Alweer pech met m'n brik, wie heeft raad?.

CB650z

MF'er
14 sep 2004
31
0
Amsterdam
Kon ik eindelijk weer rijden na mijn vorige problemen:
CB650z, Electrische problemen
Sta ik alweer stil, dit keer lijken de problemen me alleen wat ernstiger.

Ik was net tien minuten aan het rijden, maak een scherpe bocht in z'n 1 valt ineens al het vermogen weg en maakt het blok een raar geluid :X

Ik zal zo duidelijk mogelijk proberen alle symptomen te geven:
- Vermogen is nihil
- Blok maakt van onderen een geluid dat je ook wel hebt als je te weinig toeren maakt (als hij bijna afslaat). Een beetje een rammelend geluid. Dit geluid maakt het blok ook bij toerentallen als 1,500 en 2,000.
- Het geluid lijkt minder bij hogere toeren maar al met al klinkt het dan ook nog niet best.
- Als ik (vanuit z'n vrij) de koppeling intrek wordt het geluid minder, vermogen blijft echter nog steeds weg.
- olipeil is goed
- bougies lijken (op het oog) goed.
- Carbs zijn net nog gesync't

Wie oh wie heeft er een idee wat er mis zou kunnen zijn? Ik heb de laatste tijd meer pech gehad dan ik erop kon rijden..

Het gaat overigens om een CB650z uit '79:
cb650.JPG
.
 
WPH methode. Zeg mij wat de WPH methode is, want ik heb ook zo,n kastje waarvan maar de helft werkt. (zie mijn verhaal elders op dit forum)
Tik het hieronder of mail het mij a.j.b.

3. Versterker ontsteking (vonkunit): testen
1. Wanneer eerdere tests uitgewezen hebben, dat de versterker mogelijk defekt is, moet deze unit
als volgt getest worden. Voor deze test is een voltmeter of universeelmeter in de aangegeven stand
nodig. Aangenomen wordt, dat eigenaars van een dergelijk instrument ermee om kunnen gaan; anders
moet men de versterker door een Honda-specialist of auto-elektricien laten nazien.
Test A
2. Loop de bedrading van de impulsspoelen na tot de witte 6-pensstekker achter het rechter framedeksel.
Maak de bedrading van de impulsspoelen bij deze blokstekker met vier pennen los. Zet de universeelmeter in
de stand 0-50 V gelijkstroom en sluit hem als volgt aan. Verbind de positieve ( + )
testpen met de blauwe draad met gele huls bij de witte 6-pensblokstekker. Verbind de negatieve
( - ) testpen van de universeelmeter met de massa. Met een voldoende lang stuk draad als overbrugging
wordt het ene uiteinde ervan verbonden met de blauwe draad met de witte huls aan de
kant van de kabelboom van de 4-pensstekker. Schakel het contact in en tik met de andere kant van
de brugdraad tegen de massa. Controleer daarbij of de meternaald tussen 12 V en OV beweegt; dit
geeft aan dat de unit in -orde is.
Test B
3. Herhaal de bovenstaande test, maar nu met de positie testpen op de gele draad van de andere
witte 6-pensstekker; maak de brugdraad vast aan de gele draad met witte huls op de 4-pensstekker.
Dit test de werking van de versterker voor de cilinders nr. 2 en nr. 3, terwijl test A de werking van de
versterker voor de cilinders nr. 1 en nr. 4 testte. In beide tests moeten dezelfde resultaten verkregen
worden. Wanneer de unit of units defekt zijn, moeten ze vernieuwd worden; reparatie is duurder
dan vervanging. Zie voor de testaansluitingen fig. 3.1.

spark.jpg
.
 
Terug
Bovenaan Onderaan