Ander vermogen dan op kenteken aangegeven Code80 rijbewijs

Zulke praatjes stak oom agent vroeger ook tegen ons af. Maar ik denk dat het bluf was. Het zou gek zijn als je Kreidler door een beetje vijlen ineens een motorfiets kan worden. Het is wel zo dat als je tegenwoordig op de rollenbank teveel uit de toon valt je een WOK melding krijgt. Dan kan je dus wel aangepakt worden omdat je met een niet conform voertuig gereden hebt.

Dat was in onze tijd idd Halflive, toen de brommers nog verzekeringsplaatjes hadden ipv een kenteken.
Toen kon je met stevig sleutelwerk een bromfiets zo aanpassen dat het eigenlijk meer voldeed aan de eisen van een motor dan een bromfiets, ook omdat er toen een max aan cilinderinhoud en vermogen werden gesteld voor een bromfiets.

Tegenwoordig hebben bromfietsers gewoon een kenteken, behorend bij het VIN van de brommer.Bromfietsen hebben tegenwoordig een maximum snelheid waarop getest word ipv vermogen zoals in 'onze tijd'.
Bij een VIN kan uiteraard maar 1 kenteken afgegeven worden, het kenteken bepaald wat voor soort voertuig het is, dat kan niet veranderen.
Als je nu een bromfiets opvoert met een cbr600 blok... blijft het een bromfiets, maar dan een die bepaald niet meer aan zijn kenteken voldoet.


Dus dat hij 1,5 keer zoveel vermogen heeft dan op kenteken staat is geen probleem? Want ze staan erom bekend en het is misschien origineel?
Ik vind het moeilijk te geloven, maar jij zal het wel weten

Ja. KTM heeft dat al heeel erg lang. De 620 LC4 ( die ik zelf heb gehad) had ook 50% meer vermogen dan op het kenteken stond vermeld.
Typegoedkeuring deed men met een motor afgeknepen en zo afgesteld dat het allemaal groen-verantwoord was. Men kreeg een typegoedkeuring en kon motoren gaan bouwen.
Daarna kwamen ze op de markt, werden wel normaal afgesteld en hadden dan wel fatsoenlijk vermogen maar voldeden aan de typegoedkeuring.
Typegoedgekeurd, goed afgesteld, prima motor.



Vandaar de verwarring.. voordat ik een motor koop wil ik het wel zeker weten.
Ik hoor een hoop verschillende verhalen. En om nou aan elke verkoper te vragen of ik zijn motor even mee mag nemen om te testen op de testbank..

Wat heb je eraan om die motor op een testbank te testen ?

Je vermogen staat op het kenteken.
Je hebt een VIN, aan de hand daarvan moet eea kloppen. Kenteken en VIN gegevens komen overeen, alles is in orde.
Laat je niet gek maken door dingen die je je zou kunnen bedenken.
 
@MeanBlueMan dat is wel specifieke kennis in dit geval om te weten! In de meeste gevallen zal je zo'n vermogenswinst niet halen zonder onderdelen te vervangen waardoor een motor niet meer aan z'n typegoedkeuring voldoet, lijkt me.
 
Dat weet je niet. Testbanken worden niet geijkt. Misschien bij de RDW maar niet die bij de motorzaak. Ruud Frederiks heeft er zelf eentje gebouwd, dan weet je al helemaal niet waar de waarde op gebaseerd is.
Daarom begin je altijd met een "as is" run, dan heb je een ijkpunt waarvandaan je verbetering of verslechtering kunt zien.
 
Ik heb de keuze gemaakt een motor te kopen welke ik sowieso zou mogen rijden, zonder twijfel.
Ik heb een KTM 400 GSE LC4 uit 1999 voor een leuke prijs over kunnen nemen. 29KW en 0,19 KW/kg. :)
Nu alleen nog opzoek naar een leuk setje SM wielen!
Dank voor de tips iedereen! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan