Ander vermogen dan op kenteken aangegeven Code80 rijbewijs

Piertje740

Rookie
4 mei 2020
9
1
Veenedaal
Hallo mede fanaten!

Ik ben bezig met het behalen van mijn motorrijbewijs (A met code 80).
Dit ligt dankzij Corona natuurlijk even stil nu.

Ik ben ondertussen al even aan het kijken geweest naar wat leuke Enduro/ Supermoto's, en het valt mij op dat een hoop motoren in werkelijkheid meer vermogen hebben dan dat op het kenteken staat aangegeven.
Op internet is hier een hoop onduidelijkheid over. Volgens de één ben je onverzekerd en rij je technisch gezien zonder rijbewijs, en volgens de ander kan het prima.

Ik weet dat er op dit forum al een hoop vragen open staat m.b.t. dit onderwerp, maar ik heb nog van niemand gezien dat ze contact hebben gehad met het RDW.

Ik heb besloten het RDW te bellen, en er is mij verteld dat het vermogen dat op het kenteken geregistreerd staat leidend is. Ik mag met Code 80 maximaal 35KW (0,2KW/KG) rijden. Koop ik bijvoorbeeld een KTM EXC 525 welke op kenteken 20KW heeft, dan mag ik deze gewoon berijden!
Ik heb ook gevraagd of dit, na bijvoorbeeld een ongeval, nog gevolgen zou kunnen hebben voor de verzekering.
Ook dit zou geen probleem zijn, want volgens het kenteken mag ik deze motor berijden..

Ik zal als voorbeeld weer de KTM EXC 525 gebruiken. Deze heeft (volgens mij) 33KW. Hij weegt 112KG en heeft dus 0.29KW/KG. Deze zou ik dus niet mogen rijden. Echter, omdat deze op kenteken als 20KW staat (0,17KW/KG) zou ik deze dus wel mogen rijden.

Volgens het RDW, omdat het voor mij niet te controleren is hoeveel vermogen zo'n motor nou daadwerkelijk heeft, is het vermogen dat op het kenteken staat lijdend.

Zijn hier mensen die dit eerder gehoord hebben?

Groetjes!!
 
Laatst bewerkt:
Ik zal je vast niet goed begrijpen, maar volgens mij geef je zelf het antwoord al wat betreft het kenteken verhaal. Misschien onstaat de verwarring bij motoren van max. 70 kw. die worden geknepen tot 35kw. wat niet op kenteken staat. Maar wel door wijze van een testbank uitslag bewezen kan worden.
Dit wordt door vele verzekeringen ook goed gekeurd en kan dus opzich een prima oplossing zijn.
 
Ik zal je vast niet goed begrijpen, maar volgens mij geef je zelf het antwoord al wat betreft het kenteken verhaal. Misschien onstaat de verwarring bij motoren van max. 70 kw. die worden geknepen tot 35kw. wat niet op kenteken staat. Maar wel door wijze van een testbank uitslag bewezen kan worden.
Dit wordt door vele verzekeringen ook goed gekeurd en kan dus opzich een prima oplossing zijn.

Het gaat om motoren die gewoon vol vermogen hebben.
Ik zal als voorbeeld weer de KTM EXC 525 gebruiken. Deze heeft (volgens mij) 33KW. Hij weegt 112KG en heeft dus 0.29KW/KG. Deze zou ik dus niet mogen rijden. Echter, omdat deze op kenteken als 20KW staat (0,17KW/KG) zou ik deze dus wel mogen rijden.

Volgens het RDW, omdat het voor mij niet te controleren is hoeveel vermogen zo'n motor nou daadwerkelijk heeft, is het vermogen dat op het kenteken staat lijdend. Maar omdat er zoveel verwarring over is dacht ik dat er hier misschien mensen zijn die hier ervaring mee hebben. :)
 
Laatst bewerkt:
Maar een voertuig mag maar beperkt afwijken van wat er op het kenteken staat.
Ik denk ook dat de RDW je verkeerd begrepen hebt, heb je ook aangegeven dat de motor niet overeenkomt met wat er op kenteken staat?
Naast de RDW, heb je in de praktijk ook te maken met verzekeraars die maar wat graag een reden vinden om niet uit te hoeven keren.
 
Het gaat om motoren die gewoon vol vermogen hebben.
Ik zal als voorbeeld weer de KTM EXC 525 gebruiken. Deze heeft (volgens mij) 33KW. Hij weegt 112KG en heeft dus 0.29KW/KG. Deze zou ik dus niet mogen rijden. Echter, omdat deze op kenteken als 20KW staat (0,17KW/KG) zou ik deze dus wel mogen rijden.

Volgens het RDW, omdat het voor mij niet te controleren is hoeveel vermogen zo'n motor nou daadwerkelijk heeft, is het vermogen dat op het kenteken staat lijdend. Maar omdat er zoveel verwarring over is dacht ik dat er hier misschien mensen zijn die hier ervaring mee hebben. :)

Het is jouw verantwoording dat je op een voertuig rijd dat voldoet aan het kenteken. Dat jij het zelf niet kunt controleren (wat dacht je van een testbank?) daar heeft een verzekering geen boodschap aan.
Jij rijd dan dus met een opgevoerde motor die niet klopt met een kenteken.
Of je dat nu zelf wel of niet wist of weet dat maakt niet uit.
De kans is klein dat ze het ooit gaan onderzoeken bij een ongeluk, denk ik.
Je zit feitelijk in dezelfde situatie als wanneer je met een opgevoerde brommer rond rijd.
 
Nee, een opgevoerde brommer voldoet niet aan de constructiesnelheid. Dat is een overtreding, daar krijg je een bekeuring voor. Als je met een zwaardere motor rijdt heb je daar gewoon geen rijbewijs voor. Dan mag je verder gaan lopen.
Vergelijk het met je B rijbewijs op een vrachtauto gaan rijden.
Zolang je betaald zal een verzekering soms een uitdraai accepteren. Oom agent en de rechtbank hebben daar niets mee te maken, die kijken naar het pasje.
Van de verzekering zal je ook geen schriftelijke bevestiging of een verklaring krijgen. Die zullen je waarschijnlijk genadeloos laten vallen als er uitgekeerd moet worden.
 
Trouwens, als je niet erg landelijk woont is een KTM EXC 525 niet erg praktisch. Die is eigenlijk helemaal niet gemaakt voor asfalt. Als je er eentje gebruikt vindt moet je even kijken wat het gewicht is volgens de OVI RDW site. Ik zie in de verkoop sites geen DIN gewicht. In de praktijk zou hij veel zwaarder kunnen zijn. Het drooggewicht in de folder is vaak berekend door het minimum gewicht van alle droge onderdelen bij elkaar op te tellen. De wet zegt dat het gewicht met een berijdbare motor moe zijn.
 
Hallo mede fanaten!

Ik ben bezig met het behalen van mijn motorrijbewijs (A met code 80).
Dit ligt dankzij Corona natuurlijk even stil nu.

Ik ben ondertussen al even aan het kijken geweest naar wat leuke Enduro/ Supermoto's, en het valt mij op dat een hoop motoren in werkelijkheid meer vermogen hebben dan dat op het kenteken staat aangegeven.
Op internet is hier een hoop onduidelijkheid over. Volgens de één ben je onverzekerd en rij je technisch gezien zonder rijbewijs, en volgens de ander kan het prima.

Ik weet dat er op dit forum al een hoop vragen open staat m.b.t. dit onderwerp, maar ik heb nog van niemand gezien dat ze contact hebben gehad met het RDW.

Ik heb besloten het RDW te bellen, en er is mij verteld dat het vermogen dat op het kenteken geregistreerd staat leidend is. Ik mag met Code 80 maximaal 35KW (0,2KW/KG) rijden. Koop ik bijvoorbeeld een KTM EXC 525 welke op kenteken 20KW heeft, dan mag ik deze gewoon berijden!
Ik heb ook gevraagd of dit, na bijvoorbeeld een ongeval, nog gevolgen zou kunnen hebben voor de verzekering.
Ook dit zou geen probleem zijn, want volgens het kenteken mag ik deze motor berijden..

Ik zal als voorbeeld weer de KTM EXC 525 gebruiken. Deze heeft (volgens mij) 33KW. Hij weegt 112KG en heeft dus 0.29KW/KG. Deze zou ik dus niet mogen rijden. Echter, omdat deze op kenteken als 20KW staat (0,17KW/KG) zou ik deze dus wel mogen rijden.

Volgens het RDW, omdat het voor mij niet te controleren is hoeveel vermogen zo'n motor nou daadwerkelijk heeft, is het vermogen dat op het kenteken staat lijdend.

Zijn hier mensen die dit eerder gehoord hebben?

Groetjes!!

Ik snap het probleem niet ?

De gegevens op kenteken zijn bepalend.
Klaar.

Met name KTM staat erom bekend dat het daadwerkelijke vermogen nogal eens hoger ligt dan op het kenteken staat. Bij de typegoedkeuring word er van alles gedaan om t vermogen zo laag mogelijk te houden en aan emmissie eissen te voldoen middels afstellen e.d.
Als de dealer m vervolgens goed (normaal) afstelt komt ie erboven.
Als de motor verder gewoon origineel is, voldoet hij aan de goedkeuring en is er geen probleem.

Ook niet na een vermogensmeting of controle door de politie en ook niet na een aanrijding.
 
De fabrikant geeft een soort van gegarandeerd vermogen, de praktijk is dat het vermogen altijd wat hoger is.
Ook om schadeclaims te voorkomen dat het product niet voldoet aan specs.
 
Nee, een opgevoerde brommer voldoet niet aan de constructiesnelheid. Dat is een overtreding, daar krijg je een bekeuring voor.

als in Belgie je bromfiets sneller rijdt dan toegestaan, is het geen brommer meer maar een (lichte) motorfiets. je hebt dan geen geldige verzekering, geen geldig rijbewijs en rijdt met een niet-ingeschreven voertuig (tot voor kort, bromfietsen hebben nu ook een plaat).

afhankelijk van hoeveel hij sneller kan en hoe braaf je je voorstelt voor de rechter kan je voor alles beboet worden hier.
 
Zulke praatjes stak oom agent vroeger ook tegen ons af. Maar ik denk dat het bluf was. Het zou gek zijn als je Kreidler door een beetje vijlen ineens een motorfiets kan worden. Het is wel zo dat als je tegenwoordig op de rollenbank teveel uit de toon valt je een WOK melding krijgt. Dan kan je dus wel aangepakt worden omdat je met een niet conform voertuig gereden hebt.
 
Ik snap het probleem niet ?

De gegevens op kenteken zijn bepalend.
Klaar.

Met name KTM staat erom bekend dat het daadwerkelijke vermogen nogal eens hoger ligt dan op het kenteken staat. Bij de typegoedkeuring word er van alles gedaan om t vermogen zo laag mogelijk te houden en aan emmissie eissen te voldoen middels afstellen e.d.
Als de dealer m vervolgens goed (normaal) afstelt komt ie erboven.
Als de motor verder gewoon origineel is, voldoet hij aan de goedkeuring en is er geen probleem.

Ook niet na een vermogensmeting of controle door de politie en ook niet na een aanrijding.

Dus dat hij 1,5 keer zoveel vermogen heeft dan op kenteken staat is geen probleem? Want ze staan erom bekend en het is misschien origineel?
Ik vind het moeilijk te geloven, maar jij zal het wel weten
 
Maar een voertuig mag maar beperkt afwijken van wat er op het kenteken staat.
Ik denk ook dat de RDW je verkeerd begrepen hebt, heb je ook aangegeven dat de motor niet overeenkomt met wat er op kenteken staat?
Naast de RDW, heb je in de praktijk ook te maken met verzekeraars die maar wat graag een reden vinden om niet uit te hoeven keren.

Ik heb ook aangegeven dat het vermogen dan niet overeen zou komen met wat er op het kenteken staat staat. Dit zou geen probleem zijn, want de gegevens op het kenteken zijn lijdend..
Het verhaal van de verzekering heb ik ook nagevraagd. Wederom, gegevens op het kenteken zijn lijdend. 🤨
 
Ik snap het probleem niet ?

De gegevens op kenteken zijn bepalend.
Klaar.

Met name KTM staat erom bekend dat het daadwerkelijke vermogen nogal eens hoger ligt dan op het kenteken staat. Bij de typegoedkeuring word er van alles gedaan om t vermogen zo laag mogelijk te houden en aan emmissie eissen te voldoen middels afstellen e.d.
Als de dealer m vervolgens goed (normaal) afstelt komt ie erboven.
Als de motor verder gewoon origineel is, voldoet hij aan de goedkeuring en is er geen probleem.

Ook niet na een vermogensmeting of controle door de politie en ook niet na een aanrijding.

Vandaar de verwarring.. voordat ik een motor koop wil ik het wel zeker weten.
Ik hoor een hoop verschillende verhalen. En om nou aan elke verkoper te vragen of ik zijn motor even mee mag nemen om te testen op de testbank..
 
Trouwens, als je niet erg landelijk woont is een KTM EXC 525 niet erg praktisch. Die is eigenlijk helemaal niet gemaakt voor asfalt. Als je er eentje gebruikt vindt moet je even kijken wat het gewicht is volgens de OVI RDW site. Ik zie in de verkoop sites geen DIN gewicht. In de praktijk zou hij veel zwaarder kunnen zijn. Het drooggewicht in de folder is vaak berekend door het minimum gewicht van alle droge onderdelen bij elkaar op te tellen. De wet zegt dat het gewicht met een berijdbare motor moe zijn.
Hij is voornamelijk bedoeld voor het rijden van enduro ritten
Hij zou 123 KG moeten wegen, rijklaar. Dan kom ik alsnog op 0,26Kw/KG :(
 
Heb je ondertussen niet gewoon je eigen vragen beantwoord?
RDW: Kenteken is leidend.
Verzekering: Kenteken is leidend.
Ze gooien echt niet elke motor (en/of auto) op een testbank na een ongeval/claim om het e.e.a. na te lopen. Mochten ze, om de een of andere reden, twijfel hebben zullen ze eerder kijken of het blok met alles er op en er aan origineel is, dan de testbank inzetten.
Je hebt in ieder geval van de twee instanties die er over gaan hetzelfde antwoord gekregen. Mocht je er toch moeite mee hebben, dan zal het, vrees ik, geen KTM worden en moet je op zoek naar een ander.
Betekend rijklaar trouwens helemaal afgetankt of is dat met alle vloeistoffen op de minimale hoeveelheid? Bij dit soort lichtgewichten geeft 12 L benzine al een flinke afwijking op het vermogen per kg..
Succes met je keuze!!
 
Houd er wel rekening me dat het gaat om een wedstijdmotor met kenteken, waar veel aan gesleuteld moet worden.
 
Vandaar de verwarring.. voordat ik een motor koop wil ik het wel zeker weten.
Ik hoor een hoop verschillende verhalen. En om nou aan elke verkoper te vragen of ik zijn motor even mee mag nemen om te testen op de testbank..
Geloof maar dat wat MBM zegt ook klopt,hij is namelijk van de pliesie. :Y
 
Heb je ondertussen niet gewoon je eigen vragen beantwoord?
RDW: Kenteken is leidend.
Verzekering: Kenteken is leidend.
Ze gooien echt niet elke motor (en/of auto) op een testbank na een ongeval/claim om het e.e.a. na te lopen. Mochten ze, om de een of andere reden, twijfel hebben zullen ze eerder kijken of het blok met alles er op en er aan origineel is, dan de testbank inzetten.
Je hebt in ieder geval van de twee instanties die er over gaan hetzelfde antwoord gekregen. Mocht je er toch moeite mee hebben, dan zal het, vrees ik, geen KTM worden en moet je op zoek naar een ander.
Betekend rijklaar trouwens helemaal afgetankt of is dat met alle vloeistoffen op de minimale hoeveelheid? Bij dit soort lichtgewichten geeft 12 L benzine al een flinke afwijking op het vermogen per kg..
Succes met je keuze!!

Was puur opzoek naar bevestiging.
Rijklaar is, volgens mij, inclusief alle vloeistoffen en brandstof.
 
Wat mij betreft mag het slotje erop!
Ik ben wel nieuw op het Forum, dus weet niet of ik hier nog actie in moet ondernemen🙈
Bedankt voor de hulp allemaal! 🤘🏻
 
Ik ben ondertussen al even aan het kijken geweest naar wat leuke Enduro/ Supermoto's, en het valt mij op dat een hoop motoren in werkelijkheid meer vermogen hebben dan dat op het kenteken staat aangegeven.
Volgens mij ben je nog een stukje te kort door de bocht. Let even op wat MBM zegt:

Als de motor verder gewoon origineel is, voldoet hij aan de goedkeuring en is er geen probleem.
Dat betekend dat als dat ding begrensd is, gekeurd om daarna weer de begrensing eraf te halen, voldoet hij dus NIET aan de goedkeuring. En is er dus wel een probleem.

Als je motor toevallig 2PK meer blijkt te hebben omdat de toleranties in jouw voordeel uitvallen, voldoet hij dus wel aan de goedkeuring en is er geen probleem.
 
Volgens mij ben je nog een stukje te kort door de bocht. Let even op wat MBM zegt:


Dat betekend dat als dat ding begrensd is, gekeurd om daarna weer de begrensing eraf te halen, voldoet hij dus NIET aan de goedkeuring. En is er dus wel een probleem.

Als je motor toevallig 2PK meer blijkt te hebben omdat de toleranties in jouw voordeel uitvallen, voldoet hij dus wel aan de goedkeuring en is er geen probleem.
Precies, en ik zou aan de RDW vragen of ze dit antwoord ook zwart op wit kunnen geven. En als ze dat dan doen, zal je zien dat er een paar mitsen en maren in zullen staan, die overeenkomen met wat @MeanBlueMan in die ene zin zegt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan