Alweer een kapotte momentsleutel of ligt het aan mij?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vynnie

MF’er
30 okt 2020
117
94
Luitjes,

Ik zit met een dilemma.
een tijdje geleden had ik 2 momentsleutels gekocht bij HBM van hun eigen huismerk. Aangezien het voor incidenteel motor onderhoud is leek me dit een prima keuze. Had een 1/4 in de lage torque gekocht en een 1/2 in de range van 28 tot 210.

Met de 1/4 heb ik al mijn olie plug kapot gedraaid op slechts 10 nM. Daarvoor van HBM een nieuwe toegestuurd gekregen naam deze nog niet getest.
nu was ik bezig met tandwiel voor vervangen en de moer van het achterwiel los gedraaid voor bijstellen vd ketting en denk ik weer een kapotte momentsleutel te hebben.
Nu heb ik hem instelt op 28nM maar weer kan ik vrolijk door blijven draaien voor mijn gevoel al heel ver voorbij het punt wat 28 nM zou moeten zijn en ongeveer al hoe vast het hoort te zitten wat vele malen meer is dan 28 nM.
Ik heb helaas geen bankschroef waar ik hem even in kan zetten. Maar als ik er waterpomp tang erop zet kan ik kracht zetten wat ik wil maar tikken of overslaan doet hij niet.
Ergens lijkt het me onwaarschijnlijk dat ik nu al 2 defecte momentsleutels heb, maar die dingen zijn ook geen rocket science in gebruik.
1. Borg schroef losdraaien
2. Stel schroef draaien tot gewenste aantal nM.
3. Borg schroef vastdraaien.
4. Gaan met die banaan.

Wat zouden jullie doen?

Was net bij een andere webshop geweest in Marum om een order af te halen, zij verkopen ook momentsleutels, had gevraagd of ze die van mij konden testen maar dit konden ze helaas niet want alles wordt bij de fabrikant getest en voorzien van een certificaat.
 
Ik blijf mijn 40 jaar oude Britool zonder ratel gebruiken .
drie jaar geleden laten ijken en week minder dn 2% af wel altijd ontspannen weg gelegd na gebruik
Oja was wel 300 gulden in aanschaf .
Wat ik bedoel als je beging koop iets goeds en kan best in vergelijk duur zijn maar dat haal je in jaren wel eruit
De Britool heeft me tot nu toe 7.5 gulden per jaar gekost en dat is minder dan een sixpack bier van een goedkoop huismerk
 
  • Goedkope momentsleutels zijn niet per definitie slecht. Alleen wordt de kans op een slecht exemplaar altijd groter naarmate de prijs lager wordt.
  • Een bereik van 28 > 210Nm is een fictief verhaal voor een analoge 1/2" sleutel, pas op met alles beneden de 40Nm.
  • Als je een sleutel linksom moet laten klikken om hem rechtsom goed te laten werken, dan is het klikmechaniek niet goed. En als het je tweede of derde sleutel is met hetzelfde probleem, dan is het apart dat mensen geneigd zijn om de leverancier verdedigen.
Ik heb een PDF met veel info over momentsleutels, maar als ik hem link is het reclame. Iemand? ;)
 
  • Goedkope momentsleutels zijn niet per definitie slecht. Alleen wordt de kans op een slecht exemplaar altijd groter naarmate de prijs lager wordt.
  • Een bereik van 28 > 210Nm is een fictief verhaal voor een analoge 1/2" sleutel, pas op met alles beneden de 40Nm.
  • Als je een sleutel linksom moet laten klikken om hem rechtsom goed te laten werken, dan is het klikmechaniek niet goed. En als het je tweede of derde sleutel is met hetzelfde probleem, dan is het apart dat mensen geneigd zijn om de leverancier verdedigen.
Ik heb een PDF met veel info over momentsleutels, maar als ik hem link is het reclame. Iemand? ;)
Stuur maar door, ik wil best reclame maken voor een goeie zaak met kwaliteitsproducten.
 
Het is natuurlijk niet het eerste dat je kapor draait 😎 maar ik krijg inmiddels wel het idee dat ik geen ruzie met je wil...

Nou zet je die sleutel vast en constateer je dat je veel kracht moet zetten, dus gevoel heb je wel, soms is het middel ergerder dan de kwaal, kan je niet eens gewoon zonder peppie hulpmiddeltjes werken?

Ik plaats bij al mijn klanten UPSsen tegen uitval door stroomonderbreking.
Stroomonderbreking komt in NL nauwelijks voor
Uitval door kapotte UPSsen daarentegen 🤷‍♂️🤷‍♂️
 
Die momentsleutel van HBM eigenmerk vind ik maar ondingen.

Tijdje terug bij het natrekken van de klepstoter bout merkte ik dat die niet klikt op het ingestelde moment. Wanneer je dan "lost" en opnieuw kracht uitoefent klik hij opeens wel...

Liggen nu ergens diep onderin de la
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan