ander motorblok inbouwen?

addijos

MF veteraan
24 jun 2006
4.695
9
Hengelo o
Ik heb een vraag;
Is het toegestaan zonder keuring etc. een ander motorblok in te bouwen?
Dus in een honda een kawa blok?
Groet
Jos
 
Ik heb een vraag;
Is het toegestaan zonder keuring etc. een ander motorblok in te bouwen?
Dus in een honda een kawa blok?
Groet
Jos

Volgens mij niet. Alleen bij eenzelfde type motorblok kan het zonder verder gedoe.

Overigens is het een omkeuring, van dacht ik 80 euro. Komt dan ook keurig op het kenteken te staan.

Er zijn voorwaarden, zoals max 30% meer pk's.
 
De vraag is gebaseerd op het volgende:
Ik kon een leuke motor kopen,die toen ik hem goed heb beken er diverse zaken niet overeen kwamen met het origineel.
Het gaat over een verbouwde,sportieve honda cbr 1000f begin jaren negentig.
Het polyesterwerk eraf gehaald,andere tank en zit etc.
De frame nummers etc kwamen overeen met het kenteken,alleen was het niet het originele frame,het lijkt er wel op,maar is gedeeltelijk verchroomd.,ook het blok was een kawasaki-watergekoeld- met in de diverse deksels etc, het honda beeldmerk, voor een niet-kenner zijn er veel overeenkomsten,als je er zo naar kijkt.
Al met al een geweldig ding,alleen de vraag is wel of niet kopen.,omdat het framnummer,behorend bij het kenteken,origineel in het frame staat.
groet
jos
 
De vraag is gebaseerd op het volgende:
Ik kon een leuke motor kopen,die toen ik hem goed heb beken er diverse zaken niet overeen kwamen met het origineel.
Het gaat over een verbouwde,sportieve honda cbr 1000f begin jaren negentig.
Het polyesterwerk eraf gehaald,andere tank en zit etc.
De frame nummers etc kwamen overeen met het kenteken,alleen was het niet het originele frame,het lijkt er wel op,maar is gedeeltelijk verchroomd.,ook het blok was een kawasaki-watergekoeld- met in de diverse deksels etc, het honda beeldmerk, voor een niet-kenner zijn er veel overeenkomsten,als je er zo naar kijkt.
Al met al een geweldig ding,alleen de vraag is wel of niet kopen.,omdat het framnummer,behorend bij het kenteken,origineel in het frame staat.
groet
jos

Bij het niet-origineel zijn van het frame, zou ik me al de meeste zorgen maken. Want bij een keuring voor iets anders, komt dit ongetwijfeld naar boven.

En de omkeuring tbv ander motorblok kost rond de 60 euro (net gebeld). Ze kijken wel naar de lagemene staat, de herkomst van het blok (dus iets van meebrengen; specs/factuur), en ze meten het geluid.
 
Jos,


Mijn ervaring is: waar rook is is vuur. Als ik denk dat er met het nummer geknoeid is laat ik 'm staan (en ik ben echt niet roomser dan de paus). Vanaf het moment dat ie op jouw naam staat ben jij verantwoordelijk en als de rdw ooit een vermoeden heeft zetten ze het frame voor een soort röntgenapparaat en zien ze het meteen, mochten er nieuwe nummers in zijn getikt. Dan ben je de motor kwijt en draai jij ervoor op.....
Nogmaals, ik ben echt geen moraalridder (zoals we er hier nogal wat van hebben), maar een advies geven durf ik niet. Daar waag ik me niet aan.....
Aan de andere kant: als de moto echt one of a kind is, t netjes is gebeurd en de papieren kloppen.... :X
 
Laatst bewerkt:
kijk,bloktechnisch heb ik er geen probleem mee,als je een hondablok veranderd,door er een radiateur op te zetten van een kawa,en de bak veranderd,of er andere koppen en carburateurs op te zetten ,met een anders pomp etc,uitlaten etc,is het voor iedereen eengewijzigd/aangepastblok,ik denk dat niemand er moeilijk overdoet.
Er zit ook een italiaanse voorvork in,ook geen probleem,de remmen mag je toch ook veranderen?

het frame is ooit aangepast,er is niks uitgeslepen,de nummers staan er keurig in,en zelfs het honda typeplaatje klopt.
Als het een rickman-seely of bakker is hebben er meestal nummers in gestaan,dit zal tezien zijn en later overgechroomd moeten worden.in dit geval niet zichtbaar.
De oude originele laag zit er nog op.
Als je opnieuw gaat keuren,moet alles veranderd worden,qua verlichting-uitlaat etc,een hels karwij en zal er waarschijnlijk niet doorkomen,omdat het niet aan de typekeuring voldoet,en geen enkele keurmeester/ambtenaar zal buiten het boekje keuren,ondanks dat het theoretisch klopt,maar in de praktijk anders is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan