Alweer gezeik met Safe

Gezeik zal ik het niet noemen. Maar ik vind dat je de naam van een motorzaak wel erg te grabbel gooit met zo'n topictitel.

Je hebt die motor niet bij SAFE gekocht. Je hebt ze zelf niet verteld dat het een importfiets is. Als nu blijkt dat ze je motor niet op 25 kw kunnen zetten dan is dat imho niet enkel aan SAFE te wijten.
Ik zou zo 1, 2, 3 ook niet weten of je zondermeer aan de papieren kunt zien of het om een importmotor gaat. Het was wel zo verstandig geweest als ze dit eerst na waren gegaan.

imwith.gif


je had sowieso zelf na moeten gaan bij het kopen van de motor of hij geimporteerd was
 
kan aan mij liggen hoor maar waarom kan die import motor niet op kenteken gewijzigd worden naar 25kw?
de rdw is het probleem niet, de importeur is het probleem die wil geen typegoedkeuring afgeven voor een fiets die zij niet geimporteerd heeft en
een typegoedkeuring heb je nodig bij de rdw om het kenteken aan te passen
Om een motor als 25kW te registreren moet het RDW in het systeem een link maken naar een 25kW typegoedkeuring. Om te weten welke typegoedkeuring, vragen ze een importeursverklaring.
De importeur moet dus in Nederland een omgebouwde standaardmachine ter keuring aangeboden hebben, zodat er voor dat type een 25 kW type-goedkeuring bestaat.

De motor moet dus in vol vermogen aan een Nederlandse type-goedkeuring voldoen, anders kan de importeur niet verklaren dat hij omgebouwd aan de 25kW type-goedkeuring voldoet.

Nu speelt er best wel een klein beetje onwil mee. In het verleden hebben veel exemplaren uit het buitenland een kenteken gekregen zonder exact aan een type-goedkeuring te voldoen (dan stond er in het kenteken: "basis typegoedkeuring:" met een code erachter). Zoiets zou eigenlijk ook wel voor 25kW motoren moeten hebben gekund.

Tegenwoordig moeten motoren aan een Europese type-goedkeuring voldoen. Dus een Duitse 25kW type-goedkeuring van een recent model is in Nederland ook geldig. Dan moet je echter wel een CVO (certificaat van Overeenstemming) hebben, afgegeven door de importeur van het land van herkomst.
staat toch op je kenteken als die ingevoerd is???
Op oude kentekens kan je dat altijd zien. Op nieuwe kentekens alleen aan vreemde typebenamingen en als de motor gebruikt geïmporteerd is.
 
Of je fiets trouwens geimporteerd is kun je vrij makkelijk zien. Effe een stukje plakken uit mijn kenteken:

Datum eerste afgifte Nederland : 29 mei 1999
Datum eerste toelating : 7 april 1994
Datum aanvang tenaamstelling : 1 augustus 2003

Een '94er die in '99 voor het eerst in Nederland op kenteken is gezet. Import dus.
 
Je kan niet zien op het kentekenbewijs als een motor grijze import is = "nooit ingschreven in het land van herkomst", motorboer had wel aan het kadernummer direct een link kunnen leggen naar grijze import, daar zijn ze de mist in gegaan
 
Tja, dit is weer zo'n sneu bericht, het mes snijdt aan 2 kanten voor me gevoel.

Ik zou gewoon terug gaan, 25 kw set eraf laten halen, kosten terugvragen en zelf de bike verkopen. Tenzij je 2 jaar wil wachten. O-)

Misschien als argument / troefkaart opperen dat je bij hun een 25 kw motor gaat kopen wanneer zij dat 25kw setje terug nemen en de nota ook.

Ik zou in ieder geval niet je motor daar tegen 18.00u geparkeerd laten staan daar. O-) :X
 
Je kan niet zien op het kentekenbewijs als een motor grijze import is = "nooit ingschreven in het land van herkomst", motorboer had wel aan het kadernummer direct een link kunnen leggen naar grijze import, daar zijn ze de mist in gegaan
Op oude kentekens kon je het wel zien, zelfs bij ongebruikt geïmporteerde motoren

Maar alles wat Safe hoefde te doen was even de importeur bellen of het framenummer/kenteken in hun bestand voorkwam.
 
Op oude kentekens kon je het wel zien, zelfs bij ongebruikt geïmporteerde motoren

Maar alles wat Safe hoefde te doen was even de importeur bellen of het framenummer/kenteken in hun bestand voorkwam.

Amazone had een VF750F in Nederland gekocht, ding kwam uit Canada, was grijze import, en je kon het enkel aan het kadernummer zien.
 
Hmmm klinkt mij bekend in de oren.
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad.

Ik kocht er een Honda CB500. Deze was op dat moment 25kw.
Gezien het feit dat ik het rijbewijs heb om zwaarder te mogen rijden vroeg ik of ze hem terug konden zetten daan 43kw. Aldus de verkoper in Apeldoorn was dit geen probleem. De koop werd gesloten.... Ik kon de motor ophalen, ze hadden hem al terug gezet op 43 kw. De papieren waren opgestuurd en toen begon het.

Ik kreeg netjes een brief van het RDW dat de motor niet terug gezet kon worden op kenteken naar 43 kw omdat het een import fiets betrof.
Dus ik belde direct naar Safe. De jongeman aan de telefoon zei dat ik me geen zorgen moest maken dat er een foutje was ingeslopen en hij zou gelijk voor mij gaan bellen.

Ondertussen ben ik zelf ook gaan bellen met mijn verzekering of het kwaad kon als er op de papieren 25kw stond terwijl de motor 43 kw was. De dame in kwestie vertelde mij dat als wanneer de motor niet overeen kwam met de papieren ik officieel niet verzekerd zou zijn. Daar schrok ik eigenlijk wel van. Ik bedankt haar voor de info en heb vervolgens de politie gebeld met dezelfde vraag.
Van hun kreeg ik precies hetzelfde te horen.

Oke..... toch maar weer is naar Safe bellen. Die begonnen gelijk al moeilijk te doen. Ik ben niet snel boos maar toen begon mijn bloed wel een beetje te borrelen. Ik zei tegen die kerel aan de telefoon.... Ik verwacht dat je nu naar mij toe komt met een andere motor en dat je de mijne meeneemt want ik rij er geen meter meer mee. En dan gaan we dit weekend wel is even om de tafel zitten hoe we dit op gaan lossen.

Een uur later stonden ze met een leenmotor op mijn werk. Het was bere slecht weer dus snel de sleutels gewisseld en terug naar binnen. 17.00 uur ging ik naar huis.... check ff snel de motor..... kom tot de conclusie dat de achterband zo glad was als maar zijn kon. Dus ik baalde al omdat het zo hard regende en dan ook nog eens een gladde achterband. Ik wilde na de check het terrein afrijden.... dat ding was amper de bocht om te krijgen... dus ik stop ff bij de werkplaats..... ik dacht nog... ff bandenspanning controleren.... er zat nog niets eens 1 bar in ipv de benodige 2.3 , nou dan ga je al lekker.

Maar aangezien ik zo onwijs boos was heb ik bij thuiskomst direct met Safe gebeld over de staat van de leenmotor. En wat zegt die sukkel tegen mij : wat verwacht je nu van een leenmotor. Dat had ie niet moeten zeggen.... want de volgende morgen heb ik hem vereerd met een bezoekje.
Het was voor hem geen gezellig bezoek.... uiteindelijk werd er een oplossing gezocht..... en kreeg de leenmotor een nieuwe achterband.

Excuses van de firma heb ik nooit gehad, terwijl ze wel degelijk fout zaten.
Officieel mogen ze je niet eens laten rijden als je papieren onderweg zijn naar het RDW. Oja, toen we hem daarop attendeerde zei hij heel arrogant "je kunt van ons niet verwachten dat wij alle regels van de wet op dat punt kennen "
Ik vind, als jij een officeel dealer bent dan behoor je zoiets te weten.

Maargoed.... het probleem is uiteindelijk opgelost, als hebben daar wel de nodige woorden voor moeten vallen.

Suc6
 
Ik lees alles, je kunt geen mening vormen als je niet weet waarover je praat.
En als iedereen het altijd met elkaar eens is wordt het hier een beetje saai vind je niet. Dus als de TS het begrijpt wat scheelt het jou dan?
klopt, maar moet je in elk topic ongeveer hetzelfde commentaar geven?
 
De kledingshop bij Safe Veenendaal is overigens weinig mis mee, imho.
Daar is zeker niks mis mee, aardige dames, nemen de tijd voor je :)

niet dat ik er zelf nog naartoe zou gaan voor kleding maar dat heeft meer met het assortiment te maken

In de toekomst gewoon naar MotoFit gaan... Véél beter. :)
En daar is het verhaal hetzelfde alleen dan precies omgedraait.... ;)
 
hey Mariejetje, heb je in het koopcontract laten opnemen dat de motor 25kw op kenteken afgeleverd moet worden? Als dat er in staat en ze kunnen hem om wat voor reden dan ook niet zo leveren dan vervalt de koop. Krijg jij je geld terug, en zij de motor. Kan je wel weer op zoek naar wat anders, maar op deze manier kom je ook nergens. Jij kunt iig niet op deze motor gaan rijden de komende 2 jaar B|

Ik heb het iig opgenomen in koopcontract, de motorzaak waar ik nu mee bezig ben is ook een heel verhaal :X maar als het om die reden niet zou lukken dan vervalt te koop en zit ik niet met de motor opgescheept. RDW is nu al 1,5 week bezig met uitdraai van nieuwe kentekenbewijs, hoop toch wel dat ze het nu eens klaar hebben zodat ik kan rijden met dit mooie weer :)

Suc6!

EDIT: zie net dat je daar de motor alleen 25kw hebt proberen te zetten, niet de motor daar gekocht....
 
Laatst bewerkt:
Amazone had een VF750F in Nederland gekocht, ding kwam uit Canada, was grijze import, en je kon het enkel aan het kadernummer zien.
Je moet wel weten waar je naar moet kijken.

Op oude kentekens stond een typecode

Voor officiële import (bv):........ 00HONM-12345678

Voor grijze import (bv):........... 00HONML12345678 (let op L i.p.v. streepje)

of bij een hier onbekend model: 00HONML00005678

(en in het laatste geval stond er ook nog: "basis typegoedk.: HONM-1234")

00.... nieuw geÏmporteerd
HON. Honda
M..... motor
-...... officiële import
L...... paralelle import
1234 type code
5678 meldcode (laatste 4 cijfers van het framenummer)

Bij een duplicaat-kenteken kwam overigens een A i.p.v. - of L en dan is het een stuk moeilijker te zien.
 
Laatst bewerkt:
Je moet wel weten waar je naar moet kijken.

Op oude kentekens stond een typecode

Voor officiële import (bv):........ 00HONM-12345678

Voor grijze import (bv):........... 00HONML12345678 (let op L i.p.v. streepje)

of bij een hier onbekend model: 00HONML00005678

(en in het laatste geval stond er ook nog: "basis typegoedk.: HONM-1234")

00.... nieuw geÏmporteerd
HON. Honda
M..... motor
-...... officiële import
L...... paralelle import
1234 type code
5678 meldcode (laatste 4 cijfers van het framenummer)

Bij een duplicaat-kenteken kwam overigens een A i.p.v. - of L en dan is het een stuk moeilijker te zien.

Dat is het :} , een leek zal het niet weten, maar van een motorzaak kan je toch iets anders verwachten, een topic over dit probleem en info zou niet mis staan op MF.

Dit was Amazone haar fiets

Kenteken: MH-83-NH
Framenr:JH2RC150XFM200602
VF 750F
Code: DDHONML00000602
Bijzonderheden: Basis TGK:HONM-1350
10 juni 1988
 
Dat is het :} , een leek zal het niet weten, maar van een motorzaak kan je toch iets anders verwachten, een topic over dit probleem en info zou niet mis staan op MF.

Dit was Amazone haar fiets

Kenteken: MH-83-NH
Framenr:JH2RC150XFM200602
VF 750F
Code: DDHONML00000602
Bijzonderheden: Basis TGK:HONM-1350
10 juni 1988
Amerikaanse VF750F'85. HONM-1350 zal de Nederlandse versie zijn geweest.

Op de eerste 2 posities van de type-goedkeuring staat normaal 00 of een jaartal. Dat laatste duidt dan op een gebruikt geïmporteerde motor, waar het jaartal (bv. 86) het oorspronkelijke bouwjaar is.
Letters (DD) heb ik daar nog nooit gezien.
 
Laatst bewerkt:
Allereerst wil ik Yuk Foo even een compliment geven voor de professionele benadering van dit probleemgeval.

In een geval van reparatie of dergelijke door de werkplaats uit te voeren handelingen is het niet gebruikelijk te controleren of het om een nederlandse fiets gaat of om een import fiets. Ook logisch; dit zou namelijk op argwaan duiden en dat is nooit de intentie van een professionele zaak. Echter als dit van tevoren door de klant wordt aangegeven, ofwel dat de klant eraan twijfelt, is een zaak als Safe altijd bereid om info op te vragen bij bijvoorbeeld de RDW.
Dit is naar mijn weten niet het geval geweest.

Ik vind dat Safe wel overduidelijk afgespiegeld wordt als zaak die geen moeite heeft gedaan om, in eerste instantie, je motor af te voeren, of vervolgens het probleem op te lossen. Jij hebt particulier een motorfiets gekocht, met aale bijbehorende ellende. Het is dus ook duidelijk jouw probleem. Niet dat van Safe.

Er is ook een duidelijk verschil tussen een aflevering van een motor van Safe en een extern geval als dit. Wanneer een motor bij Safe word gekocht en een afspraak is gemaakt dat de motor met 25Kw vermogen afgelevend moet worden is het de taak van Safe dit in orde te maken. Op welke manier dan ook, en op kosten van Safe (mits bij aankoop afgesroken). De motor is dan ook totaan de betaling en overdracht eigendom van Safe.
Maar als jij de motor particulier hebt aangeschaft is het jouw probleem als het kenteken niet in orde is, en als daar problemen mee zijn, zijn alle kosten voor jouw rekening. Safe is wat dat betreft nergens verantwoordelijk voor.

Ook is opmerkelijk dat je niet meer laat weten hoe het afgelopen is.

Dan zal ik dat maar doen.

De motorfiets is dus, zoals zij eerder al aangaf, afgevoerd naar 25 Kw alvorens de correcte papieren afgegeven konden worden. Toen is gebleken dat de motor was ingevoerd en niet juist op kenteken te krijgen was. De motor is toen weer opgevoerd naar origineel vermogen zodat zij de motor kon verkopen en op zoek kon gaan naar een andere motor.

Mevrouw in kwestie heeft al haar geld terug gekregen.
Alle kosten die zijn gemaakt met betrekking tot het afvoeren en opvoeren, en de tijd die gespendeerd is aan het kenteken zelf, heeft Safe voor rekening genomen. En het gaat hier om ongeveer €1000!
Wanneer bovenstaande ook gelezen is begrijp je ook dat Safe niet verplicht was ook maar een cent uit te geven aan de motor, omdat ie van deze mevrouw is. Daarom lijkt mij deze oplossing meer dan reeel!

Het feit dat zij na deze afhandeling niets meer van zich laat horen geeft voor mij aan dat we haar met zijn allen niet serieus moeten nemen.

Ik werk trouwens in het magazijn van de motorzaak in kwestie.
 
Allereerst wil ik Yuk Foo even een compliment geven voor de professionele benadering van dit probleemgeval.

In een geval van reparatie of dergelijke door de werkplaats uit te voeren handelingen is het niet gebruikelijk te controleren of het om een nederlandse fiets gaat of om een import fiets. Ook logisch; dit zou namelijk op argwaan duiden en dat is nooit de intentie van een professionele zaak. Echter als dit van tevoren door de klant wordt aangegeven, ofwel dat de klant eraan twijfelt, is een zaak als Safe altijd bereid om info op te vragen bij bijvoorbeeld de RDW.
Dit is naar mijn weten niet het geval geweest.

Ik vind dat Safe wel overduidelijk afgespiegeld wordt als zaak die geen moeite heeft gedaan om, in eerste instantie, je motor af te voeren, of vervolgens het probleem op te lossen. Jij hebt particulier een motorfiets gekocht, met aale bijbehorende ellende. Het is dus ook duidelijk jouw probleem. Niet dat van Safe.

Er is ook een duidelijk verschil tussen een aflevering van een motor van Safe en een extern geval als dit. Wanneer een motor bij Safe word gekocht en een afspraak is gemaakt dat de motor met 25Kw vermogen afgelevend moet worden is het de taak van Safe dit in orde te maken. Op welke manier dan ook, en op kosten van Safe (mits bij aankoop afgesroken). De motor is dan ook totaan de betaling en overdracht eigendom van Safe.
Maar als jij de motor particulier hebt aangeschaft is het jouw probleem als het kenteken niet in orde is, en als daar problemen mee zijn, zijn alle kosten voor jouw rekening. Safe is wat dat betreft nergens verantwoordelijk voor.

Ook is opmerkelijk dat je niet meer laat weten hoe het afgelopen is.

Dan zal ik dat maar doen.

De motorfiets is dus, zoals zij eerder al aangaf, afgevoerd naar 25 Kw alvorens de correcte papieren afgegeven konden worden. Toen is gebleken dat de motor was ingevoerd en niet juist op kenteken te krijgen was. De motor is toen weer opgevoerd naar origineel vermogen zodat zij de motor kon verkopen en op zoek kon gaan naar een andere motor.

Mevrouw in kwestie heeft al haar geld terug gekregen.
Alle kosten die zijn gemaakt met betrekking tot het afvoeren en opvoeren, en de tijd die gespendeerd is aan het kenteken zelf, heeft Safe voor rekening genomen. En het gaat hier om ongeveer €1000!
Wanneer bovenstaande ook gelezen is begrijp je ook dat Safe niet verplicht was ook maar een cent uit te geven aan de motor, omdat ie van deze mevrouw is. Daarom lijkt mij deze oplossing meer dan reeel!

Het feit dat zij na deze afhandeling niets meer van zich laat horen geeft voor mij aan dat we haar met zijn allen niet serieus moeten nemen.

Ik werk trouwens in het magazijn van de motorzaak in kwestie.
hallo oma! :W
een zaak is weldegelijk verplicht zich aan een afgesloten overeenkomst te houden.
het feit dat er erg moeilijk door jullie gedaan werd maakt de hele gang van zaken niet netter.
En dat ze alsnog haar geld terug heeft weten te krijgen mag een wonder heten, want ze werd bijzonder onbeschoft behandeld op de dag dat ze het geld terug zou krijgen. En werd er door het personeel zelfs nog moeilijk gedaan over het overeen gekomen bedrag wat mevrouw terug zou krijgen. Bijzonder onprofessioneel.
Het feit dat ze er verder geen woorden aan vuil gemaakt heeft is haar beslissing. En het is dan niet aan jou, als magazijn medewerker, die de zaak niet persoonlijk meegemaakt heeft aan haar oprechtheid te twijfelen.
 
In een geval van reparatie of dergelijke door de werkplaats uit te voeren handelingen is het niet gebruikelijk te controleren of het om een nederlandse fiets gaat of om een import fiets. Ook logisch; dit zou namelijk op argwaan duiden en dat is nooit de intentie van een professionele zaak. Echter als dit van tevoren door de klant wordt aangegeven, ofwel dat de klant eraan twijfelt, is een zaak als Safe altijd bereid om info op te vragen bij bijvoorbeeld de RDW.
Dit is naar mijn weten niet het geval geweest.
Waarom zou dat op argwaan duiden :? Het zou op slimheid duiden als SAFE dat WEL gecheckt zou hebben. Had een hoop geklootviool voorkomen :X Als zijnde zo'n groot bedrijf ben je toch op de hoogte van dit soort ongein? En SAFE weet toch ook net zo goed als ik dat er zat buitenlandse bikes rondrijden in dit land? Dus het lijkt mij niet meer dan normaal dat 'mevrouw' hierop gewezen had moeten worden. Jullie zijn haar adviseur in deze of niet soms? Je kan toch niet van haar verwachten dat ze dat allemaal weet? Ik wist dit ook niet. SAFE daarintegen als grote motorzaak zou dat wel moeten weten en z'n klanten daarop attenderen :z Gewoon weer een stukje onbekwaamheid van een winkelketen die toch al niet al te hoog bij mij in 't vaandel staat :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan