Ampèrage van lader

Wrong Route

MF'er
4 aug 2013
202
0
Met mijn nieuwe navigatie heb ik een auto laadstekker gekregen. Deze wil ik kunnen gebruiken voor mijn nieuwe én mijn oudere toestel. De lader is 5 Volt en 2 Ampère. Mijn andere toestel is voor 1 Ampère laadspanning. Kan ik de lader hiervoor dan gebruiken of is het verschil te groot en moet ik op zoek naar een lader van 1 Ampère, ...als die er zijn?

Vriendelijk dank.
 
Maakt niet uit, je navigatie ''neemt'' wat ie nodig heeft. Laadspanning in Ampère kan dan weer niet.
 
Je moet die lader van 2 A zien als een energiecentrale, net als het lichtnet bij je thuis.

Als je thuis een stofzuiger van 1500 W of een gloeilamp van 40 W aansluit dan zullen beide werken en die stroom opnemen die ze nodig hebben. Hetzelfde is dus met die 2 A lader het geval. Je oude toestel zal gewoon die éne Ampere opnemen die hij nodig heeft om normaal te werken.
 
Hoe groot het verschil mocht zijn wist ik niet. De vorige is een Mio M300 "gebruik alleen de originele lader." De nieuwe deze (GPS 84H-3), die is nog zonder stuurklem. Nu even solderen en de lader in de koplamp proppen.

Prettig weekend

Maakt niet uit, je navigatie ''neemt'' wat ie nodig heeft. Laadspanning in Ampère kan dan weer niet.
Hans50, Hier spreek ik Nederlands. De onderstaande tekst als bewijs:

Tip
Veel mensen gebruiken de woorden 'stroom' en 'spanning' verkeerd. Mensen zeggen bijvoorbeeld vaak dat er 'stroom op een stopcontact staat'. Dat is niet waar, want als er geen stekker in zit, loopt er geen stroom. Er staat alleen spanning op, die ervoor zorgt dat er een stroom kán gaan lopen.
 
Heb eigenlijk geen enkel idee wat je me wil vertellen/uitleggen/bewijzen.
Een stekker in een stopcontact wil niet zeggen dat er stroom loopt, raar artikel.
 
Laatst bewerkt:
Het klopt weer niet. Het kan wel
Ok, ik vindt het prima.


~[Edit] Meestal schrijf je hele verhalen waar geen touw aan vast te knopen is. Nu lukt je dit in zeven woorden, hoe is het volgens jou mogelijk dat iets wat niet klopt toch kan ?
 
Laatst bewerkt:
Dan probeer ik het even:

De eenheid van spanning is Volt (V).
De eenheid van stroom is Ampère (A).
De eenheid van vermogen is Watt (W).

Vermogen in W = spanning in V * stroom in A

'Ampèrage' bestaat niet, dit heet stroom. 'Wattage' bestaat niet, dit heet vermogen. Spanning aanduiden met Ampère is fout. Stroom aanduiden met Volt is ook fout.
Op een stopcontact staat spanning, door een elektrisch circuit loopt stroom. Vergelijk het met een waterleiding, waarbij stroom het aantal druppels water is en spanning is dan hoe hard die druppels door de leiding worden geduwd. Dit heeft ook een parallel met weerstand (eenheid: Ohm); als de waterleiding dunner wordt moet er meer kracht worden gezet (= hogere spanning) om dezelfde snelheid van doorstroming (= stroom) te behouden. Of vice versa; bij gelijke spanning daalt de stroomsterkte.

Bron: HAVO natuurkundeboek van 18 jaar geleden.
 
Met mijn nieuwe navigatie heb ik een auto laadstekker gekregen. Deze wil ik kunnen gebruiken voor mijn nieuwe én mijn oudere toestel. De lader is 5 Volt en 2 Ampère. Mijn andere toestel is voor 1 Ampère laadspanning. Kan ik de lader hiervoor dan gebruiken of is het verschil te groot en moet ik op zoek naar een lader van 1 Ampère, ...als die er zijn?

Vriendelijk dank.

Zolang het apparaat minder stroom (Ampère) verbruikt dan de lader kan leveren is het o.k. Vanzelfsprekend bij de juiste spanning natuurlijk.
 
Beste man heeft, achteraf gezien, best wel vaak gelijk gehad.
Hij kon misschien wel geen schroevendraaier vasthouden maar volgens de loodgieter maakt het ook niet uit wat voor kleur draad je neemt......

Zo te lezen was ie niet eens geschikt als leraar. Een vergelijking is namelijk een zeer nuttig hulp middel om iemand iets uit te leggen.

Maar het is dan ook een vergelijking en die gaan per definitie mank.

Overigens kun je gerust een zwaardere lader nemen bij een lichtere lader kunnen we in theorie drie dingen gebeuren:

- Apparaat wordt wel opgeladen maar langzamer
- Lader brand door of de zekering in de lader.
- Apparaat stop met laden omdat deze de lader afkeurt.
 
Mijn leraar sterkstroom techniek zei altijd; als je stroom met water gaat vergelijken, had je loodgieter moeten worden..... :P

Stroom en water gaan anders prima samen.
Met een elektrische dompelaar kan ik water verwarmen.
Vroeger heb ik ook lood gegoten.

Waarschijnlijk bedoelde ze met " vergelijken " de analogie van water en elektriciteit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan