AMA, World Superbike en Ducati: Hoe zit dat nu?

Bobbel

MF veteraan
11 jul 2004
2.496
2
Dursley, Gloucestershire (UK)
Tijd voor waarschijnlijk weer een domme vraag:
Ik kijk op de satteliet (Motors-TV) wel eens naar AMA motorraces (Amerikaanse superbikes), met helden als Matt Mladen en de broertjes Bostrom op 1000 cc viertakts (meeste zijn Suzuki's). Wat me opvalt is dat van de overmacht die Ducati in de World Superbikes heeft niets is te merken in de AMA. Zelfs een tot 800 cc opgeboorde ZX7 in het vorige AMA seizoen draaide rondjes om de 998 / 999. Dit jaar zie je vrijwel helemaal geen Ducati's meer. Hoe zit dat nu? Ik heb wel idee dat de AMA circuits wat gestrekter (en dus sneller) zijn, maar toch? Of zijn de World Superbike fours nog steeds gebonden aan beperkingen om de races spannend te houden?

Vast wel iemand hier die het antwoord weet, alvast dank.
 
De regelementen in het AMA zijn strikter qua tuningsregels. Precies weet ik het niet, maar ik dacht dat er minder tuning is toegestaan. Vandaar dat Ducati speciaal voor het AMA een nieuwe 999R op de markt heeft gezet, om volgend jaar beter beslagen ten ijs te treden.
 
Dat komt door onderstaande organisatie:

full


Maar dat daar is voorgaande poster het vast niet met mee eens.
 
Laatst bewerkt:
De regelementen in het AMA zijn strikter qua tuningsregels. Precies weet ik het niet, maar ik dacht dat er minder tuning is toegestaan. Vandaar dat Ducati speciaal voor het AMA een nieuwe 999R op de markt heeft gezet, om volgend jaar beter beslagen ten ijs te treden.
Dank!
Aha, dus de regels in AMA zijn juist strenger dan SBK en niet andersom. Dat verklaart wel wat want een standaard 999 "uit de winkel" heeft natuurlijk flink wat minder paardjes dan een GSXR of Blade en heeft dus meer tuning nodig. Ben benieuwd hoeveel Ducati uit die nieuwe 999R weet te persen om serieus mee te kunnen blazen in de AMA. Knap hoe ze uit een twin zoveel vermogen kunnen halen en nog steeds de grens niet bereikt lijken te hebben. Ben toch benieuwd echter of Ducati ook in de andere raceklasses dan de GP (en uiteindelijk dus ook voor de straat) over gaan op V4, de grens van een twin zal toch ooit es bereikt worden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan