ander model achterbrug inbouwen

esmeralda

MF'er
22 apr 2007
228
0
hallo daar ik wilde graag weten wat je precies voor aanpassing moet treffen om een r1 achterbrug in een cbr 600f uit 88 te bouwen.En anders een brug van een fireblade uit 2007
 
Gaat niet en als het gaat dan gaat het net niet en als het net niet gaat gaat het helemaal niet en als het helemaal niet gaat heb je een kans dat het gaat maar dan met heel veel werk misschien een andere oplossing zoeken???
 
nou nou wat een stelletje wijsneuzen hier. Als je niks beters te doen hebt gaat dan gewoon boodschappen met je moeder doen of zo en ga niet hier de boel zitten vervuilen.
 
Er zit nu 150 onder en ik wil naar 170/180 en hier een foto. Ik heb meerdere berichten gestuurd waar het dus WEL kan (een brug van een ander model plaatsen)alleen probeer ik zoveel mogelijk verschillende manieren te zoeken dan zal er vast wel een bij zitten die ik zelf kan toepassen.
full
 
Het zal op zich best mogelijk zijn, alleen de vraag "wat moet ik allemaal aanpassen om die en die achterbrug in dat frame te bouwen" is nogal erg specifiek. De kans dat een ander precies hetzelfde heeft gedaan is erg klein om gedetailleerde informatie te krijgen.
Enkele algemene zaken waar je waarschijnlijk tegenaan zal lopen en oplossingen voor zult moeten bedenken:
- De brug zal waarschijnlijk te breed of misschien te smal zijn om zu tussen het frame te passen. Hiervoor zal dan een stuk van de brug gefreesd moeten worden of juist vulbussen gedraaid moeten worden.
- De asdikte van de brug (dus niet het wiel) is deze gelijk of moet heer een andere as voor gedraaid worden of vulbussen, of valt dit op te vangen door een andere maat lagers.
- De breedte van het wiel en daardoor een andere afstand van het tandwiel tov de hartlijn van het wiel / de motor.: oplossen met een offset tandwiel op de versnellingsbak (past de ketting dan nog langs het frame) of het achterwiel uit het midden monteren (met bijbehorende gevolgen voor wegligging / bochtengedrag.

Ik heb er zelf geen idee van de haalbaarheid van je projest, het zijn enkel enkele problemen uitdagingen welke je waarschijnlijk tegemoet kunt zien.
Hierdoor kan het financieel/praktisch wel compleet onaantrekkelijk worden om het uit te voeren.
 
Bij een FZ zit standaard een 130 band (140 voor de latere), daar past echter een 180 op zonder dat er een andere achterbrug in hoeft, ander wiel is voldoende. Misschien is het ook makkelijker om in je CBR een ander wiel te zetten. Zit je niet met de vering en bij verkoop makkelijker origineel te maken. Wel opletten dat de ketting ver genoeg naar buiten zit. Dat is namelijk de reden dat ik er een 170 op heb ipv 180.
 
Ik heb er zelf geen idee van de haalbaarheid van je projest, het zijn enkel enkele problemen uitdagingen welke je waarschijnlijk tegemoet kunt zien.
Hierdoor kan het financieel/praktisch wel compleet onaantrekkelijk worden om het uit te voeren.

Ik heb altijd gemengde gevoelens over dit soort aanpassingen. Ik kan me niet voorstellen dat de motor ineens snaarstrak gaat sturen, ik denk eerder dat het rijgedrag waarschijnlijk negatief beïnvloed wordt.

Cor.
 
:Z


Je kunt de inbouwbreedte tussen je eigen frame meten.
Inbouwbreedte van een R1 brug kun je opvragen bij degene die er een te koop heeft of een R1 kenner.

Als dat past of passend te maken is ben je een heel eind, moet je alleen nog wel bekijken of je het R1 linksysteem of je orriginele cbr link kan gebruiken. Beste is een van beide te gebruiken en de afmetingen direct te kopieren.. combinaties van beide met rare verhoudigen tussen de armen wordt waarschijnlijk niets qua rijeigenschappen.

Bedenk wel dat de motoren steeds compacter gebouwd worden, met steeds langere achterbruggen vergeleken met een aantal jaren geleden.. Je wielbasis zou goed 5 a 10cm langer kunnen worden, en dat wil je waarschijnlijk niet :N

Ik zou zeggen, scoor een oude blade burg en bouw die in, lijkt me nog het makkelijkst en het beste te rijden..
 
Gaat niet en als het gaat dan gaat het net niet en als het net niet gaat gaat het helemaal niet en als het helemaal niet gaat heb je een kans dat het gaat maar dan met heel veel werk misschien een andere oplossing zoeken???
Zolang mensen het voor elkaar krijgen om een eenzijdige achterbrug onder een TDM850 te sleutelen... Niet te gauw roepen dat het niet kan. Slijpend en lassend krijgen we alles passend!

Overigens is dit mijn enige zinnige bijdrage, ik zou niet weten hoe ik TS kan helpen met informatie. Veel verder dan het af en toe spannen van de ketting gaat mijn sleutelervaring niet... En brommers is weer heel andere koek! (overigens heb ik daar ook nooit een achterbrug van vervangen)
 
ok bedankt voor de info ik denk dat ik toch voor de r1 brug ga, de maten komen redelijk overeen en kan er een op de kop tikken. Heb een topic gezien waar er een geplaatst word en ga dat proberen,als dat niet lukt dan probeer ik de blade brug wel groeten
 
Alles kan, gemakelijk is iets anders.

Let wel even goed op met het linksysteem, voor je begint de brug of je frame aan te passen, meet zeker de ophangpunten en veerlengte uit.

Heb zelf namenlijk een RSV mille brug in mijn ZX6R willen steken, brug pasgemaakt, netjes erin, kom ik er op uit dat de afstanden en hoeken zo fucked up geworden zijn, dat het linksysteem onbruikbaar is geworden, oftewel geen veerwerking meer.

Oplossing hiervoor is wss nieuwe ophangpunten op brug of frame maken, en linksysteem zelf aanpassen.

Bezin eer je begint ;)
 
gewoon ff de inbouw breedte opmeten. Als de brug daar in past, of passen is te maken is het mogenlijk. Let er alleen wel op dat de brug niet heel veel lanfger of korter is.

Post anders de maten even. Ik heb in het verleden redenlijk wat bruggen opgemeten en kan je misschien wel vertellen wat past :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan