amperes door bobine?

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.828
426
Als ik m`n schema bekijk van de suzuki GS 400 (twin)dan staat er + 12 volt op de bobine maar als m`n contactpunt sluit en 1 open staat loopt er 12 volt
: 2.9 Ohm = 4 a 4.5 ampere door een van de bobines en door mijn contactpunt is dit normaal?(weerstand van de spoel is 2.9 Ohm volgens het boek)
 
Dat gaat natuurlijk alleen maar op als je er een gelijkspanning opzet. En vlgs. mij staan de bobines maar zo kort onder spanning dat je niet echt van een gelijkspanning kunt spreken. Die 2.9 Ohm zegt dus niet zoveel als de motor draait, lijkt me.
 
Is dat zo? als ik m`n contactsleutel omdraai dan staat er 12 volt gelijkspanning op alle 2 de bobines,ik heb twee contactpunten deze kunnen gesloten staan ,op dat moment dus neem ik aan dat er een stroom vloeit van + naar min dus stel ik doe verders niets dan blijft die grote stroom lopen toch??
 
Laatst bewerkt:
Is dat zo? als ik m`n contactsleutel omdraai dan staat er 12 volt gelijkspanning op alle 2 de bobines,ik heb twee contactpunten deze kunnen gesloten staan ,op dat moment dus neem ik aan dat er een stroom vloeit van + naar min dus stel ik doe verders niets dan blijft die grote stroom lopen toch??

Klopt helemaal. Daarom mag je brikken ook niet te lang op contact laten staan. Je accu gaat er vlot leeg van en je boubine word heel erg warm (ik heb al een keer bijna mijn vingers gebrand aan het frame tijdens langdurig stellen van de contactpuntjes).
 
Is dat zo? als ik m`n contactsleutel omdraai dan staat er 12 volt gelijkspanning op alle 2 de bobines,ik heb twee contactpunten deze kunnen gesloten staan ,op dat moment dus neem ik aan dat er een stroom vloeit van + naar min dus stel ik doe verders niets dan blijft die grote stroom lopen toch??
Dan wel ja, maar dat is niet de normale situatie tijdens draaiende motor. Ik kan me dan ook voorstellen, dat, wanneer je pech hebt, je je bobines op kunt roken als je'm lang op contact heb staan en de contactpunten zijn gesloten.
 
Dan wel ja, maar dat is niet de normale situatie tijdens draaiende motor. Ik kan me dan ook voorstellen, dat, wanneer je pech hebt, je je bobines op kunt roken als je'm lang op contact heb staan en de contactpunten zijn gesloten.
'we' hebben anders avonden lang onszelf bijgelicht met 'n koplamp van onze brikkies op de camping. Gaat best heel lang goed schijnbaar. ;)

hmmm 4 ampere bij 12volt, zou in max 4 1/2 uur mijn accu leeg moeten trekken :? In ieder geval niet gek dat de accuspanning een eindje in zakt als je em op contact zet. ;)



Voortaan op de camping de bobines maar loshalen dan?
 
'we' hebben anders avonden lang onszelf bijgelicht met 'n koplamp van onze brikkies op de camping. Gaat best heel lang goed schijnbaar. ;)

hmmm 4 ampere bij 12volt, zou in max 4 1/2 uur mijn accu leeg moeten trekken :? In ieder geval niet gek dat de accuspanning een eindje in zakt als je em op contact zet. ;)



Voortaan op de camping de bobines maar loshalen dan?

Dat zal dan wel hard gaan ja. 1 koplamp en met een beetje pech dus ook nog 2 boubines.

Hoe zit dat met de dodemansknop van cb'tjes? Onderbreken die de stroom door de boubines of trekken ze hem juist naar aarde? Als ze onderbreken kan je een cb dus verantwoord gebruiken als campinglamp + generator :+ .
 
dodemans knop onderbreekt als je je cb gebruikt als campinglamp kun je ook beter even de veld spoel loshalen de zwarte draad die aan de regelaar zit
 
Terug
Bovenaan Onderaan