VAC per fase. Na gelijkrichting van de drie fasen blijft daar in totaal grofweg 30VDC van over (natuurlijk minder als de belasting toeneemt). Die 30VDC is natuurlijk veel te hoog om als boordspanning te dienen, want die is berekend op maar 12V. Dus wordt een spanningsregelaar ingezet die de maximaal afgegeven laadspanning bepert tot pakweg 14V. Een volle accu benadert die 14V, waardoor de laadstroom naar nihil terugloopt. Met welk 'geweld' een accu wordt bijgeladen is afhankelijk van het vermogen (en toerental) van je dynamo, de electrische belasting die je motor opneemt en de conditie van je accu. Je begrijpt vast dat hier nogal wat varabele factoren spelen.

Een YTX-9BS is overigens maar 8Ah. Je gaat dan van 14Ah naar 8Ah -> bijna halvering! De startstroom mag dan wel max 170A bedragen, maar dat neemt niet weg dat je de benodigde startenergie straks uit die 'schamele' 8Ah gaat putten. Deze lichtere accu kan dat dan wel qua constructie prima hebben, maar is relatief 'leger' na een start vergeleken met de originele 14Ah accu.

Je mag dan een deel van de normale electrische belasting van je motor gaan afslopen (hoewel knipperlichten en cockpitje qua belasting amper zoden aan de dijk zetten), het vermogen van je dynamo blijft onveranderd en heeft -nu de belasting is afgenomen- dus meer vermogen over om bv de startschade in je lichtere accu te compenseren. De laadstroom zal dus hoger uitpakken dan voorheen terwijl voor je beduidend lichtere accu juist een lagere laadstroom beter zou zijn...

Kortom: een kleine afwijking hoeft doorgaans helemaal niet tot problemen te leiden, maar ga je zoals in jouw geval zo ongeveer alles flink om zeep helpen, dan wordt het allemaal wat onvoorspelbaarder. Ik denk dat de praktijk het zal moeten gaan uitwijzen. Misschien valt het allemaal wel mee ;)
 
" het vermogen van je dynamo blijft onveranderd en heeft -nu de belasting is afgenomen- dus meer vermogen over om bv de startschade in je lichtere accu te compenseren. De laadstroom zal dus hoger uitpakken dan voorheen terwijl voor je beduidend lichtere accu juist een lagere laadstroom beter zou zijn... "

Logisch verhaal, ga maar ff verder zoeken naar een 12Ah of zo dan, die 8ah wordt inderdaad niks.

Bedankt voor de vele reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan