Uit het parool:
AMSTERDAM - Amsterdam wil binnen vijf jaar betaald autorijden invoeren op de wegen rond de stad. Voor het tijdstip en de plek waarop gereden wordt moet betaald worden, een zogenaamde dynamische heffing.
Vandaag stemt de gemeenteraad over het Regionaal Verkeers- en Vervoerplan en een meerderheid is voor.
Het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA), dat het plan opstelt, wil pas in 2015 de tijdsafhankelijke heffing invoeren, nadat eerst de 'platte heffing', betalen per gereden kilometer, is ingevoerd.
Volgens b. en w. dreigt voor 2010 op de corridors rondom Amsterdam en op de ring A10 een verkeersinfarct te ontstaan. Een zogeheten platte (vaste) heffing lost volgens het college onvoldoende op. Daarom zou vijf jaar eerder dan het ROA voorstelt de dynamische heffing rondom Amsterdam ingevoerd moeten worden.
VVD-raadslid Robert Flos ergert zich aan de houding van b. en w. en zal vandaag tegen het voorstel stemmen. ''Er is nog te veel onduidelijkheid over de verschillende systemen van heffing. Ook is onduidelijk of het de automobilist niet alleen maar geld kost, terwijl de files blijven bestaan. En als Amsterdam als eerste deze heffingen rond de stad invoert, gaat dat ten koste van de concurrentiepositie van Amsterdam.''
De beslissing ligt niet bij Amsterdam of het ROA, maar bij verkeersminister Karla Peijs. Volgens het ROA kijkt zij wel zorgvuldig naar de wens van de regio's.
Peijs werd gisteren in de Tweede Kamer door PvdA, VVD, D66 en GroenLinks gemaand nog deze kabinetsperiode een kilometerheffing of een andere vorm van betalen voor autogebruik in te voeren. Peijs liet weten het besluit eventueel al aan dit kabinet te willen voorleggen als het advies van de comissie-Nouwen, over de vorm van heffing, een advies is 'waarmee we meteen verder kunnen'.