Amsterdamse gemeente wil tolheffing

fbw

MF veteraan
31 okt 2003
2.175
0
Hoorn, NH
Uit het parool:
AMSTERDAM - Amsterdam wil binnen vijf jaar betaald autorijden invoeren op de wegen rond de stad. Voor het tijdstip en de plek waarop gereden wordt moet betaald worden, een zogenaamde dynamische heffing.

Vandaag stemt de gemeenteraad over het Regionaal Verkeers- en Vervoerplan en een meerderheid is voor.

Het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA), dat het plan opstelt, wil pas in 2015 de tijdsafhankelijke heffing invoeren, nadat eerst de 'platte heffing', betalen per gereden kilometer, is ingevoerd.

Volgens b. en w. dreigt voor 2010 op de corridors rondom Amsterdam en op de ring A10 een verkeersinfarct te ontstaan. Een zogeheten platte (vaste) heffing lost volgens het college onvoldoende op. Daarom zou vijf jaar eerder dan het ROA voorstelt de dynamische heffing rondom Amsterdam ingevoerd moeten worden.

VVD-raadslid Robert Flos ergert zich aan de houding van b. en w. en zal vandaag tegen het voorstel stemmen. ''Er is nog te veel onduidelijkheid over de verschillende systemen van heffing. Ook is onduidelijk of het de automobilist niet alleen maar geld kost, terwijl de files blijven bestaan. En als Amsterdam als eerste deze heffingen rond de stad invoert, gaat dat ten koste van de concurrentiepositie van Amsterdam.''

De beslissing ligt niet bij Amsterdam of het ROA, maar bij verkeersminister Karla Peijs. Volgens het ROA kijkt zij wel zorgvuldig naar de wens van de regio's.

Peijs werd gisteren in de Tweede Kamer door PvdA, VVD, D66 en GroenLinks gemaand nog deze kabinetsperiode een kilometerheffing of een andere vorm van betalen voor autogebruik in te voeren. Peijs liet weten het besluit eventueel al aan dit kabinet te willen voorleggen als het advies van de comissie-Nouwen, over de vorm van heffing, een advies is 'waarmee we meteen verder kunnen'.
 
Betalen we niet al genoeg? Echt, straks gaat iedereen oldtimer rijden om niet dubbel te betalen voor gebruik van een voertuig. Dus alleen de tol ipv. de tol + de wegenbelasting!

Maar wat doen ze met die belasting dan? Voor de weg? Nou, onderhoud doen ze ook niet echt.. O-) . Pas als het kalf verdronken is (iets met Zoetermeer en veel auto's :z ) dempen ze met spoed te put.
 
Maar toch niet voor motoren he, mijn olie-adresje zit in adam (hettema) en dat doe ik graag op de motor, zo ook even snel naar h&m voor een broek ofzo. Adam + motor = fantastisch! neerpleuren die handel, niks geen parkeerskosten (alsof ze die gaan afschaffen met de komst van deze nieuwe sjit).
 
En het kwartje van Kok, de 12 cent van Zalm...

BPM, BTW etc? En dan het Nederlandse tarief eens vergelijken met bijv. andere Eurozonelanden....
 
Right... Gaan we weer. :Z

D'r is nog geen één systeem wat dit betrouwbaar doet en waarbij de (administratieve) kosten niet hoger zijn dan wat er binnenkomt aan tol, maar in Amsterdam denken ze dat binnen 5 jaar operationeel te hebben.

Right. :z

En het is ook nog maar zéér de vraag of dat het file probleem oplost. Het gros van de mensen rijdt niet voor hun lol op dat tijdstip op die plaats. Maw, het wordt dan gewoon een kwestie van extra betalen om in de file te kunnen staan. B|
 
Bovendien is het ronduit asociaal om mensen zowel wegenbelasting als tolheffing te laten betalen. Het is het één of het ander!
 
blah blah, auto/motorrijden is in NL al disproportioneel hoog en geen hond die daardoor extra op de trein stapt....

maar goed ook want als er ook maar 1% van al die automobilisten die dagelijks vast staan op mijn traject de trein in probeert te komen krijgen we straks dagelijks deportatie scenes op het peron (ipv nu 1x per maand als ze ineens met 1/3e van de benodigde wagons aan komen zetten :? )... de ns kan het nu eigelijk al niet aan :X
 
Maar toch niet voor motoren he
Vast niet.

Ze zitten er al tijden over te praten, maar een dynamische meting vereist volgens mij iets van een kastje. En zoiets past toch niet op motoren...

En inderdaad... in 5 jaar? Ze dromen. ;)
 
Aan de andere kant, een circuit voor alleen maar tweewielers, skaters, boarders en voetgangers... :]
Geen blikkers meer die in de weg staan, gewoon overal je bike tegen de gevel kunnen zetten zonder risico van blikparkeerfoutjes, minder verkeersslachtoffers door auWto's (maar meer wegens te verwachten trapfietsanarchie) maar slechts valpartijen, mooier uitzicht over de grachten wegens ontbreken blikvervuiling, enz.
 
Neeneeneeneenee, jullie snappen het allemaal niet. Het begrotingstekort dreigt op te lopen, en daarom moet er iets worden gevonden waar flink geld mee kan worden binnengehaald zonder dat er iets aan de bestaande situatie verandert, want veranderingen kosten geld.
Aangezien de meeste mensen tóch naar hun werk zullen moeten, en daar van hun baas toch vóór 9 uur 's ochtends zullen moeten zijn, kun je dus het beste de filerijdende forens nog wat verder uitpersen, want er zijn niet of nauwelijks alternatieven qua vervoer. Toch een prachtig idee? Dwing iedere forens de auto in , haal de alternatieven (voor zover al aanwezig) nog verder weg en ga vervolgens belasting op belasting op belasting heffen. Kost niks, levert miljoenen op. En ze betalen tóch wel, want ze zullen toch naar hun werk moeten.

[serieuze modus]In het oorspronkelijke plan van kilometerheffing was het de bedoeling om de wegenbelasting (kosten voor bezit) te vervangen door een plaats- en tijdafhankelijke heffing (kosten voor gebruik van de infrastructuur). Hierbij was het uitgangspunt dat dit voor de gemiddelde automobilist (17500 km op jaarbasis) kostenneutraal zou zijn. Meer rijden (of veel in de spits rijden) zou dan duurder worden dan nu het geval is, minder rijden (of veel buiten de spits rijden) goedkoper. Maar een echte oplossing voor het eigenlijke probleem (files) is het natuurlijk nog steeds niet, zolang je zelf je werktijden niet zo flexibel kunt invullen dat je altijd de keuze hebt om wel of niet in de spits de weg op te gaan.[/serieuze modus]
 
ik vind het een uitstekend plan, laten ze de mensen toch gewoon betalen , je weet natuurlijk dat auto rijden geld kost , in plaats van 2 keer per jaar op vakantie kunnen ze wel 1 keer gaan .

aanpakken die handel , iedereen betalen.














:+





de achterlijke regering weet precies hoe ze de kleine man aan moeten pakken :(
 
Nu bedenk ik mij, die kilometerheffing of tol, die kunnen ze alleen controleren op de snelwegen en evt. op de grotere provinciale wegen. Kortom, een groot deel van de automobilisten en motorrijders zullen meer binnendoor gaan rijden, meer over de "vrije-wegen". Lekker als je in zo'n dorpje woont waar er om 8.00 file staat 8-) .

[Let op, ik weet niet of het echt zo is dat het alleen op snel-weg geldt, maar dat lijkt me dus wel. Anders is NL gewoon een controle staat geworden met over poortjes voor detectie.]
 
Maar he, dit is een maatregel tegen dichtslibben v/d adamse binnenstad en ring. Nu, lieve politicians, als dat echt gebeurd (het dichtslibben dus) kan je je geen betere verkeersdrukkende maatregel wensen. Trouwens, laat de mensen lekker zelf uitmaken of ze in de binnenstadse/ring file gaan staan!

Je vraagt je af en toe af of ze hun universitaire niveau in hun kont hebben gepropt, serieus. Net als die HSL, bleek dat dat kreng niet eens op snelheid kan komen :X

ps. wel vreemd dat een (lokale?) VVD-er tegen is, terwijl VVD den haag juist voor is.
 
Goed idee, als het op de juiste manier uitgevoerd wordt.

In bijvoorbeeld Noorwegen zijn in diverse steden (centrum)delen
voorzien van tolpoorten.

Abonnementhouders kunnen zo doorrijden (vignet achter de ruit),
anderen moeten een "zijspoor" op waar een betaal automaat staat.
Vrachtwagens en motoren vrij, en op de fiets heb je helemaal nergens last van.
Bult camera's en verlichting bij de tolpoorten, dus de boel wordt
goed in de gaten gehouden.

Klinkt toch goed, niet dan?
En daar werkt het, voor zover ik weet.

Moet je perse binnen dat tolgebied zijn, dan betalen/abonnement,
anders "buiten" parkeren en met ov verder.
 
Goed idee, als het op de juiste manier uitgevoerd wordt.

In bijvoorbeeld Noorwegen zijn in diverse steden (centrum)delen
voorzien van tolpoorten.

Abonnementhouders kunnen zo doorrijden (vignet achter de ruit),
anderen moeten een "zijspoor" op waar een betaal automaat staat.
Vrachtwagens en motoren vrij, en op de fiets heb je helemaal nergens last van.
Bult camera's en verlichting bij de tolpoorten, dus de boel wordt
goed in de gaten gehouden.

Klinkt toch goed, niet dan?
En daar werkt het, voor zover ik weet.

Moet je perse binnen dat tolgebied zijn, dan betalen/abonnement,
anders "buiten" parkeren en met ov verder.
ja is leuk als je in het centrum woont he.
 
Goed idee, als het op de juiste manier uitgevoerd wordt.

In bijvoorbeeld Noorwegen zijn in diverse steden (centrum)delen
voorzien van tolpoorten.
(..) en motoren vrij, en op de fiets heb je helemaal nergens last van.
(..)
:} :} Motoren vrij :9 :9

Maar dat zal hier wel niet opgaan, max. snelheid voor blikken en motoren is hetzelfde, BPM etc...
 
Heheheheheh, dus als je betaald sta je niet meer in de file?
Ik bedoel: we willen wel wat terug voor die extra kosten
(als je een parkeerplaats huurd verwacht je ook dat je er kan staan)

Als de NS niet op tijd is krijg je geld terug.
Dus als je dalijk in A'dam in de file staat ook, zonie: aanklagen die troep
voor wanbeleid en oplichting }) }) }) }) })
 
volgens mij zijn ze gewoon aan het uittesten hoe lang het duurt voor een automobilist doordraait en dat hele zooitje mongolen daar uitmoordt. (en dan ben ik het eens met een bepaalde 'geestelijke' :+ (kan er dan dus niet wakker van liggen)
 
Right... Gaan we weer. :Z

D'r is nog geen één systeem wat dit betrouwbaar doet en waarbij de (administratieve) kosten niet hoger zijn dan wat er binnenkomt aan tol, maar in Amsterdam denken ze dat binnen 5 jaar operationeel te hebben.

Right. :z

En het is ook nog maar zéér de vraag of dat het file probleem oplost. Het gros van de mensen rijdt niet voor hun lol op dat tijdstip op die plaats. Maw, het wordt dan gewoon een kwestie van extra betalen om in de file te kunnen staan. B|
Kant en klaar te bestellen in Singapore werkt daar al jaren met veel su6 dus zo moeilijk is het niet
 
Terug
Bovenaan Onderaan