Alweer een nieuweling!

Hawkmoon

MF'er
17 apr 2022
94
158
Hoorn
Hallo allemaal,

Even een voorstelrondje, wel zo netjes voordat ik met m'n grote bek overal mijn plasje overheen ga doen....

Mijn naam is Arjen, woon in Hoorn, en ben 52jaar. Al sinds ik een broekie van 18 was, en koud het autorijbewijs op zak had, wilde ik al gaan motorrijden. Helaas was dat voor mij niet zo vanzelfsprekend als voor de meesten hier. Ik ben namelijk sinds mijn 2e jaar zo goed als doof. Communicatie tijdens de les via oortjes is onmogelijk voor mij.
Naast het vinden van een rijschool die de uitdaging wilde aangaan, speelde ook vaak tijdgebrek, geldgebrek en gemakzucht een grote rol. En hoe meer de jaren verstrijken, hoe meer de droom uit het zicht raakt. Jarenlang niet eens meer aan gedacht zelfs.... Totdat...

Een aantal weken geleden kreeg ik van mijn schoonzoon een proefles motorrijles kado. In de praktijk niet meer dan anderhalf uur rondjes draaien met max 30/40kmh tussen een paar pylons, zonder al te veel instructie en begeleiding, maar wat voelde het goed met zo'n grommend monster tussen de benen! Helaas van de betreffende rijschool verder niet veel reactie meer gehad over het verdere verloop qua eventuele lessen.
Toch wil ik dit gewoon doen. Dus een paar mails rondgestuurd naar verschillende rijscholen, met wisselend resultaat. Sommigen gaven aan het niet te zien zitten, anderen waren positiever, en 1 die ronduit enthousiast was om de uitdaging aan te gaan. In de tussenliggende tijd alvast motortheorie gehaald, gezondheid verklaring in orde gemaakt.
En yes!
As. dinsdag is het dus zover, opa krijgt zijn eerste echte rijles! En nu dus ook maar lid van het motorforum. Hoort er toch ook bij natuurlijk.
Ik kijk er naar uit, zowel naar rijles, het rijden na de lessen, als naar de vele gezellige discussies op internet tussen de ritjes door.
 
Stoer verhaal, welkom hier. Super gaaf dat je toch gaat doen. En wat geweldig dat een rijschool de uitdaging aangaat. Dat zijn de echte rijscholen! Respect voor jullie beide. Laat je door een lompe of botte opmerking hier niet uit het veld slaan, ze zijn vaak allemaal goed bedoeld. Veel leesplezier toegewenst en mocht je vragen hebben roep maar raak, er is voor meer dan 5000 jaar motorervaring.
Succes!
 
welkom hier en ja , even voorstellen hoort er bij eigenlijk daar schijnen de meesten hier anders over te denken .
veel succes met je plannen , komt vast goed allemaal
 
Kijk nou, een échte doorzetter. Ik applaudisseer je vanachter mijn computer, ik wens je veel succes & plezier met je rijlessen en hoop dat je deze droom z.s.m. kan realiseren.
We zijn nu ruim 2,5 weken verder na je eerste rijles, hoe is het gegaan/bevallen?
 
Kijk nou, een échte doorzetter. Ik applaudisseer je vanachter mijn computer, ik wens je veel succes & plezier met je rijlessen en hoop dat je deze droom z.s.m. kan realiseren.
We zijn nu ruim 2,5 weken verder na je eerste rijles, hoe is het gegaan/bevallen?
Super! Was eigenlijk meer een intakeles, want er is pas plek na de zomer. Da's wel weer jammer....
Het voordeel is wel dat we nu makkelijker en minder gehaast op zoek kunnen naar eventuele aanpassingen die nodig zijn voor de avd, èn dat ik met wat meer wisselende weersomstandigheden te maken krijg in de herfst. Wel zo fijn.
 
Wouw! Wat een bijzonder verhaal!
Wat een mooi kado dan, iets wat je hebt opgegeven en nu opeens met volle moed er tegen aan gaat!

Kan je me iets meer vertellen hoe je gaat lessen in de praktijk?
- krijg je van te voren een route of mag je je eigen route bedenken?
- word je gefilmd en word dat later geëvalueerd zodat je op je positie op de weg mag letten e.d?

Het lijkt me echt een hele bijzondere en leuke uitdaging die de rijschool even doet laten piekeren denk ik!

Succes!
 
Wouw! Wat een bijzonder verhaal!
Wat een mooi kado dan, iets wat je hebt opgegeven en nu opeens met volle moed er tegen aan gaat!

Kan je me iets meer vertellen hoe je gaat lessen in de praktijk?
- krijg je van te voren een route of mag je je eigen route bedenken?
- word je gefilmd en word dat later geëvalueerd zodat je op je positie op de weg mag letten e.d?

Het lijkt me echt een hele bijzondere en leuke uitdaging die de rijschool even doet laten piekeren denk ik!

Succes!
AVB zal niet heel veel afwijkingen geven tov normale lessen.
Zoals het er nu naar uitziet worden de AVD lessen individueel. Normaal gesproken neemt de instructeur 2 leerlingen tegelijk mee. Maar voor medeleerlingen is vaak stoppen natuurlijk niet zo leuk. Vandaar individuele lessen.
Hoe de les dan precies gegeven wordt, is nog even puzzelen. Optie 1 is een soort verklikkersysteem op de motor waardoor de instructeur aanwijzingen kan geven zoals linksaf, rechtsaf, stoppen. Andere opties zijn bv de les opdelen in korte routes met vaste evaluatiepunten, route rijden met behulp navigatiesysteem (ook weer met afgesproken stops), of idd gewoon gas erop en zien waar we uitkomen, en na een vaste tijd (10-15 minuten oid) indien nodig stoppen.
Hangt natuurlijk ook af van in hoevere de instructeur vertrouwen heeft in mijn rijvaardigheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan