Ander blok inbouwen: wat nodig? (Kawasaki Z750GP)

Jan ARTC132

MF veteraan
11 dec 2010
1.872
182
Haarlemmermeer
Hallo allemaal,

In de garage heb ik nog een projectje staan: een Kawasaki Z750GP van 1982. Deze heeft blokschade, waardoor er een donor nodig was. Nu heb ik mij laten vertellen dat het blok van een GPZ 750 Unitrack er in principe zo inpast (moet het nog nameten). Inmiddels dus een donor GPZ aangeschaft welke ik nu aan het demonteren ben. De grote vraag: wat heb ik precies nodig van de Unitrack?

- Het blok zelf
- Carbs
- CDI

Dit zijn de dingen die ik zelf al bedacht heb, maar vergeet ik dan zaken?
Het restant van de Unitrack wil ik weer weg doen, maar ik wil niet per ongeluk iets weg doen wat ik later zelf nodig blijk te hebben.
 
We gaan zien hoever we komen.
Gisteren weer aan het demonteren geweest, het blok is er bijna uit.
Even kijken hoe we dit precies gaan doen; zijwaarts eruit of met het frame op z'n kant. Als het frame op zijn kant moet, moet de voorvork er eerst ook nog uit.
 
Hoezo de voorvork eruit?

omdat:

een (kaal) frame van het blok af tillen is vaak makkelijker dan een blok uit het frame tillen.
Op de zij, blok op houten blokken en frame er om weg tillen(takelen)

Of de andere optie:

Uit ervaring met een Suzuki GT 750, lang geleden.
Met twee personen zijwaarts eruit tillen.

En het is wel een ietwat lange termijn project denk ik ja. Ruimtegebrek... mwa, dat niet, maar er liggen al zoveel onderdelen van andere projecten ook.
 
Heel lang geleden heb ik eens een blok van een Honda GL1000 (Goldwing) uit het frame gehaald, aan de hand van het werkplaatshandboek. Het blok zoveel mogelijk losgesleuteld en er vervolgens een hydraulische garagekrik onder gezet. Na het losmaken van de laatste bouten kon ik het blok er op de krik onderweg rijden. (Wel iemand erbij om eea in evenwicht te houden uiteraard...)
 
ik heb ooit eens een blok uit een Ford Taunus gehaald, alles los gesleuteld en met een giraffe omhoog gehoffen en dan kon ik de giraffe gewoon wegrijden (zoder iemand want hangend blijft een blok zelf in balans).

nuttige info ? even zinvol als die over een Goldwing gezien de kompleet verschillende konstrukties B|
 
Ja, bij een Duc is het een kwestie van wat bouten e.d. loshalen en je tilt het framepje zo van het blok af.....

Die Kawa is min of meer hetzelfde idee als mn GT destijds, een oliekrikje eronder helpt overigens wel om het blok even "los" te krijgen van het frame.
 
Terug
Bovenaan Onderaan