ander blok inbouwen

Rucarodi

Ja.... noe is't uut z'fasol...😖
3 jan 2012
1.146
2.130
Middelharnis
Geachte mede forummers,

Ik rij op een Laverda650 met injectie, oliegekoeld, twee cilinder parallel en zit er aan te denken om er een BMW F800 blok in te proppen, ook injectie, twee cilinder parallel, fysiek zou het moeten passen (denk ik) alleen vraag ik me af of ik alles van het BMW blok moet aanschaffen zoals gasklephuizen, injectie en brandstof systeem etc of kan ik het systeem van de Laverda één op één gebruiken op dit BMW blok. Enige waar ik dan tegenaan zou kunnen lopen is denk ik krukas en temperatuursensor en de aansluiting op spanningsregelaar

De Laverda is oliegekoeld en de BMW vloeistof....zou ik ik dan ook m'n (olie)radiateurs kunnen gebruiken voor vloeistof?

Ik heb 'm al 10 jaar en een beetje verknocht aan het 'kreng' maar nu gaat het blok wat bij geluiden produceren en doet mij het ergste vrezen, full blown revisie kost knap knaken en als ik voor veel minder een ander blok erin kan zetten......waarom niet is mijn gedachte dan.

Ik zal wss veel tekort door de bocht denken maar daar is 't forum voor toch? Ik hoop dat er techneuten zitten die mij kunnen helpen met info..... ;)
 
Mooi werk!
Waar las je dit mee?


Thanx, ik heb deze net als de oude met een kijkshop/gamma/praxis electrode lasapparaat op 220volt gelast. Ik ben maar een hobbyist hierin hoor, kan allemaal veel mooier maar het zit goed vast en daar gaat 't bij mij om. Pukkels en miskleuntjes flex ik met de flappenschijf weer recht.. 8-)

Groet Rucarodi...
 
je poept er mooiere lasjes uit dan ik :).

heb voor 25e een van marktplaats gehaald, dat helpt ook niet mee... Meestal hecht ik de boel en laat het een beroeps aflassen via het werk. Dan weet ik zeker dat het blijft zitten :+
 
Ik heb ook veel moeten oefenen hoor, ik zet 'm best hoog in amperage, eigenlijk zet ik 'm zo hoog dat ik er net geen gat in brand, en vlot 'doorlopen' met je electrode. En niet te dun of te dik materiaal, beetje tussen 2 en 6 mm is nog te doen met de instellingen op mijn machine.
Daarbuiten moet je echt wel professioneler spul in huis hebben.
 
Zo, de laatste puntjes qua constructie werk.... ik heb een DB killer gemaakt die ik met m6 boutjes aan de demper kan bouten, scheelt aanzienlijk in volume :t

full

full

full


Zonder klinkt ie lekker donker en rauw.. *D dus ik maak nog een eindstuk zonder DB killer, kan ik wisselen.. 8-)
De kuip moet ik nog vastmaken aan de demper maar dan moet ik eerste trillingsdempertjes zien te ritselen, die las ik aan de demper vast en dan daar de kuip aan vast.







en dan nu waar ik lang naar uitgekeken heb.... men neme een slijptol,

full



en een demper, drie jaar en bijna 18K oud...
full


Men slijpt er een stuk uit de bodem...
full



....en je komt erachter dat de demper eigenlijk nog net zo stevig gepakt zit met wol als toen je hem dicht laste toentertijd -O-
Wat een deceptie... had 'm eerlijk gezegd helemaal leeg verwacht :$ ik heb met een hamertje op de buitenkant geklopt en overal klonk 'ie hetzelfde. De geluiddemping is welzeker afgenomen in vergelijk met de nieuwstaat toen, dus hier sta ik voor een raadsel :?



Hier een plaatje van de absorptie ruimte zonder de wol maar nog wel het RVS wol om de binnenpijp, is wat verkleurd door de hitte maar nog in goede staat.
full



Het RVS wol laat ik zitten, dus ik zeg, opnieuw vullen met demperwol...
full

Terug dichtlassen en bewaren op zolder... *O*

De rammel/ratel die erin zit komt doordat de binnenpijp is losgekomen van het tussenschot aan 1 kant, moet ik ook effe weer vastlassen.

Al met al geen klagen over hetgeen ik gemaakt heb. Buiten het feit dat 'ie iets te laag hangt om goed plat te gaan een prima dempertje *O*


Hoop dat de nieuwe demper het ook zo goed gaat doen... :Y


Groet Rucarodi...
 
Zijn die van jouw open of dicht aan de binnen zijde? die van mij heb ik dichtgelast zodat de gassen echt door de perforatie heen moet naar buiten.
Misschien dat dit de flow teveel belemmerd, daar kom ik wel achter als ik ermee rijd, kan er altijd nog een gat in boren mocht dit nodig zijn..
 
Zijn die van jouw open of dicht aan de binnen zijde? die van mij heb ik dichtgelast zodat de gassen echt door de perforatie heen moet naar buiten.
Misschien dat dit de flow teveel belemmerd, daar kom ik wel achter als ik ermee rijd, kan er altijd nog een gat in boren mocht dit nodig zijn..
Dicht, wel de gaten groter gemaakt. heb een keer met die kleine gereden maar het vermogen was een stuk minder rond de 6000 toeren
 
Zo, de laatste puntjes qua constructie werk.... ik heb een DB killer gemaakt die ik met m6 boutjes aan de demper kan bouten, scheelt aanzienlijk in volume :t

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Zonder klinkt ie lekker donker en rauw.. *D dus ik maak nog een eindstuk zonder DB killer, kan ik wisselen.. 8-)
De kuip moet ik nog vastmaken aan de demper maar dan moet ik eerste trillingsdempertjes zien te ritselen, die las ik aan de demper vast en dan daar de kuip aan vast.







en dan nu waar ik lang naar uitgekeken heb.... men neme een slijptol,

[afbeelding]


en een demper, drie jaar en bijna 18K oud...
[afbeelding]

Men slijpt er een stuk uit de bodem...
[afbeelding]


....en je komt erachter dat de demper eigenlijk nog net zo stevig gepakt zit met wol als toen je hem dicht laste toentertijd -O-
Wat een deceptie... had 'm eerlijk gezegd helemaal leeg verwacht :$ ik heb met een hamertje op de buitenkant geklopt en overal klonk 'ie hetzelfde. De geluiddemping is welzeker afgenomen in vergelijk met de nieuwstaat toen, dus hier sta ik voor een raadsel :?



Hier een plaatje van de absorptie ruimte zonder de wol maar nog wel het RVS wol om de binnenpijp, is wat verkleurd door de hitte maar nog in goede staat.
[afbeelding]


Het RVS wol laat ik zitten, dus ik zeg, opnieuw vullen met demperwol...
[afbeelding]
Terug dichtlassen en bewaren op zolder... *O*

De rammel/ratel die erin zit komt doordat de binnenpijp is losgekomen van het tussenschot aan 1 kant, moet ik ook effe weer vastlassen.

Al met al geen klagen over hetgeen ik gemaakt heb. Buiten het feit dat 'ie iets te laag hangt om goed plat te gaan een prima dempertje *O*


Hoop dat de nieuwe demper het ook zo goed gaat doen... :Y


Groet Rucarodi...


Goeie wol :t mooie nieuwe demper,knap gemaakt weer :} grt Jan
 
Hij is klaar.. *O*
Was toch niet helemaal tevreden met het standaard bochtje, dus maar de linkse van de oude demper afgesloopt en gerecycled :9
full



Gelijk gemonteerd natuurlijk, ook de kuip bevestigingen aan de demper gemaakt en zwart gespoten
full



En nog even een vergelijkingsfoto...
full



De nieuwe hangt veel hoger en is een stuk korter... kan ik eindelijk m'n steppies aan de grond gaan rijden... O-)

Me is happy :t



Groet Rucarodi...
 
Hij is klaar.. *O*
Was toch niet helemaal tevreden met het standaard bochtje, dus maar de linkse van de oude demper afgesloopt en gerecycled :9
full



Gelijk gemonteerd natuurlijk, ook de kuip bevestigingen aan de demper gemaakt en zwart gespoten
full



En nog even een vergelijkingsfoto...
full



De nieuwe hangt veel hoger en is een stuk korter... kan ik eindelijk m'n steppies aan de grond gaan rijden... O-)

Me is happy :t



Groet Rucarodi...
Wat voor koffers zijn dit?
 
Hallo allemaal,

Hier weer eens een update van het Kawerda front... Het is lang geleden maar ik knor nog steeds met veel genoegen er op rond. Dit jaar had ik de voorvork keerringen er van tussen gereden en moesten vervangen worden. Appeltje eitje zou je denken....
Keerringen kon ik nog wel verkrijgen via Gijs van Dijk dus hop... Pootjes eruit en weggebracht om de keerringen te laten vervangen.
Then my luck changed....
IMG_20201121_114842.jpg


Binnenpoten ernstig versleten en dienen vervangen of gerepareerd te worden.
Samen met de monteur overlegt wat te doen, vervangen kan niet want het is een White Power vork uit de jaren negentig en niet meer nieuw te krijgen...
Opnieuw hardverchromen was ook een optie maar hij had nog rond gebeld in zijn netwerk en daar was iemand die ooit bij WP had gewerkt en ooit eens eenzelfde vork had laten coaten voor fietsje van hun.
Laat nu dat setje binnenpoten nog bestaan en bij hem op het schap lagen.

Je begrijpt dat ik deze binnenpoten van het zogenaamd 'unobtainium' wel wilde hebben!

Vanmorgen weer opgehaald en presto!
IMG_20201121_105558.jpg


Gelijk erin gefrot en ik ben zo blij als klein kind met zulke pootjes...

IMG_20201121_113905.jpg


Job done en tot de volgende update...
 

Bijlagen

  • IMG_20201121_113905.jpg
    IMG_20201121_113905.jpg
    973,7 KB · Weergaven: 9
Ziet er goed uit die gouden pootjes! Zal weer rijden als een nieuwe met dat nieuwe bandje ook 👌🏻

Zonde dat je die Laverda's zo weinig ziet, vind het mooie fietsen!
Vraag me af of een blokje van een yamaha MT07 zou passen 🤔
 
Ziet er goed uit die gouden pootjes! Zal weer rijden als een nieuwe met dat nieuwe bandje ook 👌🏻

Zonde dat je die Laverda's zo weinig ziet, vind het mooie fietsen!
Vraag me af of een blokje van een yamaha MT07 zou passen 🤔
MT07 zou ik niet weten maar een Versys 650 blok gaat denk ik wel passen, lijkt erg of is zelfs een doorontwikkeling van het GPZ500 blokje van mij.. Heb je net iets meer PK en injectie.

Ben idd ook benieuwd hoe het zal rijden met deze pootjes, bandjes zijn btw al 4000 km oud... O-)
Michelin Power 5, erg te spreken hierover, sportbandjes met duurzaamheid, 4K en nog niet eens op de helft qua slijtage...
 
Tegelijk pech en dan toch heel veel geluk hebben, kost wat meer, maar dan blijft het ook een echt Laverda rijwielgedeelte
Mwah, pech wil ik het niet noemen. Er staat nu ongeveer 80K kilometer op het Laverda rijwiel gedeelte en ja, dan slijten er dingen.
Maar dat er nog een setje binnenpoten bestond dat kan ik nog steeds niet bevatten.
Sowieso nooooit fabrieksmatig met een coating geleverd en laat er nu net één iemand zijn die dit bij één setje gedaan heeft, én deze heeft bewaard én dat mijn monteur deze man kent....

What are the odds...
 
Hallo allemaal,

Hierbij weer een update van mijn kant...

Na rijp beraad en dit beraad goed laten rijpen is de knoop doorgehakt..

De Kawerda komt te koop..
Is de liefde over? Zeker niet!
Dat is het nou juist, we, mijn vrouw en ik, hebben onze trouwe Honda Shadow ingeruild voor een FJR 1300 en dat rijd zo fantastisch dat ik al van mijlenver aan zie komen dat de Kawerda incidenteel uitgelaten gaat worden en dat is nou net wat ik niet wil, dat ding mot rijden!
Ik zal tzt een verkoop topic in de te koop sectie plaatsen en afwachten of er überhaupt interesse is in zoiets als de Kawerda.

Via dit topic wil ik iedereen die op welke wijze dan ook heeft bijgedragen aan de ombouw met tips en adviezen graag bedanken.

Groet Rucarodi...

O ja, piccie van de FJR....
IMG_20210227_151413.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan