Amsterdam: snorscooters met helm op de rijbaan

Trapondersteuning werkt tot zo'n 25 km/h (dat is ook de reden dat er geen aparte verzekering nodig is), daarboven zal je het helemaal zelf moeten doen (en heb je dus een onnodig zware fiets).
Klopt, maar er zijn er die harder gaan en die vallen formeel onder de snorfietsen, maar wie conroleert dat???
 
Top dat ze zich daar mee bezighouden in Den Haag. Ondertussen laat iedere 16/17 jarige een volwaardige auto omkeuren naar 45 km, zodat hij/zij zonder welk roze papiertje dan ook gewoon als volwaardige autobestuurder de weg op mag.
Er bestaan toch brommobielen?
(Renault heeft zelfs electrische die ofwel 45 danwel 80 km/u halen)
 
Die aixam-dingen zijn al godsgruwelijk irritant en levensgevaarlijk. Het is door een maas in de wet mogelijk om bijvoorbeeld een Mercedes S-klasse om te laten keuren tot 45-km voertuig. Die lopen dan toch 60 volgens de berichten. Vervolgens mag de eigenaar heerlijk in zijn S-klasse rondsturen zonder dat hij in het bezit hoeft te zijn van een rijbewijs. Lijkt mij toch een ietsje gevaarlijker dan snorscooters op het fietspad. In 2010 waren er 3 van die voertuigen in Nederland, inmiddels al 360. Bestuurders hoeven geen rijbewijs te hebben, mogen vanaf 16 erin rijden, hoeven geen APK te laten doen en betalen ook nog eens geen wegenbelasting.

Daar kunnen ze wat beter aan doen in den haag, dan een oplossing zoeken voor iets waar de Amsterdamse gemeenteambtenaren te lui voor zijn. Gewoon keihard aanpakken die snorscooters. Ik zou er best geld op willen zetten dat het aantal verkeersslachtoffers onder de snorscooters in Amsterdam de komende jaren omhoog gaan.
 
Laatst bewerkt:
Top, sowieso helm op die dingen. Ik heb er nog geen 1 gezien die netjes 25 reed. Met een uitschieter van 70 zonder helm zelfs (reed er naast). Laatst bij mij voor de deur is er een snorscooter tegen een uitparkerende auto aangereden. Zn hoofd heeft een deuk in de stijl van die auto gemaakt... Dubbele schedelbreuk. Mensen die op zon ding gaan rijden zonder helm zijn echt stompzinnig.

Ik heb zelf ook zo'n ding en die loopt max. 35km/u, draag 9 vd 10 keer wel een helm omdat ik dat comfortabeler vind maar niet vanwege de snelheid, ik fiets ook graag stevig door en dan is 30-35km/u ook geen uitzondering en dan rij ik ook zonder helm. :/
Mijn keuze was overigens puur gebasseerd op het feit dat ik op het fietspad mocht en niet telkens van weg naar fietspad naar weg aan het switchen ben. Waren de regels anders geregeld, namelijk: BBK ALTIJD op de rijbaan en daarbuiten fietspad, dan had ik nooit een snorfiets overwogen.

Dat ze nu in Amsterdam op de rijbaan mogen... vreselijk slecht plan en levensgevaarlijk voor alle snorfiets rijders. Ik heb overigens nog nooit een snorfiets 70 zien rijden. Bijna alles rijdt wel iets te hard maar dan heb je het echt over snelheden tot ongeveer 35-40km/u hooguit.
Maargoed, dit soort dingen moet je landelijk regelen. Die helmplicht, ach dat zal me verder jeuken maar kom op, regel dit soort dingen nou eens fatsoenlijk. Schaf desnoods de hele categorie af en trap alle bromfietsen de weg op maar zorg wel dat ze met het verkeer meekunnen én wees consequent. Dus gewoon overal op de weg en niet telkens stuivertje wisselen.

Hopelijk duurt het niet lang meer voor ik mijn motor rijbewijs heb, ben dat gezeikstraal op snorfietsen wel een beetje beu intussen. Ik rij dagelijks 2 uur heen en weer naar werk op of de fiets of op de snorfiets en ik zie echt bijna nooit gevaarlijk rijgedrag of keihard racende scooters, wellicht is het in Amsterdam anders maar omgeving R'dam vind ik het echt wel meevallen.

Waardeloos plan. Symptoombestrijding. Oplossing? Fietspaden maken die breed genoeg zijn voor fietsers + inhalende snorfietsen.

En dit inderdaad, het aantal fietsers en snorfietsers is keihard gestegen in A'dam ten koste van autoverkeer. Dan is het toch logisch dat het autoverkeer wat minder ruimte krijgt en de fiets en brom/snorfiets wat meer? Maarja dat zal wel teveel kosten.

Het probleem is dat snorfietsen vaak te hard gaan. Meeste snorfietsen lopen zeker 35km/h. Op zich is 25km/h al te hard om deel te nemen aan "fietsverkeer". Maar weer te langzaam om deel te nemen aan het auto verkeer. Hele snorfiets eruit dus, of snelheid verlagen tot 'fiets snelheid'.

Als je vind dat een snorfiets nu al te langzaam gaat dan zet je gewoon een helm op je pan.. Maarja dan zitten de haartjes natuurlijk niet strak O-)

Met die hele invasie van wielrenners en electrische fietsen is 25km/u echt geen bijzondere snelheid op het fietspad meer, en een beetje gezonde kerel met normale conditie trapt dat zelf ook op een gewone fiets wel. En die paar km verschil met het overige fietsverkeer levert echt geen gevaarlijke situaties op.
 
Laatst bewerkt:
Die aixam-dingen zijn al godsgruwelijk irritant en levensgevaarlijk. Het is door een maas in de wet mogelijk om bijvoorbeeld een Mercedes S-klasse om te laten keuren tot 45-km voertuig. Die lopen dan toch 60 volgens de berichten. Vervolgens mag de eigenaar heerlijk in zijn S-klasse rondsturen zonder dat hij in het bezit hoeft te zijn van een rijbewijs. Lijkt mij toch een ietsje gevaarlijker dan snorscooters op het fietspad. In 2010 waren er 3 van die voertuigen in Nederland, inmiddels al 360. Bestuurders hoeven geen rijbewijs te hebben, mogen vanaf 16 erin rijden, hoeven geen APK te laten doen en betalen ook nog eens geen wegenbelasting.
Fantastisch toch? Ze mogen er alleen niet mee op de autosnelweg, het past ook nog eens perfect in het plaatje van de roverheid: "snelheid is de oorzaak van ongevallen, daarom onze niet aflatende aanvallen tegen snelheidsduivels", als je niet snel rijdt of kunt rijden, kun je nooit in een ongeval betrokken raken... _O-

(In BE is al minstens 1 bestuurder van een brommobiel zonder voorrang te verlenen een voorrangsweg opgereden en heeft daarbij een ongeval met dodelijke afloop veroorzaakt...), toont voor mij aan dat de roverheid klinkklare leugens verspreiden.
Daar kunnen ze wat beter aan doen in den haag, dan een oplossing zoeken voor iets waar de Amsterdamse gemeenteambtenaren te lui voor zijn. Gewoon keihard aanpakken die snorscooters. Ik zou er best geld op willen zetten dat het aantal verkeersslachtoffers onder de snorscooters in Amsterdam de komende jaren omhoog gaan.
 
Ik vind het een heel slecht plan. Wat ik nog slechter vind is dat het alleen voor Amsterdam gaat gelden.

Wat ik wel geinig vind is dat speciale handhavers het moeten gaan handhaven. *O*
 
Snelheid kan ook geen probleem zijn, de fietsers mogen ook 50 km/u rijden, alleen zie ik dat enkel door wielerterroeristen gebeuren.

Maar wat is dan jou probleem dat snotscooters harder zouden gaan? En waarom zouden fietsen flitsbare nummerplaten moeten hebben?
 
Helmplicht zou ook voor fietsers moeten gelden! 30% van alle letsels met fietsers zijn hoofdletsels waarbij er een hoop hersentrauma's bijzijn. Ik werk oa voor een revalidatiecentrum in België gespecialiseerd in niet aangeboren hersenafwijkingen.

draag een helm!

Ik denk dat dat er ook wel een keer doorgedrukt wordt...
 
Omkeuren van snor naar brom is geen probleem. Van brom naar snor ook niet (2x gedaan, no problem, 55 euro). Zelfs weleens een 50cc motorfiets (Kreidler) omgekeurd naar brom. Ook 2x gedaan, ook geen probleem.

Een bromfiets mag binnen de bebouwde kom op het fietspad 30 en op de weg 45. Buiten de bebouwde kom op het fietspad 40 en op de weg 45. Constructiesnelheid is 45 maar wordt gedoogd t/m 50. Snorfietsen mogen nergens sneller dan 25, dat is dan ook de constructiesnelheid en tot 30 km/u wordt gedoogd. Een agent heeft me ook uitgelegd dat hij daarvan baalde, maar dat dat niet anders kon omdat bromfietsen ook 5 gedoogbonuskilometers "krijgen" en dan brom- en snorfietsen ineens als één beschouwd worden.

Iemand reageerde dat wielrenners meestal niet sneller halen dan 30. Ik woon in Den Haag en ga graag brommeren in het Westland. Naast mijn snorscooter heb ik een aantal antieke brommertjes, die op één na allemaal netjes 45 rijden. Hoe vaak het niet gebeurd is dat ik met 40km/u aan het toeren ben, eens achter me kijk en er dan 5 wielrenners aan het slipstreamen zijn op 10 centimeter achter mijn achterwiel.....

Samengevat denk ik dat je onmogelijk alle problemen kunt oplossen door meer regeltjes te verzinnen of dingen te verbieden. Het verkeer is een complexe samenwerking tussen alle deelnemers. Het is een beetje geven en nemen en als iedereen daar een beetje tolerant en netjes mee omgaat, maakt het geen fuck meer uit waar en hoe snel een snorfiets nu precies rijdt...
 
Hopelijk duurt het niet lang meer voor ik mijn motor rijbewijs heb, ben dat gezeikstraal op snorfietsen wel een beetje beu intussen. Ik rij dagelijks 2 uur heen en weer naar werk op of de fiets of op de snorfiets en ik zie echt bijna nooit gevaarlijk rijgedrag of keihard racende scooters, wellicht is het in Amsterdam anders maar omgeving R'dam vind ik het echt wel meevallen.

Ik rij iedere dag door Rotterdam (centrum) en zie per dag minstens 10 van die idioten als een gek scheuren op die dingen. Met 50 rechts langs de file auto's en links langs de fietsers scheuren. Heb het ook al vaak genoeg mis zien gaan.

Hier tegenover staat dat ik er nog veel meer zie rijden die zich wel netjes aan de regels houden.

Dus ik vind persoonlijk dat ze alleen die gekken die te hard ermee rijden (en gevaarlijk vooral) moeten aanpakken.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het een heel slecht plan. Wat ik nog slechter vind is dat het alleen voor Amsterdam gaat gelden.

Wat ik wel geinig vind is dat speciale handhavers het moeten gaan handhaven. *O*

Vindt het ook een heel slecht plan die scooterdingen rijden nu al verschrikkelijk in de weg met die 25 km dingen erbij wordt het helemaal lachen.
Het is ook nogal hypocriet dat gezever van die fietsers als er een groep is die er een puinhoop van maakt zijn zij het wel.
Heb zelf weinig last van die dingen gewoon niet midden op het fietspad en met z'n 2en naast elkaar rijden.
 
Ik rij iedere dag door Rotterdam
Dat moet afzien zijn. O-)

(centrum) en zie per dag minstens 10 van die idioten als een gek scheuren op die dingen. Met 50 rechts langs de file auto's en links langs de fietsers scheuren. Heb het ook al vaak genoeg mis zien gaan.

Hier tegenover staat dat ik er nog veel meer zie rijden die zich wel netjes aan de regels houden.

Dus ik vind persoonlijk dat ze alleen die gekken die te hard ermee rijden (en gevaarlijk vooral) moeten aanpakken.
 
Het probleem is dat snorfietsen vaak te hard gaan. Meeste snorfietsen lopen zeker 35km/h. Op zich is 25km/h al te hard om deel te nemen aan "fietsverkeer". Maar weer te langzaam om deel te nemen aan het auto verkeer. Hele snorfiets eruit dus, of snelheid verlagen tot 'fiets snelheid'.

Als je vind dat een snorfiets nu al te langzaam gaat dan zet je gewoon een helm op je pan.. Maarja dan zitten de haartjes natuurlijk niet strak O-)

Het fietsverkeer bestaat tegenwoordig voor een groot deel uit fietsers die vroeger, trappend, amper 12 km/u reden.
Nu zijn ze weer gaan rijden en kunnen met weinig inspanning ruim 25 km/u.
Maar het is wel wat drukker op de weg geworden.
En als je achter ze rijdt en kort toetert dat je wil passeren dan gaan ze niet aan de kant, want ze zijn nog doof ook.
Hoeveel ongelukken geburen er niet op de provinciale weg door overstekende fietsers ?

Ik heb zelf ook en snorscooter en toen deze nieuw was reed hij exact 25 km\u op de teller.
En door wie werd ik ingehaald?
Juist, al die senioren op hun elektrische fietsen.

En zo'n snorfiets hoef je niet op te voeren, het zijn "geknepen" brommers.
Een andere variobus is al genoeg om hem wat meer snelheid te geven, hij rijdt stabieler en in de buitengebieden is het ook wat prettiger rijden.
En dan hoef je geeneens voluit te rijden, 35 km/u is hard en comfortabel zat.
Origineel een verbruik van 1:30, nu 1:50. (viertakt)
Dat is lachen als je gaat tanken.

Op de rijbaan (in Amsterdam) lijkt me niet werken als je amper 25 km/u haalt.
 
Laatst bewerkt:
Vind vooral het verschil in massa idioot. Maargoed, zo'n groot verschil om je overal op de openbare weg tegen. Als mensen met een slakke gangetje willen en daar weinig moeite voor willen doen -> elektrische fiets. Als je harder wilt kan je naar een brommer, en daarna een auto of motor. Snorfietsen zijn een beetje overbodig geworden met de komst van de elektrische fiets, behalve voor de idioten die hem opvoeren en met 45 over het fietspad sjezen terwijl ze hun coole vriendjes appen :+
 
Tis Amsterdam meeste fietsers, snorscooters en bromscooters kijken nergens naar en rijden op de plek die hen op dat moment uitkomt.

Als ik met m'n motor vooraan sta bij het stoplicht halen de fietsers je links en rechts in en gaan voor je staan.

Een richtingsverkeer op de grachten geld toch echt ook voor fietsers.
 
Ik verbaas me altijd over het gebrek aan cijfers. Ik wil wel eens weten hoeveel snorfietsers jaarlijks hersenletsel oplopen doordat ze van de brommert knikkeren. En dan liefst per regio met wat historisch vergelijkingsmateriaal. Dan heb je tenminste iets om over te praten. Ik krijg de indruk dat het enorm meevalt namelijk. Het gaat verbazingwekkend vaak goed. Ik heb regelmatig contact met medici, maar ik hoor ze er nooit over.
Persoonlijk vind ik het ook belachelijk dat die krengen zo hard rijden en er amper controle is, maar ik vrees dat we deze geest voorlopig niet meer in de fles krijgen. En, het is nu eenmaal lekker, wind in je haren. Dat helpt het verhelmen van de roekeloze homo mobilus ook niet echt vooruit.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat ze de excessen eruit moeten halen, maar dat zal (net als bij illegaal vuurwerk) hier niet gebeuren...
 
Tis Amsterdam meeste fietsers, snorscooters en bromscooters kijken nergens naar en rijden op de plek die hen op dat moment uitkomt.

Als ik met m'n motor vooraan sta bij het stoplicht halen de fietsers je links en rechts in en gaan voor je staan.

Een richtingsverkeer op de grachten geld toch echt ook voor fietsers.

Vaak niet... Vaak geldt dit alleen voor 4 wielers dus ook met de motor mag je er dan gewoon via de andere kant in. Uiteraard niet altijd maar fietsers en bromfieters worden 9 van de 10 keer uitzonderd van de geslotenverklaring C2 en vaak is het ook een C6 variant dus enkel verboden voor voertuigen met meer als 2 wielen.
 
Laatst bewerkt:
Weet je wat ik het ergst vind dat iemand in het buitengebied de lul is van alle regels die ze voor de randstad verzinnen.
 
ik vind het geen goed plan.
ikzelf heb een snorfiets, en ik heb bewust voor een langzaam 25km ding gekozen omdat ik geen helm wilde. Toegegeven; de meeste snorbrommers gaan mij allemaal voorbij op het fietspad omdat zij de boel opgevoerd hebben. Die van mij loopt op de teller net geen 30. Dus dat zal wel 26 echte kms zijn ofzo. Vanaf juni hebben ze de regels aangepast; men mag bij een opgevoerde brom/snorfiets per direct kenteken bewijs innemen en moet de scooter voor herkeuring naar de rdw. voorheen moest je 3x per jaar staande gehouden worden (stompzinnige regel was dat zeg) dus ben benieuwd.

Ik heb die brief (gedeeltelijk) gelezen van mins. schultz. Het zou plaatselijk mogelijk worden gemaakt vanaf de herfst en andere gemeentes hebben al aangegeven het plan niet zo 123 over te gaan nemen..

Het is ook niet het oplossen van het probleem.
maar verschuiven, en handig, als je zelf met de motor of auto met 55/60, want ja; rijden alle autos/motoren netjes stipt 50? nee dus. dus als je met 55/60 aan komt zit je niet te wachten op een snorbrommer die of netjes 25/30 rijd of een opgevoerde die net de 40 aan tikt...
 
is toen de max. snelheid toen ook omhoog gegaan?
Dat is iets later aangepast omdat de "brommers" niet met het verkeer mee konden komen en het toch wat veiliger is als ze beter met het snelverkeer mee kunnen komen.


Ik vond het toen helemaal niks dat ik met de scooter ineens de rijbaan op moest, met veel situaties vond ik het er niet veiliger op geworden :N
Kan me niet voorstellen dat zo'n snor geval tussen de auto's veilig zou moeten zijn :X
 
Je kan handhaven op de plaats waar je je met je scooter bevindt. Rij je op het fietspad dan is 25 km/h de limiet en op de rijbaan 50 km/h. Boven de 25 helm op. Prima lijkt me en dan gelijk naar de uitrusting van fietsers op het fietspad gaan kijken. Ik kom er veel tegen die met oordoppen en koptelefoons op het hele fietspad innemen. Bellen appen en sms'en op het fietspad is ook helemaal in. Link in de auto en beboetbaar maar als weggebruiker op het fietspad blijkbaar ok. Met die troep op hun snuffel zien en horen fietsers niets meer en zijn hevig aangedaan als je toetert om er langs te gaan. Dus voor alle weggebruikers incl fietsers geen gebel enz op het fietspad.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan