AM/A en B..wat betekenen deze codes of afkortingen?

VendettA

MF veteraan
10 aug 2020
2.371
3.054
Tiel
Goedemorgen allen…ik ben al geruime tijd het internet aan het afzoeken. Wat nu eigenlijk de letters A/AM etc betekenen op ons rijbewijs, en dan bedoel ik niet wat mag je rijden etc. Maar de werkelijke betekenis van de letters, zal vast aan mijn internet search skills liggen of de leeftijd…of beiden..maar kom er echt niet uit.

Weet iemand van jullie wat deze letters betekenen?

Alvast bedankt voor de moeite :)
 
Categorie indicatie:
A - bromfietsen / motorrijwielen 2 / 3 wielen
B - motorvoertuigen 3 of meer wielen
C - zware motorvoertuigen
D - personenvervoer meer dan 7 personen
E - aanhanger / oplegger
T - tractor en andere dergelijke machines
 
Categorie indicatie:
A - bromfietsen / motorrijwielen 2 / 3 wielen
B - motorvoertuigen 3 of meer wielen
C - zware motorvoertuigen
D - personenvervoer meer dan 7 personen
E - aanhanger / oplegger
T - tractor en andere dergelijke machines
Dat is de categorie indeling, maar zegt niets over de betekenis van de letters. Want die is er niet.... de letters voor de categorieën betekenen niets. En dat is volgens mij ts vraagt...
 
Alles van AM t/m E is in de hele EU* identiek, en heeft verder geen betekenis; voor extra categorieën tellen sommige landen door, en anderen geven er een specifieke letter aan. Duitsland heeft een L voor landbouwvoertuigen, Noorwegen een S voor sneeuwscooters, en zo zijn er nog wel een paar.

*) inclusief Noorwegen en Liechtenstein, en Zwitserland doet ook soort van mee. Ben te lui om het exact op te zoeken. UTFG enzo. Reeds!
 
Alles van AM t/m E is in de hele EU* identiek, en heeft verder geen betekenis; voor extra categorieën tellen sommige landen door, en anderen geven er een specifieke letter aan. Duitsland heeft een L voor landbouwvoertuigen, Noorwegen een S voor sneeuwscooters, en zo zijn er nog wel een paar.

*) inclusief Noorwegen en Liechtenstein, en Zwitserland doet ook soort van mee. Ben te lui om het exact op te zoeken. UTFG enzo. Reeds!
Wat??? Een sneeuwscooterrijbewijs? _O-
 
A is het hoogst bereikbare, de rest is de moeite niet waard.
IMG-20220702-WA0000.jpeg
Ben toch blij met B erbij *O*
Want zonder......200 kilometer duwen is ook zo watO-)
 
Ik heb wel wat beters te doen als rijbewijzen halen voor voertuigen met meer als twee wielen.

A is voor Aanzien
B is voor Bagger

Zo, heb je iig al twee letters verklaart TS.
 
Nope, simpelweg omdat hij niet aan te vragen of te behalen is op een Nederlands rijbewijs.

En ja, ik heb het nagevraagd omdat ik hem er ook bij wou hebben omdat het kon :)
 
Nope, simpelweg omdat hij niet aan te vragen of te behalen is op een Nederlands rijbewijs.

En ja, ik heb het nagevraagd omdat ik hem er ook bij wou hebben omdat het kon :)
Mag je dan wel of niet met een quad rijden?
Beneden de 400kg en 4 wielen.

Voor sommige landen is daar het b1 rijbewijs voor, maar of het gewone b rijbewijs voldoet in die landen vraag ik mij af.
 
En gewoon op je rijbewijs kijken naar de pictogrammen?
En dan? Wachten op een ingeving ?

Zoals ik het nu lees en zelf gevonden denk te hebben betekent het inderdaad niets, wat best vreemd is maar gezien ik niets er over kan vinden moet ik mij hier tot nu toe tevreden mee stellen, jammer we want best wat knappe koppen op dit forum en hoopte op dat “oh ja logisch” moment …..al is het nu juist misschien logischer dat dit niets betekent kijkende naar de huidige regering.

Dank allen voor de moeite 👍🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan